Xbox Game Pass-prijzen verhoogd, nieuwe 'standaard' tier bevat geen day one-releases
Gamer.nl
Nieuws

Xbox Game Pass-prijzen verhoogd, nieuwe 'standaard' tier bevat geen day one-releases

De Game Pass voor console-tier verdwijnt

Microsoft heeft vandaag de prijzen van Xbox Game Pass verhoogd. Ook is er een nieuwe 'standaard' tier waarop games niet meteen op release beschikbaar komen.

Dat heeft het bedrijf aangekondigd. De prijsverhoging geldt vanaf vandaag alleen voor nieuwe abonnees en vanaf 12 september voor bestaande abonnees.

Xbox Game Pass Ultimate - de hoogste tier waarmee men niet alleen online kan gamen, maar waarbij zowel Game Pass voor console als pc zit, alsmede cloudgaming en alle day one-releases van Microsoft, gaat van 14,99 euro naar 17,99 euro per maand. De prijs van Game Pass voor pc wordt verhoogd van 9,99 euro naar 11,99 euro per maand.

Verder blijft Xbox Game Pass Core beschikbaar, waarmee men alleen toegang krijgt tot online gaming en een kleine selectie aan eerder verschenen games. De maandelijkse prijs hiervan blijft hetzelfde, maar het jaarlijkse abonnement stijgt van 59,99 euro naar 69,99 euro.

De Xbox Game Pass voor consoles-tier verdwijnt voor nieuwe abonnees. Deze wordt vervangen voor de nieuwe standaard-tier, dat in de VS 14,99 dollar per maand kost en hier vermoedelijk ook rond de 14,99 euro gaat kosten. Hier zullen games niet meteen op release op verschijnen, in tegenstelling tot wat voorheen altijd het geval was bij gamereleases van Microsoft. Ook online gaming maakt hier onderdeel van uit. Mensen die op dit moment nog lid zijn van de Game Pass voor consoles-tier kunnen dit blijven. Op het moment dat het abonnement afloopt kan dit echter niet meer.

De wijzigingen worden op fora en social media wisselend tot negatief ontvangen door fans. Naast het feit dat prijzen omhoog gaan, valt daarbij vooral de nieuwe standaard-tier op. Tot vandaag was duidelijk dat alle first-party Microsoft-games op dag van release op Game Pass kwamen te staan, maar met de standaard-tier verandert dit dus.

Hoewel niet bevestigd, heeft dit mogelijk te maken met het feit dat Call of Duty: Black Ops 6 later dit jaar naar Game Pass komt. Microsoft liet bij de aankondiging al weten dat er geen aparte, duurdere Game Pass-tier gelanceerd zou worden voor Call of Duty, maar lijkt het nu dus op de hierboven beschreven manier aan te pakken.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Voormalige PlayStation-topman begrijpt prijsstijgingen voor games
Gamer.nl
Nieuws

Voormalige PlayStation-topman begrijpt prijsstijgingen voor games

Mogelijke oplossingen zijn remakes, liveservicegames, kleinere teams en het gebruik van AI

Voormalige PlayStation-topman Shuhei Yoshida heeft zijn begrip uitgesproken voor de stijgende prijzen van computerspellen.

Toen de Nintendo Switch 2 uit de doeken werd gedaan, bleek dat de fysieke versie van Mario Kart World 80 dollar in de Verenigde Staten en 90 euro in Europa gaat kosten. Ook Xbox kondigde onlangs aan dat sommige first-party-games later dit jaar 80 dollar - en dus mogelijk 90 euro - gaan kosten. Hoewel nog niet bevestigd, vermoeden veel fans dat Grand Theft Auto 6 wanneer de game volgend jaar uitkomt ook een verkoopprijs krijgt die hoger ligt dan gebruikelijk.

