In Wo Long: Fallen Dynasty kan ik niet anders dan het moreel hoog houden
Gamer.nl
Reviews

In Wo Long: Fallen Dynasty kan ik niet anders dan het moreel hoog houden

“Wie triomferen wil, leer strijden, sterven, lijden”

De games van Fromsoftware en Team Ninja brengen doorgaans dezelfde emoties bij mij naar boven. Wat vrijwel altijd begint met verwondering en opwinding, ontaardt niet veel later in angst en wanhoop. Die gevoelens maken vervolgens plaats voor vertrouwen en vreugde. In Team Ninja’s nieuwste spel Wo Long: Fallen Dynasty is vertrouwen in je eigen strijdkunsten extra belangrijk, want zonder ga je roemloos ten onder.

Die gedachte wordt bijna letterlijk uitgedragen door Wo Longs Morale-mechaniek. Het is samen met de parry de belangrijkste spelmechaniek en het punt waarmee Wo Long zich onderscheidt van de eigen Nioh-games en FromSoftware’s titels. Zoals de naam verraadt is Morale gebaseerd op de moraal hoog houden tijdens het vechten.

Lukt dat, dan versla je vijanden met aanzienlijk meer gemak. Slaag je daar niet in, dan zijn gevechten alleen maar moeilijker. Het is niet alleen een systeem dat aansluit bij de aloude gedachte dat effectieve strijd nooit gevoerd kan worden zonder sterk moreel van de mensen die vechten, het is ook een systeem dat de speler laat zien hoe sterk de tegenstander daadwerkelijk is ten opzichte van jouw personage.

©GMRimport

Van nul naar tien, en terug naar vijf

Aan het begin van een level is mijn Morale-rang altijd nul. De weg voor me is bezaaid met talloze vijanden die vaak een net iets hogere rang hebben dan ik. Schade aanrichten bij en de stamina breken van deze vijanden is lastig: een loepzuivere klap met mijn speer doet vrijwel niets, terwijl één aanval van de vijand mijn halve levensbalk aan gort ramt. Na wat oefenen met blocks en parries gaat het beter: ik richt fatsoenlijk schade aan en het lukt om de stamina van mijn tegenstander te breken, waarna ik hem genadeloos kan afstraffen. Boem, de moraal groeit naar rang één, en daarmee groeit ook mijn zelfvertrouwen.

Na een paar overwinningen kom ik een lege sokkel tegen, wat weer een manier is waarmee ik de moraal een boost kan geven. Want wat is nou beter voor de strijdgeest dan het hijsen van de vlag in een gebied dat je net hebt veroverd? Ik plemp mijn vlag gretig in de sokkel, en jawel: de Morale-rang stijgt naar de tiende rang. Bovendien gaat ook mijn Fortitude-rang omhoog. Om precies te zijn naar rang vijf. Ik kom er snel genoeg achter wat dat precies inhoudt.

©GMRimport

Want het duurt niet lang of de eerste eindbaas van dit gebied doet zijn intrede. Het is een gigantische haarbal met allerlei tentakels en een vlijmscherpe snavel. Zijn ledematen vliegen als wervelende takken op me af. Het lukt om een aantal aanvallen af te wenden, totdat hij ineens rood gloeit. Ik weet wat dit betekent - een kritieke aanval - maar ben toch te laat met pareren. Ondanks mijn volle levensbalk is het klaar: een one hit knockout. Klaar. Een Crushing Defeat, zoals Wo Long het noemt.

Standvastigheid wordt beloond, overschatting juist gestraft

Bij een vernietigende ondergang hoort een even desastreuze consequentie: de moraal zakt helemaal terug naar vijf. Waarom niet naar nul? Fortitude blijkt de redding. Het zorgt ervoor dat je als strijder zo standvastig wordt, dat je moreel niet verder kan zakken tot een bepaalde rang. Een niet aflatende drijfveer om zoveel mogelijk lege sokkels te vullen met vlaggenmasten, en onderweg zoveel mogelijk vijanden af te slachten, ontwaakt. En daarmee ook mijn eigen moreel als speler.

©GMRimport

Het blijkt helaas totale zelfoverschatting wanneer ik na een lekkere slachtpartij een groepje vijanden benader die rondom weer een felbegeerd voetstuk staan. Ik ben met mijn hoofd al bij het moment dat ik de vlag hijs. Een moment van onachtzaamheid, zo blijkt, want een vliegensvlugge kritieke aanval maakt korte metten met mij en m’n moraal. Kritieke aanvallen incasseren is funest voor je Morale-rang; elke keer dat je er eentje incasseert, zakt je rang. Slordig als ik ben krijg ik er weer een voor de kiezen, en weer een, en wéér eentje. Mijn moreel daalt en dat van mijn vijand stijgt. Voor ik het weer ben ik weer terug bij af: een onzeker, bang krijgertje dat bij elke klap een enorme hap uit zijn levensbalk ziet verdwijnen.

 Een prettig uitstapje 

Bij vlagen doet Wo Long: Fallen Dynasty me denken aan zowel glorieuze als beschamende momenten uit mijn carrière in het amateurvoetbal. Die ene penaltyserie die ik, als ware het een onoverwinnelijke beschermer bij de B-junioren, met mijn vingertoppen beslis. Maar ook de rampenmatch waarin ik als een sukkeltje van de D-spelertjes elf goals om m’n oren krijg en de moed me letterlijk in de schoenen zakt.

