Review: Mario and Luigi: Brothership verkent zowel oud als nieuw vaarwater
PU.nl
Reviews

Review: Mario and Luigi: Brothership verkent zowel oud als nieuw vaarwater

Hoop op een nieuwe Mario and Luigi-game dobberde na het faillissement van ontwikkelaar AlphaDream in 2019 langzaamaan weg. En op nog een gloednieuwe Mario-game voordat de Switch 2 in de winkels ligt had al helemaal niemand gerekend. De aankondiging van Mario and Luigi: Brothership afgelopen juni was dus nogal een verrassing. Acquire, de ontwikkelaar van de Octopath Traveler-games, neemt het stokje over van AlphaDream – al worden ze wel bijgestaan door oud-werknemers van de oorspronkelijke ontwikkelaar. Samen blazen zij een frisse wind in de zeilen van de franchise.

Mario and Luigi: Brothership transporteert de loodgieters vrijwel meteen naar een geheel nieuwe wereld. Het welbekende Mushroom Kingdom wordt ingeruild voor Concordia. Ooit was dat één groot continent dat bijeen werd gehouden door de Uni-Tree, maar na een mysterieuze ramp breekt het in stukken en sterft de boom. De afgebroken gebieden vormen nu eilanden die ronddrijven in de wateren van deze onbekende wereld.

Watch on YouTube

Gelinkte sloep

Gelukkig groeit er op de bestuurbare hubwereld, Shipshape Island, een nieuwe Uni-Tree. Deze magische boom hield ooit het hele continent bij elkaar, maar is daar nu nog te klein voor. Het is aan de Mario-broers om de boom van genoeg energie te voorzien, en daarvoor moeten zij uiteraard naar alle andere eilanden afreizen. De vuurtorens op deze landmassa’s voeden de Uni-Tree, en als je dit maar vaak genoeg doet, kan Concordia weer herenigd worden.

De opbouw van Brothership is hierdoor minder lineair in vergelijking met games als Bowser’s Inside Story en Superstar Saga. Je mag zelf kiezen welk eiland je als eerste wil verkennen. Het gevoel van avontuur komt zo beter tot zijn recht. Samen met varken-achtige compagnon (en tutorial-machine) Snoutlet reizen Mario en Luigi naar de verschillende eilanden. Die vertellen allemaal hun eigen verhaal. Neem bijvoorbeeld het eiland waar de Bros. op zoek gaan naar haarwax, zodat een danser zijn heupen weer los wil laten gaan. Ieder afgebroken stuk land geeft weer extra invulling aan de grotere wereld van Concordia.

Een hele ervaaring

De verhalen en figuren op deze eilanden zijn zo vermakelijk dat de grootste uitdaging ligt in het gedag moeten zeggen. Veel van de personages die je onderweg leert kennen, komen gelukkig later nog een keer terug. Naarmate het verhaal vordert wordt steeds duidelijker dat verbinding het belangrijkste aspect van Brotherships verhaal is. Die boodschap komt zelfs zo goed aan dat we na de lange reis van pakweg 40 tot 45 uur zelfs wat tranen lieten, want uiteindelijk moesten we toch écht afscheid nemen. Zo’n emotionele impact zie je niet vaak in een Mario-game, maar het is Acquire met Brothership gelukt.

Mario and Luigi: Brothership voelt vooral ook vertrouwd. Het is een warm bad voor iedereen die ooit plezier uit de reeks heeft gehaald. Neem de manier waarop de broers precies zoals in voorgaande delen brabbelen en tegelijk hun handen bewegen. Dat lijkt slechts een detail, maar de ontwikkelaars hebben duidelijk liefde voor de franchise. Voor Brothership zijn de animaties wel wat op de schop gegaan, maar die verandering is te vergelijken met hoe Super Mario Bros. Wonder er iets anders uitziet dan de New Super Mario Bros.-games.

