Gran Turismo 7 laat je ouderwets genieten
PU.nl
Reviews

Gran Turismo 7 laat je ouderwets genieten

Kazunori Yamauchi, de geestelijk vader van Gran Turismo, noemt de auto “één van de beste gadgets die de mensheid in de twintigste eeuw gemaakt heeft”. Zou dat verklaren waarom het zevende ‘volwaardige’ deel in de reeks bij vlagen ook voelt alsof het destijds gemaakt is? Gelukkig geldt dat bepaald niet voor alle facetten van Gran Turismo 7.

In de afgelopen 25 jaar heeft Yamauchi ongelofelijke dingen gepresteerd. Met de eerste paar Gran Turismo’s maakte hij van gamers autoliefhebbers. Vervolgens liet hij met de racetalentenjacht GT Academy de besten bovendrijven in competities richting échte raceauto’s. En daarna daagde de Japanner alle bekende automerken uit om compleet nieuwe, futuristische modellen te ontwerpen voor zijn racegames. Nú wil hij iedereen - zowel verstokte fans als een complete nieuwe generatie - op het hart drukken waar ‘GT’ ook alweer voor staat: pure autopassie.

Daarom is het eigenlijk des te vreemder dat Gran Turismo 7 vrij nadrukkelijk begint met het curieuze nieuwe speltype Music Rally. Dat is effectief een opgeleukte checkpointrace waarin je op de maat van (te) luide achtergrondmuziek zo ver mogelijk moet zien te komen voor het nummer is afgelopen. En dan ook nog in behoorlijk klassieke, verre van vlotte modellen. Verwacht Yamauchi anno 2022 daarmee écht zowel oudgedienden als nieuwkomers te enthousiasmeren voor zijn favoriete gadget?

©GMRimport

Virtuele autopoets

Gelukkig is één van Gran Turismo’s sterkste USP’s volledig intact en zelfs sterker dan ooit tevoren: de graphics. Los van een enorme lading virtuele autopoets, die resulteert in schitteringen die je tijdens het rijden soms bijna letterlijk verblinden, hebben virtuele auto’s er nog nooit zo prachtig uitgezien als in deze game. Elke van de pakweg vierhonderd modellen ziet er hyperrealistisch uit, van de verlichtingsunits tot aan de stiksels in de bekleding van het dashboard. 

Op PlayStation 5 is het mogelijk om ray-tracing in te schakelen. Dat is alleen merkbaar in bijvoorbeeld replays of de fotografiestand, maar heeft wel een krachtig effect op de manier waarop schaduwen en reflecties in beeld worden gebracht. De (reguliere) performance-stand zorgt daarentegen in alle situaties voor een vrij consistente beeldverversing van zestig frames per seconde. Het zijn echter de 4k-resolutie en de prachtige HDR-weergave die nog het meest bijdragen aan de adembenemende beelden. Op PlayStation 4 komt de game op zich nog redelijk mee, al mist die uitvoering zonder meer de scherpte van de PS5-versie. Inhoudelijk zijn de versies wel vrijwel identiek.

©GMRimport

De enige relatieve omissie in Gran Turismo 7 is het gebrek aan een overtuigend schademodel, een aloud pijnpunt van de hele franchise. Maar dat vergeet je wanneer het tijdens een race langzaamaan donker wordt en de auto’s op enig moment hun lichten ontsteken, en daarmee sponsorborden langs de baan even doen oplichten. Of wanneer een race begint in de stromende regen, met plassen her en der op het parkoers, en de baan gaandeweg opdroogt. Ietwat jammer is dat dit soort wisselingen van weersomstandigheden niet willekeurig danwel door de speler aan te passen zijn (zoals in Project CARS). De zeer goed merkbare invloed van vochtig asfalt op de besturing van je auto maakt echter een hoop goed.

Daarover gesproken: je voelt in elke situatie nog meer dan voorheen wanneer de wielen doorslippen. Dat gaat (mede afhankelijk van de hoeveelheid vermogen van je auto en het wegdek) ook nog eens iets geleidelijker - zonder dat je auto teveel de neiging heeft om te gaan dweilen, zoals in Forza Motorsport nog wel eens gebeurt. Daarmee zet Gran Turismo 7 een nieuwe standaard voor rijgedrag in racegames. In elk geval wat betreft spelcomputers, want de rijeigenschappen in pc-simulaties zoals rFactor 2 en iRacing blijven wat dat betreft van een andere categorie. 

