Steelrising levert een sterk staaltje actie
Gamer.nl
Reviews

Steelrising levert een sterk staaltje actie

De Franse gameontwikkelaar Spiders, bekend van Greedfall, heeft zijn huiswerk gedaan wat betreft de Franse Revolutie. Naast bekende personen worden ook belangrijke wijken, tuinen en pleinen mooi in beeld gebracht. Daarmee houden de gelijkenissen op, want in Spiders versie heeft koning Lodewijk XIV een leger bloeddorstige automatons – mensachtige robots – onder zijn bevel staan. Deze onuitputbare machines slaan op hol en vermoorden alles en iedereen op hun pad. Gelukkig is er één automaton die ze kan stoppen.

Je speelt als Aegis, een voormalig danser aan het hof van de koning en nu de persoonlijke bodyguard van de gevluchte koningin Marie-Antoinette. Gedurende de game ligt de focus op het verslaan van koning Lodewijk XIV en zijn mechanische leger, maar het verhaal van Steelrising gaat gelukkig dieper dan dat. Onderweg ontmoet je een klein ensemble aan personages dat samen met jou steeds meer te weten komt over waarom de automatons op hol zijn geslagen. 

©GMRimport

Aegis is het hoofdpersonage van Steelrising, maar de echte hoofdrol is weggelegd voor alchemie. Het verklaart waarom Aegis is hoe ze is: niet alleen haar arsenaal aan wapens en gevechtscombo’s, maar ook haar gracieuze manier van praten en denken. Aegis en de andere Automaten zijn de verwezenlijkte wonderen – of vloeken – van deze verboden wetenschap. 

Automaton tegen automaton 

Ook tijdens gevechten in Steelrising ligt de focus naast gewone aanvallen op het gebruik van alchemie. Denk aan bommen, kogelcapsules en wapens die kunnen bevriezen, verbranden of elektrocuteren. Spiders wilde met Steelrising een ode aan de Souls-games maken, dus is er ook een stamina-balk die je in de gaten moet houden en je kunt een flinke klap aan health verliezen als je door een vijand wordt geraakt. Deze genadeloze dynamiek houdt je als speler vaak op het puntje van je stoel, maar je kunt er ook voor kiezen om de game een stuk vergeeflijker te maken door de Assist Mode aan te zetten. Hiermee kun je bijvoorbeeld zelf kiezen hoeveel schade Aegis aankan voordat ze breekt.

Hoe Aegis verder vecht kun je zelf bepalen. Aan het begin van de game kies je of ze vooral een bodyguard, soldaat, danser of alchemist is. Dit bepaalt voornamelijk met welke wapens Aegis beter overweg kan, bijvoorbeeld zware wapens als bodyguard, vuurwapens als soldaat of snelle wapens als danser. Er is een breed scala aan wapens om op te pakken, zoals musketten, bijlen, speren en zwaarden, waaiers en beukhamers. Elk wapen heeft ook een speciale vaardigheid, zoals blokkeren of een wervelwind aan scherpe messen. Experimenteren met welk wapen het best bij welk type vijand past, is een interessant onderdeel van het vechten. Snelle wapens of vuurwapens werken bijvoorbeeld het best tegen zware vijanden die houden van rammen en beuken, terwijl zware wapens met veel impact erg effectief zijn tegen prototype-vijanden die een stuk langer doen over hun volgende aanval.

©GMRimport

Hoe meer automaten je vernietigt, hoe meer Anima Essence en andere handige items je verdient. Anima Essence is de valuta van het spel en kun je investeren in meer kracht, gezondheid, uithoudingsvermogen, balans, techniek en/of alchemie. Er zijn ook specifieke modules die Aegis kan installeren, die bijvoorbeeld wapens krachtiger maken of haar uithoudingsvermogen verbeteren. Hoewel je verschillende soorten outfits kunt vinden, bieden deze vaak geen echte bescherming. Dat is best teleurstellend, aangezien je van een rpg verwacht dat de bepantsering die je later in het spel vindt beter beschermt tegen sterkere vijanden. Let dus goed op welke upgrades en items Aegis weerbaarder maken tegen mechanische en alchemistische gevaren. 

