Review: Super Mario Galaxy + Super Mario Galaxy 2 schitteren opnieuw op Switch
PU.nl
Reviews

Review: Super Mario Galaxy + Super Mario Galaxy 2 schitteren opnieuw op Switch

Nog een keer stralen tussen de sterrenstelsels

Hoe recenseer je in hemels(lichaam)naam de Super Mario Galaxy-games in 2025? Deze invloedrijke Wii-platformers zitten nu in een pakket waar menig Nintendo-fan van zal smullen. Desondanks is het ook de zoveelste keer dat Nintendo een oudere game opnieuw verkoopt voor een hogere prijs met minimale verbeteringen. Het doet niets af aan de kwaliteit van de Galaxy-spellen, maar toch vloog ik met een gemengd gevoel opnieuw Mario’s universum door.

Super Mario Galaxy was Mario’s eerste 3D-platformavontuur op de Wii. De gameplay kan het beste worden omschreven als een mengsel van de stijlen uit Super Mario 64 en New Super Mario Bros voor de DS. Het doel is nog altijd om het einde van een level te bereiken en de krachtster te verzamelen. Hoe meer krachtsterren je verzamelt, hoe meer levels je vrijspeelt. De meeste sterrenstelsels hebben twee tot drie missies waarbij je afwisselend vijanden moet verslaan, experimenteert met power-ups of een speciale uitdaging krijgt voorgeschoteld.

Watch on YouTube

Wat de levels vooral bijzonder maakt, is de manier waarop je deze verkent. De meeste sterrenstelsels bestaan uit een tal van kleinere planeten waarbij je te maken krijgt met verschillende vormen van zwaartekracht. Dit is waar het leveldesign schittert. Meestal start je een missie vanaf dezelfde planeet, maar word je naar andere planeten geschoten met een lanceerster. Sommige planeten zorgen ervoor dat je blijft zweven in hun zwaartekrachtsveld. Andere planeten zijn korte uitdagingen om stukjes van een lanceerster te verzamelen om door te reizen naar de volgende planeet. Of misschien bevecht je een eindbaas op z’n eigen planeet, waarbij je letterlijk om de planeet heen moet lopen om hem van achteren te raken. Het wonderlijke is dat Super Mario Galaxy dat altijd natuurlijk laat aanvoelen: het vliegen tussen planeten verveelt geen moment.

Het betere (?) vervolg

Super Mario Galaxy 2 is vooral qua structuur anders dan zijn voorganger. Het kometenobservatorium uit Super Mario Galaxy is misschien niet zo uitgebreid als het kasteel van Peach in Super Mario 64 of Delfino Island in Sunshine, maar het druipt van de sfeer. Dankzij de verschillende kamers reis je af naar de levels en met de krachtsterren die je vindt, breng je langzaam het observatorium weer tot leven voor Rosalina en haar Luma’s.
Het Mario-Ruimteschip van Galaxy 2 voelt in vergelijking wat karig, met name omdat je er niet veel meer kan doen dan op een wereldkaart je level selecteren.

Ondanks dat zijn de levels uit Galaxy 2 een waar genot om door te spelen. De uitdaging ligt net een stukje hoger dan in het origineel, en als je ervaring hebt met Mario’s fantastische moveset nodigt de game je uit om overal afsnijroutes en kleine geheimen te ontdekken.

Ook de toevoeging van Yoshi maakt hierbij veel verschil. Met z’n tong kun je power-ups pakken, zoals een hete peper waardoor je tegen muren kan op rennen of een stuk fruit waarmee je omhoog wordt geblazen. Het tempo waarmee nieuwe speltechnieken worden geïntroduceerd ligt hoog, maar dat benadrukt alleen maar hoeveel ideeën het ontwikkelingsteam had voor dit vervolg. Of je Galaxy of Galaxy 2 beter vindt is echt een kwestie van smaak, maar het plezier dat beide games na bijna twintig jaar nog steeds weten op te roepen valt niet te ontkennen.

Niet echt nieuw

Super Mario Galaxy + Super Mario Galaxy 2 is bovenal een opgepoetste port van de oorspronkelijke games. De game draait op een Nintendo Switch in ‘docked mode’ op 1080p met 60fps en via de gratis update voor de Switch 2 draait de game op de handheld zelf op 1080p en docked in een 4K-resolutie. De textures zijn opgepoetst en bevatten meer details, hoewel de belichting en modellen zelf niet zijn aangepast. De Switch 2-versie komt hierbij beter uit de verf, omdat de hogere resolutie het gebrek aan anti-aliasing een beetje verdoezelt langs de randen van de modellen.