Desalniettemin onderscheidt GT7 zich door toepassing van de DualSense-controller, dankzij de sterke haptische feedback van de trekkers en de controllertrilling ter ondersteuning van de visuele feedback. Wil je echter nóg nauwkeuriger - en met nog meer rijplezier - je auto’s over circuits jagen, dan heb je nog altijd een racestuurtje nodig. In beide gevallen zijn er gelukkig nog voldoende hulpmiddelen om minder bekwame stuurlui te assisteren.

©GMRimport

Circuitonwaardige auto’s

Toch knelt de schoen de eerste uren dat je deze game speelt geregeld. Traditiegetrouw begin je het spel met bijna tergend langzame, in dit geval zelfs circuitonwaardige auto’s. Dat verandert al gauw naar instap-sportauto’s, maar daarmee laat GT7 je juist weer wat te vrij, waardoor niets je in de weg staat om met een te snelle machine de zeges aan elkaar te rijgen. Bovendien moet je werkelijk alles in deze game vrijspelen - van circuits tot de splitscreen multiplayer, maar ook mogelijkheden om je auto’s zowel qua onderdelen en prestaties als uiterlijk vertoon naar smaak aan te passen. Dat voelt anno 2022 als betuttelend, bijna knullig gamedesign.

Tegelijkertijd is Kazunori Yamauchi’s gedachte daarachter wel charmant. Centraal in je campagne van auto’s bemachtigen en races winnen staat het Gran Turismo Café, waarin de historie en boeiende details over iconische modellen uit de doeken worden gedaan. Het is een elegante oplossing om een verhaal te vertellen dat daadwerkelijk past bij zo’n racegame. Dat markeert ook een elementair verschil met eerdere delen in de reeks: hier ligt veel meer nadruk op het verzamelen van plukjes auto’s, waardoor je minder gauw een sterke band met één of enkele auto‘s ontwikkeld. Je kunt je echter afvragen of deze hevig sturende manier wel de beste wijze is om gamers te enthousiasmeren voor de rijke geschiedenis van de autowereld. Daarnaast keren ook de verplichte racecursussen en optionele missies terug, nota bene begeleid door semibekende Gran Turismo-coureurs, die onderhoudend genoeg en niet té uitdagend zijn om je goed mee te vermaken.

©GMRimport

Meer auto’s, minder Sport

In nadrukkelijke tegenstelling tot voorganger Gran Turismo Sport is Gran Turismo 7 veel meer gericht op de eenzame speler. De mogelijkheid om überhaupt online tegen anderen te kunnen racen (afgezien van een halfbakken online ‘ontmoetingsplek’ waarin je met anderen vrij rondjes kunt draaien) moet ontgrendeld worden door heel wat uren te spelen. En over het competitieve speltype Sport heeft Polyphony tot nu toe vrijwel geen woord gezegd. Tijdens de reviewperiode was deze modus zelfs niet eens beschikbaar.

Ervaren spelers zal ook opvallen dat de game eigenlijk nauwelijks volledige nieuwe circuits bevat, al is de terugkeer van onder meer Daytona International Speedway en ook de fictieve High Speed Ring, Trial Mountain Circuit en Deep Forest Raceway wel zeer welkom. Ook het aantal auto’s dat we niet eerder in Gran Turismo-games hebben gezien is betrekkelijk beperkt. Toch voelt deze game wel degelijk als veel meer dan een opgeleukte en opgepoetste port van Gran Turismo Sport. Wel jammer: de meest bijzondere, exclusieve auto’s zijn nog altijd écht exclusief, want zo goed als onbetaalbaar. Je kunt ze dus alleen veroorloven door urenlang te blijven spelen óf uit te wijken naar het betalen van echt geld voor in-game valuta.

©GMRimport

Toch mogen we in onze handen knijpen met Gran Turismo 7. Het is, eigenlijk naar oud goed gebruik, weer meer een autogame geworden dan een echte racegame, ook getuige de nadruk op een campagne voor één speler. Yamauchi’s verwoede poging om je onderweg bij te brengen wat voor moois de autowereld te bieden heeft, valt te prijzen. Maar uiteindelijk zijn het vooral de prachtige beelden én het next-level rijgedrag die Gran Turismo 7 tot één van de beste racegames van dit moment maken.

Gran Turismo 7 is vanaf 4 maart verkrijgbaar op PlayStation 5 en PlayStation 4. Voor deze review is de game getest op beide consoles.

