Neo: The World Ends With You is stijlvol maar valt in herhaling
Gamer.nl
Reviews

Neo: The World Ends With You is stijlvol maar valt in herhaling

Ondanks lovende kritieken en een subtiele samensmelting met de Kingdom Hearts-franchise, is het oorspronkelijke The World Ends With You aan veel rpg-liefhebbers voorbijgegaan. Het is nu aan het vervolg, Neo: The World Ends With You, om dat recht te trekken.

In Neo: The World Ends With You leeft de jonge, hippe protagonist Rindo een zorgeloos bestaan in het drukke Shibuya, als hij op een dag wordt geconfronteerd met een bijzondere bijna-doodervaring. Zowel hij als zijn beste maat Fret ontdekken dat ze onwerkelijke psychische krachten hebben en dat de wereld om hen heen niet meer hetzelfde is. Ze bevinden zich in het Shibuya van het hiernamaals, waarin ze worden meegesleurd in het sadistische spel van de Reapers, met als ultieme prijs hun vrijheid en terugkeer naar hun eigen realiteit. Neo is een direct vervolg, maar voorkennis is niet strikt vereist. Voor degenen die het eerste deel hebben gespeeld is het grootste deel van de gameplay welbekend en zijn er enkele bekende gezichten te herkennen, maar voor nieuwkomers is het verhaal eveneens prima te volgen.

©GMRimport

Het spel laat zich besturen als een actie-rpg waarbij het verkennen van Shibuya, gevechten met willekeurige vijanden en onderonsjes met de vele personages elkaar continue afwisselen. Bij al deze aspecten staan de psychische vaardigheden van de hoofdpersonages centraal. Tijdens gevechten maak je gebruik van ‘Pins', een soort magische buttons (het soort dat je als accessoire op kleding bevestigt), die ieder hun eigen offensieve of ondersteunende krachten voortbrengen. Je kan ieder personage naar eigen inzicht een pin toebedelen om zo ontelbare combinaties van vaardigheden uit te proberen. Naarmate je avontuur vordert vind je steeds weer nieuwe buttons die je mogelijkheden verder uitbreiden en nieuwe tactieken mogelijk maken. Zeker tijdens de baasgevechten wordt er het nodige tactische inzicht gevraagd en komt de variatie die dit gevechtssysteem oplevert het beste tot zijn recht.

Probeer het nog een keer

Ook buiten gevechten om maak je veelvuldig gebruik van speciale krachten. Zo kan Fret andermans gedachten beïnvloeden en Nagi iemands gedachtewereld binnentreden. Van alle psychische kunstjes springt Rindo's gave om terug in de tijd te reizen er het meest bovenuit. Wanneer de situatie écht hopeloos lijkt, bevriest de tijd en kan hij ervoor kiezen terug te keren naar een eerder moment van de dag. Wanneer de aanloop van gebeurtenissen genoeg is beïnvloed om de oorspronkelijke penibele situatie te voorkomen, kun je in het ‘heden’ je lot veranderen en alsnog zegevieren.

Het is een leuk gegeven met veel potentie, maar wat de gameplay betreft ontbreekt het aan elke vorm van vrijheid. Je kan als speler zelden invloed uitoefenen op wanneer Rindo door de tijd reist. Zodoende dient deze vaardigheid eigenlijk exclusief als een verhalend element dat een twist geeft aan het normale verloop van de gebeurtenissen. Enig eigen inzicht in het oplossen van de voorgeschotelde situaties was daarin welkom geweest. In de huidige vorm verlopen dergelijke situaties altijd op dezelfde manier via een vooraf bepaald script. De enige keer dat je zélf kunt bepalen om Rindo's gave te gebruiken, is om terug te gaan naar eerdere dagen en zo gemiste zijmissies of scènes in te halen. Het eindresultaat is in feite een opgeleukte Chapter Select.