Personages bewegen in Brothership dynamischer, maar het bestuurt net zo strak als voorheen. De animaties passen ook perfect bij de nieuwe cel shaded-stijl met dikke lijnen. Wanneer Luigi een geniale oplossing bedenkt voor een benarde situatie of puzzel tijdens een van zijn Luigi Logic-momenten, wordt dit prachtig geanimeerd en vult de loodgieter met aanstekelijk enthousiasme het scherm.

Blijven hameren

Het scherpe schrijfwerk uit de eerdere Mario and Luigi-titels is gelukkig ook weer in Brothership te vinden. De naam van vrijwel ieder eiland en personage is een woordspeling, zoals de twee handige knutselaars Billdit en Maykit. Gesprekken met npc’s blijven vermakelijk door de hoeveelheid woordgrappen en kleurrijke persoonlijkheden die je tegenkomt. Wij speelden de game voor deze recensie in het Engels, maar volgens Bastiaan is de Nederlandse vertaling van de game ook absoluut de moeite waard. De kans is in ieder geval groot dat je regelmatig gaat gniffelen tijdens het spelen. In ieder geval totdat je met allerlei monsters op de vuist gaat, want dan moet je goed nadenken en opletten.

De basis van de turn-based gevechten is ten opzichte van eerdere Mario and Luigi-games vrijwel niet veranderd. Een aanval met je hamer selecteren is niet genoeg, je moet de actieknop die iedere broer toebehoort - A voor Mario en B voor Luigi - op het juiste moment indrukken voor maximaal effect. Verder keren ook de Bros. Attacks terug, waarin het besnorde duo samenwerkt om een krachtige aanval uit te voeren. Het is even oefenen om de juiste timing te vinden, maar zodra dat lukt richt je vernietigende schade aan.

Mario and Luigi: Brothership is geen game waarin je zonder al te veel aandacht XP kan verzamelen. Het spel stimuleert je om bij de les te blijven door je aanvallen te laten ontwijken of pareren. Dat is best leuk voor een tijd, helemaal wanneer je de aanvalspatronen van een nieuwe vijand nog aan het leren bent, maar in de basis doe je wel steeds hetzelfde. En dat kost steeds net iets te veel tijd.

Geen struikelblok

Gelukkig heeft Acquire een oplossing bedacht die het vechten wat minder repetitief maakt. Mario and Luigi steken gedurende het avontuur zogenaamde Battle Plugs in hun overalls, die een fijne strategische laag toevoegen aan de gevechten. Met de Back-At-You-Plug voer je bijvoorbeeld onmiddellijk een tegenaanval uit zodra een van de broers geraakt wordt. De Plugs kun je niet oneindig gebruiken, waardoor je goed moet nadenken welke je nu al wilt inzetten, en welke je beter kunt bewaren voor later.

Vooral in baasgevechten komen de Plugs goed van pas. Deze grote gevechten brengen alle spelmechanieken van Brothership samen. De eindbazen zijn zo goed dat ze je de toch wat repetitieve knokpartijen met hun handlangers bijna laten vergeten. De hoeveelheid opties waar de Bros. over beschikken, gecombineerd met de unieke aanvallen en patronen van deze extra sterke tegenstanders, zorgen voor bloedstollende gevechten. Hoewel de boodschap van verbinding centraal staat in Brothership, is het platslaan van de bazen minstens net zo memorabel.

Mario and Luigi: Brothership is vanaf 7 november beschikbaar op de Nintendo Switch.

Fantastisch
Conclusie

Mario and Luigi: Brothership brengt de beste elementen uit de eerdere titels samen in het afgebrokkelde Concordia. Het speelt geweldig, is weer scherp geschreven en ziet er prachtig uit. Bij het knokken zijn het vooral de spannende baasgevechten die je bijblijven, mede door de extra laag strategie die de nieuwe Battle Plugs met zich meebrengen. Maar het zijn de personages die je onderweg leert kennen die van Brothership een onverwacht emotionele ervaring maken.

Plus- en minpunten
  • Unieke baasgevechten
  • Scherp schrijfwerk
  • Onverwacht emotionele lading
  • Dynamische animatie
  • Standaard gevechten worden wat repetitief

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!