Xbox-topman: 'Ik probeer spelers niet meer allemaal op Xbox te krijgen'
Gamer.nl
Nieuws

Xbox-topman: 'Ik probeer spelers niet meer allemaal op Xbox te krijgen'

Phil Spencer is open over de multiplatformstrategie van het bedrijf

Xbox-baas Phil Spencer heeft toegegeven dat het bedrijf met zijn huidige multiplatformstrategie niet meer probeert alle spelers naar Xbox-consoles toe te trekken.

Dat meldt hij op de XboxEra-podcast waar hij te gast was. Spencer werd specifiek gevraagd over opmerkingen die hij in 2023 tijdens de rechtszaak tegen de Federal Trade Commission maakte. Daar opperde hij dat elke keer dat een game van Xbox verkocht wordt via een PlayStation-console, Sony dertig procent van de opbrengsten pakt en dat geld gebruikt voor het sluiten van deals die er voor zorgen dat bepaalde third-party-games niet naar Xbox komen. Nu er diverse Xbox-games op PlayStation 5 verschijnen werd Spencer gevraagd hij zich nu meer richt op de zeventig procent aan opbrengsten die het bedrijf krijgt voor de verkoop van games op Sony's console.

"Het is misschien niet wat ik tijdens de rechtszaak zou hebben gezegd, maar ja, natuurlijk wil ik geld verdienen aan de games die we verkopen. We verdienen meer door gameverkoop op ons eigen platform - dat is de reden dat het belangrijk blijft om in ons eigen platform te blijven investeren. Maar er zijn spelers - of hun bibliotheek nou op PlayStation of Nintendo is, en of ze die controllers nou fijner vinden, ze vinden het gewoon fijn dat de games daar beschikbaar zijn - en ik wil niet zeggen dat we daar geen zaken kunnen doen, dat we daar met onze franchises geen fans kunnen creëren."

Spencer vervolgt: "Ik probeer ze niet meer allemaal naar Xbox te krijgen. We zijn allemaal zo geïnvesteerd in waar onze games te vinden zijn, dus laten we gewoon meer mensen de mogelijkheid geven om te spelen. En ja, de zeventig procent aan opbrengsten die we op andere platforms verdienen is handig, omdat we er geweldige gameportfolio's mee kunnen bouwen, net zoals we op de Developer Direct toonden en hopelijk ook gedurende de rest van het jaar."

Spencer werd gevraagd waarom op de recentelijk uitgezonden Xbox Developer Direct er PlayStation-logo's bij sommige games werden getoond, in plaats van hoe er in het verleden alleen buiten dergelijke presentaties werd gecommuniceerd over andere platformversies. "Ik wil gewoon transparant zijn. Als we games op Nintendo Switch uitbrengen, tonen we dat, en dat geldt ook voor PlayStation en Steam. Mensen moeten weten in welke winkels ze onze games kunnen kopen."

Concluderend: "Ik weet dat de concurrentie het anders aanpakt, maar ik geloof dat de games zelf centraal moeten staan. Misschien komt het vanwege mijn afkomst binnen deze industrie - ik kom uit de gameontwikkeling - maar ik denk dat de games die we maken onze groei tonen, en omdat meer mensen ze kunnen spelen. Dus ja, ik probeer gewoon open en transparant te zijn tegen mensen."

Hoewel Microsoft al sinds de overname van Minecraft-ontwikkelaar Mojang afgelopen decennium al games in die reeks op alle platforms uitbrengt, vinden ook steeds meer andere spellen hun weg naar concurrerende consoles. Vorig jaar kwamen titels als Hi-Fi Rush en Sea of Thieves naar PlayStation 5 en Grounded en Pentiment naar Switch. Daarbij staan aankomende spellen als Indiana Jones and the Great Circle, The Outer Worlds 2, Forza Horizon 5 en Doom: The Dark Ages ook gepland voor PS5 en het bedrijf heeft inmiddels zelfs bevestigd dat het spellen op Switch 2 zal uitgeven.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nederlandse ontwikkelaar Rusty Lake viert jubileum met gratis game
Gamer.nl
Nieuws

Nederlandse ontwikkelaar Rusty Lake viert jubileum met gratis game

The Mr. Rabbit Magic Show

De uit Amsterdam afkomstige gameontwikkelaar Rusty Lake bestaat tien jaar. De studio viert dit onder andere met een gratis game die nu beschikbaar is.

De ontwikkelaar staat bekend om hun macabere puzzelgames die zich afspelen in het Rusty Lake-universum. Deze spellen combineren point-and-click-gameplay met escape-room-achtige puzzels. Hoewel de verschillende spellen allemaal los te spelen zijn, loopt er ook een rode draad door de games. Er zijn achttien games uitgebracht, waarbij sommige betaald en andere spellen weer gratis zijn.

Om te vieren dat Rusty Lake tien jaar bestaat, heeft de ontwikkelaar nu een nieuwe gratis game uitgebracht, genaamd The Mr. Rabbit Magic Show. Het gaat om een "korte maar mysterieuze" game. Daarbij wordt er in het spel gehint naar de volgende grote game van de ontwikkelaar, genaamd Servant of the Lake. The Mr. Rabbit Magic Show kan gratis gedownload worden via iOS, Android, Steam en Itch.io. Daarbij is er op verschillende digitale winkels een uitverkoop van Rusty Lake-games gaande.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Microsoft zag afgelopen kwartaal een stijging in omzet van games
Gamer.nl
Nieuws

Microsoft zag afgelopen kwartaal een stijging in omzet van games

De hardwareverkoop blijft echter wel dalen

De gamedivisie van Microsoft heeft het afgelopen kwartaal een stijging in omzet gezien. De omzet van hardwareverkoop blijft wel nog altijd dalen.

Het bedrijf maakte de kwartaalcijfers van het derde fiscale kwartaal van 2025 bekend. Daaruit blijkt dat Microsoft 70,1 miljard dollar aan omzet heeft gedraaid in dat kwartaal, wat voor een netto-opbrengst van 25,8 miljard dollar zorgde. Dat betreft een groei van respectievelijk 13 en 18 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Deze groei is vooral te danken aan de cloud- en Office-producten van Microsoft, maar ook de Xbox-divisie heeft succes geboekt: de omzet van de gamesafdeling is met 5 procent gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Binnen die divisie is Xbox-content en services, waar Xbox-games en Game Pass onder vallen, met 8 procent gestegen. Dit mede dankzij spellen als Call of Duty, Minecraft en Avowed. Ook Game Pass-abonnees zijn gestegen, al werden er geen precieze cijfers genoemd.

De cijfers rondom Xbox-hardware zijn echter wederom gedaald - ditmaal met 6 procent. Al enkele jaren daalt de verkoopt van Xbox-consoles, en daar lijkt vooralsnog geen verandering in te zijn gekomen. Op zich is dat ook niet heel gek, aangezien Microsofts huidige strategie betekent dat Xbox-games op steeds meer verschillende manieren aangeboden worden - ook op concurrerende consoles zoals de PlayStation 5.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!