Ghosts ‘n Goblins Resurrection is uit de dood opgestaan
PU.nl
Reviews

Ghosts ‘n Goblins Resurrection is uit de dood opgestaan

Onvergeeflijk moeilijke games werden niet zo heel lang geleden nog ‘Nintendo Hard’ genoemd. Het klopt dat er op de NES tal van duivels lastige games uitkwamen. Spellen als Contra, Battletoads of Ninja Gaiden uitspelen was terecht iets om trots op te zijn. De ongekroonde koning van dit rijtje moeilijke games was misschien wel Ghosts ‘n Goblins. Met Resurrection is die reeks na jaren van afwezigheid uit de dood opgestaan. Het is er in de tussentijd niet makkelijker op geworden.

Dat klinkt misschien alsof er weinig nieuws onder de zon is met dit nieuwe deel, maar Resurrection heeft genoeg te bieden en bevat een opvallend ander grafisch stijltje. De grimmige pixels zijn ingewisseld voor iets dat nog het meest lijkt op een tekening op perkament. Die nieuwe stijl is even wennen en stilstaande screenshots doen het eigenlijk geen recht. Ghosts ‘n Goblins Resurrection moet je in actie zien.

Monsters mash

Er beweegt namelijk een heleboel op ieder moment in dit spel. Zombies graven zich uit hun graf omhoog, vliegende demonen maken snoekduiken en monsterlijke planten laten hun wortels uit de grond schieten. Alles is in werking gesteld om koene ridder Arthur te dwarsbomen. Terwijl er monsters uit alle hoeken en gaten van het scherm verschijnen, moet hij ook nog allerlei andere obstakels zien te overleven. Bodemloze putten, guillotines, zeeën van vuur: je kunt het zo gek niet bedenken of het staat hem in de weg.

Het spreekt voor zich dat Arthur niet zonder kleerscheuren zijn geliefde prinses kan bereiken. Resurrection is, geheel typerend voor Ghosts ‘n Goblins, aan de moeilijke kant. De hoeveelheid vijanden en gevaren is regelmatig overdonderend, waardoor doorzetten vaak de enige methode is. Wie blijft proberen ontdekt namelijk de patronen in alle hindernissen.

©GMRimport

Opties voor iedereen

Dit nieuwe deel weet daarnaast de listige gevaren op verschillende manieren behapbaar te maken. Zo zijn er geen levens meer en bevatten de levels ook veel meer checkpoints. Resurrection is daarnaast de eerste game in de serie met verschillende moeilijkheidsgraden.

Het wordt door het spel aanbevolen om op de moeilijkste stand te spelen, maar wie niet zit te wachten op honderd keer doodgaan op hetzelfde gedeelte, kan ook voor de wat gematigde opties gaan. Alleen op de laagste moeilijkheidsgraad loop je extra content mis, maar daar staat weer tegenover dat Arthur meteen weer op dezelfde plek wordt neergezet wanneer hij het loodje heeft gelegd. In de opties is daarnaast de Magic Metronome te vinden, waarmee de gameplay op ieder moment een beetje vertraagd kan worden.

op Legend is honderden keren doodgaan in hetzelfde level meer regel dan uitzondering.

-

Ongeacht de gekozen moeilijkheidsgraad heeft Resurrection nog een troef achter de hand dat het leven van iedere speler iets makkelijker maakt. Wie goed oplet en in de levels regenboogkleurige feetjes vindt, kan hiermee investeren in een skill tree. Subtiele upgrades voor Arthur, zoals de mogelijkheid om hem tijdelijk te klonen of hem twee wapens tegelijk te laten dragen, helpen al een boel. Ook speciale spreuken met een tijdelijk effect behoren tot het aanbod. Daarmee kunnen alle vijanden op het scherm veranderd worden in ongevaarlijke kikkers, of kan er een beschermende vlam opgeroepen worden.

Te traag

Zelfs met al deze toevoegingen is Resurrection geen makkelijke game. Dat hoort bij een nieuwe Ghost ‘n Goblins, maar net zoals bij de voorgaande games is de balans daarin vinden makkelijker gezegd dan gedaan. Helemaal op de aanbevolen Legend-stand voelt het spel soms best flauw en oneerlijk. Dat komt vooral door de hordes vijanden die uit de meest onmogelijke richtingen komen. Omdat Arthur zijn lansen maar in vier richtingen af kan vuren, voelt doodgaan soms echt onvermijdelijk.

Tel daarbij de trage automatisch scrollende gedeeltes van levels of strontvervelende eindbazen op en je hebt een game die vaak genoeg frustreert. Daar wordt nog een schepje bovenop gedaan in de vrij te spelen schaduwversies van bestaande levels. Hierin zijn gevaren en vijanden nog massaler aanwezig. Alleen door ook deze levels uit te spelen is het echte einde van Resurrection te zien.

©GMRimport

Dat vraagt dus nogal wat geduld van de gemiddelde speler. Wie het spel op de laagste moeilijkheidsgraad zet, rent binnen een paar uur wel door de levels heen, maar op Legend is honderden keren doodgaan in hetzelfde level meer regel dan uitzondering. Resurrection is dan ook echt voor de diehards die de kunst zien in het meesteren van ieder level. Juist op de moeilijkste stand valt op dat het spel heel erg stroef bestuurt. Arthur’s sprongen zijn nauwelijks meer te corrigeren en zijn standaard drafje is bijzonder traag. De logge besturing kan de intense actie op dit niveau nauwelijks bijbenen.

Ghosts ‘n Goblins Resurrection is verkrijgbaar voor de Nintendo Switch voor €29,99.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!