De PowerA Nano Controller voor Switch is handig voor onderweg
Gamer.nl
Reviews

De PowerA Nano Controller voor Switch is handig voor onderweg

Meestal laten fabrikanten hun controllers zoveel mogelijk lijken op de officiële evenknieën. Ook de PowerA Nano Enhanced Wireless Controller voor de Nintendo Switch lijkt qua kleur, materiaal en vorm veel op de officiële Nintendo Switch Pro Controller, met één belangrijk verschil: de controller is een stuk kleiner.

Het is natuurlijk heel persoonlijk wat voor formaat controller aangenaam in de hand ligt. Toch kunnen we over de PowerA Nano-controller, die voor zo’n €50 euro over de toonbank gaat, wel stellen dat ‘ie voor een volwassen hand iets te klein is. De controller is bijna twintig procent kleiner dan een Pro Controller van Nintendo. Dat verschil merk je enorm. Het is maar goed dat de analoge sticks niet op dezelfde hoogte zitten (de ‘PlayStation-configuratie’), waardoor je met je duimen niet zo snel in de knoop komt. Het zijn vooral de vingers die moeten dringen om een plekje aan de achterkant van de controller. Je moet de Nano Controller daarom ietwat krampachtig vastpakken, waardoor het geen hele fijne controller is om thuis voor de buis urenlang mee te gamen.

©GMRimport

Perfect voor onderweg

Daar lijkt deze controller ook niet per se voor bedoeld. Het ligt natuurlijk voor de hand dat de controller een uitstekende optie is voor kinderen die een Pro Controller net te groot vinden. Maar het formaat van de Nano-controller heeft ook een ander groot voordeel: de controller is heel gemakkelijk mee te nemen. Hij neemt zelfs nog iets minder ruimte in je tas in dan de Joy-Con Controller Grip.

De knoppen van de Nano Controller zijn bovendien net zo groot als die van een Pro Controller. Je beschikt dus over volwaardige triggers, relatief grote ABXY-knoppen, en een echte vierpuntdruktoets. Dat maakt de controller in de praktijk ook een stuk fijner dan de Controller Grip, om nog maar te zwijgen over een losse, horizontale Joy-Con. Ook voor bezitters van de Nintendo Switch Lite die niet steeds het volledige apparaat willen vasthouden, is de Nano Controller een fijne optie. Je moet dan alleen nog even iets vinden om je Switch tegenaan te zetten zonder dat ‘ie omvalt.

©GMRimport

Mist premium afwerking, ondanks extra knoppen

Toch merk je aan een paar dingen dat de controller niet dezelfde afwerking heeft als de controllers van Nintendo zelf. De Plus en Min-knop, de Home-knop en de knop om screenshots mee te maken, hebben allemaal een vrij grote ‘dode zone’. Als je deze knoppen indrukt, gebeurt er vaak helemaal niets. Je hoort en voelt ze wel klikken, maar de toetsaanslag wordt pas geregistreerd als je ze erg diep indrukt. Ook opvallend is dat er tussen de triggers een opening zit, waardoor het mechanisme open en bloot ligt. Zo kan er wel erg gemakkelijk troep in de controller komen.

Daar tegenover staat dat de Nano Controller nog twee extra knopjes op de achterkant heeft. We willen de controller daarom niet meteen vergelijken met serieuze pro-gaming controllers die voorzien zijn van pedalen aan de achterkant, want die gaan wel echt een stapje verder. De knoppen zijn wel volledig naar wens te programmeren. Zo kun je in shooters beide duimen op de analoge sticks houden en toch herladen of springen, en hoef je in Mario Kart niet meer het gas los te laten om achter je te kijken.

©GMRimport

De knoppen op de achterkant zijn een leuke extra die prima werkt, maar we kunnen ons niet voorstellen dat iemand alleen daarom deze controller aanschaft. Het formaat zal uiteindelijk doorslaggevend zijn. Game je veel thuis, dan is het formaat een nadeel. Speel je veel onderweg, dan is het juist een voordeel.

