Maquette is goed op een schaal van 1 tot 10
Gamer.nl
Reviews

Maquette is goed op een schaal van 1 tot 10

Annapurna Interactive houdt er een vrij duidelijke smaak op na: de uitgever tekent hoofdzakelijk kleinschalige games met een uitgesproken stijl, bijzonder spelconcept en intiem verhaal. Zie het als de indiepop van de game-industrie. Maquette volgt die blauwdruk één-op-één

Het idee van Maquette snap je als speler vrijwel meteen. Dit moeten uitleggen aan iemand anders is een ander verhaal. Eigenlijk bevat de game drie spelwerelden, die als een soort matroesjkapoppen over elkaar heen zijn gelegd. Je hebt een miniatuurmodel, een wereld met normale afmetingen en een gigantische versie. Het zijn exacte kopieën van elkaar, maar op een grotere schaal is alles logischerwijs groter. Plotseling is een doodnormale trap een onoverkoombaar obstakel, omdat je als speler niet eens half zo hoog reikt als één trede. Omgekeerd ben je in de Madurodam-modus een reus en kun je plekken bereiken waar je anders nooit bij zou kunnen.

Maquette is duidelijk op zijn best wanneer het je dwingt om te experimenteren met dit bijzondere concept. Je hersenkwab volgt het nog wel wanneer een minuscule kubus binnen de maquette in de ‘gewone’ spelwereld als een veel groter object verschijnt. Het begint te duizelen zodra je die kubus terug de miniatuurwereld in sleept en dat ding plotseling boven alle huisjes uittorent. De eerste helft van het spel puzzel je er driftig op los en leer je de rare regels van Maquette steeds beter kennen.

©GMRimport

Het perfecte koppel

Die leercurve loopt mooi parallel aan het verhaal dat zich om je heen ontvouwt. Maquette gaat over de opbloeiende relatie tussen Michael en Kenzie. De dialogen zijn soms wat statisch, maar dankzij uitstekend stemwerk van Bryce Dallas Howard en haar man Seth Gabel komt hun relatie alsnog tot leven. Je hoort waar ze elkaar ontmoet hebben en hoe ze verliefd op elkaar werden. De spelwereld verandert zodra ze de volgende stap zetten in de relatie en wordt zelfs letterlijk groter naarmate hun band groeit. Gameplay en verhaal vormen zo een mooi koppel. De puzzels zijn gelukkig niet te complex - je wordt vooral uitgedaagd om de bovennatuurlijke wetten van de maquette steeds net wat anders te interpreteren.

Helaas begint die fundering al snel scheurtjes te vertonen, ongeveer vanaf het moment dat Michael en Kenzie voor het eerst ruzie krijgen. Maquette laat zijn overkoepelende mechanieken los en wil ineens een soort Dear Esther zijn. Het concept van spelen met schaal verdwijnt naar de achtergrond en maakt plaats voor andere puzzels, het type zonder duidelijke regels waardoor de oplossing meer voelt als geluk dan wijsheid. Tegen het einde wordt die balans wel weer rechtgetrokken, maar in een game die ‘slechts’ drie uur duurt is zo’n wisselvallig niveau zonde. Zeker omdat er echt nog wel rek zit in de puzzels waarbij schaalvergroting (of verkleining) een sleutelrol speelt.

Watch on YouTube

Love is in the ear

De aankleding van Maquette maakt gelukkig veel goed. Zoals in de meeste opbloeiende relaties is alles voor Michael en Kenzie mooi, leuk en sprookjesachtig, en dat zie je meteen terug in de omgevingen. Die straalt liefde uit, tot het dat niet meer doet en de wereld bedolven wordt onder deprimerende drab. De symboliek ligt er dik bovenop en het liefdesverhaal is nogal volgens het boekje, maar de boodschap komt goed over. De gelicenseerde liedjes verdienen daarbij een eervolle vermelding, want liefde en muziek gaan nu eenmaal goed samen. Op bepalende momenten in de relatie (en in het spel) knalt er mierzoete dan wel melancholische indiepop uit je speakers. Misschien een beetje cliché, maar nog altijd meer dan welkom. Dat zouden meer spellen mogen doen.

Maquette is verkrijgbaar voor Playstation 5, PlayStation 4 en pc. De PS5-versie is in maart zonder extra kosten te downloaden voor PlayStation Plus-leden.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nederlandse ontwikkelaar Rusty Lake viert jubileum met gratis game
Gamer.nl
Nieuws

Nederlandse ontwikkelaar Rusty Lake viert jubileum met gratis game

The Mr. Rabbit Magic Show

De uit Amsterdam afkomstige gameontwikkelaar Rusty Lake bestaat tien jaar. De studio viert dit onder andere met een gratis game die nu beschikbaar is.

De ontwikkelaar staat bekend om hun macabere puzzelgames die zich afspelen in het Rusty Lake-universum. Deze spellen combineren point-and-click-gameplay met escape-room-achtige puzzels. Hoewel de verschillende spellen allemaal los te spelen zijn, loopt er ook een rode draad door de games. Er zijn achttien games uitgebracht, waarbij sommige betaald en andere spellen weer gratis zijn.

Om te vieren dat Rusty Lake tien jaar bestaat, heeft de ontwikkelaar nu een nieuwe gratis game uitgebracht, genaamd The Mr. Rabbit Magic Show. Het gaat om een "korte maar mysterieuze" game. Daarbij wordt er in het spel gehint naar de volgende grote game van de ontwikkelaar, genaamd Servant of the Lake. The Mr. Rabbit Magic Show kan gratis gedownload worden via iOS, Android, Steam en Itch.io. Daarbij is er op verschillende digitale winkels een uitverkoop van Rusty Lake-games gaande.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Microsoft zag afgelopen kwartaal een stijging in omzet van games
Gamer.nl
Nieuws

Microsoft zag afgelopen kwartaal een stijging in omzet van games

De hardwareverkoop blijft echter wel dalen

De gamedivisie van Microsoft heeft het afgelopen kwartaal een stijging in omzet gezien. De omzet van hardwareverkoop blijft wel nog altijd dalen.

Het bedrijf maakte de kwartaalcijfers van het derde fiscale kwartaal van 2025 bekend. Daaruit blijkt dat Microsoft 70,1 miljard dollar aan omzet heeft gedraaid in dat kwartaal, wat voor een netto-opbrengst van 25,8 miljard dollar zorgde. Dat betreft een groei van respectievelijk 13 en 18 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Deze groei is vooral te danken aan de cloud- en Office-producten van Microsoft, maar ook de Xbox-divisie heeft succes geboekt: de omzet van de gamesafdeling is met 5 procent gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Binnen die divisie is Xbox-content en services, waar Xbox-games en Game Pass onder vallen, met 8 procent gestegen. Dit mede dankzij spellen als Call of Duty, Minecraft en Avowed. Ook Game Pass-abonnees zijn gestegen, al werden er geen precieze cijfers genoemd.

De cijfers rondom Xbox-hardware zijn echter wederom gedaald - ditmaal met 6 procent. Al enkele jaren daalt de verkoopt van Xbox-consoles, en daar lijkt vooralsnog geen verandering in te zijn gekomen. Op zich is dat ook niet heel gek, aangezien Microsofts huidige strategie betekent dat Xbox-games op steeds meer verschillende manieren aangeboden worden - ook op concurrerende consoles zoals de PlayStation 5.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!