Top 100 van 2024-regels
PU.nl
Reviews

Top 100 van 2024-regels

Hoe stellen we grootste lijst van Gamer.nl samen?

Zoals ieder jaar sluiten we bij Gamer.nl het jaar af met een vooruitblik op de honderd spellen waar wij als redactie het meest naar uitkijken. Het is een lijst die niet over één nacht ijs gaat en altijd een verhitte discussie oplevert onder de redactieleden. Welke game hoort waar te staan en waarom kunnen bepaalde games er niet in? Wij vinden het dan ook erg belangrijk voor jullie om te weten wat wij als criteria hanteren voor een titel om aanspraak te maken op een felbegeerde plek in onze Top 100 en welke spellen de lijst niet hebben gehaald.

Lees vanaf 27 december het eerste deel van de Top 100 van 2024 op Gamer.nl!

Releasedatum

De belangrijkste regel is natuurlijk dat een game in 2024 moet verschijnen. Veel games in de lijst hebben als releasedatum '2024' en zouden best nog wel eens een jaar later kunnen uitkomen, maar daar gaan we voor het gemak niet van uit. Games die zelfs nog geen releasejaar hebben, vermelden we alleen in de lijst als we als redactie vermoeden dat ze dit jaar uitkomen. We hanteren daarbij een 'het glas is halfvol'-instelling, maar blijven waar het kan wel realistisch.

Games die door deze regel niet in de Top 100 van 2024 zijn gekomen, zijn onder andere Grand Theft Auto 6 (die stond eerst bovenaan), Fable, Hades 2, Pony Island 2: Panda Circus en Windblown.

Uitbreidingen, ports en remasters

Remasters, ports en uitbreidingen worden niet meegenomen in de Top 100. Remakes maken wel kans om in de lijst terecht te komen, als ze op de Gamer.nl-redactie genoeg indruk maken natuurlijk.

Deadline

De Top 100 maken is altijd een heel karwei. Eerst moeten er uit een lijst van pakweg twee- driehonder titels honderd geselecteerd worden, waar de gehele Gamer.nl-redactie vervolgens op stemt, om de juiste volgorde te bepalen. Daarna moeten er honderd korte teksten over deze games worden geschreven. Daar hebben we een aanzienlijke tijd voor nodig, waardoor de deadline in begin december lag. Gelukkig konden we de titels die zijn aangekondigd bij The Game Awards en volgens de regels nog in de lijst mogen staan, nog toevoegen aan de Top 100. Titels die daar voor het eerst werden getoond, doen dus gewoon mee.

Dat betekent dat games die na die datum werden aangekondigd, of na die datum voor het eerst van beelden werden voorzien, ook niet meegaan in de lijst. Ook games die op het allerlaatste moment werden uitgesteld naar 2025 -  hebben onze deadline niet gehaald. Hetzelfde geldt voor spellen die van de aardbodem waren verdwenen, maar in de allerlaatste weken van december opeens een teken van leven toonde.

Geen gameplay? Weg ermee!

Wat moeten we doen als een game is aangekondigd, maar enkel een fraai logo of nietszeggende CGI-video is uitgebracht? We hebben besloten dat er in ieder geval iets van in-engine beelden (in de vorm van bewegende beelden of screenshots) aanwezig moeten zijn om in de Top 100 van 2024 te kunnen staan. We moeten immers een beetje beeld kunnen vormen van de game.

Games als Hideo Kojima’s OD vallen daardoor bijvoorbeeld af.

Niet goed genoeg

Het is flauw om op voorhand te zeggen dat een game niet goed genoeg is voor de Top 100, maar we hadden simpelweg maar honderd plaatsen en zo'n tweehonderd games. Dat betekent dat een heel stel titels buiten de boot valt. Jammer, maar we hebben met heel de redactie eerlijk gestemd. Het kunnen best goede games worden, maar er waren simpelweg honderd andere games die uiteindelijk voorrang kregen.

Hier een greep uit de games die volgens de regels wel in de Top 100 mogen staan, maar simpelweg niet verkozen zijn boven andere titels:

·       Fight Crab 2

·       Psychroma

·       Albatroz

·       Towers of Aghasaba

·       Animal Well

·       Commandos: Origins

·       Human Fall Flat 2

·       Expeditions: A MudRunner Game

·       Fear Underground

·       Shoulders of Giants

·       Another Code: Recollection

·       Ara: History Untold

·       South Park: Snow Day!

·       Crossfire: Sierra Squad

·       Hot Lap Racing

·       Funko Fusion

·       SaGa Emerald Beyond

·       Test Drive Unlimited Solar Crown

·       Rugrats: Adventures in Gameland

·       Uncle Chop's Rocket Shop

·       Star Trucker

·       Kill It With Fire 2

·       Call of Duty: Warzone (iOS)

·       King Arthur: Legends Rise

·       Dungeons 4

·       A Corgi's Cozy Hike

·       Pathfinder: Gallowspire Survivors

·       Saleblazers

·       Killer Klowns from Outer Space: The Game

·       Teenage Demon Slayer Society

Verder hebben we geprobeerd de honderd titels in de lijst zo goed mogelijk op bovenstaande regels te testen. Maar we zijn ook maar mensen. Mocht er eentje tussendoor geglipt zijn die toch een van de regels breekt: excuses!

Gelukkig betekent het afvallen van zoveel games dat de Top 100 werkelijk volgepropt zit met potentiële toppers. Veel plezier!

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!