Review: Concord is de verkeerde game op het verkeerde moment
Gamer.nl
Reviews

Review: Concord is de verkeerde game op het verkeerde moment

Heroïsch ten onder

Concord is de nieuwste game die zich de haat van online menigtes op de hals heeft gehaald. De redenen lopen uiteen. ‘We willen niet dat Sony liveservice-games maakt!' 'Wat zijn dit voor Guardians of the Galaxy-aftreksels?' 'Er zitten voornaamwoorden in' – pfff, kom op. De grootste reden waarom deze online hero-shooter teleurstelt, wordt minder vaak benoemd: Concord is gewoon niet zo'n goed idee.

Natuurlijk verdient geen enkele game een online haatcampagne. Prima als je een game niet leuk vindt, maar dan speel je dat spel toch gewoon niet? Dat advies lijken veel mensen te hebben opgevolgd. Als je op dit moment kijkt naar de spelersaantallen op Steam heeft Concord een piek van nog geen 700 gelijktijdige spelers. Deze matige game wordt afgestraft.

Want ja, Concord is gewoonweg matig. Niet afgrijselijk slecht, en ook niet stiekem een verborgen parel: Concord is oninteressante middelmaat. Ergens zou je hopen dat een middelmatige game ook een middelmatig aantal spelers trekt, maar waarom zou je Concord kopen als je zo veel betere opties hebt in het genre, meestal nog gratis ook?

De conclusie is simpel: het is ontzettend moeilijk om door te breken in dit verzadigde genre, en als dat mislukt, mislukt het vaak genadeloos hard.

Bonus voor verliezers

En dat terwijl Concord best wat leuke ideeën heeft. Spelers strijden in teams van vijf tegen elkaar in zes verschillende speltypen op twaalf verschillende maps. Je kunt zonder beperkingen kiezen uit zestien Freegunners die niet zijn onderverdeeld in rollen. Je hoeft dus niet zoals in de meeste Overwatch-modi per se een tank of healer te hebben om je team compleet te krijgen.

De helden vallen wel in verschillende klassen. Iedere klasse levert jou als speler een nieuwe passieve vaardigheid op. Een tactisch personage geeft je bijvoorbeeld een snellere herlaadsnelheid, terwijl een ranger je wapens minder terugslag geven. En het leuke is: die passieve bonussen blijf je houden, ook als je naar een andere Freegunner overschakelt nadat je het loodje hebt gelegd. Als je slim blijft schakelen, kun je uiteindelijk zes van deze Crew-bonussen verdienen. En die kunnen daadwerkelijk het verschil maken.

Zo kun je prachtige combo's bedenken om met een zo sterk mogelijke versie van jouw favoriete held te eindigen. Begin je bijvoorbeeld met messenwerper Bazz, dan worden je volgende helden een stukje sneller. Dan is de tank-achtige Emari plotseling een stuk effectiever, omdat ze normaal zo log is als een olietanker. Of wil je daartussen toch eerst met mystieke vuurtovenaar Haymar spelen, zodat je wapens wat extra bereik hebben?

Het is een soort omgekeerde kill streak uit games als Call of Duty, waar je beloond wordt als je veel kills achter elkaar maakt. Hier word je juist sterker als je vaker doodgaat (en zo slim bent om van held te wisselen), wat een potje wat meer in balans brengt.

Watch on YouTube

Concord door de bocht

Dat systeem moedigt je enorm aan om veel verschillende helden te spelen tijdens een match. Zo leer je alle Freegunners steeds beter kennen en word je uit je comfortzone getrokken. Het is niet handig om één of twee 'mains' te kiezen, zoals in een Overwatch, maar je kunt beter een hele trein aan helden kiezen die je achter elkaar speelt voor hun bonussen.

Het is echt een leuk idee, het probleem is alleen: het zit in de verkeerde game. In een hero-shooter als Concord is het de bedoeling dat je als team een tactiek aanhoudt en de teamleden een beetje op elkaar afstemt, maar dat is vrijwel onmogelijk. Heeft ons team een tank, een healer, iemand die de vijand kan afleiden? Geen idee, want iedereen is al drie keer van personage gewisseld.

Ondanks de vele helden met soms best interessante vaardigheden, verworden potjes zo tot blinde schietfestijnen zonder enkele vorm van synergie. Tuurlijk, je kunt wel goed samenwerken met je groepsgenoten, maar dat gaat nooit veel verder dan 'het hele team blijft bij elkaar, en dus zijn we beter'.

