‘Xbox Game Studios-baas Matt Booty zeker dat er geen crunch is bij Bethesda’
Gamer.nl
Nieuws

‘Xbox Game Studios-baas Matt Booty zeker dat er geen crunch is bij Bethesda’

Xbox Game Studios-baas Matt Booty zou bij een interne vergadering gesproken hebben over de vermeende crunchcultuur bij Bethesda Game Studios en moederbedrijf ZeniMax, en zegt zeker te zijn dat die er niet meer is.

Dat meldt Kotaku naar verluidt aan de hand van een video-opname van de vergadering, die niet openbaar is gemaakt. Matt Booty zou gezegd hebben dat hij “zelfverzekerd” is dat Bethesda niet cruncht, en dat het “oneerlijk” is om de crunchcultuur alleen aan Bethesda te linken. Dit in reactie op een medewerker die aan hem vroeg te reageren op Kotaku’s verslag van de crunchcultuur bij de ontwikkeling van Fallout 76, van eerder deze maand.

In dat verslag wordt onder andere gesproken over werkomstandigheden bij Bethesda en ZeniMax gedurende de ontwikkeling van Fallout 76. Booty zei naar verluidt tijdens de vergadering dat Xbox berichten over crunch erg serieus neemt, maar voegde er volgens Kotaku het volgende aan toe: “Het moeilijke aan veel van dit soort artikelen, is dat ze altijd terugkijken, soms naar best ver in het verleden.”

“Crunchcultuur is… Als je tien jaar teruggaat, is het moeilijk om slechts één studio te beschuldigen”, zou Booty hebben gezegd. “Het was gewoon onderdeel van de industrie. Ik zeg dat niet om het goed te praten, ik zeg alleen dat het een onderdeel van de cultuur en de industrie was. Ik sliep letterlijk onder mijn bureau aan het begin van mijn carrière, en we keken daarnaar als een ereteken.”

Booty erkent volgens Kotaku dat crunch nog steeds plaats kan vinden zonder dat hij ervan afweet. Maar hij zegt ook dat personeel verscheidene wegen kan bewandelen om dat anoniem te melden, zodat het via de HR-afdeling alsnog bij de mensen hogerop kenbaar kan worden gemaakt. “We moeten op die onafhankelijke systemen vertrouwen”, aldus Booty.

De Xbox Game Studios-baas zou eraan hebben toegevoegd dat het maken van overuren alleen vanuit persoonlijk enthousiasme en passie voort zou moeten komen, en niet een verplicht onderdeel van gameproductie is. Volgens Kotaku meldden met name enkele testers van ZeniMax dat zij alsnog overuren moesten draaien vanwege sociale en professionele druk. 

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Devil May Cry-regisseur zou graag remake ontwikkelen
Gamer.nl
Nieuws

Devil May Cry-regisseur zou graag remake ontwikkelen

Hideki Kamiya zou ook graag een remake van Viewtiful Joe maken

Hideki Kamiya, de regisseur van de allereerste Devil May Cry, heeft de wens uitgesproken om een remake van die game te ontwikkelen.

Dat liet hij weten in een video op zijn YouTube-kanaal. Daarin werd hem de vraag gesteld of hij aan een remake van Devil May Cry zou willen werken, waarop hij positief antwoordde. Ook lijkt het hem interessant om aan een remake van Viewtiful Joe te werken.

Devil May Cry verscheen in 2001 op de PlayStation 2. De ontwikkeling van de actiegame begon met de intentie om Resident Evil 4 te maken, maar al snel groeide het uit tot een compleet nieuw spel. Vietwiful Joe kwam in 2003 uit op de GameCube en biedt sidescrolling-actie.

Remakes van Devil May Cry en Viewtiful Joe van Kamiya lijken niet meer zo onwaarschijnlijk als voorheen. Kamiya is inmiddels al enige tijd vertrokken bij PlatinumGames en heeft zijn onafhankelijke ontwikkelstudio Clovers Inc. opgericht. Hij heeft de handen ineengeslagen met Capcom voor een vervolg op cultgame Okami. Capcom is ook de eigenaar van Devil May Cry en Viewtiful Joe.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Team Liquid heeft EA Sports FC-team Team Gullit overgenomen
Gamer.nl
Nieuws

Team Liquid heeft EA Sports FC-team Team Gullit overgenomen

Het zou om de grootste overname in de Nederlandse esports ooit gaan

De internationale esportsorganisatie Team Liquid heeft EA Sports FC-team Team Gullit overgenomen. De organisatie praat over de grootste overname in de Nederlandse esports ooit.

Het in 2018 opgerichte Team Gullit geldt als een van de meest succesvolle Nederlandse EA Sports FC-teams (voorheen Fifa). Zo heeft het team twee Europese kampioenschappen, de eChampions League en de Fifae World Cup gewonnen. De overname komt niet uit de lucht vallen: vorig jaar namen Team Liquid en Team Gullit al gezamenlij kdeel aan de Esports World Cup. Team Gullit zal voortaan uitkomen onder de naam Team Liquid.

Victor Goossens, co-CEO en oprichter van Team Liquid: “Team Gullit heeft iets bijzonders neergezet met hun vernieuwende en ondernemende aanpak. Ze combineren het opleiden van talent met sterke content, slimme marketing en een krachtige link met Ruud Gullit – een icoon in het Nederlandse voetbal. Hun hoofdkantoor in Alkmaar wordt een extra Team Liquid-hub in Nederland, een plek waar we spelers-bootcamps en fan-events tot leven brengen. We zijn trots dat ze nu onderdeel zijn van Team Liquid."

Ook Team Gullit-medeoprichter Schalk Stalman is enthousiast: “Toen Corné Dubelaar en ik Team Gullit oprichtten in 2018, dachten veel mensen dat het enkel voortkwam uit mijn persoonlijke passie voor EA FC. Maar ik heb altijd geloofd in de culturele en commerciële impact van gaming – en EA FC in het bijzonder – en deze overname bevestigt dat. In mijn ogen kan Team Gullit nog succesvoller worden onder de vleugels van Team Liquid, en als adviseur zal ik nauw betrokken blijven bij dat proces.”

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!