Samsung HW-Q950T Dolby Atmos Soundbar: Filmische ervaring in je woonkamer
PU.nl
Reviews

Samsung HW-Q950T Dolby Atmos Soundbar: Filmische ervaring in je woonkamer

Samsung staat voornamelijk bekend om haar uitstekende smartphones, maar het aanbod op het gebied van gaming is ook zeker noemenswaardig: laptops, vr-producten en uiteraard de welbekende, immense QLED-televisies. De nieuwe HW-Q905T-soundbar sluit perfect aan bij deze grote televisies en is, vanwege zijn surround sound- en Dolby Atmos-mogelijkheden, bij uitstek geschikt om van je woonkamer een heus game- en filmparadijs te maken.

Dit artikel is onderdeel van de grote Gamer.nl Soundbar Round-Up. In deze round-up testen we een brede selectie aan soundbars die bij uitstek geschikt zijn voor gaming. In de eerste paar weken van 2021 kun je niet alleen reviews verwachten van verschillende soundbars, ook zullen we – vergelijkbaar met de gameheadet-round-up – een uitgebreid overzichtsartikel publiceren waarin we de beste producten in verschillende prijsklassen bespreken.

Om de HW-Q950T surround sound-compatibel te maken, wordt de soundbar gecomplementeerd door twee compacte rear-speakers en een subwoofer. Zowel de extra speakers als de subwoofer worden geleverd met een stroomkabel, maar verder verbinden de speakers in dit systeem volledig draadloos met de soundbar. Onderop de soundbar vind je de benodigde hdmi eARC-, hdmi- en usb-poorten om diverse apparaten te verbinden. Het is echter ook mogelijk om via wifi of bluetooth verbinding met de soundbar te maken. Om dit alles in huis te halen moet je wel een flinke som neerleggen: de HW-Q950T kost maar liefst 969 euro.

©GMRimport

Aansluiten en Dolby Atmos

Onderop de soundbar zijn uitsparingen gemaakt zodat aangesloten kabels eenvoudig aan de achterkant van de soundbar kunnen worden weggewerkt. Bovenop de soundbar vind je een kleine led-display dat informatie weergeeft over alles wat er in het systeem ingesteld kan worden. De HW-Q950T soundbar kan daarnaast ook nog samenwerken met de nieuwste QLED-televisies van Samsung. In de Q-Symphony-modus werken de speakers die in deze televisies zitten bijvoorbeeld samen met de speakers van de soundbar. Voordat we kijken naar wat voor effect dat heeft op de luisterervaring, is het interessant om wat meer uit de doeken te doen over de verschillende surround sound-modi en codecs die je in dit systeem vindt.

De soundbar heeft zoals gezegd Dolby Atmos-mogelijkheden. Dolby Atmos wordt de afgelopen paar jaar behoorlijk aangeprezen door Dolby als ultieme, immersieve geluidservaring. Atmos lijkt op het eerste gezicht behoorlijk gecompliceerd, maar behelst in de praktijk niet meer dan een toevoeging van hoogte in de afluister-setup. Waar je bij Dolby Surround Sound - bijvoorbeeld 5.1 of 7.1 - alleen speakers op oorhoogte hebt staan, voegt Dolby Atmos hier een of meerdere plafondspeakers aan toe. De hoeveelheid plafondspeakers wordt aangegeven door een derde getal toe te voegen aan de welbekende 5.1- of 7.1-noemers. Een Dolby Atmos-opstelling met zeven normale speakers, een subwoofer en twee plafondspeakers wordt daarom aangeduid met 7.1.2.

De oplettende lezer is waarschijnlijk al opgevallen dat bij deze soundbar geen externe plafondspeakers aanwezig zijn. Desalniettemin herbergt deze soundbar een 9.1.2-systeem. Om toch de Dolby Atmos-ervaring te bieden, zijn er in deze soundbar speakers verstopt die naar het plafond gericht zijn. Het geluid dat deze speakers uitsturen moet vervolgens - in theorie - via het plafond naar de gebruiker kaatsen en als het waren de illusie van een plafondspeaker creëren. Hoewel dit minder precies is dan daadwerkelijke plafondspeakers, zou je hiermee alsnog het gewenste effect van een geluidsbubbel om de luisteraar heen kunnen creëren, waarin geluidsobjecten als het ware rond kunnen vliegen. Naast de Dolby Atmos-compatibiliteit, kan deze soundbar ook DTS:X verwerken en is hij uiteraard in te zetten als gangbaar surround sound-systeem zonder de toegevoegde hoogte effecten.