De verschillende speltypen passen bovendien amper bij die opzet. De meeste mensen lijken Team Deathmatch en Kill Confirmed (maar dan met andere namen) te spelen, waar alle strategie wordt platgeslagen tot 'we blijven bij elkaar en lopen al schietend door de map'. Maar ook twee andere speltypen waarin je plekken in de map moet veroveren zijn eigenlijk niet geschikt voor de spelopzet. Dat komt omdat de potjes veel te kort zijn om de Crew-bonussen tot wasdom te laten komen. Net als je wat bonussen bij elkaar hebt gesprokkeld, is het potje alweer voorbij.

Het is allemaal totaal niet diepgaand en de verschillende skills bieden weinig manieren om met elkaar samen te werken. Natuurlijk kun je een healer, een tank met een schild en een dodelijke sniper bij elkaar zetten. Dat is inderdaad een handige strategie, maar dat tactische niveau ontstijgt Concord nooit. De game schreeuwt om een speltype als Payload uit Overwatch, waarbij het hele team samen moet werken om een enkel punt te beschermen en verschillende knelpunten goed moet aanvliegen.

Pro's en concords

Eén playlist is wel te pruimen. Rivalry heeft twee speltypen met rondes waarin je niet respawnt. Het team dat als eerste een punt verovert of een bom plant, heeft gewonnen, al kun je ook als eerste alle tegenstanders uitschakelen. Hier zit de spanning van Concord en komen de sterke en zwakke punten van elke held beter uit hun verf. Bovendien is de teamsamenstelling hier wél tactisch, omdat je als groep één voor één kiest en niet meer kunt wisselen. Als je de ronde wint, mag je je gespeelde Freegunner bovendien niet nog een keer kiezen, waardoor je toch strategisch moet kiezen.

En toch ondermijnt Concord die spanning dan weer door je je eigen team van helden te laten samenstellen. Daar kun je ook drie keer hetzelfde personage in stoppen. Als je gespeelde held na een winst wordt vergrendeld, kun je die dus alsnog doodleuk nog een keer kiezen als je die meerdere keren in je team hebt geplaatst. Natuurlijk wordt jouw keuzevrijheid wel kleiner als je in totaal maar vijf verschillende Freegunners meeneemt, maar wie speelt überhaupt álle helden in een hero-shooter?

Een ander groot minpunt is ook dat Rivalry de minst populaire modus is. Zelfs in het weekend na release kon het zo vijf minuten duren voor we een match hadden gevonden. Dat belooft natuurlijk weinig goeds.

Guardians of the Meh-laxy

Dat Concord tot nu toe zo weinig spelers heeft komt ook omdat het spel er ongeïnspireerd uitziet. Hoewel de graphics prachtig zijn en de animaties enorm vloeiend ogen, zijn het vooral de personages die niet tot de verbeelding spreken. Ze hebben geen sterke silhouetten waaraan je gelijk aan kunt zien wat voor rol ze binnen het team spelen. Natuurlijk hoeft niet elke game een Pixar-achtige Overwatch te zijn, maar dit is weer een ander uiterste. Slechts een paar ontwerpen zijn echt aansprekend, zoals de geniepige It-Z en de stijlvolle robot Kyps.

Bovendien hebben al die helden bijzonder weinig persoonlijkheid. Ze hebben niks tegen elkaar te zeggen aan het begin van een match en herhalen alleen hun standaardzinnetjes. Er zijn geen stickers of graffiti om in de wereld te plakken en personages vieren hun overwinningen slechts met een stijve pose. Geen Play of the Game-achtige filmpjes, geen juichmomenten om vrij te spelen. Het is allemaal kaal en saai.

Dat is vooral opvallend omdat Concord het van zijn verhaalvertelling moet hebben. Een van de dingen die de game uniek moet maken is dat er elke week een prachtig filmpje wordt toegevoegd die het verhaal van de Freegunners verder uitbreidt. Na één week valt daar natuurlijk nog niks zinnigs over te zeggen, maar het is een aardig idee en de eerste video weet zeker de juiste toon te zetten.

De wereld bevat daarnaast al een heleboel lore, die je op de minst aantrekkelijk mogelijke manier wordt gepresenteerd. De Galactic Guide is een soort Mass Effect-achtige sterrenkaart met allemaal icoontjes die je een beschrijving van bepaalde plekken en personages geven. Dat zijn flinke lappen tekst met vele alinea's die zonder opsmuk op je scherm worden geplempt. Er is niks mis met lezen, maar hier had wel wat meer sjeu in gemogen.