©GMRimport

Groundhog Day

Hetzelfde geldt eigenlijk voor de gaven van de andere personages, die allemaal veel potentie hebben, maar die je nooit echt op een creatieve manier kunt inzetten. Zo is het lezen van gedachten alleen op specifieke momenten zinvol en leidt het altijd tot voorspelbare resultaten. Nagi's speciale kracht kan alleen worden gebruikt als het spel daarom vraagt en heeft een onopmerkelijke rits aan gevechten als gevolg. Het voelt als een enorme gemiste kans dat je eigenlijk nooit zelf gebruik kunt maken van je vaardigheden om nieuwe dingen te ontdekken, terwijl je wel grote delen van het spel vrij bent om door Shibuya te struinen. Alles voltrekt zich uiteindelijk via een lineair pad waar je niet van af kunt wijken.

jammer dat alle fantasie die in het verhaal en de vormgeving is gestoken niet even sterk naar voren komt in de gameplay

-

Terwijl de personages in Neo: The Worlds End With You gevangen zitten in een spel dat zich iedere week weer herhaalt, voelt het voor jou als speler net alsof je in het scenario van Groundhog Day vastzit. Elke nieuwe speeldag gebeuren er min of meer dezelfde dingen. De verhaallijn vordert en feitelijk zijn de missies anders, maar de gameplay is een grote herhaling van zetten. Elke nieuwe opdracht gaat gepaard met dezelfde soort gameplay, terwijl het spel juist zoveel elementen opvoert die voor de nodige variatie hadden kunnen zorgen. In plaats daarvan loop je door dezelfde paar straten, vecht tegen dezelfde soort vijanden en gebruik je dezelfde trucjes om gesloten paden te openen of zijmissies op te lossen.

Eén blik op de Records-sectie van het spelmenu verraadt dat er ontzettend veel dingen te verzamelen zijn: pins, kledingstukken, muzieknummers, sociale contacten en nog veel meer. Terwijl je door straten van Shibuya struint, kun je gevechten aangaan om nieuwe pins of geld te verdienen, mensen hun gedachten te lezen of de menu's van de vele restaurantjes uit te proberen. Er is een zee aan content te ontdekken en vrij te spelen waarmee de spelduur tot wel honderd uur opgerekt kan worden. De keerzijde is dat veel van deze ontdekkingstochten weinig interessant zijn en vooral ontzettend herhalend aanvoelen. De paar zijmissies die je per dag doet zijn te kort en inwisselbaar om een indruk achter te laten en uiteindelijk blijft er weinig anders over dan het overkoepelende verhaal voort te zetten. De ontwikkelaar wilde dit vervolg duidelijk grootser en uitgebreider maken, maar in zijn huidige vorm zou het spel beter tot zijn recht komen wanneer het aanzienlijk korter was geweest.

Geheel in stijl

Dat Neo: The World Ends With You tóch een leuke game is, is volledig te danken aan de kwaliteit van het verhaal en de fantastische, eigenzinnige sfeer. Het scenario waarin de hoofdpersonages zijn verwikkeld valt te omschrijven als een battle royale of de Hunger Games in het hiernamaals, maar toch is alles niet wat het lijkt. Elke onthulling levert weer nieuwe vragen op: wat is de achterliggende gedachte van het ‘spel’ dat de Reapers spelen, welke complotten bekookstoven de rivaliserende deelnemers en hoe zijn Rindo en zijn team eigenlijk in deze situatie terechtgekomen? Het hoofdverhaal weet telkens een wending te nemen die je laat snakken naar het vervolg.

©GMRimport

Ook de personages, die geweldig zijn vormgegeven, doen hierbij een duit in de zak. De interacties die ze met elkaar hebben zijn ontzettend tof en doen je wensen dat je meer tijd kon spenderen aan het sociale aspect van de game. Alles is voorzien van een fantastische soundtrack en overgoten in een hip sfeertje vol verwijzingen naar moderne Japanse mode- en straatcultuur. De bijzondere excentrieke stijl is een schot in de roos. Alles wat het eerste deel zo leuk maakte, zet ook in het vervolg weer de toon. Daarom is het extra jammer dat alle fantasie die in het verhaal en de vormgeving is gestoken niet even sterk naar voren komt in de gameplay. Neo: The World Ends With You is uiteindelijk een vermakelijke game geworden, maar wel een die volledig leunt op de kracht van het verhaal en vele kansen tot intrigerende gameplay pijnlijk onbenut laat.

Neo: The World Ends With You is nu op PlayStation 4 en Nintendo Switch verkrijgbaar. Later dit jaar staat ook een release op pc gepland.

