Vampire Survivors zuigt al je tijd op
PU.nl
Reviews

Vampire Survivors zuigt al je tijd op

Vampire Survivors is een fenomeen, en niet alleen omdat het de killer-app voor Valves Steamdeck is. Nee, Vampire Survivors heeft een heel nieuw genre gepopulariseerd. Een officiële naam voor dit slag game is er nog niet, maar tot die tijd dekken de anti-bullet hell, de walk & gun of simpelweg een Vampire Survivor-like de lading.

Hoe ziet dat genre er dan precies uit? In Vampire Survivors neem je het als held op tegen hordes bloeddorstige monsters. Denk aan zombies, vliegende schedels, heksen, mummies en vleesetende planten, die iedere minuut van het spel in drommen op de held af komen schuifelen. Dat dit spel geïnspireerd is door Castlevania mag overigens geen geheim heten. De sprites in de vroege versies van het spel waren regelrecht gejat, maar inmiddels zijn ze zo aangepast dat er alleen nog maar een duidelijke overeenkomst is.

Vampire Survivors serveert zijn gameplay met een vleugje humor. Personages zijn stuk voor stuk voorzien van een Italiaanse woordgrappen als naam en sommige levels zijn ronduit bizar. Neem bijvoorbeeld de melkfabriek of de door skeletten bewoonde ‘bone zone’, compleet met een bijna onverslaanbare bal gemaakt van botten. De grootste grap zit hem overigens in de titel. Ondanks de naam Vampire Survivors is er in de cast van monsters geen vampier te vinden. En dat overleven is ook niet per se heel spannend: als speler hoef je alleen maar te bepalen waar je personage heenloopt, aanvallen gebeurt volledig automatisch. 

©GMRimport

Echt niet saai 

Dat klinkt misschien oersaai, maar Vampire Survivors weet deze bijna passieve gameplay tot een kunst te verheffen. Ieder afgeslacht monster laat een edelsteen achter en hiermee kun je om de zoveel tijd nieuwe wapens vrijspelen of bestaande wapens sterker maken. Een paar upgrades later en de slagen van je zweep elkaar veel sneller op, de dodelijke plas van je heilige water is flink gegroeid en de magische bliksem slaat drie keer in. Passieve upgrades zorgen ondertussen voor een groter bereik, langer durende aanvallen en hogere wandelsnelheid. Welke upgrades er beschikbaar zijn, is iedere run net weer even anders.

Het is in Vampire Survivors vooral de kunst om uit de greep van de hordes monsters te blijven. Zij worden met de minuut gevaarlijker en komen in steeds groteren getale, waardoor het speelveld langzaam maar zeker verandert in een bewegend doolhof. De vleermuizen aan het begin van het eerste level zijn nog makkelijk te verslaan, maar als de weerwolven eenmaal in beeld kruipen, wordt een veilige weg vinden steeds moeilijker.

Welke upgrades je kiest heeft ook effect op het spelverloop. De messenregen is uitstekend om een rechte weg te banen door een groep monsters, terwijl de knoflook met zijn penetrante geur dan weer alles uit de buurt houdt in een cirkel om je heen. De juiste combinaties van wapens en passieve upgrades vormen extra sterke evoluties, zoals een tornado van beschermende bijbels of een reeks vuurballen die door vijanden heen blaast. 

©GMRimport

Niet alles ligt even voor de hand in Vampire Survivors. Het is een game die zich daarom prima leent om gespeeld te worden met een wiki op een tweede scherm en een podcast op de achtergrond, want bij vlagen voelt het spel wat langdradig. Helemaal tegen het einde van een goede run is de hoeveelheid effecten en allesvernietigende aanvallen zo groot dat je best achterover kunt leunen om te genieten van de chaos. Opperste concentratie is dan allang niet meer nodig. 

Zalige chaos 

Want als je maar lang genoeg in leven blijft, groei je vanzelf uit tot een waar massavernietigingswapen. Met een uiterst bevredigend geratel van geluidseffecten wordt het scherm continu volgespoten met projectielen die zelfs de sterkste monsters wegvagen. Dit gaat door tot de magische grens van dertig minuten bereikt wordt. Dan verschijnt magere hein en is het Game Over.

Maar eigenlijk begint Vampire Survivors hier pas. Met gevonden en verdiend geld kun je bestaande upgrades verbeteren en nieuwe personages vrijspelen. Bovendien bevat ieder level geheimen die – zonder al te veel te verklappen – grote impact hebben op de rest van het spel. Bonuslevels en extra snelle of gevaarlijke speelstanden voor bestaande levels zorgen ervoor dat het nog moeilijker wordt om te stoppen met spelen. Ondanks de best simpele opzet wil Vampire Survivors maar niet gaan vervelen. 

Vampire Survivors is beschikbaar op pc en vanaf 10 november ook op Xbox (Game Pass). 

Watch on YouTube
Fantastisch
Conclusie

Vampire Survivors kan zich ondanks de uitzonderlijk simpele gameplay prima meten met de grootste titels op de releaselijst van 2022. De bijzondere combinatie van bullet hell, roguelike en Castlevania moet je simpelweg gespeeld hebben. Maar wees gewaarschuwd: er is geen weg meer terug.

Plus- en minpunten
  • Verdacht simpele maar zalige gameplay, waanzinnige schermvullende actie, altijd een nieuwe unlock
  • Soms wel heel erg obscuur, bij vlagen wat langdradig

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!