Dat de game veertig euro kost, schrikt misschien veel potentiële spelers af, maar het is ook een zegen. Je wordt nooit om je oren geslagen met Battle Passes, loot boxes of andere smerige free-to-play-praktijken. Je ontgrendelt álles in het spel gewoon door het te spelen, dat is toch precies waar we altijd om smeken? Wel is het jammer dat al die cosmetische voorwerpen heel inspiratieloos zijn. De meeste skins zijn gewoon hetzelfde pakje maar dan met een ander kleurtje.

Unalived on arrival

Er schuilt soms een interessante game in Concord. Er zijn genoeg leuke helden met boeiende skills die de moeite waard zijn. De raketwerpende astronaut Roka vliegt bijvoorbeeld boven het slagveld om vijanden te bestoken, terwijl healer Daw overal genezingspunten neerlegt die ook na zijn dood nog blijven liggen. De Crew-bonussen blijven daarnaast interessant om mee te experimenteren,  ook al doe je dat dan vooral voor jezelf, en niet voor je team.

De actie in Concord is echt prima. Het schiet aardig, de vaardigheden vliegen er lekker uit en de maps zijn best oké. Het probleem is alleen dat 'prima' bij lange na niet goed genoeg is. Er zijn zoveel concurrenten die beter zijn en vaak ook nog gratis. Waarom zou je dit spelen in plaats van Overwatch 2, Valorant, XDefiant, Call of Duty, Fortnite, Apex Legends en noem maar op? Er is geen enkele reden voor te bedenken, want Concord heeft niks unieks te bieden.

De game bevat vooralsnog ook te weinig content, met maar zes speltypen waarvan er vier eigenlijk niet goed bij de game passen. Zonder ranked modus of interessante cosmetische voorwerpen is er ook weinig om naartoe te werken. Het is te hopen dat ontwikkelaar Firewalk daar in de komende maanden nog wat aan kan doen.

Voor deze recensie is de game gespeeld op een PlayStation 5. Concord is nu verkrijgbaar op PlayStation 5 en pc.

Ondermaats
Conclusie

Concord voelt als een game die is verzonnen toen Overwatch net populair werd, maar daarna geen enkele ontwikkeling in de industrie meer heeft bijgehouden. De actie is aardig, maar een gebrek aan goede content, persoonlijkheid en unieke ideeën doen de game de das om.

Plus- en minpunten
  • Crew-bonus is een leuk idee
  • Prachtige graphics
  • Schietactie is oké
  • Weinig content of goede speltypen
  • Potjes zijn te kort en passen niet bij de opzet
  • Karakterloze personages zonder synergie
  • Nu al lange wachttijden

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De tweede Grand Theft Auto 6-trailer is nu te zien
Gamer.nl
Nieuws

De tweede Grand Theft Auto 6-trailer is nu te zien

Op avontuur met Jason en Lucia

Rockstar heeft de tweede trailer van Grand Theft Auto 6 uitgebracht. De nieuwe, verhalende trailer kan hier bekeken worden.

In Grand Theft Auto 6 verkennen spelers een fictieve versie van Miami - oftewel Vice City - en omstreken met twee hoofdpersonages, Lucia Caminos en Jason Duval. De nieuwe trailer, die geheel is geschoten met beeldmateriaal afkomstig uit de PlayStation 5-versie van de game, begint met Jason die een dak van een huis aan het repareren is, waarna hij door de straten van Vice City rijdt. Hij is onderweg naar de gevangenis om daar Lucia op te halen, die vrij komt.

De trailer toont duidelijk dat Jason en Lucia een romantische relatie hebben, en dat ze samen plannen smeden voor de toekomst. Al snel loopt een montage uit in criminele activiteiten en wordt een cast aan kleurrijke personages uitgelicht. Onder deze personages vallen bijvoorbeeld Cal Hampton, Boobie Ike, Dre'Quan Priest en Real Dimez. Ook locaties als Leonida Keys, Grassrivers, Port Gellhorn, Ambrosia en Mount Kalaga komen voorbij. Op de officiële website van de game is meer informatie over deze personages en locaties te vinden.

De beschrijving van de trailer luidt als volgt: "Jason en Lucia hebben altijd al geweten dat ze alles tegen zich hadden. Maar wanneer een gemakkelijke criminele actie fout afloopt, bevinden ze zich aan de duistere zijde van de zonnigste plek in de Verenigde Staten, middenin een samenzwering die zich over de staat Leonida uitstrekt. Ze moeten meer dan ooit op elkaar kunnen rekenen als ze het er levend van af willen brengen." Het nummer dat in de trailer te horen is, betreft 'Hot Together' van de Pointer Sisters.

