Kirby en de Vergeten Wereld is zorgeloos genieten
PU.nl
Reviews

Kirby en de Vergeten Wereld is zorgeloos genieten

Met Kirby en de Vergeten Wereld gooit HAL Laboratory het over een andere boeg: het betreft een driedimensionale, post-apocalyptische platformgame. Toch merk je tijdens het spelen niet eens zo gek veel van deze rigoureuze metamorfose. Het is en blijft een Kirby-game, maar wel een van de leukste tot nu toe.

Je ziet aan Kirby en de Vergeten Wereld duidelijk dat Nintendo de Kirby-franchise wil evolueren, maar tegelijkertijd nog zoekende is naar de juiste richting. Dat begint eigenlijk al bij het opstarten van de game, waar je een keuze maakt tussen de ‘Spring-breeze’- en ‘Wild’-moeilijkheidsgraad. Mooie termen, maar enige vorm van duiding was fijn geweest. Na het testen van beide modi is het verschil nauwelijks te merken; ze zijn beide niet bepaald uitdagend.

Natuurlijk hoeft niet alles zich te conformeren aan de klassieke Mario-games. Een dergelijke keuze toont echter wel aan dat Nintendo een breder publiek wil bereiken, terwijl het de laatste jaren niet veel durft te experimenteren met deze franchise. Maar ach, wat maakt dat uit als het eindproduct gewoon goed is - zéker voor Kirby-begrippen?

©GMRimport

Luilekkerland

Dat komt grotendeels door de magische wereld waar je als het aandoenlijke, roze mannetje doorheen wandelt. Doordat de levels behoorlijk van elkaar verschillen, blijf je nieuwsgierig naar het volgende gebied en bijbehorende thema. Zo transporteert de game je naar de meest betoverende plekken in het Kirby-universum. De ene keer trotsteer je een verlaten winkelcentrum, dan weer bezoek je een verlaten pretpark en voor je het doorhebt vlieg je als een Kirby-vliegtuig langs tropische gebergtes. Ondanks dat de levels soms wat leeg ogen, ervaar je dat tijdens het spelen niet zo, omdat de vijanden redelijk groot zijn ten opzichte van Kirby, waardoor de leegtes goed worden opgevuld.

Het siert de game dus eigenlijk dat je er relatief gemakkelijk doorheen wandelt, al ben je daardoor wel geneigd als een gek door de content heen te blazen. Dat terwijl veel van de schoonheid zich juist in het uitgebreid verkennen van de levels schuilhoudt. Ondanks de levels vrij lineair zijn, kom je onderweg genoeg mysteries tegen. Vaak zijn de levels zo ingedeeld dat de geheimen zich net buiten het speelveld schuilhouden en dat je een bepaalde Mondvol-vorm – waarbij Kirby in een object verandert - of vaardigheid nodig hebt om ze op te lossen. 

Ondanks de levels vrij lineair zijn, kom je onderweg genoeg mysteries tegen

-

Die geheimen hebben vaak te maken met het vijftal opdrachten dat je voorafgaand aan een level meekrijgt. Dat kan gaan om een stel lantaarns dat je moet ontvlammen, verstopte posters die je moet vinden of het opsporen van Kirby’s ontvoerde vrienden, Waddle Dee’s. Vooral dat laatste is belangrijk, want dat is uiteindelijk waar Kirby’s missie om draait: hoe meer Waddle Dee’s je bevrijdt, hoe sneller je de volgende eindbaas mag uitdagen en hoe verder je dus komt in de game.

Daarnaast verhuizen alle bevrijde Waddle Dee’s naar jouw dorpje, waardoor je nieuwe winkels en minigames vrijspeelt. Vergeet dus niet af en toe op de rem te trappen, van de mooie omgevingen te genieten en te zoeken in alle hoeken en gaten. Dat langzamer speeltempo wordt in ieder geval niet door de vijanden afgedwongen, want daar loop je zo doorheen - zeker met het scala aan vaardigheden die Kirby in deze game tot zijn beschikking heeft.  

