MotoGP 21 is een mooi-weer-rijder
Gamer.nl
Reviews

MotoGP 21 is een mooi-weer-rijder

Het Italiaanse Milestone maakt al meer dan vijfentwintig jaar racegames. De liefde voor glanzende bolides en modderige motoren spreekt uit vrijwel elke titel. Toch krijgt de ontwikkelaar het steeds nét niet voor elkaar om te wedijveren met de groten der aarde.

MotoGP 21 is weinig anders dan een kleine update van de 2020-editie. Het penaltysysteem is nu volledig accuraat, de temperatuur van je remmen doet er wat meer toe en de laadtijden zijn (op PlayStation 5 en Xbox Series) flink teruggeschroefd.

Maar het is vooral die oude vertrouwde racegame. Dat wil zeggen: het is nog altijd heerlijk om in Valentino Rossi’s Yamaha TT Assen onveilig te maken. De besturing is wederom responsief, het gevoel van snelheid blijft waanzinnig en de motoren brullen zoals vanouds.

Een uitgebreide tutorial en de vele hulpmiddelen zorgen er bovendien voor dat MotoGP 21 een uitstekende introductie is voor gamers die toch eens de overstap van bijvoorbeeld Forza of Gran Turismo naar de tweewielers willen wagen. Binnen de kortste keren snap je hoe je het gewicht van de coureur het beste kunt inzetten om die ene haarspeldbocht aan te snijden, maar ook hoe de verschillende combinaties van banden van invloed zijn op je raceprestaties.

©GMRimport

De carrièremodus draagt hier eveneens aan bij, vooral als je begint in een van de lagere klassen. Het Moto3-kampioenschap kent minder geavanceerde motoren die makkelijker te besturen zijn en je zo wegwijs maken binnen de rijke motorsport. Dit is anders dan in de F1-games: Formule 1-bolides zijn door de ongelofelijke wegligging en neerwaartse druk juist makkelijker te besturen dan de nogal logge Formule 2-wagens.

Ervaren rot

Maak je de overstap van MotoGP 19 of 20, dan valt vooral op hoe weinig er eigenlijk is aangepast, laat staan verbeterd. Diezelfde carrièremodus is min of meer direct gekopieerd uit eerdere edities. Of je nu een eigen raceteam opzet of instroomt in een van de juniorenteams: het verloop van je carrière (en daarmee de gameplayloop) is vooral een herhaling van saaie zetten. Bovenal is deze modus ontzettend steriel. Elke keer als je in een vrije training of kwalificatie de pits uit wilt rijden om een vliegende ronde neer te zetten, start exact hetzelfde (en weinig interessante) tussenfilmpje op. Van commentaar van of interactie met pers en fans is al helemaal geen sprake. En als je hoopt op een hevige strijd met rivalen, dan kom je van een koude kermis thuis: het lijkt wel alsof het niemand wat kan schelen hoe je presteert.

In de huidige staat is MotoGP 21 een bij vlagen sterk, maar vooral heel sobere racegame.

-

Je rijdt simpelweg je races om hogerop te raken en probeert tussendoor wat onderdelen van de motor te verbeteren, maar veel meer is er niet. Hierdoor is het steevast een anticlimax als je na een weerzinwekkende race net die gouden plak weet te behalen. Zonder enige vorm van entourage of motivatie, gooit de game je dan weer direct in het vrij saaie hoofdmenu.

Dit is vreemd, want MotoGP is in alles een racesport vol bravoure, haantjesgedrag en visueel spektakel. Op spannende momenten laten de televisieproducenten van de sport zelfs zien wat de hartslag van de betrokken coureurs is – om te benadrukken dat ze op het scherp van de snede racen. In alles wordt duidelijk dat het eigenlijk bizar is om met twee wielen de driehonderd kilometer per uur aan te tikken.

©GMRimport

De game MotoGP 21 doet hier veel te weinig mee. Als je het puur betrekt op de rijervaring (van besturing tot wegligging), dan biedt MotoGP 21 een uitstekende representatie van de sport. Maar daar moet je dan ook genoegen mee nemen.

Oud zeer

Ook op het circuit is de game niet zonder fouten. De AI is bijvoorbeeld ontzettend lomp. Het lijkt vaak wel alsof andere coureurs geen enkel ruimtelijk besef hebben: zelfs al geef je ze meer dan genoeg ruimte bij het aansnijden van een bocht, dan nog schuiven ze hun motor regelmatig in je zijkant. En sommige bochten halen ze niet eens. De Duitse Sachsenring is hier het ergste voorbeeld van. In vrijwel elke klasse en op iedere moeilijkheidsgraad blijkt het voor de AI nagenoeg onmogelijk om de laatste bocht zonder kleerscheuren door te komen.

