Loop Hero daagt je uit op alle goede manieren
PU.nl
Reviews

Loop Hero daagt je uit op alle goede manieren

Loop Hero is een moeilijke, vage game. Pas na tien uur spelen versloeg ondergetekende de eerste baas. Maar die moeite is het helemaal waard. Sterker nog: van moeite is niet eens echt sprake, want Loop Hero speelt zichzelf. Letterlijk, gezien het vechten in de game een passieve aangelegenheid is, maar ook figuurlijk: als het kwartje eenmaal valt, wordt Loop Hero als een soort automatisme dat zich diep in je brein nestelt. Als een liedje dat je hoofd niet meer verlaat.

Voor je het weet denk, eet, slaap en leef je Loop Hero. Spellen die dat presteren zijn meestal goede games. Dat is met Loop Hero niet anders, maar waarom is dat precies? Tja, dat is dus lastig uit te leggen. Want Loop Hero is zeker niet zoals andere games.

©GMRimport

Loop alleen maar rondjes

Het is een vraag die spelers zich zelfs tijdens het spelen zullen stellen: wat ben ik nou eigenlijk aan het doen?

Loop Hero laat zich erg moeilijk omschrijven omdat er verschillende systemen tegelijkertijd draaien, zowel op de voor- als achtergrond. Als je die op zou sommen, kom je uit op een combinatie van een roguelite, een towerdefensegame, een deckbuilder, een idle-game én een rpg met lootmechanieken. Maar staar je niet zo blind op die genres. Gek genoeg is er niet één genre dat het voortouw neemt. Loop Hero voelt daardoor heel erg fris, ook door de bijna zakelijke retrostijl.

Nadat je een paar potjes hebt gespeeld, zijn eigenlijk maar een paar zaken duidelijk. De belangrijkste? Het universum is vergaan en jij moet het opnieuw opbouwen. Jij, een witte sprite, die automatisch en onophoudelijk rondjes loopt op een route op het speelveld. Als speler staat een deck met kaarten tot je beschikking. Je bepaalt zo hoe je de lege spelwereld vormgeeft. Je kunt met de kaarten vijanden introduceren, maar ook gebouwen of land verbouwen voor beloningen of een langer levensbalkje.

Het is heel moeilijk om afscheid van Loop Hero te nemen. Voor je het weet doe je ‘nog snel even een rondje’.

-

Je komt gaandeweg vijanden tegen die kaarten laten vallen, die je vervolgens weer kunt inzetten op het speelveld. En zo ga je rondje na rondje door - bouwend, sleutelend aan je uitrusting en steeds peinzend over welke kaarten je waar wilt inzetten. Hoe verder het rondje (de loop), hoe pittiger de vijanden. Je kunt gelukkig op ieder moment stoppen: dan neem je zestig procent van alle vergaarde resources mee naar het kamp, waar je permanente hulpmiddelen kunt vrijspelen (zie daar het roguelite-gedeelte).

Sterf je? Dan neem je maar dertig procent mee. Stop je op het begin van je loop, in het kamp, dan neem je alles mee terug zonder dat je iets achterlaat. En dus sta je ieder potje voor een belangrijke keuze: ga je door, misschien wel totdat je de boss aankan, of houd je op met spelen zodat je niet doodgaat en je resources houden mag? In Loop Hero weeg je continu risico en beloning af. Keer na keer. Loop na loop.

Het is heel moeilijk om afscheid van Loop Hero te nemen. Voor je het weet doe je ‘nog snel even een rondje’, dat vervolgens een heel goed rondje blijkt te zijn, waarna je natuurlijk niet meer kunt stoppen (je kunt niet middenin een loop saven). Bovendien neem je dus altijd spullen mee terug naar je kamp, waarmee je upgrades, nieuwe classes en meer potions kunt vrijspelen.

©GMRimport

Elk rondje is anders

Loop Hero legt dat overigens niet direct of uitgebreid uit, maar dat geldt voor vrijwel alles in de game.

Bijvoorbeeld: door negen steen- of bergkaarten naast elkaar in een vak van drie bij drie te plaatsen, ontgrendel je een hoge berg dat je ronddolende held extra leven gunt. Maar ja, dat moet je maar net weten. De game brengt je dat niet bij. Dat houdt in dat je ook nog een andere afweging moet maken als je Loop Hero blijft spelen: wil je urenlang bezig zijn met het uitdokteren van de beste manier om kaarten te plaatsen, of zoek je alles online op?

Je doet er waarschijnlijk goed aan uiteindelijk op te zoeken welke combinatie van kaarten wanneer het beste is. Soms is die vaagheid een beetje teveel van het goede, zeker als je net begint met spelen en met niemand over de game kunt praten. Loop Hero had beginnende spelers best wat meer mogen sturen daarin. Dat de game vaag is, is enerzijds de charme (zoals dat in Minecraft het geval is), maar zonder hulp kan het behoorlijk lang duren voordat de volgende laag van de game zich openbaart.

