Bionic Bay (PS5)  review  - Een unieke, doldwaze suikerspin
Gamer.nl
Reviews

Bionic Bay (PS5) review - Een unieke, doldwaze suikerspin

“Waarom vergelijkt ze dit spel in vredesnaam met een suikerspin?!” denk je misschien wanneer je ogen vallen op Rogina’s reviewtitel. Hoe sneller je doorleest, hoe sneller je niet alleen dit mysterie ontrafelt, maar tegelijkertijd ook kennis maakt met een van de meest unieke en ietwat tekortschietende indiegames van de afgelopen tijd. En Bob.

Het is sowieso een hele prestatie dat zo’n gepolijste game volgens ontwikkelaars Psychoflow Studio en Mureena Oy door drie mensen is gemaakt. Puzzelplatformer Bionic Bay is komisch, nostalgisch, creatief… maar om eerlijk te zijn ook vól met gemiste kansen. Om maar even met de deur in huis te vallen: verwacht het minieme van het verhaal, want dat had ik ook moeten doen.

Je speelt als een naamloze, uit pixels bestaande wetenschapper zonder naam, die ik gaandeweg zo droog en komisch ben gaan vinden dat ik hem zelf maar de naam Bob heb gegeven. Bob probeert te ontsnappen uit Bionic Bay, een mysterieuze ‘wereld’ waar hij in is beland nadat hij samen met zijn team van wetenschappers een reusachtig ei per ongeluk heeft laten exploderen.

Watch on YouTube

Egg-splosie

Je krijgt op zeer luie manieren een handjevol momenten waarin je meer lore kunt lezen tijdens het spelen, maar doe geen moeite. Je stuit op die momenten op een lijk en krijgt hun laatste gedachtes te lezen via hun brainlogs. Vaak gaat dit ook gepaard met het krijgen van een nieuwe gadget, wat waardevoller is dan de lore – en ik gebruik deze term heel losjes  - die de game je voorschotelt.

Ik hoopte dat het einde een egg-splosieve plottwist zou hebben, maar kwam thuis van een koude kermis. Dit is het, folks: Bob versus Bionic Bay. En als je er zo naar blijft kijken, is het ook een verdomd creatief spelletje!

Tart de wetten van de natuur

Bob moet in totaal 23 levels trotseren, elk met eigen obstakels, valstrikken en de hoofdmechaniek van deze puzzelplatformer: veranderende wetten van natuurkunde, zwaartekracht en tijd. Het is enorm trippy als je er te lang over nadenkt, dus omarm de bizarre natuurregels die elk level net zo drastisch veranderen als de prachtige omgevingen en soms malle geluidseffecten.

Dat maakt het spel overigens ook enorm komisch en droog: de bijna Happy Wheels-achtige manieren waarop Bobs ledematen rondzwiepen, terwijl hij op gewelddadige manieren het loodje legt. RIP Bob.

Gebruik je koppie

Bionic Bay is een schoolvoorbeeld van ‘trial and death’: je moet doodgaan om beter te worden. Gebruik je koppie en tackle omgevingspuzzels, exploderende valstrikken en de vreemde wetten van de natuur op verschillende manieren om een bepaald platformlevel te trotseren. Je ontvangt gaandeweg ook een aantal gadgets die het platformen nog ingenieuzer en creatiever maken.

Denk aan een apparaatje waarmee je van plek kan ruilen met elk object naar keuze, ijzeren knokkels die voorwerpen wegbeuken, of de mogelijkheid om de tijd een paar seconden te vertragen. De mogelijkheden lijken zo bijna eindeloos om het level te halen… bijna.

Valkuilen

Naast het flinterdunne verhaal heeft Bionic Bay nog een aantal valkuilen die toch even benoemd moeten worden. Zo staat de camera het overgrote gedeelte van de game heel ver van de actie en wordt dit nauwelijks op creatievere manieren ingezet om meer diepte of “extra trippiness” toe te voegen. Het is een superlineair spel, terwijl het leveldesign soms veel interessanter en groter lijkt om elders op verkenning uit te gaan. Maar er zijn dus geen geheimen of extra paden die je kunt nemen.

Misschien is het grootste gemis wel het oorverdovende gebrek aan muziek. De geluidseffecten zijn erg sfeervol, maar op een paar uitzonderingen na missen de unieke levels écht een eigen tune. Zoals het whimsical winterwonderlandmuziekje in de bevroren Cryostatic-level (die van mij echt wel langer door mocht gaan dan slechts dertig seconden).

De suikerspin

Door deze voor- en nadelen zou ik Bionic Bay omschrijven als een suikerspin in gamevorm: het is smakelijk en smelt lekker weg op de tong, maar het is niet heel vullend door het gebrek aan bovengenoemde details en elementen. Het kan ook net zo verslavend zijn als een zoete suikerspin voor de liefhebber, maar daarom is het ook belangrijk om te weten in welke smaak je precies bijt.

