Bionic Bay (PS5)  review  - Een unieke, doldwaze suikerspin
PU.nl
Reviews

Bionic Bay (PS5) review - Een unieke, doldwaze suikerspin

“Waarom vergelijkt ze dit spel in vredesnaam met een suikerspin?!” denk je misschien wanneer je ogen vallen op Rogina’s reviewtitel. Hoe sneller je doorleest, hoe sneller je niet alleen dit mysterie ontrafelt, maar tegelijkertijd ook kennis maakt met een van de meest unieke en ietwat tekortschietende indiegames van de afgelopen tijd. En Bob.

Het is sowieso een hele prestatie dat zo’n gepolijste game volgens ontwikkelaars Psychoflow Studio en Mureena Oy door drie mensen is gemaakt. Puzzelplatformer Bionic Bay is komisch, nostalgisch, creatief… maar om eerlijk te zijn ook vól met gemiste kansen. Om maar even met de deur in huis te vallen: verwacht het minieme van het verhaal, want dat had ik ook moeten doen.

Je speelt als een naamloze, uit pixels bestaande wetenschapper zonder naam, die ik gaandeweg zo droog en komisch ben gaan vinden dat ik hem zelf maar de naam Bob heb gegeven. Bob probeert te ontsnappen uit Bionic Bay, een mysterieuze ‘wereld’ waar hij in is beland nadat hij samen met zijn team van wetenschappers een reusachtig ei per ongeluk heeft laten exploderen.

Watch on YouTube

Egg-splosie

Je krijgt op zeer luie manieren een handjevol momenten waarin je meer lore kunt lezen tijdens het spelen, maar doe geen moeite. Je stuit op die momenten op een lijk en krijgt hun laatste gedachtes te lezen via hun brainlogs. Vaak gaat dit ook gepaard met het krijgen van een nieuwe gadget, wat waardevoller is dan de lore – en ik gebruik deze term heel losjes  - die de game je voorschotelt.

Ik hoopte dat het einde een egg-splosieve plottwist zou hebben, maar kwam thuis van een koude kermis. Dit is het, folks: Bob versus Bionic Bay. En als je er zo naar blijft kijken, is het ook een verdomd creatief spelletje!

Tart de wetten van de natuur

Bob moet in totaal 23 levels trotseren, elk met eigen obstakels, valstrikken en de hoofdmechaniek van deze puzzelplatformer: veranderende wetten van natuurkunde, zwaartekracht en tijd. Het is enorm trippy als je er te lang over nadenkt, dus omarm de bizarre natuurregels die elk level net zo drastisch veranderen als de prachtige omgevingen en soms malle geluidseffecten.

Dat maakt het spel overigens ook enorm komisch en droog: de bijna Happy Wheels-achtige manieren waarop Bobs ledematen rondzwiepen, terwijl hij op gewelddadige manieren het loodje legt. RIP Bob.

Gebruik je koppie

Bionic Bay is een schoolvoorbeeld van ‘trial and death’: je moet doodgaan om beter te worden. Gebruik je koppie en tackle omgevingspuzzels, exploderende valstrikken en de vreemde wetten van de natuur op verschillende manieren om een bepaald platformlevel te trotseren. Je ontvangt gaandeweg ook een aantal gadgets die het platformen nog ingenieuzer en creatiever maken.

Denk aan een apparaatje waarmee je van plek kan ruilen met elk object naar keuze, ijzeren knokkels die voorwerpen wegbeuken, of de mogelijkheid om de tijd een paar seconden te vertragen. De mogelijkheden lijken zo bijna eindeloos om het level te halen… bijna.

Valkuilen

Naast het flinterdunne verhaal heeft Bionic Bay nog een aantal valkuilen die toch even benoemd moeten worden. Zo staat de camera het overgrote gedeelte van de game heel ver van de actie en wordt dit nauwelijks op creatievere manieren ingezet om meer diepte of “extra trippiness” toe te voegen. Het is een superlineair spel, terwijl het leveldesign soms veel interessanter en groter lijkt om elders op verkenning uit te gaan. Maar er zijn dus geen geheimen of extra paden die je kunt nemen.

Misschien is het grootste gemis wel het oorverdovende gebrek aan muziek. De geluidseffecten zijn erg sfeervol, maar op een paar uitzonderingen na missen de unieke levels écht een eigen tune. Zoals het whimsical winterwonderlandmuziekje in de bevroren Cryostatic-level (die van mij echt wel langer door mocht gaan dan slechts dertig seconden).

De suikerspin

Door deze voor- en nadelen zou ik Bionic Bay omschrijven als een suikerspin in gamevorm: het is smakelijk en smelt lekker weg op de tong, maar het is niet heel vullend door het gebrek aan bovengenoemde details en elementen. Het kan ook net zo verslavend zijn als een zoete suikerspin voor de liefhebber, maar daarom is het ook belangrijk om te weten in welke smaak je precies bijt.

Trek in een progressief uitdagende, komische en creatieve throwback naar ouderwetse platformers? Dan ben je hier aan het juiste adres. Wil je meer verhaaldiepgang, worldbuilding, actie en net dat extra beetje meer verkenningsvrijheid waardoor dit spel écht onvergetelijk wordt en dagenlang door je hoofd blijft spoken? Dan zou ik je suikerverslaving elders voeden.

Bionic Bay is nu te spelen op pc en PS5.

