Axiom Verge 2 is een vreemd vervolg in een vreemde wereld
PU.nl
Reviews

Axiom Verge 2 is een vreemd vervolg in een vreemde wereld

Axiom Verge 2 heeft het lef om niet hetzelfde trucje te herhalen. Dit is een ronduit gedurfd vervolg dat veel anders doet, maar daar helaas niet altijd in slaagt. Zo maakt deze tweede Axiom Verge - dat zich overigens nog voor het eerste deel afspeelt - vooral in het eerste uur een slechte indruk.

Deze keer is de geheimzinnige miljardair Indra de hoofdrolspeelster. Deze machtige CEO ontdekt een verloren wetenschappelijke basis en wordt daar naar een vreemde andere dimensie vervoerd. Die dimensie is natuurlijk - soort van - dezelfde wereld als in het eerste deel, maar er is een groot verschil. Daarover later meer.

De transformerende vuurwapens zijn ingeruild voor een ietwat primitieve ijsbijl en een boemerang. De nieuwe wapens zorgen ervoor dat Indra altijd dicht in de buurt van haar vijanden moet komen. Vechten met bijlen, zwaarden en speren werkt eigenlijk nooit helemaal lekker. Vijanden weten Indra altijd wel een paar keer te grijpen voordat ze verslagen worden. Omdat ze constant heen en weer springen, zijn ze bovendien lastig te raken.

©GMRimport

Slechte start

Omdat Indra de eerste paar uur van het spel behoorlijk zwak is, is het een ramp om het tegen de vijanden op te nemen. Ook de (volledig optionele) eindbazen komen niet sterk uit de verf. Imposante monsters bevolken delen van de wereld, maar ze zijn stuk voor stuk gemakkelijk te verslaan door snel en vaak op de aanvalsknop te rammen. Er komt geen enkele tactiek bij kijken en dat voelt als een bizarre keuze. Toch loont het om na deze slechte start door te zetten. Axiom Verge 2 wordt met iedere nieuwe upgrade een beetje beter.

Metroid is ook hier weer de grote inspiratiebron en dus steekt de wereld zo in elkaar dat iedere nieuwe vaardigheid weer een weg opent naar een nieuw gebied. Vechten tegen de vijanden die deze buitenaardse wereld bevolken wordt ondertussen steeds minder van belang. Zo is het mogelijk om monsters te hacken, waardoor ze vertragen, niet meer kunnen aanvallen, of zich tegen hun soortgenoten keren. Nieuwe wapens en enkele essentiële upgrades uit de skilltree doen de rest van het werk. Tijdens de enige twee verplichte eindbazen is het zelfs niet eens mogelijk om dood te gaan.

©GMRimport

Verkenningsmissie

Dat klinkt misschien als een gekke keuze, maar Axiom Verge 2 legt daarmee nog meer de nadruk op het verkennen van de spelwereld. Dit onderdeel steekt gelukkig uitstekend in elkaar. Dat heeft onder andere te maken met de aanwezige drone. Deze kleine robotvorm van Indra kan openingen naar een tweede dimensie betreden. Deze extra wereld ligt bovenop de ‘gewone’ spelwereld, maar steekt net even anders in elkaar. Met iedere nieuwe upgrade wordt de samenwerking tussen deze twee plekken steeds beter en complexer.

Het spel zit bomvol met dergelijke ‘aha-momenten’, dankzij nieuwe vaardigheden die op meerdere manieren toegepast kunnen worden.

-

In Axiom Verge 2 draait het dus om het beetje bij beetje uitpluizen van de vreemde wereld. Op cruciale plekken liggen er belangrijke upgrades, maar er zijn ook tal van kleine uitbreidingen. Punten om te investeren in de eerdergenoemde skilltree zijn overal te vinden, maar ook nieuwe aanvallen en wapens. Zoals een goede metroidvania betaamt, is dwalen door de spelwereld totdat je een nieuwe belangrijke doorgang vindt een belangrijk onderdeel van de ervaring. Hoewel de kaart zo gedetailleerd is dat hij niet altijd even goed leesbaar is, bevat het ook handige coördinaten die altijd de volgende belangrijke plek aangeven. Hoe die precies bereikt moet worden is een ander verhaal, maar Axiom Verge 2 geeft de speler wel altijd hints.

©GMRimport

Gebruiksvriendelijk en flets

Al speurend naar de volgende upgrade komen oude gebieden vaak genoeg opnieuw voorbij. Axiom Verge 2 maakt het terugkeren naar eerder bezochte delen gemakkelijk door al vrij vroeg in het spel fast travel te introduceren. Plekken om de voortgang op te slaan en om naartoe te teleporteren zijn er genoeg, zodat bijna iedere plek razendsnel opnieuw te bezoeken is. Verkennen is daardoor vrij pijnloos.

Minder geslaagd is de presentatie. Het verhaal bestaat uit hier en daar wat dialogen en vooral veel notities die overal in de wereld liggen. Het is daardoor nauwelijks te volgen. De hoeveelheid sci-fi jargon en namen die op elkaar lijken buitelen over elkaar heen. Grafisch komt ook de spelwereld niet helemaal uit de verf. De nieuwe grafische stijl is wat flets vergeleken met het eerste deel. Alleen in de dimensie die met de drone te bereiken is, komen de kleuren en koddige pixelgraphics beter uit de verf. De soundtrack is ook een stuk minder memorabel dan de vorige game, maar tegelijkertijd past het wel beter bij de wat meer ontspannen verkennende stijl van dit vervolg.

©GMRimport

Toch de beste in zijn soort

Er valt dus genoeg op Axiom Verge 2 aan te merken en in vergelijking met het eerste deel komt het vervolg er niet altijd even goed vanaf. Toch kan dit spel geen mislukking genoemd worden. De opzet van de spelwereld is namelijk fenomenaal, wat vooral richting het einde van het spel blijkt. Uitgerust met vrijwel alle upgrades is opnieuw de wereld doorlopen een waar feestje. Werkelijk overal zijn er geheimen en afsnijdingen te vinden. Het spel zit bomvol met dergelijke ‘aha-momenten’, dankzij nieuwe vaardigheden die op meerdere manieren toegepast kunnen worden. Axiom Verge 2 snapt ondanks zijn tekortkomingen als geen ander wat een goede metroidvania maakt.

©GMRimport

Axiom Verge 2 is nu verkrijgbaar voor PlayStation 4, Nintendo Switch en pc.

Goed
Conclusie

Axiom Verge 2 is een even gedurfd als eigenaardig vervolg. Door de nadruk op het verkennen van de labyrintachtige wereld, komt naar voren hoe knap de spelwereld in elkaar steekt, maar de gevechten lijden er onder. Vechten stelt in Axiom Verge 2 namelijk weinig voor, maar het wordt met iedere nieuwe vaardigheid ook minder belangrijk. Deze metroidvania weet zo’n interessante (dubbele!) spelwereld voor te schotelen, dat dit unieke tweede deel ondanks de slechte start niet als een misser voelt.

Plus- en minpunten
  • Wereld steekt uitstekend in elkaar, geweldige upgrades
  • Nadruk op mêleegevechten komt niet uit de verf, fletse grafische stijl, verhaal is onnavolgbaar

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!