Before Your Eyes vat een mensenleven in een oogwenk samen
PU.nl
Reviews

Before Your Eyes vat een mensenleven in een oogwenk samen

‘Je leven aan je voorbij zien flitsen’ is een veelgebruikte term, vaak in de context van bijnadoodervaringen en wanhopige situaties. Het daadwerkelijk zelf ervaren doe je liever niet, mits misschien in een veilige virtuele setting. Dat is wat Before Your Eyes op voortreffelijke wijze doet.

Met alsmaar voortschrijdende technologische ontwikkelingen zijn ontwikkelaars constant op zoek naar nieuwe invoermethoden voor games. Bewegingsbesturing stamt al uit de jaren zeventig, virtual reality maakt de laatste jaren een flinke opmars en aanraakgevoelige besturing keert op meerdere manieren terug in het huidige gamelandschap. Goodbyeworld Games implementeert een methode die we voorheen nog amper in mainstream titels zagen: Before Your Eyes bestuur je door met je ogen te knipperen.

Een dergelijke manier van gamen is uiteraard niet volledig nieuw. Zo wordt eyetrackingsoftware al ruim een decennium ingezet voor onderzoek en dezelfde techniek wordt gebruikt om games toegankelijk te maken voor lichamelijk beperkten. Daarbij houdt Before Your Eyes enkel via je webcam bij of je knippert; zaken als rondkijken doe je alsnog met de muis.

©GMRimport

Vogelvlucht

Het is echter het thematische karakter van de techniek dat de game zo bijzonder maakt. Je volgt namelijk in vogelvlucht het leven van Benny, van zijn eerste jaren op deze aardbol tot de bittere dood. In bad met een speelgoedboot, filmijkend in een donker klaslokaal, z’n eerste liefde, lastige carrierekeuzes: knipper – na een paar seconden – met je ogen, en het is voorbij.

Het spreekt daarom boekdelen dat elke ‘flits’ een diepe indruk achterlaat. Before Your Eyes is duidelijk geinspireerd door herinneringen en ervaringen van het ontwikkelteam en bevat daarom situaties die heel herkenbaar aanvoelen. Vanuit de kinderwagen luisteren naar de branding van de zee, je ouders die apetrots zijn op je kleurplaat, zenuwachtig een zaal vol mensen toespreken: het roept gevoelens op die je mogelijk lang niet meer hebt ervaren.

©GMRimport

Ook minder fijne gevoelens, want het mag geen geheim zijn dat Before Your Eyes enkele droevige wendingen kent. Spelers zien immers het leven van Benny aan hem voorbij flitsen, met een goede reden. Daarbij laat de game een hoop over ter interpretatie: was je jeugd eenzaam of best wel oké? Vroegen je ouders teveel van je, of waren ze juist trots en gedreven? Er zijn geen goede of foute antwoorden - wel meerdere perspectieven op de mooie en pijnlijke momenten in het leven waarop je voor de poort naar het hiernamaals reflecteert.

In een oogwenk voorbij

Dat laatste is enigszins afhankelijk van hoe uitgebreid je de simpel opgebouwde doch sfeervolle omgevingen bestudeert. Voordat de telkens terugkerende metronoom in beeld verschijnt en de volgende knipper een flashforward activeert, krijgen spelers namelijk even de tijd om interactie te hebben met de omgeving. Denk aan actief een bepaalde richting op knipperen om meer van een kamer of gebied te onthullen, muziek spelen op een piano of schilderen. Ook zijn er momenten waarop je extra lang moet staren of juist de ogen moet sluiten om te luisteren naar de omgeving. Before Your Eyes móet je daarom spelen met een headset om de volledige ervaring te krijgen.