Tegelijkertijd biedt het spel met Morale en Fortitude-rangen een iets meer ontspannen ervaring dan een Nioh, Dark Souls, Bloodborne of Elden Ring. Ik hoef niet met vallen en opstaan eindbazen te proberen te verslaan, maar kan precies zien hoe hoog hun moraal-niveau is en dan besluiten of ik vol voor de uitdaging ga of eerst wat andere aanpak om mijn eigen strijdgeest wat op te krikken. Ergens vraag ik me af of het systeem de balans van de moeilijkheidsgraad in een later stadium nog in de weg gaat zitten, maar tot nu toe vermaak ik me er prima mee.

©GMRimport

De Morale- en Fortitude-systemen zijn vooralsnog een leuk alternatief op de vallen en weer opstaan-methode van Fromsoftware, al zijn de emoties die ik tijdens het spelen voel eigenlijk hetzelfde. Opwinding ontaardt in angst en wanhoop, om later weer plaats te maken voor vertrouwen en uiteindelijk vreugde.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Ubisoft onthult aankomende Assassin's Creed Shadows-content
Gamer.nl
Nieuws

Ubisoft onthult aankomende Assassin's Creed Shadows-content

Waaronder gratis verhalende missies en een New Game Plus-modus

Ubisoft heeft uit de doeken gedaan wat spelers dit gehele jaar aan nieuwe content voor Assassin's Creed Shadows kunnen verwachten.

Het bedrijf is van plan om regelmatig nieuwe gratis verhalende missies en features die fans graag willen zien toe te voegen. Ook een New Game Plus-optie staat op de planning.

De nieuwe verhalende missies die gratis zijn zullen "extra achtergrond bieden wat een permanente impact heeft op de game", vol met nieuwe bondgenoten voor de thuisbasis, nieuwe moves en activiteiten. Daarbij worden diverse zijpersonages meer uitgediept. Begin deze maand moet de eerste gratis missie arriveren die zich op het Portugese personage Luis Fois richt.

Verder kunnen spelers nog meer gratis toevoegingen verwachten gedurende het jaar, waaronder updates voor de fotomodus, nieuwe moeilijkheidsgraadopties, Codex-updates en speciale samenwerkingen. In de loop van deze maand moeten er nieuwe parkouropties aan de game worden toegevoegd.

In de loop van dit jaar moet zoals eerder aan gegeven ook uitbreiding Claws of Awaji uitkomen. Deze dlc kan gekocht worden, maar is gratis voor iedereen die Shadows heeft gepre-ordered. Deze uitbreiding moet volgens Ubisoft een "griezeligere" sfeer hebben dan het hoofdspel, en het verhaal van de twee hoofdpersonages voortzetten. Spelers verkennen hierin het exclusieve eiland Awaji, een plek van "mysterieuze schoonheid" waar spelers op zoek gaan naar een verloren schat en de valstrikken van dodelijke nieuwe vijanden moeten zien te overleven. Ook kan de Bō, een nieuw wapentype, worden ontgrendeld, alsmede nieuwe skills. De uitbreiding moet meer dan tien uur aan nieuwe gameplay bieden.

Assassin's Creed Shadows draait om twee personages, de Japanse shinobi Naoe en de krijger Yasuke. Spelers kunnen grotendeels zelf bepalen met wie ze spelen en daar tijdens de game tussen wisselen. Daarbij richt Naoe zich vooral op parkour- en stealthgameplay en is Yasuke een gevreesde strijder die als een tank vijanden neermaait.

In het spel doen spelers het Japan van de zestiende eeuw aan en volgen zij het verhaal van de twee hierboven genoemde personages. De game speelt zich af tijdens de Sengokuperiode, een tijd in Japan van oorlogvoering en binnenlandse crises. De spelwereld gaat daarbij door de vier verschillende seizoenen heen, wat invloed heeft op de omgeving en de gameplay. De game is beschikbaar op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc. Onlangs werden er ook hints gevonden naar de mogelijkheid dat het spel naar Nintendo Switch 2 komt.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Borderlands 4 State of Play-video gaat de diepte in
Gamer.nl
Nieuws

Borderlands 4 State of Play-video gaat de diepte in

De game komt op 12 september uit

Gisteren is een State of Play uitgezonden die geheel om Borderlands 4 draait. De presentatie kan hier nogmaals bekeken worden.

De presentatie beslaat ongeveer twintig minuten en toont beelden van de game draaiende op een PlayStation 5 Pro. Daarbij worden twee van de vier nieuwe Vault Hunters getoond, namelijk Vex en Rafa. Vex is een Siren, terwijl Rafa een Exo-soldaat is.

De presentatie toont ook nieuwe wapens, een nieuwe planeet en andere toevoegingen. Zo zijn er meer opties om door de spelwereld te bewegen door te glijden, dashen en dubbele sprongen te maken. De nieuwe planeet betreft Kairos, waarin spelers naadloos verschillende gebieden kunnen bezoeken. Ook keren er diverse bekende gezichten terug, waaronder Claptrap en Moxxi.

Zoals eerder deze week al werd aangekondigd verschijnt Borderlands 4 op 12 september voor PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc - twee weken eerder dan verwacht. De game komt in de loop van dit jaar ook naar Nintendo Switch 2.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!