Review: Planet Coaster 2 bedient vooral de bouwers
Gamer.nl
Reviews

Review: Planet Coaster 2 bedient vooral de bouwers

Een duik in een warm bad

Pretparken zijn een soort magische werelden op zichzelf, gemaakt van bordkarton en suiker. Natuurlijk zijn attracties belangrijk, maar de met zorg geplaatste beplanting, straatverlichting en winkeltjes houden de illusie pas echt in stand. In Planet Coaster 2 mag je zelf een poging doen om je wildste pretparkfantasie tot wasdom te brengen.

Planet Coaster 2 is vooral een doorontwikkeling van het eerste deel. De grafische stijl, de menu’s en de muziek doen direct vertrouwd aan. Net als zijn acht jaar oude voorganger schotelt Planet Coaster 2 je een aantal scenario’s voor waarin je bijvoorbeeld een noodlijdend park weer aan de praat moet krijgen, of een aantal vervallen achtbanen in ere mag herstellen. Scenario’s zijn perfect om wegwijs te raken in het managementwereldje, maar ook een geweldige inspiratie voor een volledig eigen park dat je in de sandboxmodus optuigt.

Spetter, pieter, pater

Hoewel de visuele stijl dicht bij de eerste game ligt, is het vervolg grafisch wel lekker opgekalefaterd. Vooral de licht- en watereffecten vallen positief op. Het is niet zo gek dat er veel aandacht is besteed aan de watereffecten. De meest in het oog springende vernieuwing is immers de toevoeging van zwembaden. Je kunt nu een compleet waterpark bouwen binnen je pretpark, inclusief duizelingwekkende glijbanen. Zelfs mascotte King Coaster heeft nu een zwemmend vriendinnetje in de vorm van Queen Splash.

Waterparken zijn serieuze business in Planet Coaster. In de sandboxmodus word je nooit geforceerd om zwembaden aan te leggen en kun je dus nog steeds prima klassieke pretparken bouwen, maar dan mis je wel wat. Zwembaden zorgen namelijk voor een extra dynamiek in je park. Gasten moeten zich ergens omkleden, dragen verrassend veel verschillende soorten badkleding, en gedragen zich zeer gevarieerd in het water. Van voorzichtig een teentje in het ondiepe water steken, tot uitgebreid spetteren en van glijbanen af roetsjen.

Droom het, bouw het

Of je nu een waterpretpark bouwt of een achtbaan, de bouwmogelijkheden in Planet Coaster 2 zijn wederom eindeloos. De rails van achtbanen naar wens buigen en krullen is slechts het topje van de ijsberg. Met talloze bouwelementen kun je attracties en wachtruimtes volledig modelleren, vormgeven en aankleden. Ook winkels en toiletten zijn zonder al te veel moeite in deze bouwsels te integreren.

Spelers met minder geduld (of creativiteit) kunnen een flink aantal kant-en-klare attracties, gebouwen en aankleding gebruiken. Je kunt bijvoorbeeld een gewone standaard theekopjesattractie plaatsen, maar ook eentje die al helemaal gedecoreerd is in Viking- of mythologisch thema. Ook van de meeste winkeltjes zijn themaversies beschikbaar.

Een rits aan andere slimme opties maken het kinderspel om je park verder aan te kleden. Zo kun je bij het leggen van paden instellen dat automatisch om de zoveel meter bankjes of prullenbakken worden geplaatst. Met de ‘aankledingskwast’ schilder je zonder enige inspanning bomen, struiken en rotsen langs de paden om je park een levendige, realistische uitstraling te geven.

Het is knap hoe Frontier Developments ervoor heeft gezorgd dat objecten kunnen overlappen. In de meeste games zou dat al snel voor grafische glitches zorgen, maar hier blenden de meeste voorwerpen moeiteloos in elkaar. Bovendien kun je paden in Planet Coaster 2 bijzonder eenvoudig verbreden, omtoveren tot een plein, of op speelse wijze om je beelden, fonteinen en andere bouwwerken heen draperen.

