Splatoon 3 kleurt keurig binnen de lijntjes
PU.nl
Reviews

Splatoon 3 kleurt keurig binnen de lijntjes

Natuurlijk is het ontvangstcomité voor Splatoon 3 een stuk kleiner dan dat van Nintendo’s ‘grote drie’, maar dat komt niet alleen door de populariteit. Is het namelijk niet te vroeg voor een Splatoon-game? En zijn ze niet allemaal hetzelfde? Nee, maar ze lijken wel veel op elkaar omdat de aanpassingen uiterst subtiel zijn. Splatoon 3 is daarom het beste van de hele franchise in één game, met een aantal extra’s.

Natuurlijk is het opvallend dat er sinds Mario Kart 8 drie Splatoon-spellen zijn verschenen, maar nog geen nieuwe Mario Kart-game. Anderzijds is dat niet zo gek: Splatoon 2 is alweer vijf jaar op de markt, en dat werd steeds zichtbaarder. Een achterhaald matchmakingsysteem, lange wachttijden, nauwelijks partymogelijkheden en nog veel meer aspecten deden het spel steeds ouderwetser aanvoelen. Als je ervoor kiest om de ondersteuning van je enige ‘servicegame’ in 2019 te laten vallen, kun je maar beter snel met de volgende komen.

Overtrekken 

Splatoon 3 is nog altijd gebaseerd op dezelfde fundering. Als inktvismens (en tegenwoordig ook octopusmens) schilder je je een weg door kleurloze levels om jouw team naar de overwinning te helpen. Hoe meer plekken jouw team inkleurt, hoe groter de kans op winst. Denk aan torens veroveren, een zo hoog mogelijk percentage speelveld inkleuren en andere modi met doelstellingen. Verder schakel je met verf vijanden uit en ‘zwem’ je via je eigen kleur door het level. Dat is Splatoon in een notendop.

Speltechnisch verandert er dus weinig. Splatoon 3 blijft Nintendo’s kindvriendelijke multiplayershooter die leuk gebruikmaakt van bewegingsbesturing - maar dan nog beter uitgewerkt. Verf druppelt wat realistischer, de animaties lijken wat soepeler en de besturing is wat responsiever. Verder is het vooral alles eromheen wat de game een frissere uitstraling geeft, al geldt dat niet voor alle modi. Zo bevat de pittige, coöperatieve modus Salmon Run vooral nieuwe vijanden en voelt de modus na een paar potten wel vertrouwd. Al zorgt de mogelijkheid om Power Eggs te kunnen gooien wel voor extra diepgang.

©GMRimport

Nieuwe gewoontes 

De Flipper is daarvan misschien wel het beste voorbeeld. In plaats van wachten in een oneindig matchmakingscherm, kunnen we nu rondlopen in een dynamische lobby waar je wapens en strategieën kunt uittesten. De interactieve lobby zorgt ervoor dat je warm kunt blijven, en sneller geneigd bent om een volgend potje te beginnen.

Een ander voorbeeld is dat je nu kunt zien wie van je vrienden welke modus aan het spelen is, zodat je je feilloos kunt aansluiten bij jouw team zónder eerst vijf appjes te sturen. Wel zo prettig bij een strategische shooter natuurlijk, en tekenend voor de gebreken van Splatoon 2. 

De gameplay is nog altijd ijzersterk, de singleplayermodus is interessant genoeg en de online verfgevechten voelen fris

-

©GMRimport

En zo zijn er nog een aantal kleine doch logische veranderingen aangebracht die de presentatie van de game net even prettiger maken. Denk bijvoorbeeld aan naamplaatjes, een gevechtslogboek, een replaycentrum en dat die vervelende nieuwsuitzendingen om de maprotatie aan te kondigen niet je hele scherm overnemen tijdens het spelen. Ook notificaties en prestaties tijdens en na het potje zijn welkom. Het is bijvoorbeeld erg prettig om de bevestiging te krijgen wanneer het hele vijandige team is uitgeschakeld, zodat je met het hele team kan oprukken.

Uiteraard zijn er ook (vijf) nieuwe maps, nieuwe wapens en een stel nieuwe vaardigheden aan het spel toegevoegd. Alles bij elkaar is dat voldoende om ingesleten gewoontes uit Splatoon 2 teniet te doen – de game speelt nét even wat anders. Zo kun je spelers verrassen door om de hoek te schieten met de Angle Shooter en zorgt de versnelling tijdens een verticale verfklim ervoor dat je situaties net anders moet inschatten. Wapens worden in dit deel trouwens verkregen met tickets in plaats van geld, maar voor de snelheid van progressie maakt dat weinig uit. 

Het beste van beide 

De singleplayermodus is wél behoorlijk op de schop genomen. Die kunnen we het beste beschouwen als een mengelmoes van de singleplayer uit het eerste deel en de Octo Expansion van het tweede deel. Het avontuur begint in eerste instantie als de vorige singleplayercampagnes, maar mondt later uit in een Octo Expansion-achtige opzet. Op een gegeven moment beland je namelijk in een hubwereld waarin je verschillende Octo-uitdagingen kunt selecteren om Power Eggs te verzamelen. Deze eitjes gebruik je weer om de wereld te bevrijden van een pluizige plaag. 

©GMRimport

De uitdagingen zijn trouwens niet altijd verrassend, en lijken net even wat makkelijker dan voorheen. Zo lijkt de timing voor het raken van doelwitten tijdens het railssurfen vergeeflijker en gaat het vinden van Power Eggs in de eierverzameluitdaging misschien net wat sneller. Ergens is dat jammer, want de soms bikkelharde uitdagingen uit de Octo Expansion waren een frisse wind voor de ervaren speler. Al zijn de vernieuwde uitdagingen nog steeds pittig genoeg om er je er goed in vast te bijten.

Doordat je de levels met verschillende wapens kunt spelen en er veel te verzamelen is, is de herspeelbaarheid in ieder geval beter dan voorheen. En gelukkig sta je er niet alleen voor, je krijgt namelijk hulp van Small Fry, een klein visje dat je helpt bij het vinden van verzamelobjecten en het verslaan van allerlei vijanden. Spoiler: hij is heel schattig. Je kunt zelfs z’n kapsel zelf instellen.

Gedurende de verhaalmodus onthult Splatoon 3 zelfs meer over de post-apocalyptische wereld van de reeks. Zo leer je in een gecodeerd boekje eindelijk hoe de Inkling is onstaan, wat voor ons genoeg reden was om de singleplayer grondig door te spitten. De modus stijgt zeker uit boven een veredelde tutorial, maar is nog niet de singleplayerervaring waar we na de Octo Expansion op hoopten.

Tot die tijd kunnen we ons in ieder geval uitstekend vermaken met de beste Splatoon-game tot nu toe. De gameplay is nog altijd ijzersterk, de singleplayermodus is interessant genoeg en de online verfgevechten voelen fris aan door de subtiele toevoegingen en aanpassingen.

Splatoon 3 verschijnt op 9 september voor Nintendo Switch.

Watch on YouTube
Uitstekend
Conclusie

Splatoon 3 is een uitstekend vervolgdeel dat vooral doorpakt op de beste aspecten van deel een en twee. Alles werkt net even logischer en draait zoals je mag verwachten, van de kenmerkende gameplay tot de menu’s. Behalve een uitgebreidere, leuke singleplayercampagne, hoef je echter niet op veel nieuws te rekenen.

Plus- en minpunten
  • Technische verbeteringen, interessante singleplayercampagne, sterk verbeterde spelbeleving
  • Weinig verrassend

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!