Days Gone Remastered op PS5 is onnodig, maar toch gewenst
PU.nl
Reviews

Days Gone Remastered op PS5 is onnodig, maar toch gewenst

De hoop op een vervolg op Days Gone is al ruim vervlogen, al is de remaster van het origineel een mooie troostprijs. Misschien krijgt deel twee alsnog groen licht als dit een succes wordt? Een gamer mag dromen.

Days Gone was nooit zo hoogstaand als andere verhalende PlayStation-toppers als Uncharted, God of War of Horizon. Op de een of andere manier miste de plot een zekere diepgang en een flinke polijstbeurt wat betreft gameplay. De haat die Days Gone kreeg op release is echter ook weer niet terecht, want zelfs nu nog is de game de moeite waard om te spelen, zeker in deze remaster.

Niet het grote succes

Om eerlijk te zijn zag ik de remaster van Days Gone voor een lange tijd niet aankomen en zelfs nu ik de game gedeeltelijk opnieuw heb gespeeld begrijp ik de keuze om een nieuwe versie van Days Gone uit te brengen niet helemaal. In de eerste plaats omdat ontwikkelaar Bend Studio nooit heeft ontkent dat de game niet het grote succes is geworden waar de studio op hoopte en Sony op rekende. Dat er toch opnieuw geld in wordt gepompt voor deze remaster is opmerkelijk, tenzij er stiekem toch plannen zijn meer te doen met de franchise.

Misschien nóg gekker is het feit dat het origineel eigenlijk helemaal geen remaster nodig had. Zeker op PlayStation 5, waarop je de van origine PS4-game al in 60 frames per seconde kan spelen, draait Days Gone als een zonnetje. De game mag dan inmiddels zes jaar oud zijn, maar vooral de hordes zombieachtige Freakers blijven indrukwekkend. Days Gone Remastered zou ik dan ook absoluut onnodig noemen, maar óók gewenst.

Watch on YouTube

High-end pc

Vooral op de PlayStation 5 Pro wordt het al snel duidelijk dat we te maken hebben met een soort high-end pc-versie die lekker gepolijst aanvoelt. Het is bijvoorbeeld acuut duidelijk dat de draw distance hoger ligt, waardoor er minder pop-up zichtbaar is en details in de verte langer hun hoogste kwaliteit textures behouden.

Ook de lichteffecten zijn flink verbeterd en ogen natuurlijker. Dit komt door een geheel nieuwe ‘sky simulation’-techniek. Hierdoor heeft de virtuele zon meer impact en krijgt de hele spelwereld een andere belichting. Tot slot lijkt de resolutie af en toe wel native 4K te zijn, zelfs als de game intern niet eens in de buurt komt van deze resolutie. Lang leve PSSR!

Downsampling

Days Gone is op de reguliere PlayStation 5 in de inmiddels bekende Quality- of Performance-modi te spelen. In Quality-modus draait de game op 30 frames per seconde in een native 4K-resolutie. Performance houdt 60 fps aan met een resolutie van 1440p. Tot zover geen verrassingen, maar op de PS5 Pro zijn de opties een stuk interessanter.

Daar kun je ook kiezen voor Quality, die wederom draait op 30 fps, maar dan met een interne resolutie van maar liefst 2880p, wat via ‘downsampling’ naar beneden wordt geschaald naar 4K. Dit ziet er belachelijk scherp uit op je 4K-televisie. Het is de downgrade naar de lagere framerate wat mij betreft nog steeds niet waard, maar als je ongevoelig bent voor 30 fps is het absoluut een feestje.

De Performance-modus draait ook op de PS5 Pro in 60 fps, maar dan in 1800p in plaats van 1440p op de PS5. De game oogt dan ook een stukje scherper op de PS5 Pro, al is het verschil niet groot. Je ziet het vooral in snel bewegende beelden en niet zozeer wanneer je stilstaat.

Enhanced-modus

De ster van de show is echter de Enhanced-modus, die alleen beschikbaar is op PS5 Pro. De game draait dan in 60 frames per seconde met een interne resolutie van 1584p. Je zou denken dat dit een downgrade is ten opzichte van de Performance-modus, maar hierbij wordt PSSR gebruikt om de boel te upscalen naar 4K. Het resultaat is verbluffend goed, met een resolutie die echt richting de 4K oogt en vooral zeer stabiel is. Op kleine details zoals grassprietjes werkt PSSR nog steeds niet helemaal perfect, maar voor negentig procent van de game werkt het als een malle.

De Enhanced-modus is dé manier om Days Gone te spelen en vergelijkbaar met de pc-versie in de hoogste settings. Binnenkort komt er echter ook nog een 40 fps-mode met VRR-ondersteuning beschikbaar via een patch. Dit zou ook weleens een zeer goede optie kunnen worden.

Achthonderd Freakers

Mocht je de game nog niet hebben gespeeld op de PS4 of pc, dan is Days Gone Remastered absoluut de beste en meest complete versie. Alle content uit het origineel is uiteraard aanwezig, maar je kan jezelf nu ook extra uitdagen met de nieuwe Speedrunner- en Permadeath-opties. Als kers op de taart kan je los gaan tegen de grootste hordes ooit in de game, in de Horde Assault Mode. Deze kunnen nu bestaan uit maar liefst achthonderd Freakers, waar de game het eerst moest doen met ‘maar’ vijfhonderd zombies.