©GMRimport

Hoogte, breedte, diepte

In de praktijk blijkt de effectiviteit van de omhoog gerichte speakers afhankelijk van de content behoorlijk te variëren. In sommige gevallen zorgt het inderdaad voor een zeer overtuigende ervaring en het daadwerkelijke gevoel dat geluid zich boven je bevindt, maar soms ontbreekt het aan precisie in de lokalisatie. Op de momenten dat het goed uitpakt, is de luisterervaring van deze soundbar - en dan met name in combinatie met de extra diepte van de televisie speakers van de Q950TS - behoorlijk indrukwekkend. Het ontbreken van lokalisatie is voornamelijk bij snellere passages - denk aan heftige actie - merkbaar. Het ontbreken van echte precisie in de lokalisatie zorgt er echter niet voor dat het immersieve effect verdwijnt, en dus blijft de ervaring ook op de iets rommeligere momenten indrukwekkend.

Wat ook positief opvalt bij het luisteren naar deze surround setup is dat er, zelfs zonder echte zijspeakers, behoorlijk veel breedte waar te nemen is. Ook dat realiseert Samsung middels een akoestische truc: evenals de hoogtespeakers, moeten de speakers aan de zijkant het hebben van weerkaatsingen van omliggende muren en objecten om het geluidsveld te complementeren. Wat echter opvalt is dat, zelfs in een brede kamer waar de muren niet direct de reflectie bieden die je verwacht nodig te hebben, de breedte in de luisterervaring overtuigend is. Daarbij is de lokalisatie ook nog eens goed in orde, en dat zorgt er bij het kijken van films of series voor dat je je binnen no-time in een andere wereld waant.

©GMRimport

Games en muziek

Op het moment van schrijven, zijn er nog weinig games beschikbaar die Dolby Atmos-audio ondersteunen. Alleen als je in het bezit bent van een Xbox series X of S zijn er een aantal games die deze ondersteuning bieden, en ook op Netflix en andere streamingplatformen komt er steeds meer content beschikbaar. Immersieve audio voor games is op dit moment daarnaast aan een sterke opmars bezig, en Dolby is al jaren voorloper op het gebied van surround sound. Aannemelijk is dat er op termijn dus nog meer content beschikbaar komt voor Dolby Atmos.

Wel heeft de HW-Q950T een gamingmodus. Deze modus zorgt ervoor dat er aan de voorkant van het luisterveld wat meer ruimte komt voor dialogen en dat de breedte nog meer wordt benadrukt. Die breedte resulteert in iets meer ruimte in het midden van het luisterveld en daarmee wordt de focus op de dialogen vergroot. Dat zorgt ervoor dat de in-game muziek goed in balans is met filmische effecten zonder dat de dialogen worden ondergesneeuwd. Ook lijkt de subwoofer in de gamingmodus - zonder het personaliseren met de ingebouwde equalizers - iets beter in balans te zijn met de rest van het systeem. De extra breedte die ontstaat in de gamingmodus zorgt ervoor dat je - zelfs zonder Atmos - een indrukwekkend geluidsveld ervaart.

Bij het luisteren van muziek valt vooral op dat niet alle genres even goed vertalen naar het systeem. Drukkere akoestische muziek - springerige indie en snelle rock - klinkt bijvoorbeeld onrustig en minder gedefinieerd dan je zou willen en bij moderne hiphop verdwijnen de vocalen soms te veel onder de rest van de muziek. Klassieke muziek en tragere luisterliedjes klinken daarentegen overtuigend en hierbij neemt de HW-Q950T je zonder moeite mee in het verhaal. Als je een echte liefhebber bent van concertregistraties en graag surround sound-opnames terugluistert, is het wellicht de moeite waard een ander systeem met individuele luidsprekers te overwegen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!