Het gaat hier echter wel om twee ports, en niet om complete remasters. De simpelere stijl die werd gebruikt op de Wii is soms duidelijk terug te zien, met name als je kijkt naar de rechthoekige oren van Mario of de manier waarop Luma’s bewegen. Visueel betreft het een lichte verbetering ten opzichte van Galaxy uit de Super Mario 3D All-Stars-collectie die in 2020 uitkwam. Beide games behouden hun unieke visuele stijl en zien er in principe uit zoals je je waarschijnlijk herinnert. Verwacht echter niet de mooie details en texturen die je zag in Super Mario Odyssey of Super Mario 3D World.

Motion Control-manie

Het is wel een beetje teleurstellend dat er aan de besturing weinig is veranderd. De oorspronkelijke games maakten veelvuldig gebruik van de aanwijsfuncties van de Wii-afstandsbediening. Het oppakken van sterrenstukjes, het blazen van bubbels of het gebruik van de tong van Yoshi is in deze ports mogelijk via bewegingsgevoelige besturing of door in handheldmodus het scherm aan te raken. Spelen in handheldmodus voelt daarbij als een krampachtige compromis. Het scherm aanraken terwijl je de Switch in je hand vasthoudt is niet gemakkelijk, zeker omdat de game verwacht dat je continu sterrenstukjes of andere zaken aanraakt op het scherm. De motion controls werken goed als je de controllers in de hand houdt, maar bij handheldgebruik moet je fysiek je systeem draaien om de cursor te bewegen.

Met een Pro Controller gaat dat gelukkig wel soepel. Het grootste raadsel is dat de Nintendo Switch 2 niet de mogelijkheid ondersteunt voor het gebruiken van de muisfunctionaliteit van de Joy-Con 2-controllers. Althans, die ondersteuning is er wel, maar alleen beschikbaar in de co-op-modus van Super Mario Galaxy 2. Een groot gemis, want ik had niet alleen graag een excuus gehad om eindelijk die muisfunctionaliteiten uit te proberen, maar ook omdat het een hele logische toepassing is van de besturing voor beide games.

Kleine toevoegingen

Een nieuw hoofdstuk in het verhalenboek van Rosalina én een verhalenboek in Super Mario Galaxy 2 zijn de grootste toevoegingen aan de games. Amiibo-ondersteuning is lachwekkend zinloos, want beloond worden met extra munten, levens en sterrenstukjes gebeurt vrijwel non-stop in deze games. Leuk om te benoemen is dat beide spellen nu volledig zijn vertaald naar het Nederlands. Dat verdient een pluim, want de vertalingen zijn goed gevonden en maken de spellen waarschijnlijk ook voor de jongste spelers net dat beetje extra toegankelijk. Al is het maar zodat ze goed worden voorbereid voor de Super Mario Galaxy-film volgend jaar.

Super Mario Galaxy en Super Mario Galaxy 2 zijn nog steeds onbetwiste meesterwerken. Mario’s besturing, het ontwerp van de levels en de vele uitdagingen maken het twee van de beste games uit Nintendo’s geschiedenis. Deze ports bewijzen dat opnieuw, met visuele verbeteringen die de games nog beter laten schitteren. Toch voelt het wel een beetje cru dat deze bijna twintig jaar oude games opnieuw voor de volle prijs worden verkocht met minimale verbeteringen. Als je al Super Mario 3D All-Stars in je Switch-collectie hebt is er weinig noodzaak om Super Mario Galaxy opnieuw in huis te halen. Gelukkig zijn de games ook los verkrijgbaar op de Nintendo eShop. Zijn deze games volledig nieuw voor je? Dan staan je twee magische avonturen te wachten tussen de sterren.

Super Mario Galaxy + Super Mario Galaxy 2 is nu beschikbaar voor Nintendo Switch. De games hebben een gratis update voor de Nintendo Switch 2 en zijn ook los te verkrijgen via de Nintendo eShop. Voor deze review is de collectie getest op de Nintendo Switch 2.

Fantastisch
Conclusie

Terugkerende spelers zullen hier weinig nieuws vinden, maar dat mag de pret niet drukken. Super Mario Galaxy en Super Mario Galaxy 2 blijven tijdloze klassiekers en zijn een must voor elke Nintendo-fan.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!

Aanbevolen voor jou