De 8bitdo Pro 2 verbetert een al fantastische controller
Gamer.nl
Reviews

De 8bitdo Pro 2 verbetert een al fantastische controller

De 8bitdo SN30+ Pro-controller voor Switch, pc en mobiel wordt door veel gamers gezien als een van de betere third-party-controllers van dit moment. De opvolger, de 8bitdo Pro 2, heeft niet alleen een betere naam, maar voert ook een aantal enthousiasmerende verbeteringen door.

De 8bitdo Pro 2-gamepad kost om en nabij de 50 euro en is compatible met Nintendo Switch, pc’s (zowel Windows als macOS), Android-apparaten, Steam en de Raspberry Pi. Voor deze review hebben we de controller voor het gros van de gametijd gebruikt in combinatie met de Nintendo Switch. Daarom is niet alleen een vergelijking met de SN30+ Pro op zijn plaats, maar ook met Nintendo’s eigen Pro-controller. Die controller is iets duurder en ook zeer geliefd onder Switch-eigenaars, dus de Pro 2 van 8bitdo heeft heel wat waar te maken.

De Nintendo PlayStation-controller

Heel veel verschillen ze niet qua uiterlijk, de SN30+ Pro en de Pro 2 van 8bitdo. De controllers halen heel veel inspiratie uit de SNES-controllers van weleer. De nieuwe controller heeft eveneens een mooie, ronde afwerking aan de zijkanten, waardoor hij lekker in je handen rust. Je wijsvingers leunen moeiteloos op de schouderknoppen, terwijl je middelvingers op de twee knoppen achterop rusten. Die knoppen zijn nieuw; daar komen we later nog op terug.

©GMRimport

In het midden zitten twee analoge knuppels. Door de positie van die knuppels heeft de controller ook iets weg van een (oudere) PlayStation-controller. Wat dat aangaat zou je kunnen stellen dat 8bitdo controllers maakt die laten zien hoe een ‘Nintendo PlayStation-controller’ eruit had kunnen zien – als de samenwerking tussen beide bedrijven destijds die befaamde console had opgeleverd.

Verder zijn er twee triggers, vier actieknoppen en is er een d-pad. In het midden zitten select- en startknoppen (voor Switch-eigenaars: de min- en plusknoppen), evenals een wisselknop, waarmee je van profiel (voor de knoppenindeling) wisselt. Tot slot zijn er nog knoppen waarmee screenshots gemaakt worden en waarmee het thuisscherm tevoorschijn getoverd wordt.

©GMRimport

De gamepad mist wat aspecten ten opzichte van die fijne Switch Pro-controller. Zo is er geen HD-rumble aanwezig, en ook geen nfc-reader om amiibo-figuren te scannen. Daardoor is de Pro 2 per definitie een controller die de Pro-controller niet in z’n geheel kan vervangen, al kun je voor die ontbrekende functionaliteiten natuurlijk terugvallen op de meegeleverde Joy-Cons van de Switch.

Nieuwe onderdelen

De 8bitdo Pro 2 heeft dus wat nieuwe onderdelen ten opzichte van zijn voorganger. Achterop zitten twee extra knoppen die gebruikers zelf een functie meegeven. De functionaliteit is vergelijkbaar met de Elite-controller van Microsoft of die add-on-knoppen voor de PlayStation-controller. Zo is het mogelijk de knop een functie mee te geven die elders op de controller vertegenwoordigd is. Het is daarnaast mogelijk macro’s aan te maken: een knoppencombinatie of serie knopindrukken die in een rap tempo achter elkaar uitgevoerd worden. Zodoende is het mogelijk bepaalde handelingen sneller uit te voeren in bepaalde videogames.

De controller heeft twee andere, nieuwe functies: de profielknop en de modusschakelaar. Op de SN30 Pro+ is het mogelijk via bepaalde knoppencombinaties van modus te wisselen, oftewel met welk apparaat de controller op dat moment verbonden is. Dat is een nodeloos ingewikkeld proces, zeker wanneer je die knoppencombinatie vergeet. Nu is de verbindingsmodus met een schuifregelaar te regelen, die heel fijn per modus blijft klikken. De regelaar voelt heel solide en haalt echt alle ongemakkelijkheid van het vorige model weg.

©GMRimport

Tot slot is er de profielknop. Aangezien zelf functies aan knoppen toe te wijzen zijn, is het ook handig wanneer die functies opgeslagen kunnen worden in een profiel. En dat er dan ook nog snel tussen (maximaal drie) verschillende profielen gewisseld kan worden, is een kers op de slagroomtaart. Het is uitgebreide functionaliteit die je haast niet zou verwachten van een controller met dit prijskaartje, maar het is toch echt allemaal mogelijk.

