Grid Legends wil snel scoren zonder veel uit of in te halen
PU.nl
Reviews

Grid Legends wil snel scoren zonder veel uit of in te halen

Lef hebben ze wel bij Codemasters. Grid Legends verschijnt net in de drukste periode in tijden wat betreft grote, langverwachte nieuwe games, waarvan uitgerekend Gran Turismo 7 er één is. Dan ben je of vol zelfvertrouwen over je eigen racegame, of je hoopt dat mensen je game gewoon nog even voor de volle mep aanschaffen.

Dat laatste is in elk geval lastig om aan te bevelen, zeker als je een echte raceliefhebber bent die waarde hecht aan een bepaalde mate van authenticiteit. Nu verwacht niemand van Grid Legends het meest waarheidsgetrouwe rijgedrag - dat was immers ook niet het geval bij voorgaande delen in de reeks. Grid was en is de toegankelijkere en sensationelere opvolger van TOCA / DTM Race Driver, waarmee Codemasters in de jaren rond de millenniumwisseling racefans succesvol bediende.

Maar de inspiratieloze en vooral gevoelloze manier waarmee bolides zich in de nieuwste titel laten besturen, stelt een beetje teleur. Ook met alle hulpmiddelen uit, gaan vrijwel alle auto’s als op rails over de baan. Het (rij)plezier van deze game wordt daarmee al in de kiem gesmoord. Je geeft gas, remt en stuurt een beetje in de bochten. De ene bolide gaat weliswaar wat harder dan de ander, maar zelden communiceren ze hun eigen karakteristiek. Dat is overigens geen enorm groot probleem: voor wie vooral ongecompliceerd wil racen op afgesloten circuits, is Grid Legends een fijne, recht-toe-recht-aan arcaderacer.

©GMRimport

Net als Netflix

De nadruk ligt in Grid Legends niet zozeer op het zo goed mogelijk besturen van je auto, als wel het uitdelen en ontwijken van een beuk op zijn tijd. Sterker nog, duw- en trekwerk in duels met je tegenstanders wordt aangemoedigd, want letterlijk elke actie levert je tijdens de race punten op. Liefst onder begeleiding van (letterlijk) vuurwerk, lasershows en joelend publiek. Aan audiovisuele sensatie geen gebrek dus. Al treedt in dat opzicht al gauw een bepaalde mate van inflatie op, want al die elementen zijn zelfs aanwezig als je in je eentje gewoon wat oefenrondjes wilt draaien.

De nadruk op melodramatische elementen blijkt nog een stuk nadrukkelijker in de nieuwe verhaalmodus waarmee de game te koop loopt: Driven to Glory. Dit door échte acteurs gespeelde scenario leunt sterk op Netflix’ documentairereeks Drive to Survive over de Formule 1, maar komt als fictief werk niet heel erg sterk uit de verf. Het acteerwerk is te dik aangezet om te kunnen overtuigen, maar ondertussen neemt het verhaal zichzelf te serieus om als een soort mockumentary te worden beschouwd. Bovendien valt het geheel voor echte autosportkenners door de mand met onlogisch gebruik van bepaalde termen.

En dan hebben we het nog niet eens gehad over de zwakke link met het daadwerkelijke racen tussen deze stukjes acteerwerk door. Want hoewel je als anonieme ‘Driver 22’ als een rookie wordt neergezet, is het zelfs op hogere niveaus niet heel lastig om de successen aan elkaar te rijgen. Leuk, maar als je prestaties en status in daaropvolgende videoscènes weer worden gebagatelliseerd - zelfs door je ‘ervaren’ teamgenoot, ook nadat je haar genadeloos achter je hebt gelaten - kunnen we wel spreken van een ergerlijk stukje ‘ludo-narratieve dissonantie’.

©GMRimport

Over de baan knallen

Daarnaast is overigens ook een meer conventionele carrièremodus beschikbaar, al voelt die enigszins als los zand. Er is geen helder gevoel voor progressie en ook het beheren van je eigen auto, teamgenoot en hoofdtechnicus zit ietwat verstopt in de menu’s. Zeker voor korte speelsessies is het dan eigenlijk leuker om gewoon wat losse races te rijden, waarbij je alles naar eigen voorkeur kunt instellen om gewoon even lekker over de baan te knallen. Dat laatste kan trouwens ook best aardig als je online wilt racen. De nieuwe mogelijkheid om in één keer in een (zelfs al lopende) race mee te doen met anderen valt zelfs aangenaam innovatief te noem.

Toch: waar Forza Horizon 5 en Gran Turismo 7 overkomen als racegames voor de nieuwe generatie spelcomputers die ook op de uitgaande beschikbaar zijn, voelt dat bij Grid Legends precies andersom. Het is zeker geen lelijke game, maar ondanks tal van effecten (ook op het gebied van weerseffecten en nachtraces) en een vrij stabiele framerate, laat de PlayStation 5-versie je ook geen moment écht op het puntje van je racestoel zitten.

Wel weer leuk: de originele en zeer brede selectie aan auto’s, inclusief zeldzame pareltjes zoals de Porsche 917/30 en de Ferrari F40 Competizione. Met dat soort machines kun je je prima vermaken, al geldt dat eigenlijk ook voor een race met Mini’s door de verregende straten van Londen. Op zulke momenten doet Grid Legends zelfs denken aan de hoogtijdagen van Project Gotham Racing. Maar in de buurt van die kwaliteit komt deze nieuwe titel eigenlijk zelden. Logisch dan ook, dat Codemasters’ nieuwste werk zich ook niet echt staande weet te houden te midden van actuele grootheden in het racegenre.

Grid Legends is getest op PlayStation 5 en nu verkrijgbaar, ook op PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One en pc.

Watch on YouTube
Oké
Conclusie

Botsingen! Drama! Vuurwerk! En tussendoor ook wat races waarin je auto zelden echt lekker stuurt. Die samenvatting geeft wel aan dat Grid Legends niet voor echte autosportliefhebbers is, maar wel leuk kan zijn voor de meer casual racefan.

Plus- en minpunten
  • Relatief hoog ‘pick up & play’-gehalte, gave selectie auto’s, innovatieve onlinemogelijkheden
  • Gevoelloos rijgedrag, matig uitgewerkte verhaalmodus

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!