©GMRimport

Maar of je nou aan het googlen slaat of niet, je bent alsnog afhankelijk van welke kaarten je op welke momenten krijgt toebedeeld. En dat maakt het spel na tientallen uren spelen nog steeds uitdagend, zelfs als je veel upgrades hebt. Soms gaat het in een potje belachelijk moeizaam, soms wandel je er simpelweg doorheen. Maar uiteindelijk is de rng (de zogeheten 'random number generator' of het triviale algoritme) machtig in Loop Hero, waardoor je altijd tegen dezelfde figuurlijke muur aanloopt: moet ik deze kaart nou wel of niet leggen?

De enige manier om daar gevoel voor te kweken, is door heel veel te spelen. Maar zelfs de redelijk ervaren speler gaat nog af en toe de mist in. Er zijn zoveel manieren waarop iets goed of slecht kan gaan. Dat is geheel de charme van deze bijna onverklaarbare koorddans tussen genres. Zo moeilijk als Loop Hero te doorgronden is, zo gemakkelijk is het aan te raden. In ieder geval gemakkelijker dan uitleggen wat voor game het is.

Loop Hero kost 15 euro en is beschikbaar op pc.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe Forza Horizon 5-wagenkleur eert zowel Xbox als PlayStation
PU.nl
Nieuws

Nieuwe Forza Horizon 5-wagenkleur eert zowel Xbox als PlayStation

Toepasbaar op de Lamborghini Revuelto

Er is eerder deze week een nieuwe kleurstelling voor een auto aan Forza Horizon 5 toegevoegd die zowel PlayStation- als Xbox-consoles in het zonnetje zet.

Het gaat om een kleurstelling in neongroen en felblauw, om respectievelijk Xbox en PlayStation mee uit te beelden. Deze kleurstelling is specifiek voor de Lamborghini Revuelto bedoeld en kan dus alleen op die wagen worden toegepast.

Deze wagen kan vrijgespeeld worden in de nieuwe Horizon Realms-modus door de Horizon Stadium-race te winnen, terwijl de kleurstelling ontgrendeld kan worden door de code '687 884 132' te gebruiken door naar 'Find New Designs' te gaan in de Designs and Paint-tab in de Garage.

De kleurstelling is natuurlijk uitgebracht om te vieren dat Forza Horizon 5 inmiddels niet alleen meer op Xbox en pc, maar ook op PlayStation 5 speelbaar is. De PS5-versie is exact gelijk aan de Xbox- en pc-versies, inclusief alle eerder verschenen updates. Reeds uitgekomen uitbreidingen, waaronder de verschillende Car Packs en de Hot Wheels-uitbreiding, kunnen los worden aangeschaft in de PlayStation Store. De content die in de Xbox- en pc-versies van de game alleen tijdelijk beschikbaar was, zijn beschikbaar in de nieuwe Horizon Realms-modus. Die is via een update ook aan de Xbox- en pc-versies van de game toegevoegd. De PlayStation-versie ondersteunt cross-play met alle andere platforms.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Campagne nieuwe Battlefield geïnspireerd door Civil War en Dead Space
PU.nl
Nieuws

Campagne nieuwe Battlefield geïnspireerd door Civil War en Dead Space

De game komt ergens voor april 2026 uit, onthulling vindt deze zomer plaats

De campagne van de aankomende nieuwe Battlefield is volgens de makers van de game geïnspireerd door de film Civil War en de game Dead Space.

Dat liet senior producer Philippe Ducharme weten aan Inverse. Volgens hem is de vorig jaar verschenen Alex Garland-film Civil War een "goede referentie" voor sommige dingen die de ontwikkelaars in het spel willen creëren.

In Civil War staat een Verenigde Staten centraal waarin een burgeroorlog het land verscheurt. De film volgt een team journalisten dat met militairen richting Washington, D.C. reist om verslag te doen van de vijandelijke overname van het Witte Huis.

Ducharme laat ook weten dat de remake van Dead Space impact heeft gemaakt op de ontwikkeling van de nieuwe Battlefield. Gedurende de ontwikkeling van Dead Space leerden de ontwikkelaars meer over de "spanningscurve" en hoe de transitie van één plotpunt naar de volgende "zowel hoge als lage punten nodig heeft om de interesse van spelers te behouden". Hoewel een game als Battlefield een heel ander soort beestje is, zijn er toch lessen gehaald uit de Dead Space-ontwikkeling.

Afgelopen september werden de eerste details en artwork van de nieuwe Battlefield gedeeld. Zo speelt de game zich in de moderne tijd af en wordt er inspiratie gehaald uit Battlefield 3 en 4. De game zal niet de wedstrijden met 128 spelers en het Specialist-systeem uit Battlefield 2042 meenemen. In plaats daarvan lijkt het er op dat potjes met 64 spelers terugkeren, en zullen er reguliere classes in de game zitten. Ook keert de singleplayercampagne terug.

Via Battlefield Portal worden diverse tests gehouden, waarvan al meermaals gameplay is gelekt. Uitgever Electronic Arts liet daarbij onlangs weten dat de nieuwe Battlefield ergens aankomende zomer wordt onthuld en voor april 2026 uitkomt.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!