De PS5 Pro doet er nog een schepje bovenop met de toevoeging van PSSR-upscaling, die in dit geval goed z’n werk doet. De game speelt beter dan ooit en ziet er opnieuw gelikt uit, waardoor zelfs een nieuwe playthrough de moeite waard is. Hopelijk doet iedereen dat ook massaal, dan is een nieuw deel in de toekomst misschien toch nog een optie.

Days Gone Remastered is nu beschikbaar voor PlayStation 5. Mensen die de PS4-versie in het bezit hebben kunnen voor 10 euro upgraden. Diverse grafische verbeteringen en toegankelijkheidsopties zijn gratis te downloaden voor de pc-versie van Days Gone, maar voor de nieuwe gamemodi moeten pc-spelers de Broken Road-dlc van 10 euro aanschaffen.

Uitstekend
Conclusie

Een remaster van Days Gone was nog niet echt nodig, maar het resultaat is over het algemeen indrukwekkend, zeker op de PS5 Pro. En als dit betekent dat de deur naar een eventuele opvolger weer op een kiertje staat kunnen we dit alleen maar toejuichen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Schrijversteam van Assassin's Creed Netflix-serie bekend
PU.nl
Nieuws

Schrijversteam van Assassin's Creed Netflix-serie bekend

Waaronder de schrijfster van Station Eleven

Het schrijversteam van de live-action Assassin's Creed-serie die voor Netflix gemaakt wordt is bekend.

Nexus Point News meldt dat de Writer's Guild of America verschillende schrijvers die aan de serie werken heeft verklapt. Een van de meest opvallende namen is Emily St John Mandel, de schrijfster van de boeken The Glass Hotel en Station Eleven. Laatstgenoemde boek werd eerder al verfilmd door HBO, en daar werkte Mandel ook aan als producent. Het blijkt dat ze ook als 'executive story editor' aan de aankomende God of War-serie van Amazon Prime werkt.

Sanaz Toossi, de toneelschrijver die vooral bekend is van het op dit moment lopende stuk English, is ook een van de schrijfsters van de aankomende Assassin's Creed-serie. Ook Sam Reynolds - bekend van The Walking Dead: World Beyond - en Tom Hemmings - een producent van de Halo-televisieserie - werken aan het script.

David M Wiener (executive producer van de Halo-televisieserie) en Roberto Patino (executive producer van Westworld) zijn aangesteld als showrunners. Zowel Claire Kiechel (HBO's Watchmen en Star Wars-serie The Acolyte) en Jaquén Castellanos (schrijfster van Good American Family en The Affair) zijn aangesteld als co-executive producenten.

Vorige maand onthulde Netflix dat de in 2020 aangekondigde Assassin's Creed-serie nog steeds op de planning staat. Veel meer details zijn er op moment van schrijven niet.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Square Enix werkt aan nieuwe IP, Kingdom Hearts: Missing Link geannuleerd
PU.nl
Nieuws

Square Enix werkt aan nieuwe IP, Kingdom Hearts: Missing Link geannuleerd

Het bedrijf wil zich nog meer richten op kwaliteit boven kwantiteit en multiplatformreleases

Square Enix werkt samen met TBS Television aan de ontwikkeling van een nieuwe IP. Daarnaast heeft de Japanse uitgever de mobiele game Kingdom Hearts: Missing Link geannuleerd.

Het bedrijf maakte zijn meest recente fiscale kwartaalcijfers vandaag bekend, waaruit het bovenstaande bleek. Details over de nieuwe IP die in samenwerking met het Japanse televisiebedrijf TBS Television wordt ontwikkeld zijn er nog niet. De zender is in ieder geval bekend van programma's als Takeshi's Castle, Ninja Warrior en Ultraman.

Kingdom Hearts: Missing Link is dus geannuleerd nadat het spel vorig najaar al voor onbepaalde tijd werd uitgesteld. Volgens Square Enix was het moeilijk om een product te creëren die voor lange tijd speelbaar zou blijven. Het bedrijf benadrukte dat de Kingdom Hearts-reeks blijft voortbestaan en dat er nog altijd hard gewerkt wordt aan Kingdom Hearts 4.

Square Enix benadrukte tot slot wederom plannen om zich op kwaliteit boven kwantiteit te richten, en sprak wederom de noodzaak uit om games op meerdere systemen uit te brengen. Dit maakt onderdeel uit van een driejarenplan die eindigt op maart 2027. Het is de bedoeling dat het bedrijf daarna dusdanig goed gestructureerd is dat het op een consistente basis nieuwe delen in belangrijke franchises uit kan brengen.

Uit het fiscale kwartaalrapport blijkt dat de verkoop van singleplayergames van de uitgever is gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Wel is de winst omhooggegaan dankzij Dragon Quest 3 HD-2D Remake, dat beter dan verwacht verkocht. Ook de winst voor mmo's van het bedrijf is gestegen - mede dankzij de release van Final Fantasy 14-uitbreiding Dawntrail afgelopen zomer. De verkoop en winst van mobiele games is scherp gedaald, vooral omdat het bedrijf diverse mobiele games heeft stopgezet.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!