Uitstekend
Conclusie

Gran Turismo 7 is niet zo revolutionair als z’n voorgangers of bepaalde concurrenten, en komt in sommige opzichten zelfs nodeloos bekrompen over. Maar de game is ook waanzinnig mooi om te zien, heerlijk uitdagend qua autobesturing en vol liefde voor alles op vier wielen. Daarmee is het geen moderne klassieker, maar wel een waardig topmodel.

Plus- en minpunten
  • Prachtige graphics, nieuwe standaard voor rijgedrag op consoles, vol passie voor autogeschiedenis
  • Archaïsch gamedesign, nauwelijks écht nieuwe content en (online) mogelijkheden

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe Forza Horizon 5-wagenkleur eert zowel Xbox als PlayStation
PU.nl
Nieuws

Nieuwe Forza Horizon 5-wagenkleur eert zowel Xbox als PlayStation

Toepasbaar op de Lamborghini Revuelto

Er is eerder deze week een nieuwe kleurstelling voor een auto aan Forza Horizon 5 toegevoegd die zowel PlayStation- als Xbox-consoles in het zonnetje zet.

Het gaat om een kleurstelling in neongroen en felblauw, om respectievelijk Xbox en PlayStation mee uit te beelden. Deze kleurstelling is specifiek voor de Lamborghini Revuelto bedoeld en kan dus alleen op die wagen worden toegepast.

Deze wagen kan vrijgespeeld worden in de nieuwe Horizon Realms-modus door de Horizon Stadium-race te winnen, terwijl de kleurstelling ontgrendeld kan worden door de code '687 884 132' te gebruiken door naar 'Find New Designs' te gaan in de Designs and Paint-tab in de Garage.

De kleurstelling is natuurlijk uitgebracht om te vieren dat Forza Horizon 5 inmiddels niet alleen meer op Xbox en pc, maar ook op PlayStation 5 speelbaar is. De PS5-versie is exact gelijk aan de Xbox- en pc-versies, inclusief alle eerder verschenen updates. Reeds uitgekomen uitbreidingen, waaronder de verschillende Car Packs en de Hot Wheels-uitbreiding, kunnen los worden aangeschaft in de PlayStation Store. De content die in de Xbox- en pc-versies van de game alleen tijdelijk beschikbaar was, zijn beschikbaar in de nieuwe Horizon Realms-modus. Die is via een update ook aan de Xbox- en pc-versies van de game toegevoegd. De PlayStation-versie ondersteunt cross-play met alle andere platforms.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Campagne nieuwe Battlefield geïnspireerd door Civil War en Dead Space
PU.nl
Nieuws

Campagne nieuwe Battlefield geïnspireerd door Civil War en Dead Space

De game komt ergens voor april 2026 uit, onthulling vindt deze zomer plaats

De campagne van de aankomende nieuwe Battlefield is volgens de makers van de game geïnspireerd door de film Civil War en de game Dead Space.

Dat liet senior producer Philippe Ducharme weten aan Inverse. Volgens hem is de vorig jaar verschenen Alex Garland-film Civil War een "goede referentie" voor sommige dingen die de ontwikkelaars in het spel willen creëren.

In Civil War staat een Verenigde Staten centraal waarin een burgeroorlog het land verscheurt. De film volgt een team journalisten dat met militairen richting Washington, D.C. reist om verslag te doen van de vijandelijke overname van het Witte Huis.

Ducharme laat ook weten dat de remake van Dead Space impact heeft gemaakt op de ontwikkeling van de nieuwe Battlefield. Gedurende de ontwikkeling van Dead Space leerden de ontwikkelaars meer over de "spanningscurve" en hoe de transitie van één plotpunt naar de volgende "zowel hoge als lage punten nodig heeft om de interesse van spelers te behouden". Hoewel een game als Battlefield een heel ander soort beestje is, zijn er toch lessen gehaald uit de Dead Space-ontwikkeling.

Afgelopen september werden de eerste details en artwork van de nieuwe Battlefield gedeeld. Zo speelt de game zich in de moderne tijd af en wordt er inspiratie gehaald uit Battlefield 3 en 4. De game zal niet de wedstrijden met 128 spelers en het Specialist-systeem uit Battlefield 2042 meenemen. In plaats daarvan lijkt het er op dat potjes met 64 spelers terugkeren, en zullen er reguliere classes in de game zitten. Ook keert de singleplayercampagne terug.

Via Battlefield Portal worden diverse tests gehouden, waarvan al meermaals gameplay is gelekt. Uitgever Electronic Arts liet daarbij onlangs weten dat de nieuwe Battlefield ergens aankomende zomer wordt onthuld en voor april 2026 uitkomt.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!