Goed
Conclusie

Bionic Bay is een creatieve, komische en sfeervolle ode aan ouderwetse puzzelplatformers. Ondanks dat het veel herkenbare gameplaymechanieken van het genre inzet, is het op zijn eigen manier enorm uniek en vermakelijk. Door het pijnlijke gebrek aan verhaal, verkenningsvrijheid, worldbuilding en muziek is het nét niet het complete pakketje, maar voor wie een gepolijste uitdaging zoekt is Bionic Bay zeker eentje om uit te proberen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Take-Two suggereert dat Grand Theft Auto 6 niet nogmaals wordt uitgesteld
PU.nl
Nieuws

Take-Two suggereert dat Grand Theft Auto 6 niet nogmaals wordt uitgesteld

'Historisch gezien houden we ons er aan wanneer we een precieze datum hebben gegeven'

Uitgever Take-Two Interactive heeft gesuggereerd dat nog een uitstel voor Grand Theft Auto 6 onwaarschijnlijk is.

Onlangs werd aangekondigd dat het langverwachte Grand Theft Auto 6 niet meer aankomend najaar verschijnt, maar op 26 mei 2026. Kort daarna werd ook een nieuwe trailer van de openwereldgame gedeeld. Fans en bedrijven in de industrie die de releasedatum van hun game proberen te plannen maken zich echter zorgen dat de game nogmaals wordt uitgesteld.

Strauss Zelnick, de CEO van uitgever Take-Two Interactive, heeft die zorgen in een interview met IGN proberen weg te nemen: "Historisch gezien houden we ons er aan wanneer we een precieze datum hebben gegeven." Dat is natuurlijk geen directe bevestiging, maar wel een goed teken.

Over de reden van het uitstel: "Wanneer we dichterbij het afmaken van een game waarbij perfectie nodig is komen, wordt steeds duidelijker hoeveel we nog moeten doen. In dit geval wilden we er zeker van zijn dat Rockstar Games genoeg tijd had om hun creatieve visie zonder limieten te bereiken. Daar stond ik zelf ook achter."

In gesprek met investeerders gaf Zelnick aan dat GTA 6 volledig in ontwikkeling is sinds 2020. "Ik denk dat het een slimme investering is om Rockstar extra tijd te geven voor zo'n revolutionair project. De ambitie en complexiteit van Grand Theft Auto 6 is groter dan alle voorgaande Rockstar-spellen, en het team is van plan om wederom een verbluffende entertainmentervaring te leveren die de verwachtingen van spelers overtreft."

In Grand Theft Auto 6 verkennen spelers een fictieve versie van Miami - oftewel Vice City - en omstreken met twee hoofdpersonages, Lucia Caminos en Jason Duval. De game komt naar PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Jade Raymond vertrokken bij Fairgames-ontwikkelaar Haven Studios
PU.nl
Nieuws

Jade Raymond vertrokken bij Fairgames-ontwikkelaar Haven Studios

De eerste reacties op een Fairgames-speeltest zouden zorgwekkend zijn

Jade Raymond is vertrokken bij PlayStation Studios-ontwikkelaar Haven Studios, waar gewerkt wordt aan de online shooter Fairgames.

Dat meldt Bloomberg. Raymond, die vooral bekend is van haar werk aan de eerste Assassin's Creed-games en Watch Dogs, is niet meer werkzaam bij de in 2021 door haarzelf opgerichte studio.

Er wordt geen reden voor haar vertrek gegeven. Wel wordt geclaimd dat er enkele weken geleden een externe testfase voor de door Haven Studios ontwikkelde online shooter Fairgames werd gehouden, en dat sommige ontwikkelaars zich zorgen maakten over de reacties op de game.

Raymond heeft een rumoerig decennium achter de rug. Nadat ze bij Ubisoft vertrok richtte ze EA's Motive Studio in 2015 op, maar in 2018 vertrok ze om aan de slag te gaan bij Google Stadia. Toen Google in 2021 zijn ontwikkelstudio's sloot, richtte ze Haven Studios op om Fairgames te ontwikkelen. In 2022 kondigde Sony aan dat ze Haven Studios hadden overgenomen.

Een woordvoerder van PlayStation laat weten dat het bedrijf van plan is om Haven Studios te blijven ondersteunen. De ontwikkeling van Fairgames lijkt vooralsnog dan ook door te gaan, al heeft Sony de laatste tijd al meerdere liveserviceprojecten geannuleerd. Op Helldivers 2 na lijkt het bedrijf dan ook moeite te hebben met het uitbrengen van succesvolle multiplayergames, ondanks dat Sony eerder aangaf zich daar voor een groot deel op te willen gaan richten. Denk aan de annulering van een The Last of Us-multiplayergame en het offline halen van Concord kort nadat de game verscheen. Ook bleek eerder dit jaar dat er liveservicegames van Bend Studio en Bluepoint Games waren geannuleerd, waarbij een van de games blijkbaar een God of War-multiplayerspel was.

Fairgames - voorheen 'Fairgame$' - werd bij de onthulling in 2023 beschreven als een "frisse, moderne versie van het heist-genre. Kortgezegd is het een spannende, competitieve heistgame waar je je aansluit bij een geheime beweging die de extreem rijken beroven om zo meer balans te creëren." Spelers "bezoeken verboden locaties overal ter wereld, vullen hun zakken als een kind in een snoepwinkel en ontrafelen de snode plannen van onaantastbare miljardairs." De game komt naar PlayStation 5 en pc, maar een releasedatum is nog altijd niet bekend.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!