Goed
Conclusie

Neo The World Ends With You lijkt zoveel op zijn voorganger dat fans van de oorspronkelijke game ook dit keer op hun wenken bediend worden. De poging om de originele formule uit te breiden leidt helaas vooral tot een langgerekt avontuur met te weinig variatie. De toffe, karakteristieke grafische stijl en spetterende soundtrack maken een hoop goed, maar kunnen niet voorkomen dat het spel op den duur eentonig wordt.

Plus- en minpunten
  • Meeslepend verhaal, grafische stijl en toffe muziek zorgen voor een fantastische sfeer, veel content
  • Herhalende gevechten en gameplay, oppervlakkige puzzels

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Hollow Knight Silksong in september speelbaar in Australisch museum
Gamer.nl
Nieuws

Hollow Knight Silksong in september speelbaar in Australisch museum

Maar waar blijft de releasedatum?

Terwijl de releasedatum van Hollow Knight Silksong nog altijd niet bekend is, werd wel bevestigd dat de game vanaf 18 september speelbaar is in ACMI, het nationale museum van schermcultuur te Australië.

De game wordt speelbaar in het in Melbourne gelegen museum als onderdeel van een voorstelling genaamd Game Worlds, waarin de spelwerelden van games centraal staan (via IGN). Naast dat de game speelbaar is op de expositie zijn er ook displays te zien over het ontwerp en artistieke richting van het spel.

Fans vragen zich vooral af wat deze aankondiging kan betekenen voor de release van Silksong, maar vooralsnog is daar niets bekend over. De game werd jaren geleden aangekondigd - in eerste instantie als downloadbare content voor Hollow Knight, en daarna als vervolg - maar is sindsdien meermaals uitgesteld. Tijdens de Switch 2 Direct vorige maand werd gemeld dat de game nog altijd dit jaar moet uitkomen.

In Silksong besturen spelers niet de Knight, maar Hornet, een NPC uit de eerste game. Hornet kan hoger springen en daar is het leveldesign dan ook omheen gebouwd. Het spel komt naar pc, Nintendo Switch en Switch 2, PlayStation- en Xbox-consoles.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Eerste zeven Leisure Suit Larry-games worden uit de Steam-verkoop gehaald
Gamer.nl
Nieuws

Eerste zeven Leisure Suit Larry-games worden uit de Steam-verkoop gehaald

Mogelijk gerelateerd aan de onzekere toekomst van Codemasters

De eerste zeven games in de Leisure Suit Larry-games zullen binnenkort niet meer te koop zijn via Steam.

Dat werd middels een statement door uitgever Assemble Entertainment bevestigd. De Leisure Suit Larry-games waren vooral aan het einde van vorig millennium populair vanwege de vele seksueel getinte grappen. Het gaat om de zes door Sierra On-Line gemaakte delen en het door High Voltage Software ontwikkelde Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude. Dit zijn de zeven spellen die uit de verkoop verdwijnen:

  • Leisure Suit Larry in the Land of the Lounge Lizards

  • Leisure Suit Larry Goes Looking for Love (in Several Wrong Places)

  • Leisure Suit Larry III: Passionate Patti in Pursuit of the Pulsating Pectorals

  • Leisure Suit Larry 5: Passionate Patti Does a Little Undercover Work

  • Leisure Suit Larry 6 – Shape Up Or Slip Out

  • Leisure Suit Larry: Love for Sail

  • Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude Uncut and Uncensored

Mensen die de games al hebben gekocht kunnen ze blijven downloaden en spelen. Daarnaast zullen de twee meest recente games uit de reeks - Leisure Suit Larry: Wet Dreams Don't Dry en Leisure Suit Larry: Wet Dreams Dry Twice - te koop blijven staan.

Een reden werd niet gegeven, maar volgens Phil Salvador van Video Game History Foundation heeft het mogelijk te maken met het feit dat de Leisure Suit Larry-IP eigendom is van Codemasters en gelicenseerd werd aan Assemble Games. Tegenwoordig is Codemasters echter onderdeel van Electronic Arts. Deze week werd tevens aangekondigd dat Codemasters stopt met de ontwikkeling van rallygames en is het X-account van Codemasters verwijderd - mogelijk verkeert de ontwikkelaar dus in zwaar weer binnen EA.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!