©GMRimport

Tijdens de races leidt dat tot een opeenstapeling van crashes. Het hele veld knalt iedere ronde op elkaar, waarna je na een paar ontwijkmaneouvres voorop ligt en de race makkelijk naar je hand kunt zetten. Als dit sporadisch gebeurt, dan zou het nog grappig zijn. Maar het betekent vooral dat sommige circuits met AI eigenlijk onspeelbaar zijn. Milestone belooft weliswaar verbetering in een aankomende patch, maar dit was in MotoGP 20 ook al een terugkerend probleem.

Het is vooral heel jammer. Als dit soort foutjes aangepakt zouden worden en de presentatie op orde zou zijn, dan hadden we hier te maken met een uitstekende titel. In de huidige staat is MotoGP 21 een bij vlagen sterk, maar vooral heel sobere racegame.

MotoGP 21 is vanaf 22 april verkrijgbaar voor PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X en S, Nintendo Switch en pc. Voor deze review is de game op Xbox Series X getest.

Oké
Conclusie

Op z’n best is MotoGP 21 een uitstekende representatie van de topklassen uit de motorsport. Op z’n slechtst is het een steriele game die nauwelijks recht doet aan het racespektakel dat MotoGP kan zijn

Plus- en minpunten
  • Scherpe besturing, fijne rijervaring
  • Sobere presentatie, terugkerende fouten

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Hollow Knight Silksong in september speelbaar in Australisch museum
Gamer.nl
Nieuws

Hollow Knight Silksong in september speelbaar in Australisch museum

Maar waar blijft de releasedatum?

Terwijl de releasedatum van Hollow Knight Silksong nog altijd niet bekend is, werd wel bevestigd dat de game vanaf 18 september speelbaar is in ACMI, het nationale museum van schermcultuur te Australië.

De game wordt speelbaar in het in Melbourne gelegen museum als onderdeel van een voorstelling genaamd Game Worlds, waarin de spelwerelden van games centraal staan (via IGN). Naast dat de game speelbaar is op de expositie zijn er ook displays te zien over het ontwerp en artistieke richting van het spel.

Fans vragen zich vooral af wat deze aankondiging kan betekenen voor de release van Silksong, maar vooralsnog is daar niets bekend over. De game werd jaren geleden aangekondigd - in eerste instantie als downloadbare content voor Hollow Knight, en daarna als vervolg - maar is sindsdien meermaals uitgesteld. Tijdens de Switch 2 Direct vorige maand werd gemeld dat de game nog altijd dit jaar moet uitkomen.

In Silksong besturen spelers niet de Knight, maar Hornet, een NPC uit de eerste game. Hornet kan hoger springen en daar is het leveldesign dan ook omheen gebouwd. Het spel komt naar pc, Nintendo Switch en Switch 2, PlayStation- en Xbox-consoles.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Eerste zeven Leisure Suit Larry-games worden uit de Steam-verkoop gehaald
Gamer.nl
Nieuws

Eerste zeven Leisure Suit Larry-games worden uit de Steam-verkoop gehaald

Mogelijk gerelateerd aan de onzekere toekomst van Codemasters

De eerste zeven games in de Leisure Suit Larry-games zullen binnenkort niet meer te koop zijn via Steam.

Dat werd middels een statement door uitgever Assemble Entertainment bevestigd. De Leisure Suit Larry-games waren vooral aan het einde van vorig millennium populair vanwege de vele seksueel getinte grappen. Het gaat om de zes door Sierra On-Line gemaakte delen en het door High Voltage Software ontwikkelde Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude. Dit zijn de zeven spellen die uit de verkoop verdwijnen:

  • Leisure Suit Larry in the Land of the Lounge Lizards

  • Leisure Suit Larry Goes Looking for Love (in Several Wrong Places)

  • Leisure Suit Larry III: Passionate Patti in Pursuit of the Pulsating Pectorals

  • Leisure Suit Larry 5: Passionate Patti Does a Little Undercover Work

  • Leisure Suit Larry 6 – Shape Up Or Slip Out

  • Leisure Suit Larry: Love for Sail

  • Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude Uncut and Uncensored

Mensen die de games al hebben gekocht kunnen ze blijven downloaden en spelen. Daarnaast zullen de twee meest recente games uit de reeks - Leisure Suit Larry: Wet Dreams Don't Dry en Leisure Suit Larry: Wet Dreams Dry Twice - te koop blijven staan.

Een reden werd niet gegeven, maar volgens Phil Salvador van Video Game History Foundation heeft het mogelijk te maken met het feit dat de Leisure Suit Larry-IP eigendom is van Codemasters en gelicenseerd werd aan Assemble Games. Tegenwoordig is Codemasters echter onderdeel van Electronic Arts. Deze week werd tevens aangekondigd dat Codemasters stopt met de ontwikkeling van rallygames en is het X-account van Codemasters verwijderd - mogelijk verkeert de ontwikkelaar dus in zwaar weer binnen EA.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!