The Amiga A500 Mini
Gamer.nl
Reviews

The Amiga A500 Mini

Voor een ieder die zijn of haar tienertijd in de eind jaren ’80 en begin jaren ’90 beleefde, klinken de namen Commodore en Amiga vaak bekend in de oren. Voor de rest misschien een heel stuk minder. Dus wat is nou die The Amiga 500 Mini, de zoveelste retro-console of net wat meer?

Dit artikel verscheen oorspronkelijk op ComputerTotaal.

De Amiga 500 (voorafgegaan door de veel duurdere en meer voor de zakelijke markt bedoelde Amiga 1000) was bedoeld als dé moderne opvolger van de Commodore 64 homecomputer. Laatstgenoemde was bijna niet weg te denken uit het computerlandschap van de jaren ’80 (en naar uiteindelijk zou blijken ook ’90). Hoewel Commodore probeerde opvolgers in de markt te zetten, (Commodore 128, Plus/4) lukte dat niet echt. 

De Amiga was voor die dagen revolutionair. Het op een Motorola 68000 CPU gebaseerde apparaat beschikte over een grafisch besturingssysteem met muisbediening en multitasking. Feitelijk alle elementen die je in een moderne pc nog altijd tegenkomt. Waarbij je je moet bedenken dat de pc uit die dagen een vooral saaie beige doos was zonder erg interessante grafische mogelijkheden, om het over geluid maar helemaal niet te hebben.

Veel ingezet voor creatief gebruik

De Amiga 1000 verscheen in 1985. Duur, maar z’n tijd zeer ver vooruit. Ineens was fotobewerking mogelijk, bijvoorbeeld. Of het maken van muziek op een manier die voorheen alleen met dure studio-apparatuur mogelijk was. De vroege instappers waren vaak in de meer creatieve hoek te vinden. Zo zijn de computergraphics uit de tv-serie Babylon gemaakt op een Amiga. 

Bij lokale en regionale omroepen werd de Amiga ook veel gebruikt, als titel-, banner en logo-generator en natuurlijk ook voor de ‘tv-krant’ die draaide als er geen live-uitzendingen gaande waren. Pas met de komst van de Amiga 500, een goedkopere versie met nagenoeg dezelfde mogelijkheden, brak de Amiga echt door. De Amiga 1200 bevatte namelijk een nieuwe grafische chip – AGA geheten - met nóg meer mogelijkheden.

©GMRimport

Vooral een gameconsole

We noemen deze drie modellen (1000, 500 en 1200) niet voor niks, want de gloednieuwe The Amiga 500 heeft ook geen moeite met software die gebruik maakt van die AGA-chip. 

De ‘mini’ ziet er uit als een verkleind model van de oorspronkelijke Amiga 500. Een functioneel toetsenbord ontbreekt, maar da’s geen echt probleem. Meegeleverd worden namelijk een prettig werkende optische muis, gemodelleerd naar ‘t oorspronkelijk met de computer meegeleverde exemplaar (maar dan zonder verstoffend balletje dus). En een game controller.

Want hoewel de Amiga zeker ook zeer geschikt was voor zakelijk gebruik, werd de machine helaas door het opkomende Wintel uit de markt gedrukt voor die toepassing. Multimedia, games en demo’s, dat is waar de Amiga’s bij het grote publiek vooral bekend door werden. De The Amiga 500 is dan ook vooral bedoeld als gameconsole. 

Op moment van schrijven verkeert de firmware nog in z’n eerste basisversie. Daarmee krijg je de beschikking over een serie games, waaronder klinkende namen als Worms, Zool, Another World, California Games, Pinball Dreams, Stunt Car Racer en anderen. Selecteren met de gamepad en spelen maar.

©GMRimport

Kies indien mogelijk voor 50 Hz

Intern wordt in de The Amiga 500 een emulator gebruikt, die draait op een single board-computer. Om precies te zijn is de gebruikte SoC dezelfde als die je ook op de Raspberry 3+ aantreft, maar dan waarschijnlijk op een net iets hogere kloksnelheid. Voldoende snel in ieder geval om met een strak getuned emulator de meeste games en demo’s moeiteloos te draaien.

Je kunt uit 50 en 60Hz beeldverversingsfrequentie kiezen tijdens de eerste start. Kies hier in principe voor 50 Hz, want alleen dan krijg je boterzachte scroll-effecten en andere zaken te zien. 60Hz is eigenlijk alleen bedoeld voor tv’s en monitoren die niet met 50Hz overweg kunnen.

Via de Menu-knop op de controller kun je in het speloverzicht (hoofdmenu) diverse andere zaken instellen, waaronder een CRT-effect, de juiste beeldverhouding (een moderne televisie is te breed en je zit waarschijnlijk niet te wachten op uitgerekte beelden), image smoothing en meer.

