Triangle Strategy laat gameplay links liggen
PU.nl
Reviews

Triangle Strategy laat gameplay links liggen

Veel mensen verwachten wellicht dat Triangle Strategy een spiritueel vervolg is op Final Fantasy Tactics of het stilistisch gelijkende Octopath Traveler. Niets is minder waar. Triangle Strategy probeert z'n eigen ding te doen, met alle voor- en nadelen van dien.

Triangle Strategy speelt zich af op het continent Norzelia, dat bestaat uit drie landen. Aesfrost heeft zeggenschap over de mijnen van Norzila, Hyzante heeft een zeer waardevolle monopolie op zout en Glenbrook fungeert een beetje als tussenpersoon van de andere twee koninkrijken. Uit dat laatste koninkrijk komt ook het hoofdpersonage: Serenoa Wolffort. Hij is de nieuwe leider van een nobele familie die bekendstaat om haar heldhaftigheid. Aan het begin van het verhaal staat Serenoa op het punt om te trouwen met Princess Frederica van Aesfrost, om zo het bondgenootschap tussen beide landen te versterken. Het is het begin van talloze onverwachte politieke wendingen.

©GMRimport

Interactief verhaal

De focus in Triangle Strategy ligt vrijwel volledig op het verhaal, dat gedragen wordt door goed geschreven dialoog en uitgediepte personages is. Maar goed, dat betekent ook dat je meer dan de helft van de tijd bezig bent met het luisteren naar gesprekken tussen personages tijdens tussenfilmpjes. Wees je daar wel bewust van.

Triangle Strategy gaat uiteindelijk over een oorlog om grondstoffen en andere waardevolle middelen, die nieuwe generaties treffen die eigenlijk niets met het oude conflict te maken hebben. Politieke wendingen, verraad en moord komen samen in een verhaal met talloze personages, van wie het al na enkele hoofdstukken moeilijk is om te onthouden wie ze precies zijn.

Omdat tussenfilmpjes een groot deel van de game vullen is Triangle Strategy soms meer interactief verhaal dan game. Dat is op zich niet erg, want interactief is de game zeker. Er staan een paar cruciale keuzes te wachten die grote invloed hebben op het einde van de game. En ja, er zijn meerdere eindes mogelijk. Naast verhaal is Triangle Strategy op te delen in twee andere fases: exploratie en de gevechten. 

©GMRimport

De exploratie vindt meestal plaats na een langdurige periode aan tussenfilmpjes. Je krijgt dan de kans om het gebied waarin je bent te verkennen. Daar kun je praten met aanwezigen om bijvoorbeeld handige kennis op te doen over de spelwereld of items te vinden die van pas komen in de gevechten. De exploratiefase is geen verplicht onderdeel en kan meteen overgeslagen worden, maar het is verstandig om kort rond te neuzen. Zo leer je bijvoorbeeld sommige personages beter kennen.

Gevechten

Over het vechtsysteem is niet hetzelfde te zeggen. De eerste paar gevechten zijn niet moeilijk en vereisen weinig tactisch inzicht, maar duren erg lang. Doordat je weinig schade doet kan een gevecht makkelijk een half uur tot drie kwartier duren. Toegegeven, naarmate het verhaal vordert worden de gevechten moeilijker en is er dus ook meer tactiek nodig. Toch blijven de gevechten vrijwel de gehele game lang opvallend lang duren.

Ieder personage heeft sterke en zwakke punten om rekening mee te houden. Aan het begin van een gevecht positioneer je je manschappen, waarbij je personages met een schild in de frontlinie zet en boogschutters zo ver mogelijk naar achteren. Manschappen doen meer schade wanneer ze van achteren of van hoger gebied toeslaan. Als een personage een vijand aanvalt terwijl er aan de andere kant van de vijand een teamgenoot staat, slaan allebei je manschappen toe. Dubbele schade dus. 

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

De samenstelling van een team bestaat vaak uit dezelfde personages. Zo heb je een schutter die vanaf veilige afstand schade aan kan richten, enkele zwaardvechters die veel schade kunnen doen maar zich wel midden in de actie bevinden, een healer, een mage en een ridder met een schild die als tank fungeert. Hoewel tactiek naarmate de game vordert steeds belangrijker wordt, blijven de gevechten door die gelijkende opzet niet lang interessant. Je bent er zeker richting het einde van de game op uitgekeken.

Lineair levelsysteem

Net als genregenoten werkt ook Triangle Strategy met een levelsysteem. Helaas is dat systeem lang niet zo diepgaand en flexibel als fans van het genre gewend zijn. Door gevechten te doorlopen gaan personages in level omhoog en spelen ze nieuwe skills vrij. Daarnaast kunnen ook classes geüpgraded worden om extra statistieken en skills vrij te spelen. Maar gek genoeg is het niet mogelijk om een personage van class te laten veranderen.

Een mage zal altijd een mage blijven, en een boogschutter altijd een boogschutter. Dat heeft tot gevolg dat een teamsamenstelling er vrijwel altijd hetzelfde uit blijft zien. Ook dat is jammer. Het had de gameplay net wat extra diepgang gegeven. En die diepgang heeft het nodig. Het trage vechtsysteem in combinatie met een vrij eenvoudig levelsysteem zorgt ervoor dat Triangle Strategy vooral leuk is als interactief verhaal. Voor een tactische jrpg is dat toch jammer.

Triangle Strategy is nu beschikbaar voor de Nintendo Switch.

Oké
Conclusie

Triangle Strategy vertelt een diepgaand politiek verhaal op grote schaal, boordevol unieke personages, verraad en onverwachte wendingen. Helaas is van interessante tactische gameplay niet echt sprake.

Plus- en minpunten
  • Uitgebreid verhaal met leuke personages, onvoorspelbare wendingen en intrigerend politiek drama
  • Gevechten schaars en langdradig, weinig tactische opties, lineair levelsysteem

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!