Oké
Conclusie

De PowerA Nano Enhanced Wireless Controller voor de Nintendo Switch is voor veel mensen net te klein om comfortabel thuis mee te gamen. Onderweg is het echter een heel ander verhaal. Ondanks het formaat levert de Nano-controller niets in op de grootte van de knoppen, waardoor het een uitstekende optie is voor onderweg. De extra knoppen op de achterkant zijn een leuke bonus.

Plus- en minpunten
  • Ideaal voor onderweg dankzij knoppen en triggers van ‘normale’ grootte, programmeerbare knoppen aan de achterkant zijn een leuke extra
  • Te klein voor dagelijks gebruik voor een gemiddelde volwassen hand, systeemknoppen worden slecht geregistreerd, potentiële kwetsbare opening aan de achterkant

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Hollow Knight Silksong in september speelbaar in Australisch museum
Gamer.nl
Nieuws

Hollow Knight Silksong in september speelbaar in Australisch museum

Maar waar blijft de releasedatum?

Terwijl de releasedatum van Hollow Knight Silksong nog altijd niet bekend is, werd wel bevestigd dat de game vanaf 18 september speelbaar is in ACMI, het nationale museum van schermcultuur te Australië.

De game wordt speelbaar in het in Melbourne gelegen museum als onderdeel van een voorstelling genaamd Game Worlds, waarin de spelwerelden van games centraal staan (via IGN). Naast dat de game speelbaar is op de expositie zijn er ook displays te zien over het ontwerp en artistieke richting van het spel.

Fans vragen zich vooral af wat deze aankondiging kan betekenen voor de release van Silksong, maar vooralsnog is daar niets bekend over. De game werd jaren geleden aangekondigd - in eerste instantie als downloadbare content voor Hollow Knight, en daarna als vervolg - maar is sindsdien meermaals uitgesteld. Tijdens de Switch 2 Direct vorige maand werd gemeld dat de game nog altijd dit jaar moet uitkomen.

In Silksong besturen spelers niet de Knight, maar Hornet, een NPC uit de eerste game. Hornet kan hoger springen en daar is het leveldesign dan ook omheen gebouwd. Het spel komt naar pc, Nintendo Switch en Switch 2, PlayStation- en Xbox-consoles.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Eerste zeven Leisure Suit Larry-games worden uit de Steam-verkoop gehaald
Gamer.nl
Nieuws

Eerste zeven Leisure Suit Larry-games worden uit de Steam-verkoop gehaald

Mogelijk gerelateerd aan de onzekere toekomst van Codemasters

De eerste zeven games in de Leisure Suit Larry-games zullen binnenkort niet meer te koop zijn via Steam.

Dat werd middels een statement door uitgever Assemble Entertainment bevestigd. De Leisure Suit Larry-games waren vooral aan het einde van vorig millennium populair vanwege de vele seksueel getinte grappen. Het gaat om de zes door Sierra On-Line gemaakte delen en het door High Voltage Software ontwikkelde Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude. Dit zijn de zeven spellen die uit de verkoop verdwijnen:

  • Leisure Suit Larry in the Land of the Lounge Lizards

  • Leisure Suit Larry Goes Looking for Love (in Several Wrong Places)

  • Leisure Suit Larry III: Passionate Patti in Pursuit of the Pulsating Pectorals

  • Leisure Suit Larry 5: Passionate Patti Does a Little Undercover Work

  • Leisure Suit Larry 6 – Shape Up Or Slip Out

  • Leisure Suit Larry: Love for Sail

  • Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude Uncut and Uncensored

Mensen die de games al hebben gekocht kunnen ze blijven downloaden en spelen. Daarnaast zullen de twee meest recente games uit de reeks - Leisure Suit Larry: Wet Dreams Don't Dry en Leisure Suit Larry: Wet Dreams Dry Twice - te koop blijven staan.

Een reden werd niet gegeven, maar volgens Phil Salvador van Video Game History Foundation heeft het mogelijk te maken met het feit dat de Leisure Suit Larry-IP eigendom is van Codemasters en gelicenseerd werd aan Assemble Games. Tegenwoordig is Codemasters echter onderdeel van Electronic Arts. Deze week werd tevens aangekondigd dat Codemasters stopt met de ontwikkeling van rallygames en is het X-account van Codemasters verwijderd - mogelijk verkeert de ontwikkelaar dus in zwaar weer binnen EA.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!