Watch on YouTube

Eigen games en apps

Toevoegen van eigen games, demo’s, andere software of zelfs de desktop-omgeving kán, maar is op dit moment nog erg bewerkelijk. Wil je daar serieus mee aan de slag, dan is ’t het best om te wachten op de door de makers beloofde firmware-update ergens in de toekomst, die gebruik van .adf-diskette-images mogelijk maakt. Daarmee wordt het volledige potentieel ontsloten.

Hoe dan ook: zonder meer een leuk apparaat, dat de harten van oude Amiga-gebruikers sneller zal doen kloppen. En voor een nieuwe generatie simpelweg zorgt voor een leuke gameconsole die plug-and-play werkt.

Conclusie

Plus- en minpunten

      Aanbevolen voor jou

      Reacties

      Login of maak een account en praat mee!
      ▼ Volgende artikel
      Hollow Knight Silksong in september speelbaar in Australisch museum
      Gamer.nl
      Nieuws

      Hollow Knight Silksong in september speelbaar in Australisch museum

      Maar waar blijft de releasedatum?

      Terwijl de releasedatum van Hollow Knight Silksong nog altijd niet bekend is, werd wel bevestigd dat de game vanaf 18 september speelbaar is in ACMI, het nationale museum van schermcultuur te Australië.

      De game wordt speelbaar in het in Melbourne gelegen museum als onderdeel van een voorstelling genaamd Game Worlds, waarin de spelwerelden van games centraal staan (via IGN). Naast dat de game speelbaar is op de expositie zijn er ook displays te zien over het ontwerp en artistieke richting van het spel.

      Fans vragen zich vooral af wat deze aankondiging kan betekenen voor de release van Silksong, maar vooralsnog is daar niets bekend over. De game werd jaren geleden aangekondigd - in eerste instantie als downloadbare content voor Hollow Knight, en daarna als vervolg - maar is sindsdien meermaals uitgesteld. Tijdens de Switch 2 Direct vorige maand werd gemeld dat de game nog altijd dit jaar moet uitkomen.

      In Silksong besturen spelers niet de Knight, maar Hornet, een NPC uit de eerste game. Hornet kan hoger springen en daar is het leveldesign dan ook omheen gebouwd. Het spel komt naar pc, Nintendo Switch en Switch 2, PlayStation- en Xbox-consoles.

      Aanbevolen voor jou

      Reacties

      Login of maak een account en praat mee!
      ▼ Volgende artikel
      Eerste zeven Leisure Suit Larry-games worden uit de Steam-verkoop gehaald
      Gamer.nl
      Nieuws

      Eerste zeven Leisure Suit Larry-games worden uit de Steam-verkoop gehaald

      Mogelijk gerelateerd aan de onzekere toekomst van Codemasters

      De eerste zeven games in de Leisure Suit Larry-games zullen binnenkort niet meer te koop zijn via Steam.

      Dat werd middels een statement door uitgever Assemble Entertainment bevestigd. De Leisure Suit Larry-games waren vooral aan het einde van vorig millennium populair vanwege de vele seksueel getinte grappen. Het gaat om de zes door Sierra On-Line gemaakte delen en het door High Voltage Software ontwikkelde Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude. Dit zijn de zeven spellen die uit de verkoop verdwijnen:

      • Leisure Suit Larry in the Land of the Lounge Lizards

      • Leisure Suit Larry Goes Looking for Love (in Several Wrong Places)

      • Leisure Suit Larry III: Passionate Patti in Pursuit of the Pulsating Pectorals

      • Leisure Suit Larry 5: Passionate Patti Does a Little Undercover Work

      • Leisure Suit Larry 6 – Shape Up Or Slip Out

      • Leisure Suit Larry: Love for Sail

      • Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude Uncut and Uncensored

      Mensen die de games al hebben gekocht kunnen ze blijven downloaden en spelen. Daarnaast zullen de twee meest recente games uit de reeks - Leisure Suit Larry: Wet Dreams Don't Dry en Leisure Suit Larry: Wet Dreams Dry Twice - te koop blijven staan.

      Een reden werd niet gegeven, maar volgens Phil Salvador van Video Game History Foundation heeft het mogelijk te maken met het feit dat de Leisure Suit Larry-IP eigendom is van Codemasters en gelicenseerd werd aan Assemble Games. Tegenwoordig is Codemasters echter onderdeel van Electronic Arts. Deze week werd tevens aangekondigd dat Codemasters stopt met de ontwikkeling van rallygames en is het X-account van Codemasters verwijderd - mogelijk verkeert de ontwikkelaar dus in zwaar weer binnen EA.

      Aanbevolen voor jou

      Reacties

      Login of maak een account en praat mee!