Trek in een progressief uitdagende, komische en creatieve throwback naar ouderwetse platformers? Dan ben je hier aan het juiste adres. Wil je meer verhaaldiepgang, worldbuilding, actie en net dat extra beetje meer verkenningsvrijheid waardoor dit spel écht onvergetelijk wordt en dagenlang door je hoofd blijft spoken? Dan zou ik je suikerverslaving elders voeden.

Bionic Bay is nu te spelen op pc en PS5.

Goed
Conclusie

Bionic Bay is een creatieve, komische en sfeervolle ode aan ouderwetse puzzelplatformers. Ondanks dat het veel herkenbare gameplaymechanieken van het genre inzet, is het op zijn eigen manier enorm uniek en vermakelijk. Door het pijnlijke gebrek aan verhaal, verkenningsvrijheid, worldbuilding en muziek is het nét niet het complete pakketje, maar voor wie een gepolijste uitdaging zoekt is Bionic Bay zeker eentje om uit te proberen.

Plus- en minpunten

      Aanbevolen voor jou

      Reacties

      Login of maak een account en praat mee!
      ▼ Volgende artikel
      Open bèta van Splitgate 2 begint op 22 mei
      Gamer.nl
      Nieuws

      Open bèta van Splitgate 2 begint op 22 mei

      Gratis speelbaar op consoles en pc

      Op 22 mei gaat de gratis open bèta van Splitgate 2 van start op pc en consoles.

      Dat heeft 1047 Games aangekondigd. Eerder werd er al een gesloten alfatest gehouden, maar de bèta komt voor iedereen beschikbaar op PlayStation 5, Xbox Series-consoles, PlayStation 4, Xbox One, Steam en Epic Games Store. Daarbij bevat het spel cross-play op alle systemen.

      De open bèta bevat meer dan vijftien multiplayermaps – waaronder twee nieuwe Onslaught-maps voor 24 spelers, genaamd Drought en Fracture – meer dan 25 wapens en meer dan tien modi, waaronder de terugkeer van de geprezen modus Takedown.

      De eerste Splitgate verscheen in 2019 en draaide om het gebruik van portalen tijdens de multiplayergevechten. De game werd voor een deel ontwikkeld als een schoolproject en werd uiteindelijk meer dan 22 miljoen keer gedownload op pc en consoles.

      Het vervolg draait geheel op Unreal Engine 5. In Splitgate 2 doen spelers mee aan de zogeheten Sol Splitgate League in de toekomst, wat zich uit in vier-tegen-vier-gevechten met een eerstepersoonsaanzicht en zoals gezegd het gebruik van portalen om de vijand te slim af te zijn. Spelers kunnen deze portalen met een geweer creëren.

      Watch on YouTube

      Aanbevolen voor jou

      Reacties

      Login of maak een account en praat mee!
      ▼ Volgende artikel
      Flappy Bird is teruggekeerd als Android-game
      Gamer.nl
      Nieuws

      Flappy Bird is teruggekeerd als Android-game

      Verkrijgbaar via de Epic Games Store

      De mobiele hitgame Flappy Bird is meer dan tien jaar nadat hij offline ging teruggekeerd.

      Flappy Bird kwam in mei 2013 uit, maar werd in 2014 'ontdekt' en immens populair - meer dan honderd miljoen mensen speelden de gratis game op smartphones. In de hoogtijdagen van de game verdiende de maker van de game, Dong Nguyen, naar eigen zeggen 50.000 dollar per dag aan in-game advertenties.

      In februari 2014, toen de game nog immens populair was, haalde Nguyen de game van zowel de App Store als Google Play Store. Hij voelde zich naar eigen zeggen schuldig over het verslavende karakter van de game. Smartphones die de game nog geïnstalleerd hadden staan werden als gevolg voor hoge bedragen doorverkocht.

      Nu is Flappy Bird dus teruggekeerd. Het gaat om een Android-game die op de mobiele Epic Games Store verkrijgbaar is. Vorig jaar bleek al dat de nieuwe versie van de game uitgebracht zou worden door de Flappy Bird Foundation. Omdat dit bedrijf geleid wordt door Michael Roberts, die ook het hoofd is van cryptobedrijf 1208 Productions, was er bij gamers de vrees dat dit een belangrijk element in de nieuwe versie van Flappy Bird zou worden, maar dit blijkt vooralsnog niet het geval. Overigens zijn er ook plannen om de game uiteindelijk terug naar iOS te brengen.

      In de game moeten spelers door op het scherm te tikken een vogel in de lucht zien te houden terwijl hij allerlei groene buizen passeert die uit de klassieke Super Mario Bros.-games lijken te komen. De kunst is dit zo lang mogelijk vol te houden.

      Watch on YouTube

      Aanbevolen voor jou

      Reacties

      Login of maak een account en praat mee!