Een bloederige geschiedenisles 

Er zijn acht belangrijke gebieden in en rondom Parijs waartussen Aegis kan reizen door middel van een Horseless Carriage. Denk aan Versailles, de prachtige wijk Luxembourg en het ondoordringbare fort Bastille. Elk gebied heeft karakteristieke smalle straatjes of schilderachtige tuinen waar je op het eerste gezicht eindeloos in zou kunnen verdwalen. Ook het design van bekende architectuurwerken, zoals Palais du Luxembourg of het Hôtel des Invalides, zijn ondanks de oorlog en verderf goed herkenbaar gebleven.

Het loont om deze stadsdelen goed te verkennen en er later nog eens naar terug te keren. Nadat je een Titan verslaat - de eindbazen in Steelrising – krijg je een werktuig waarmee je bepaalde delen van de stad kunt bereiken die eerder afgesloten leken. Je speelt er in totaal drie vrij: eentje om hogerop te komen, eentje om door houten barricades te dashen en eentje om door verzwakte muren of hekken heen te breken. Zo creëer je meerdere afsnijwegen voor jezelf en vind je verborgen items, zoals bommen, oliebuisjes voor je gezondheid of grote hoeveelheden aan Anima Essence. Hoewel het spel vrij lineair is, vergroten deze werktuigen het gevoel van ontdekking en exploratie.

De zijmissies voelen meer aan als een must dan als een zij-activiteit om eventueel te ondernemen.

-

Non-Present Characters 

Helaas voelen de verschillende levels verder een beetje leeg aan. Natuurlijk bevind je je als Aegis midden in een bloederige revolutie en terroriseren automatons de straten van Parijs, dus een winkelend personage om even mee te babbelen zou ook wel vreemd zijn. Er zijn wel een aantal npc’s toegevoegd die vanachter hun ramen kort met Aegis praten, soms voor meer context en heel soms voor een kleine zijmissie. Maar echt levendig is Parijs niet. Het helpt ook niet dat veel dialogen van deze onzichtbare personages vaak (gedeeltelijk) wegvallen.

©GMRimport

Aegis’ aanspraak bestaat vooral uit historische figuren die zich op dat moment bevinden in Parijs. Een aantal namen die opvallen voor geschiedenisliefhebbers zijn guillotine-fan Robbespiere, Amerika-bevrijder La Fayette en de alchemist Nicolas Flamel. Verder krijg je ook het gezelschap van een astronoom, een chemicus, een bankier, een anti-slavernij-activist en een paar andere belangrijke mannen die zich lieten zien en horen tijdens de Franse Revolutie.

Zij voorzien je van zijmissies. In de meeste games zijn dit manieren om je even niet bezig te houden met het hoofdverhaal, maar in Steelrising is dat juist wel het geval. De zijmissies voelen meer aan als een must dan als een zij-activiteit om eventueel te ondernemen. Al helemaal de zijmissies die de loop van het verhaal kunnen beïnvloeden, bijvoorbeeld wanneer je een kant moet kiezen tussen de revolutionair Robbespiere of de militaire volksheld La Fayette. Hopelijk voegen de ontwikkelaars in de toekomst meer gevarieerde zijmissies toe die even niets met de hoofdmissie te maken hebben, maar juist draaien om een van de leukste aspecten van de game: Parijs verkennen.

Watch on YouTube

Steelrising verschijnt 8 september voor pc, PlayStation 5 en Xbox Series X/S. Voor deze review is de PS5-versie getest. 

Goed
Conclusie

Steelrising is een historisch avontuur vol snelle actie, uitdagende gameplay, alchemistische mysteries en meer Frans-Britse dialogen dan je zou verwachten. Hoewel de spelwereld nogal leeg aanvoelt en de zijmissies vrij eentonig zijn, is het geweldig om met mechanische moordmachine Aegis de geschiedenis rondom de Franse Revolutie te herschrijven.

Plus- en minpunten
  • Indrukwekkende setting, sci-fi gemixt met historie, breed scala aan wapens en upgrades, gevarieerde vijandtypes, keuze tussen uitdagende gameplay of Assist Mode, logisch level design
  • Spelwereld voelt ondanks vele vijanden erg leeg, weinig variatie in zijmissies, glitches en bugs als wegvallende teksten

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
EA en Codemasters stoppen met uitbrengen van WRC-rallygames
Gamer.nl
Nieuws

EA en Codemasters stoppen met uitbrengen van WRC-rallygames

De samenwerking met WRC is voorbij

Electronic Arts en Codemasters stoppen met de ontwikkeling van rallygames, die tegenwoordig onder de naam EA Sports WRC worden uitgebracht.

