Joy-Con-controller van Nintendo Switch kapot? Zo fix je stick drift
PU.nl
Reviews

Joy-Con-controller van Nintendo Switch kapot? Zo fix je stick drift

Loopt het personage in het spel vanzelf? Dan kunnen deze tips je helpen!

Misschien merk je het wel tijdens het spelen: je personage in de Nintendo Switch-game loopt vanzelf, terwijl je de Joy-Con niet bedient. Dat probleem wordt ook wel drifting of stick drift genoemd. Het komt zowel voor op de originele Switch als de oled-editie. Heb je daar last van? Dan kan dit je wellicht helpen.

Voordat we beginnen is het belangrijk om te checken of de Nintendo Switch wel helemaal up-to-date is en of je onlangs ook de Joy-Con-controllers hebt geüpdatet. Controleer daarom de software op je spelcomputer. Dat doe je door naar de Instellingen te gaan. Dat is de tandwielknop in het menu op de thuispagina van de Switch. Scrol dan helemaal naar beneden en selecteer Controllers en sensoren. Op de pagina rechts scrol je wederom omlaag en kies je de optie Controllerupdate uitvoeren. Als je Joy-Cons up-to-date zijn, dan krijg je de melding: ’Alle controllers zijn up-to-date’.

Joy-Con-controller: sticks kalibreren

Druk nu op Oké en tik dan nog één keer met de stick van de Joy-Con omlaag, zodat je Sticks kalibreren kunt selecteren. Druk nu de stick in die je wil kalibreren. In beeld staat nu een cirkel met een kruis daarin. Wanneer de Joy-Con níet gebruikt wordt, dan moet het donkere plustekentje in het midden ook echt in het midden staan. Is dat niet het geval, dan moet je hem dus opnieuw instellen (kalibreren). In beeld, onder de cirkel, staat precies uitgelegd hoe je dat doet. En als je nu toch bezig bent: controleer meteen even de andere stick van de Nintendo Switch.

Watch on YouTube

De stick schoonmaken

Het kan natuurlijk zo zijn dat de problemen met de Joy-Con hier niet mee verholpen zijn. De stick op de controller kan namelijk last hebben van stof of misschien wel etensresten. Wat het ook is: je moet dit weghalen. Schakel eerst de Nintendo Switch uit en koppel vervolgens de Joy-Con los. Pak een speld of paperclip en haal – voorzichtig! – het rubbertje aan de zijkant van de stick omhoog. Dan zie je al snel of er troep zit dat daar niet hoort te zitten. Mocht er wat zitten, pak er dan wat isopropylalcohol en een wattenstaafje bij en maak de zijkanten, evenals de basis van de stick, grondig schoon. Bovendien kan het helpen met wat perslucht – op gepaste afstand – langs de randen te gaan.

De kans is groot dat je nu alle problemen opgelost hebt die je zelf kon oplossen, zonder de Joy-Con open te hoeven maken. Koppel de controller aan de Switch, zet hem aan en voer nogmaals de kalibratie uit. Check of het probleem verholpen is. Dat kun je ook doen door nog even een game op te starten.

Gratis reparatie van Nintendo

Mochten deze oplossingen niet helpen, is er nog hoop! Nintendo repareert Joy-Con-controllers die last hebben van zogeheten 'drift' nu kosteloos in Europa, zelfs wanneer ze buiten de garantie vallen.

Dat valt te lezen op een Nintendo Support-pagina. Ongeacht wanneer de Switch-controllers zijn aangeschaft, zal Nintendo de kapotte Joy-Cons kosteloos repareren wanneer ze opgestuurd worden. Het gaat om heel Europa en IJsland. Ook Groot-Brittannië, dat uit de Europese Unie is gestapt, valt er onder. Houd er dan wel rekening mee dat je je Joy-Con een tijdje kwijt bent.

De uitzondering op de regel is wanneer een Joy-Con defect is door aangerichte schade of nalatigheid van de eigenaar, als iemand de controller zelf heeft opengemaakt of als de schade door een accessoire van een ander bedrijf is aangericht.  

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!