Sable is een rammelend meesterwerkje
Gamer.nl
Reviews

Sable is een rammelend meesterwerkje

Sable is zonder twijfel een van de meest in het oog springende games van dit jaar. Met zijn grafische stijl, die overduidelijk is geïnspireerd door het werk van striptekenaar Moebius, maakt het spel een verpletterende eerste indruk. In zekere zin is Sable een kleinschalige Breath of the Wild, maar dan zonder monsters, eindbazen of andere redenen om te vechten. De focus ligt volledig op het dwalen over zandvlaktes.

Dat rondzwerven gebeurt met een goede reden. Op de woestijnplaneet van Sable worden alle jongvolwassenes erop uitgestuurd om hun plek in de wereld te vinden. Dat gebeurt aan de hand van een levensfase die de ‘Gliding’ wordt genoemd. Iedere jongeling trekt er vroeg op laat op uit, met de hulp van een speciaal kristal dat hen oneindig laat zweven en iedere dodelijke val voorkomt.

Ook hoofdpersonage Sable neemt deel aan het ritueel. Zij moet in de eerste paar uur van het spel allerlei kleine taken in de vallei van haar stam voltooien. Dat gaat eerst nog te voet, maar na wat klusjes hier en daar staat er een zwevende motorfiets op haar te wachten. Dit voertuig is in de wijde wereld aan te passen met een laagje verf en verschillende onderdelen die de snelheid en besturing veranderen. Echt belangrijk zijn die onderdelen of het uiterlijk van de speeder niet. Nergens vraagt het spel om hoge snelheden of een meesterlijke controle over je voertuig. Het is vooral een manier om van A naar B te komen.

©GMRimport

Duinklimmer

Van groter belang zijn Sable’s klimhandschoenen, want de meeste tijd van haar reis brengt ze klauterend door. Net als in Breath of the Wild kun je vrijwel alles beklimmen, als je uithoudingsvermogen maar groot genoeg is. Zo openbaren zich steeds meer gebergtes, ruïnes en neergestorte ruimteschepen voor Sable. De wereld is dan wel grotendeels leeg, maar daardoor gaat je blik steeds automatisch naar volgende interessante plek aan de horizon. Naast plaatsen om te verkennen en beklimmen zijn er kleine en grote nederzettingen waarin de inwoners quests meegeven of spullen met je willen verhandelen.

©GMRimport

Je doel vinden

Uiteindelijk draait Sable om het vinden van je doel in de wereld. De opdrachten die je krijgt helpen daarbij, want door deze te voltooien verdien je badges van verschillende gildes. Heb je er drie verzameld, dan kun je ze inwisselen voor een masker van een specifieke groep, zoals de Scavengers, Cartographers of Guards. Na een paar uur spelen is het zelfs al mogelijk om met een enkel masker terug te keren naar het begindorpje en het verhaal van Sable af te ronden. Als speler bepaal je zelf hoe lang ze nodig heeft om uit te vogelen wat ze de rest van haar leven wilt doen.

De kans is groot dat je de langste route naar huis neemt. Er is veel moois te zien in de wereld en sommige quests nemen verrassende wendingen. Het schrijfwerk is daarin op een unieke manier voorzien van wat extra stijl. Wat Sable precies zegt in de dialogen komt niet in beeld, maar haar gedachten zijn wel te lezen wanneer een ander personage tegen haar praat. Het is een stijlvolle keuze die haar (zelf)ontdekkingstocht veel meer betekenis geeft. De uitstekende soundtrack van de artiest Japanese Breakfast doet de rest van het werk.

©GMRimport

Technisch wrak

Alle onderdelen zijn aanwezig om van Sable een bescheiden klassieker te maken, maar op technisch gebied is het spel rampzalig. De framerate is compleet inconsistent, er zijn tal van visuele bugs die de mooie plaatjes verstoren en ook de audio lijkt niet altijd helemaal te kloppen. De gameplay heeft helaas onder deze tekortkomingen te lijden. Markeringen die op de kaart gezet worden, zijn soms niet meer te verwijderen. De speeder verdwijnt zo nu en dan compleet en ook het klimmen voelt net niet gelikt genoeg. Dat is jammer, want bij gebrek aan gevechten is klauteren de voornaamste bezigheid in Sable.