Dat hebben de bedrijven aangekondigd. De samenwerking met de World Rally Championship is beëindigd en ontwikkelplannen voor eventuele toekomstige rallygames zijn dan ook "gepauzeerd".

Codemasters leverde in 1998 de rallygame Colin McRae Rally af, en heeft sindsdien meerdere delen in die reeks en de Dirty Rally-serie uitgebracht. In 2021 werd de ontwikkelaar overgenomen door Electronic Arts. De laatste game in de rallyserie is voor nu EA Sports WRC, dat in 2023 uitkwam. Afgelopen maart kwam nog een uitbreiding voor het spel uit.

Eerder deze week bleek al dat er ontslagen vielen bij Electronic Arts - volgens geruchten gaat het om zo'n vierhonderd werknemers, waaronder een gedeelte van Respawn Entertainment. Het is op moment van schrijven niet bekend of er bij Codemasters ontslagen vallen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Ubisoft onthult aankomende Assassin's Creed Shadows-content
Gamer.nl
Nieuws

Ubisoft onthult aankomende Assassin's Creed Shadows-content

Waaronder gratis verhalende missies en een New Game Plus-modus

Ubisoft heeft uit de doeken gedaan wat spelers dit gehele jaar aan nieuwe content voor Assassin's Creed Shadows kunnen verwachten.

Het bedrijf is van plan om regelmatig nieuwe gratis verhalende missies en features die fans graag willen zien toe te voegen. Ook een New Game Plus-optie staat op de planning.

De nieuwe verhalende missies die gratis zijn zullen "extra achtergrond bieden wat een permanente impact heeft op de game", vol met nieuwe bondgenoten voor de thuisbasis, nieuwe moves en activiteiten. Daarbij worden diverse zijpersonages meer uitgediept. Begin deze maand moet de eerste gratis missie arriveren die zich op het Portugese personage Luis Fois richt.

Verder kunnen spelers nog meer gratis toevoegingen verwachten gedurende het jaar, waaronder updates voor de fotomodus, nieuwe moeilijkheidsgraadopties, Codex-updates en speciale samenwerkingen. In de loop van deze maand moeten er nieuwe parkouropties aan de game worden toegevoegd.

In de loop van dit jaar moet zoals eerder aan gegeven ook uitbreiding Claws of Awaji uitkomen. Deze dlc kan gekocht worden, maar is gratis voor iedereen die Shadows heeft gepre-ordered. Deze uitbreiding moet volgens Ubisoft een "griezeligere" sfeer hebben dan het hoofdspel, en het verhaal van de twee hoofdpersonages voortzetten. Spelers verkennen hierin het exclusieve eiland Awaji, een plek van "mysterieuze schoonheid" waar spelers op zoek gaan naar een verloren schat en de valstrikken van dodelijke nieuwe vijanden moeten zien te overleven. Ook kan de Bō, een nieuw wapentype, worden ontgrendeld, alsmede nieuwe skills. De uitbreiding moet meer dan tien uur aan nieuwe gameplay bieden.

Assassin's Creed Shadows draait om twee personages, de Japanse shinobi Naoe en de krijger Yasuke. Spelers kunnen grotendeels zelf bepalen met wie ze spelen en daar tijdens de game tussen wisselen. Daarbij richt Naoe zich vooral op parkour- en stealthgameplay en is Yasuke een gevreesde strijder die als een tank vijanden neermaait.

In het spel doen spelers het Japan van de zestiende eeuw aan en volgen zij het verhaal van de twee hierboven genoemde personages. De game speelt zich af tijdens de Sengokuperiode, een tijd in Japan van oorlogvoering en binnenlandse crises. De spelwereld gaat daarbij door de vier verschillende seizoenen heen, wat invloed heeft op de omgeving en de gameplay. De game is beschikbaar op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc. Onlangs werden er ook hints gevonden naar de mogelijkheid dat het spel naar Nintendo Switch 2 komt.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!