Domme bezoekers en missende thema’s

Jammer genoeg gaan je bezoekers niet altijd even slim om met je paden. Een ongelukkig geplaatste vuilnisbak kan al voor een behoorlijke opstopping zorgen en je bezoekers zijn niet snugger genoeg om dan een ander pad te zoeken, met alle gevolgen van dien. Voor je het weet zijn ze hongerig, moeten ze naar de wc, of lopen ze te miepen dat ze de uitgang niet kunnen vinden.

Het is daarnaast enigszins jammer dat geen van de thema’s uit de vorige game terugkeert. Met western, sprookjes en sciencefiction had die game toch de klassieke hoekstenen van een themapark. Het is verder natuurlijk smaakafhankelijk of de nieuwe aanspreken. Gelukkig biedt de community hoe dan ook uitkomst.

Staan op de schouders van reuzen

In de Workshop kunnen spelers eenvoudig creaties delen, met als gevolg dat er nu al talloze attracties, complete parken, en kleine tierelantijntjes te downloaden zijn. Ook met thema’s die niet standaard in de game zitten. Zo zijn er steampunkattracties en westerndorpjes te vinden. De Workshop zit dit keer volledig geïntegreerd in het spel en maakt dus geen gebruik van de Steam Workshop. Daardoor kun je direct tijdens het spelen een attractie of bouwsel zoeken, en kunnen consolespelers profiteren van bouwsels die op pc zijn gemaakt.

Het zal immers niemand verbazen dat je met een muis en toetsenbord makkelijker complexe bouwsels in elkaar zet dan met een controller. Toch is de besturing zelfs op pc soms wat frustrerend. De algemene besturing en menustructuur is versimpeld, waarschijnlijk met het oog op consoles, maar daardoor niet altijd even intuïtief op pc. Er zijn simpelweg te veel lagen ontstaan, waardoor je je regelmatig het schompes zoekt naar het  juiste bankje of de optie om bepaalde prijzen aan te passen. En zelfs met muis en toetsenbord blijft bouwen een priegelwerkje waarbij het soms lastig is om een 3d-object in een 3d-ruimte te plaatsen, visuele hulplijnen ten spijt.

Niet voor micromanagers

Desondanks excelleert Planet Coaster 2 vooral in het bouwen en maken. Als managementgame heeft het spel minder om het lijf. Bepaalde managementfuncties zijn zelfs nog verder versimpeld in dit tweede deel. Zo is adverteren voor je park volledig platgeslagen tot een statistiek waar je geld tegenaan kunt gooien, tot de statistiek zijn maximale status bereikt. Daarna heeft adverteren geen zin meer. Prijzen van attracties of consumpties lijken nauwelijks invloed te hebben op het gedrag van je bezoekers, en je moet het wel heel bont maken willen ze écht ontevreden zijn over je park.

Bovendien is Planet Coaster 2 erg lief en braaf. Een achtbaan gaat weliswaar regelmatig stuk, maar zul je niet zien ontsporen met alle desastreuze gevolgen die we ooit in RollerCoaster Tycoon zagen. En plaats je een vlammenwerper te dicht op het pad? Dan vinden je bezoekers dat alleen maar prachtig.

Planet Coaster 2 maakt minder impact dan het eerste deel acht jaar geleden. Toen blies Frontier Developments nieuw leven in een dood gewaand genre. Het vervolg borduurt vooral veilig voort op zijn voorganger. Het is allemaal mooier, geoptimaliseerd voor moderne hardware, en met de komst van zwembaden uitgebreider, maar doet niets écht anders. Het is een gemiste kans om een bredere doelgroep aan te spreken, maar de reeds bestaande doelgroep kan met Planet Coaster 2 weer naar hartenlust verder bouwen.

Planet Coaster 2 is nu verkrijgbaar voor pc, PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Voor deze review is de game gespeeld op pc.

Uitstekend
Conclusie

Planet Coaster 2 is een parkbouwer waarin meestal alleen je eigen creativiteit en verbeelding een limiet vormen, maar soms ook de besturing en menustructuur je beperken. Zwembaden en glijbanen zijn een verrassend geslaagde en goed uitgewerkte toevoeging. De game is over het algemeen wat toegankelijker gemaakt voor mensen die niet het geduld of talent hebben om álles zelf te bouwen. Als managementgame is Planet Coaster 2 nog steeds magertjes.