Ultimate Software

Dat klinkt allemaal leuk en aardig, maar hoe pas je bovenstaande toe? Macro’s en andere aanpassingen zijn allemaal te verrichten met behulp van de Ultimate Software. Dat is een gratis programma voor pc’s en Android-apparaten. Nadat de controller aan die hardware gekoppeld is, is de controller volledig aan te passen.

Je bepaalt welke knoppen wat doen en kunt ook ze omwisselen - dat is met name handig voor games waar het aan dergelijke functies ontbreekt. Daarnaast heb je invloed op de gevoeligheid van beide sticks en de triggers. Als Nintendo Switch-eigenaar heb je aan dat laatste echter niet zo heel veel, aangezien de triggers digitaal zijn. Ze hebben twee standen: ingedrukt of niet ingedrukt. Koppel je de controller aan een computer voor bijvoorbeeld Steam-games, dan biedt dit wellicht uitkomst. Tot slot heb je invloed op de intensiteit van de trilmotoren binnen de handgrepen van de 8bitdo Pro 2. Ze staan standaard op de hardste stand ingesteld.

©GMRimport

Dan is er nog het onderdeel macro’s aanmaken. Daarvoor hebben we verschillende games uitgeprobeerd waarbij knoppencombinaties voorkomen tijdens bijvoorbeeld gevechten. In de games Dragon’s Dogma: Dark Arisen en Monster Hunter Rise zijn er knoppencombinaties waarbij een schouderknop met een actieknop gecombineerd wordt. Van die combinatie is één knop te maken, door de combinatie vast te leggen op P1 of P2.

Het zijn de kleine dingen die er dan toe doen. Heel veel verschil maakt het niet voor de directe gameplay, maar omdat de 8bitdo Pro 2 zo comfortabel in de hand ligt, en de knoppen achterop heel fijn en bereikbaar zijn, is elke verandering die opgemerkt wordt positief. Het is natuurlijk niet zo dat games zonder deze controller onspeelbaar zijn, maar dankzij dit soort kleine aanpassingen heb je gevoelsmatig meer controle over wat er op het slagveld gebeurt. Je beweegt je vingers immers veel minder over een controller en hoeft je hand – in sommige gevallen – niet te verplaatsen. Je handen blijven in ruststand, terwijl je nog steeds de coolste moves uithaalt.

De software of pc’s en Android is redelijk toegankelijk. Zonder al te veel uitleg worden knoppen moeiteloos omgegooid. Het maken van macro’s is aanvankelijk wel even een dingetje, omdat de software wellicht op een andere manier werkt dan gedacht; de eerste keer maak je de macro waarschijnlijk te omslachtig. Aan de software-omgeving ligt het in ieder geval niet, want die is simpel en overzichtelijk. Je moet waarschijnlijk wel even checken hoe de macro’s precies in gang gezet worden.

©GMRimport

Bijvoorbeeld: stel dat je de R+A-knoppencombinatie wil vastleggen onder de P2-knop. Dan hoef je dus niet eerst in te stellen dat R voor een halve seconde ingedrukt wordt, terwijl ondertussen A geactiveerd wordt. Wellicht verwacht je zoiets, aangezien je de R-knop ingedrukt moet houden om de aanval op de A-knop te kunnen activeren. Nee, je stelt gewoon in: P1 staat gelijk aan A+R. De volgorde maakt dan niet eens uit. Per game zal dit verschillen, dus probeer vooral verschillende soorten input uit en test die daarna gelijk.

De software is ook zo ingesteld dat de controller heel snel kan wisselen tussen de pc- of Android-verbinding, waar je hem instelt, en de Switch, waar je op gaat spelen. De app vraagt dan of je snel wil wisselen om de instellingen uit te proberen. Werkt iets toch niet goed, dan zit je met een druk op een knop in de software weer in het instellingenmenu. Het is een kwestie van geduld en uitproberen.

Concluderend

Qua uitgebreide functies en design scoort de 8bitdo Pro 2 heel goed. Zelden hebben we zo’n fijne controller met zoveel mogelijkheden gezien op dit prijspunt. De controller is nagenoeg helemaal in te stellen zoals je zelf wil. Een minpunt zou kunnen zijn dat er te weinig knoppen achterop aanwezig zijn; bij de Elite-controller van Microsoft is het bijvoorbeeld fijn dat je daar tot vier knoppen achterop kunt aanpassen.

©GMRimport

Kijkend naar de controller zelf, dan een groot minpunt dat de select- en startknoppen te veel naar het midden zitten. Tijdens het spelen moet je echt je hand verplaatsen om erbij te kunnen. En dat is zonde, juist omdat de 8bitdo Pro 2 zo lekker in de hand ligt en een hoge mate van comfort aanbiedt.

