Voormalige Xbox-topman: 'Console-oorlog was gezond voor de industrie'
PU.nl
Nieuws

Voormalige Xbox-topman: 'Console-oorlog was gezond voor de industrie'

'Ik denk dat gamers die strijd geweldig vonden'

Peter Moore, die voorheen een topfunctie bekleedde bij Xbox, heeft toegegeven dat hij voorstander was van de zogenoemde 'console-oorlog' tussen Xbox en PlayStation en dat dit gezond was voor de game-industrie.

Moore was voorheen vicepresident van Microsofts Interactive Entertainment Business-divisie en overzag daarmee de releases van de Xbox en Xbox 360. De topman, die daarvoor directeur van Sega Amerika was, blikt terug op zijn tijd bij Microsoft in gesprek met Danny Peña op YouTube.

Volgens Moore was het begin van dit millennium een geweldige tijd om na veel negatieve aandacht rondom games in de media weer in een positief daglicht te komen te staan, en "om serieus genomen te worden als vorm van entertainment". Hij geeft aan dat het daarbij belangrijk was om regelmatig marketingstunts uit te voeren. Moore zelf verscheen bijvoorbeeld meermaals met tatoeages van games op zijn armen op het podium tijdens persconferenties om de Xbox-release van een bepaald spel aan te kondigen.

"We moesten er hard aan werken, en tegelijkertijd waren we jong genoeg om plezier te hebben en alle gekke dingen te doen die we hebben gedaan, alle stunts. Ik denk dat de console-oorlog die gaande was gezond was voor de industrie. Ik wakkerde die strijd zelf ook aan, want ik denk dat gamers het geweldig vonden om de strijd tussen Xbox en PlayStation te zien, en misschien ook wel Nintendo. Er was een opkomend tij dat alle schepen omhoog trok."

Moore benadrukt wel dat de situatie tegenwoordig compleet anders is. Dat geldt zeker voor Microsoft, dat nog wel Xbox-consoles maakt, maar steeds meer games op concurrerende systemen uitbrengt. "Ik denk dat Microsoft als ze de keuze hadden geen hardware zouden maken. Zouden ze het geweldig vinden om een gigantische entiteit te zijn die content direct op je televisie brengt, ongeacht welke monitor? Natuurlijk."

Toch vindt Moore het ergens jammer dat door de huidige situatie wat van de onderlinge strijd van vroeger verloren is gegaan. "Ik denk dat door de aankoop van Activision Blizzard er veel is veranderd bij Microsoft. Nee, dat weet ik wel zeker. We leven niet meer in de oude dagen van de console-oorlog, waarbij we consumenten van elkaar probeerden te stelen en meer marktaandeel probeerden te krijgen. Economisch gezien is het nu allemaal grootser. Maar is daardoor wat van de pittigheid uit de industrie verdwenen? Ik vind van wel."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!