Soms ben je als speler wel erg bewust van hoe vaak je knippert. Knipper ‘per ongeluk’ uit automatisme – dat gebeurt héél vaak – en je mist een stuk dialoog of verlaat een herinnering voordat je deze goed hebt kunnen bekijken. Dat is enerzijds spijtig, want korte gesprekken tussen personages geven net wat meer context aan bepaalde situaties en zijn eigenlijk zonde om te missen. Ook vertelt de omgeving vaak een verhaal dat je helpt te begrijpen of je vijf seconden of juist vijf jaar in de toekomst bent gesprongen.

©GMRimport

Hart van steen

Anderzijds bewijst het ook dat de game technisch goed in elkaar zit. Met een relatief oude Logitech C922-webcam worden na een korte kalibratie vrijwel alle knippers geregistreerd. Ook houdt de game rekening met brillen en zegt de ontwikkelaar gekeken te hebben naar stoorzenders als aquariums op de achtergrond. Voor wie de techniek toch niet werkt, is er ook de optie om de game volledig met muisklikken te spelen, al schiet dat z’n doel behoorlijk voorbij. Gelukkig balanceert de game optionele scènes waarbij je zelf kunt knipperen met essentiële informatie en raak je nooit helemaal de draad kwijt.

Sterker nog: tegen het einde van de game is het overduidelijk wat er gaande is. Wie er niet door wordt geraakt, heeft een hart van steen. Before Your Eyes duurt slechts anderhalf uur en flitst daarom aan je voorbij – blijkbaar genoeg om een mensenleven samen te vatten.

Before Your Eyes is nu beschikbaar voor pc.

Uitstekend
Conclusie

Before Your Eyes laat spelers op een indrukwekkende manier ervaren hoe het leven aan je voorbij kan flitsen.

Plus- en minpunten
  • Met liefde geschreven, zit technisch goed in elkaa
  • Per ongeluk knipperen zit soms het verhaal in de weg

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Actievolle bezorggame Deliver At All Costs nu verkrijgbaar
PU.nl
Nieuws

Actievolle bezorggame Deliver At All Costs nu verkrijgbaar

Voor pc, PlayStation 5 en Xbox Series-consoles

De isometrische actiegame Deliver At All Costs is vanaf vandaag verkrijgbaar en dus is er een launchtrailer uitgebracht.

De game laat spelers in de huid kruipen van Winston Green, een koerier van 'onconventionele' goederen. Het spel is daarbij in het jaar 1959 gesitueerd, wat zich uit in een authentieke sfeer met een passende soundtrack en radiospotjes. Spelers zetten in de game alles op alles om allerlei goederen naar hun plaats van bestemming te brengen. Daarbij zijn er vernietigbare omgevingen, wat voor nog meer chaos tijdens de ritjes zorgt.

Deliver At All Costs is verkrijgbaar voor PlayStation 5, Xbox Series X en S, Steam en Epic Games Store. In laatstgenoemde winkel is de game vanaf vandaag een week lang gratis te claimen. Het gaat om de debuuttitel van de Zweedse studio Far Out Games. Konami geeft het spel uit.

Op PU geven we overigens de PlayStation 5-versie van Deliver At All Costs weg. Hier lees je hoe je kans maakt op de game.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Jason Momoa en Roman Reigns spelen mogelijk in nieuwe Street Fighter-film
PU.nl
Nieuws

Jason Momoa en Roman Reigns spelen mogelijk in nieuwe Street Fighter-film

Ook Noah Centineo en Andrew Koji zouden in gesprek zijn

Meerdere acteurs en worstelaars, waaronder Jason Momoa en Roman Reigns, zijn in gesprek voor mogelijke rollen in de aankomende Street Fighter-film.

Dat meldt Deadline. Naast Momoa (A Minecraft Movie, Game of Thrones, Aquaman), en Roman Reigns (WWE, Fast & Furious presents: Hobbs & Shaw) gaan mogelijk ook Noah Centineo (Warfare) en Andrew Koji (Bullet Train) in de film spelen. Kitao Sakurai (Bad Trip) neemt de regie op zich.

Verdere concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel bleek begin dit jaar dat de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar is, al is niet duidelijk of dat nog steeds het geval is. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!