Daarnaast missen we enkele functies die horen bij de Nintendo Switch. Het gebrek aan nfc en HD Rumble is niet uniek (veel meer third-party controllers hebben die minpunten), maar ze schitteren wel in afwezigheid. Tel daarbij op dat de Switch niet in te schakelen is met deze controller (en je dus altijd moet opstaan om de Switch aan te zetten) en je hebt toch wat minpunten te pakken.

Dat neemt echter niet weg dat dit één van de meest uitgebreide controllers is die 8bitdo uitgebracht heeft. Het is bovendien zo dat de accu lekker lang meegaat (twintig uur na vier uur opladen via usb-c).

Uitstekend
Conclusie

De 8bitdo Pro 2 is een uitstekende controller die heel veel waar voor z’n geld biedt. Deze opvolger van de SN30 Pro+ is slechts een paar punten verbeterd, maar dat zijn net de verbeteringen waar je naar op zoek bent. Er missen nog steeds functies, maar dat neemt niet weg dat we zelden een controller tegenkomen die zóveel biedt voor relatief weinig geld.

Plus- en minpunten
  • Fijn design, aanpassingsmogelijkheden, knoppen achterop, toegankelijke sofware, profielen, werkt met verschillende hardware, schuifregelaar achterop
  • Plaatsing select-en startknop, uitleg macro's, geen nfc-reader, geen HD Rumble, Switch niet met controller aan te zetten

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Hollow Knight Silksong in september speelbaar in Australisch museum
Gamer.nl
Nieuws

Hollow Knight Silksong in september speelbaar in Australisch museum

Maar waar blijft de releasedatum?

Terwijl de releasedatum van Hollow Knight Silksong nog altijd niet bekend is, werd wel bevestigd dat de game vanaf 18 september speelbaar is in ACMI, het nationale museum van schermcultuur te Australië.

De game wordt speelbaar in het in Melbourne gelegen museum als onderdeel van een voorstelling genaamd Game Worlds, waarin de spelwerelden van games centraal staan (via IGN). Naast dat de game speelbaar is op de expositie zijn er ook displays te zien over het ontwerp en artistieke richting van het spel.

Fans vragen zich vooral af wat deze aankondiging kan betekenen voor de release van Silksong, maar vooralsnog is daar niets bekend over. De game werd jaren geleden aangekondigd - in eerste instantie als downloadbare content voor Hollow Knight, en daarna als vervolg - maar is sindsdien meermaals uitgesteld. Tijdens de Switch 2 Direct vorige maand werd gemeld dat de game nog altijd dit jaar moet uitkomen.

In Silksong besturen spelers niet de Knight, maar Hornet, een NPC uit de eerste game. Hornet kan hoger springen en daar is het leveldesign dan ook omheen gebouwd. Het spel komt naar pc, Nintendo Switch en Switch 2, PlayStation- en Xbox-consoles.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Eerste zeven Leisure Suit Larry-games worden uit de Steam-verkoop gehaald
Gamer.nl
Nieuws

Eerste zeven Leisure Suit Larry-games worden uit de Steam-verkoop gehaald

Mogelijk gerelateerd aan de onzekere toekomst van Codemasters

De eerste zeven games in de Leisure Suit Larry-games zullen binnenkort niet meer te koop zijn via Steam.

Dat werd middels een statement door uitgever Assemble Entertainment bevestigd. De Leisure Suit Larry-games waren vooral aan het einde van vorig millennium populair vanwege de vele seksueel getinte grappen. Het gaat om de zes door Sierra On-Line gemaakte delen en het door High Voltage Software ontwikkelde Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude. Dit zijn de zeven spellen die uit de verkoop verdwijnen:

  • Leisure Suit Larry in the Land of the Lounge Lizards

  • Leisure Suit Larry Goes Looking for Love (in Several Wrong Places)

  • Leisure Suit Larry III: Passionate Patti in Pursuit of the Pulsating Pectorals

  • Leisure Suit Larry 5: Passionate Patti Does a Little Undercover Work

  • Leisure Suit Larry 6 – Shape Up Or Slip Out

  • Leisure Suit Larry: Love for Sail

  • Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude Uncut and Uncensored

Mensen die de games al hebben gekocht kunnen ze blijven downloaden en spelen. Daarnaast zullen de twee meest recente games uit de reeks - Leisure Suit Larry: Wet Dreams Don't Dry en Leisure Suit Larry: Wet Dreams Dry Twice - te koop blijven staan.

Een reden werd niet gegeven, maar volgens Phil Salvador van Video Game History Foundation heeft het mogelijk te maken met het feit dat de Leisure Suit Larry-IP eigendom is van Codemasters en gelicenseerd werd aan Assemble Games. Tegenwoordig is Codemasters echter onderdeel van Electronic Arts. Deze week werd tevens aangekondigd dat Codemasters stopt met de ontwikkeling van rallygames en is het X-account van Codemasters verwijderd - mogelijk verkeert de ontwikkelaar dus in zwaar weer binnen EA.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!