Chorus heeft space combat om over te zingen
PU.nl
Reviews

Chorus heeft space combat om over te zingen

Nara was ooit de beste en meest dodelijke piloot in het universum, maar aan het begin van Chorus wordt ze vooral gekweld door haar daden. In opdracht van de sekte The Circle heeft ze een complete planeet opgeblazen. Dat schuldgevoel dwingt haar om op de vlucht te slaan en een nieuw leven op te bouwen. Wanneer leden van The Circle haar opsporen, stoft ze haar pratende ruimteschip af om voor eens en voor altijd wraak te nemen.

Het verhaal van Chorus wordt bijna geheel uit de doeken gedaan middels radiogesprekken tussen de piloten van allerlei andere ruimteschepen en de interne monologen van Nara. Vooral dat laatste maakt het verhaal van Chorus aanhoren een vermoeiende onderneming, want haar gedachten worden op dramatisch fluisterende toon opgelezen. Het helpt daarbij niet dat het gehele spel een overdreven duistere invalshoek heeft, vol onbegrijpelijke sci-fi termen en een edgy boordcomputer die net iets teveel lijkt te genieten van al het dood en verderf in het universum. 

©GMRimport

Forsaken en Rites

Chorus legt hier teveel focus op – het onderbreekt te vaak wat dit spel wél goed doet. Vechten tegen ruimtepiraten, leden van The Circle en interdimensionale wezens is namelijk ontzettend tof gedaan. Forsaken - Nara’s pratende schip - ligt fantastisch onder de knoppen en kan met de speciale driftfunctie onmogelijke bochten maken. Zo is het mogelijk om vooruit te vliegen en het schip 180 graden te draaien om zo achterliggende vijanden uit te schakelen.

De speciale krachten van Nara maken het avontuur nog veelzijdiger. Naarmate het verhaal vordert, krijgt ze steeds meer toegang tot zogenaamde Rites die de gevechten compleet op hun kop zetten. De ene rite schakelt in een keer schilden of het complete vijandelijke schip tijdelijk uit, terwijl de andere ervoor zorgt dat ze direct achter de vijand teleporteert. Tactisch van deze krachten gebruik maken zorgt ervoor dat Nara een complete vloot in haar eentje kan uitschakelen. 

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Gewichtsloze dogfights

Spelers kunnen in Chorus dankzij de openwereldopzet zelf de volgorde van missies bepalen. Wel heeft iedere missie - of die nu optioneel is of bij het hoofdverhaal hoort - ongeveer dezelfde opzet. Er wordt wat langdradige context gegeven voordat er een groep vijandelijke ruimteschepen aan komt vliegen. Dit is gelukkig ook waar de lol in Chorus begint, want met iedere nieuwe kracht worden deze gevechten leuker. Door veel van alle vaardigheden van Nara en Forsaken gebruik te maken, levelen deze skills, waardoor ze allerlei bonuseffecten krijgen. Dat is ook wel nodig, want de vijanden worden steeds gevaarlijker.

De speciale krachten van Nara maken het avontuur nog veelzijdiger.

-

In deze gevechten schittert Chorus, maar ook daarbuiten worden de vaardigheden op originele manieren toegepast. In tempels die nieuwe krachten huizen, zitten kleine puzzels waarin bijvoorbeeld meerdere sloten in een krappe gang binnen beperkte tijd kapot geschoten moeten worden. De deur openen lukt alleen met een strakke combinatie van driften, boosten en teleporteren. 

©GMRimport

Rollen met de ogen

Tijdens missies waarin spelers wrakstukken of herinneringen moeten opsporen, komt Chorus minder goed uit de verf. De weg vinden tussen brokstukken en asteroïden is best lastig wanneer het mogelijk is om alle kanten op te vliegen. De driftfunctie maakt het gelukkig mogelijk om razendsnel te keren, maar daarmee zijn nog niet alle problemen opgelost. Zo zijn er heel veel icoontjes die het scherm vullen wanneer er gebruik wordt gemaakt van Nara’s speciale visie. Wat bij de missie hoort en wat niet is niet altijd even duidelijk. Op het gebied van waypoints heeft het spel zelfs wat bugs die de verwarring alleen maar verergeren.

Deze problemen zijn best te overzien voor wie al jaren zoekt naar een nieuwe space combat shooter. Het is juist daarom extra tragisch dat het verhaal van dit spel de leuke gameplay zo in de weg zit. Wie de vele bijna onbegrijpelijke pseudoreligieuze technobabble in Chorus kan doorstaan zonder met de ogen te rollen, verdient een prijs. Letterlijk iedere missie is ermee doordrongen, waardoor de leuke stukken veel te vaak worden opgebroken door de zoveelste angsty monoloog. Het haalt zelfs een beetje de vaart uit de zo spectaculaire ruimtegevechten. 

Chorus is verkrijgbaar op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One en pc. Voor deze recensie is het spel gespeeld op een Xbox Series S.

Oké
Conclusie

Ergens in Chorus zit een hele gave game vol spectaculaire dogfights in de ruimte. Om daar bij te geraken moet de speler een heleboel langdradige en met scifi-jargon overladen dialogen uitzitten. Wie hier doorheen komt, krijgt een fantastisch spelende space combat simulator voorgeschoteld die met een lading speciale krachten het hele spel lang leuk blijft. Maar als het verhaal een toontje lager had gezongen, zou de rest van de game beter tot zijn recht komen.

Plus- en minpunten
  • Spectaculaire space combat, speciale krachten geven unieke twist
  • Extreem vermoeiend verhaal, soms erg onoverzichtelijk

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!