Plus- en minpunten
  • Zwembaden en glijbanen zijn verrassend goed en leuk uitgewerkt
  • Geïntegreerde Workshop maakt user-generated content zeer toegankelijk
  • Eindeloos veel bouw- en aanpassingsopties
  • Grafisch op sfeervolle manier verbeterd
  • Besturing en menustructuur soms erg complex
  • Oppervlakkige managementopties
  • Bezoekers gedragen zich niet altijd even snugger

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Open bèta van Splitgate 2 begint op 22 mei
Gamer.nl
Nieuws

Open bèta van Splitgate 2 begint op 22 mei

Gratis speelbaar op consoles en pc

Op 22 mei gaat de gratis open bèta van Splitgate 2 van start op pc en consoles.

Dat heeft 1047 Games aangekondigd. Eerder werd er al een gesloten alfatest gehouden, maar de bèta komt voor iedereen beschikbaar op PlayStation 5, Xbox Series-consoles, PlayStation 4, Xbox One, Steam en Epic Games Store. Daarbij bevat het spel cross-play op alle systemen.

De open bèta bevat meer dan vijftien multiplayermaps – waaronder twee nieuwe Onslaught-maps voor 24 spelers, genaamd Drought en Fracture – meer dan 25 wapens en meer dan tien modi, waaronder de terugkeer van de geprezen modus Takedown.

De eerste Splitgate verscheen in 2019 en draaide om het gebruik van portalen tijdens de multiplayergevechten. De game werd voor een deel ontwikkeld als een schoolproject en werd uiteindelijk meer dan 22 miljoen keer gedownload op pc en consoles.

Het vervolg draait geheel op Unreal Engine 5. In Splitgate 2 doen spelers mee aan de zogeheten Sol Splitgate League in de toekomst, wat zich uit in vier-tegen-vier-gevechten met een eerstepersoonsaanzicht en zoals gezegd het gebruik van portalen om de vijand te slim af te zijn. Spelers kunnen deze portalen met een geweer creëren.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Flappy Bird is teruggekeerd als Android-game
Gamer.nl
Nieuws

Flappy Bird is teruggekeerd als Android-game

Verkrijgbaar via de Epic Games Store

De mobiele hitgame Flappy Bird is meer dan tien jaar nadat hij offline ging teruggekeerd.

Flappy Bird kwam in mei 2013 uit, maar werd in 2014 'ontdekt' en immens populair - meer dan honderd miljoen mensen speelden de gratis game op smartphones. In de hoogtijdagen van de game verdiende de maker van de game, Dong Nguyen, naar eigen zeggen 50.000 dollar per dag aan in-game advertenties.

In februari 2014, toen de game nog immens populair was, haalde Nguyen de game van zowel de App Store als Google Play Store. Hij voelde zich naar eigen zeggen schuldig over het verslavende karakter van de game. Smartphones die de game nog geïnstalleerd hadden staan werden als gevolg voor hoge bedragen doorverkocht.

Nu is Flappy Bird dus teruggekeerd. Het gaat om een Android-game die op de mobiele Epic Games Store verkrijgbaar is. Vorig jaar bleek al dat de nieuwe versie van de game uitgebracht zou worden door de Flappy Bird Foundation. Omdat dit bedrijf geleid wordt door Michael Roberts, die ook het hoofd is van cryptobedrijf 1208 Productions, was er bij gamers de vrees dat dit een belangrijk element in de nieuwe versie van Flappy Bird zou worden, maar dit blijkt vooralsnog niet het geval. Overigens zijn er ook plannen om de game uiteindelijk terug naar iOS te brengen.

In de game moeten spelers door op het scherm te tikken een vogel in de lucht zien te houden terwijl hij allerlei groene buizen passeert die uit de klassieke Super Mario Bros.-games lijken te komen. De kunst is dit zo lang mogelijk vol te houden.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!