De potentie is er, maar zelfs enkele maanden na de verschijningsdatum in september is Sable nog steeds een rommeltje. Wie van de schitterende wereld van Sable wil genieten, moet daarom door deze problemen heen kunnen kijken of nog langer geduld hebben. Een volgende update zou het spel zomaar naar een hoger niveau kunnen tillen.

Sable is verkrijgbaar op pc, Xbox One en Series X en S.

Uitstekend
Conclusie

Wie bereid is de kop in het zand te steken voor de vele technische problemen vindt in Sable een bloedmooie en ontspannen openwereldgame. Omdat de nadruk puur op het verkennen van een woestijn ligt, wordt de relaxte vibe nooit onderbroken door gevechten, craften of andere overbodige bezigheden.

Plus- en minpunten
  • Schitterende grafische stijl, ontspannen sfeer, briljante soundtrack
  • Technisch een zooitje

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nederlandse ontwikkelaar Rusty Lake viert jubileum met gratis game
Gamer.nl
Nieuws

Nederlandse ontwikkelaar Rusty Lake viert jubileum met gratis game

The Mr. Rabbit Magic Show

De uit Amsterdam afkomstige gameontwikkelaar Rusty Lake bestaat tien jaar. De studio viert dit onder andere met een gratis game die nu beschikbaar is.

De ontwikkelaar staat bekend om hun macabere puzzelgames die zich afspelen in het Rusty Lake-universum. Deze spellen combineren point-and-click-gameplay met escape-room-achtige puzzels. Hoewel de verschillende spellen allemaal los te spelen zijn, loopt er ook een rode draad door de games. Er zijn achttien games uitgebracht, waarbij sommige betaald en andere spellen weer gratis zijn.

Om te vieren dat Rusty Lake tien jaar bestaat, heeft de ontwikkelaar nu een nieuwe gratis game uitgebracht, genaamd The Mr. Rabbit Magic Show. Het gaat om een "korte maar mysterieuze" game. Daarbij wordt er in het spel gehint naar de volgende grote game van de ontwikkelaar, genaamd Servant of the Lake. The Mr. Rabbit Magic Show kan gratis gedownload worden via iOS, Android, Steam en Itch.io. Daarbij is er op verschillende digitale winkels een uitverkoop van Rusty Lake-games gaande.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Microsoft zag afgelopen kwartaal een stijging in omzet van games
Gamer.nl
Nieuws

Microsoft zag afgelopen kwartaal een stijging in omzet van games

De hardwareverkoop blijft echter wel dalen

De gamedivisie van Microsoft heeft het afgelopen kwartaal een stijging in omzet gezien. De omzet van hardwareverkoop blijft wel nog altijd dalen.

Het bedrijf maakte de kwartaalcijfers van het derde fiscale kwartaal van 2025 bekend. Daaruit blijkt dat Microsoft 70,1 miljard dollar aan omzet heeft gedraaid in dat kwartaal, wat voor een netto-opbrengst van 25,8 miljard dollar zorgde. Dat betreft een groei van respectievelijk 13 en 18 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Deze groei is vooral te danken aan de cloud- en Office-producten van Microsoft, maar ook de Xbox-divisie heeft succes geboekt: de omzet van de gamesafdeling is met 5 procent gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Binnen die divisie is Xbox-content en services, waar Xbox-games en Game Pass onder vallen, met acht procent gestegen. Dit mede dankzij spellen als Call of Duty, Minecraft en Avowed. Ook Game Pass-abonnees zijn gestegen, al werden er geen precieze cijfers genoemd.

De cijfers rondom Xbox-hardware zijn echter wederom gedaald - ditmaal met zes procent. Al enkele jaren daalt de verkoopt van Xbox-consoles, en daar lijkt vooralsnog geen verandering in te zijn gekomen. Op zich is dat ook niet heel gek, aangezien Microsofts huidige strategie betekent dat Xbox-games op steeds meer verschillende manieren aangeboden worden - ook op concurrerende consoles zoals de PlayStation 5.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!