Yoshida werd door PlayStation Inside gevraagd naar zijn mening over de prijsstijging van games. "Ik denk dat het vroeg of laat toch wel had gebeurd. Misschien niet met Nintendo als koploper, maar uiteindelijk had de prijsstijging toch wel plaatsgevonden. We leven in tijden van groot contrast, waarbij inflatie echt bestaat en significant is. Mensen verwachten tegelijkertijd games die ambitieuzer dan ooit zijn, en daardoor duur zijn om te ontwikkelen."

Wat Yoshida betreft ligt de kern van het probleem in productiekosten, al denkt hij dat de toenemende populariteit van remakes en remasters wel een oplossing is voor de industrie om verschillende soorten games voor verschillende prijzen aan te blijven bieden. Ook abonnementen en liveservicegames kunnen deels de kosten van de ontwikkeling van AAA-games dekken.

"Hoe dan ook moet er een balans gevonden worden tussen productiekosten en gameprijzen. Grand Theft Auto 6 gaat een interessante kwestie worden, maar kijk bijvoorbeeld eens naar Clair Obscur: Expedition 33. Die game ziet er visueel fenomenaal uit, ook al bestaat het ontwikkelteam maar uit zo'n dertig mensen. Dit is een van de toekomstige oplossingen. Je kunt geweldige games maken met kleinere teams en budgetten, zonder dat je in hoeft te leveren op de kwaliteit."

Een andere manier om kosten binnen de perken te houden is het gebruik van kunstmatige intelligentie tijdens gameontwikkeling. Yoshida waarschuwt daarbij wel dat AI als gereedschap ingezet moet worden, en niet als een soort oplossing voor alles. "AI wordt een erg belangrijke gereedschap als ontwikkelaars leren hoe ze de positieve aspecten ervan kunnen inzetten. Dit zien we vandaag de dag al. Het kan een simpele voortzetting worden van wat we altijd al hebben gezien binnen gameontwikkeling, want AI wordt al ingezet sinds games bestaan. Ontwikkelaars moeten deze nieuwe, generatieve gereedschappen de meester zien te maken. Het is een kwestie van tijd, zolang we menselijke artiesten in het hart van het project behouden."

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grand Theft Auto 6 had invloed op Death Stranding 2-releasedatum
Gamer.nl
Nieuws

Grand Theft Auto 6 had invloed op Death Stranding 2-releasedatum

Kojima's nieuwe game komt op 26 juni uit

De releasedatum van Death Stranding 2: On the Beach is deels beïnvloed door Grand Theft Auto 6.

Dat heeft Death Stranding-ontwikkelaar Hideo Kojima aangegeven (vertaald door onze PU-columnist Genki). Daarbij is het duidelijk dat de quote van Kojima afkomstig is van voordat we vorige week te horen kregen dat Grand Theft Auto 6 niet meer aankomend najaar, maar op 26 mei 2026 verschijnt.

"Mocht GTA (6) in november uitkomen, dan maakt iedereen daar ruimte voor. In een vergelijkbare situatie zouden alle films ruimte maken wanneer aangekondigd werd dat een nieuwe Mission Impossible-film in mei uitkomt." Kojima liet daarbij weten dat hij eigenlijk graag Death Stranding 2 in september uit had willen geven. Vermoedelijk bedoelt hij hiermee dat er voor een release op 26 juni is gekozen, deels om een eventuele GTA 6-release in het najaar te ontlopen.

Death Stranding 2: On the Beach komt naar PlayStation 5. Diverse acteurs en actrices uit de eerste Death Stranding keren terug, waaronder Léa Seydoux, Norman Reedus en Troy Baker. Ook Shioli Kutsuna en Elle Fanning hebben rollen in de game. De eerste Death Stranding verscheen in 2019 op PlayStation 4 en kwam later ook uit op PlayStation 5, pc, Xbox en iOS. Het spel biedt een uniek concept, waarbij spelers door een post-apocalyptisch landschap lopen om pakketten te bezorgen. Zoals gebruikelijk bij games van Kojima worden gameplaysegmenten afgewisseld met soms langdurige filmpjes waarin vooral het verhaal en dialogen centraal staan.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!