Je bent wat je eet

Je hebt het ongetwijfeld meegekregen: Kirby beschikt in De Vergeten Wereld over de superkracht om vaardigheden van vijanden te kopiëren door een hapje van ze te nemen. En er loopt genoeg lekkers rond in de Vergeten Wereld. Binnen de korstte keren vlieg je als een wervelstorm door groepen vijanden heen en werk je de ene na de andere naar de grond met een gigantische hamer, chakram of een zak bommen. Ondanks dat veel van deze vaardigheden overkomen als een gimmick, blijven ze door het grote aanbod constant boeien. Zeker met de komst van de Mondvol-vormen en upgrademogelijkheden in de wapenwinkel zijn de mogelijkheden bijna overweldigend.

Dat maakt het extra jammer dat al die vaardigheden niet echt op de proef worden gesteld, op een paar epische baasgevechten na. Zo kwam ik pas in de derde wereld achter een mechaniek om aanvallen te ontwijken – dat had ik daarvoor simpelweg niet nodig. Dit maakt gevechten een stuk enerverender, maar is dus compleet overbodig bij het gros van de vijanden.

Op gebied van platformactie houden de gethematiseerde parkoers, puzzels en obstakels de glimlach op je gezicht, maar vernieuwend is het allerminst. Van een sprongetje over stekels, naar een beewegend plateau en vervolgens een vlucht richting het volgende obstakel. Hoewel daar niets mis mee is, zijn er in binnen dit genre betere alternatieven te vinden, zoals Super Mario 3D World en Sackboy: A Big Adventure. Daarnaast zorgen Kirby’s korte beentjes ervoor dat alles net even langzamer gaat dan in de gemiddelde platformer. 

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Wees jezelf, Kirby

Niet alleen het speltempo is even wennen, ook de camera in de coöperatieve modus laat wat te wensen over. Dat merk je vooral tijdens de uitdagendere baasgevechten richting het einde van de game. Daar wordt Bandana Waddle Dee (de tweede speler) compleet genegeerd, waardoor die zich al snel overbodig voelt. De camera volgt immers enkel de beweging van Kirby, waardoor je als speler twee soms geen idee hebt waar je loopt en welke aanval je uitvoert. Gelukkig valt dat in de levels zelf enorm mee en heeft Kirby’s handlanger dan een stuk meer in te brengen. De standaard aanvallen van Bandana Waddle Dee worden wel wat eentonig aan het einde van de rit, maar dat komt voornamelijk omdat Kirby de ene nieuwe aanval na de andere voorgeschoteld krijgt.

Wat dat betreft is het een goede keuze geweest van de ontwikkelaar om er geen ellenlange game van te maken. Binnen tien uur heb je het hoofdverhaal wel doorgespeeld en met nog eens zeven extra uur speeltijd heb je alle winkels, mingames en andere geheimen gevonden. Kirby en de Vergeten Wereld speelt gedurende die uren heerlijk weg en biedt een compleet zorgeloze ervaring voor jong en oud. De spelwereld oogt magisch, het wapenarsenaal gigantisch, de puzzels zijn boeiend en door de lage moeilijkheidsgraad is van frustratie nimmer sprake. In de huidige, hectische maatschappij is de vrolijkheid en zorgeloosheid die Kirby uitstraalt een welkome afwisseling.

©GMRimport

Kirby en de Vergeten Wereld is vanaf 25 maart voor Nintendo Switch verkrijgbaar.

Goed
Conclusie

Kirby en de Vergeten Wereld is een van de leukste Kirby-games tot nu toe. De magische driedimensionale spelwereld, talloze vaardigheden en grappige Mondvol-vormen blijven vermaken. Verwacht echter geen diepgaande gevechten of uitdagende platformactie - de focus ligt puur op zorgeloos plezier.

Plus- en minpunten
  • Prachtig ogende driedimensionale spelwereldje, veel gevarieerde vaardigheden, positieve sfeer
  • Camerabesturing tijdens coöperatieve baasgevechten, weinig vernieuwende platformactie

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!