Afgelopen week kondigde Rockstar Games al aan dat Grand Theft Auto 6 niet meer aankomend najaar uitkomt, maar op 26 mei 2026. "Met elke game die we uitbrengen, is ons doel altijd geweest om jullie verwachtingen te overtreffen, en dat geldt ook voor Grand Theft Auto 6. We hopen dat jullie begrijpen dat we deze extra tijd nodig hebben om een niveau van kwaliteit te behalen die jullie verwachten en verdienen. We kijken er naar uit om binnenkort meer informatie met jullie te delen." De game komt naar PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Bekijk hier ons overzicht met alle details rondom gameplay, verhaal, personages en meer.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
GTA 6: Alle geruchten en feiten op een rij
Gamer.nl
Reviews

GTA 6: Alle geruchten en feiten op een rij

Releasedatum, personages, map, en meer

GTA 6 verschijn officieel in 2025, en langzamerhand druppelen de eerste feiten binnen. In dit overzicht vind je info over de releasedatum, map, personage, platforms en geruchten over Grand Theft Auto 6.

Dit bericht is bijgewerkt op 6 mei 2025 met de tweede trailer van GTA 6.

Releasedatum GTA 6

Grand Theft Auto 6 verschijnt officieel op 26 mei 2026. Oorspronkelijk zou het spel in het najaar van 2025 uitkomen, maar Rockstar heeft aangegeven meer tijd nodig te hebben en het spel dus uit te stellen. De game komt uit voor PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Watch on YouTube
View post on X

Rockstar Games heeft het volgende statement gegeven:

"Het spijt ons zeer dat het langer duurt", zo stelt de ontwikkelaar. "We willen jullie bedanken voor jullie ondersteuning en geduld terwijl we de game afmaken. Met elke game die we uitbrengen, is ons doel altijd geweest om jullie verwachtingen te overtreffen, en dat geldt ook voor Grand Theft Auto 6. We hopen dat jullie begrijpen dat we deze extra tijd nodig hebben om een niveau van kwaliteit te behalen die jullie verwachten en verdienen. We kijken er naar uit om binnenkort meer informatie met jullie te delen."

Tweede GTA 6-trailer uitgebracht

In Grand Theft Auto 6 verkennen spelers een fictieve versie van Miami - oftewel Vice City - met twee hoofdpersonages, Lucia en Jason. De nieuwe trailer begint met Jason die een dak aan het repareren is, waarna hij door de straten van Vice City rijdt. Daarna gaat Jason naar de gevangenis, waar hij Lucia op komt halen. Aan het einde van de trailer is ook te zien dat de beelden op een PlayStation 5 zijn gemaakt - dus niet op de krachtigere PlayStation 5 Pro. De trailer toont duidelijk dat Jason en Lucia een romantische relatie hebben, en dat ze samen plannen smeden voor de toekomst.

De beschrijving van de trailer luidt als volgt: "Jason en Lucia hebben altijd al geweten dat ze alles tegen zich hadden. Maar wanneer een gemakkelijke criminele actie fout afloopt, bevinden ze zich aan de duistere zuide van de zonnigste plek in de Verenigde Staten, middenin een samenzwering die zich over heel de staat Leonida uitstrekt. Ze moeten meer dan ooit op elkaar kunnen rekenen als ze het er levend van af willen brengen." Het nummer dat in de trailer te horen is, betreft 'Hot Together' van de Pointer Sisters.

Watch on YouTube

Grand Theft Auto 6-beelden gelekt

Foto van Rockstar-kantoor met Grand Theft Auto 6 op scherm gedeeld

De leaks-saga van GTA 6 lag een tijdje - buiten flink wat trailerspeculatie - redelijk stil, maar er is wellicht weer iets opgedoken. Een Reddit-gebruiker heeft een afbeelding op het platform geplaatst, waarin schijnbaar een gedeelte van een Rockstar-kantoor, met een devkit en wat lijkt op een vroege versie van GTA 6 op een scherm te zien is.

Gigantische lek

Een gebruiker genaamd teapotuberhacker heeft op GTAForums bijna honderd video's geplaatst, die naar eigen zeggen beelden van Grand Theft Auto 6 tonen. De bestanden bevatten beelden van verschillende testfases van de game - een zogenoemde alfaversie. De onderstaande video is mogelijk de interessantste van het stel: daarin zien we hoe twee personages, Jason en Lucia - in lijn met eerder gelekte informatie een man en een vrouw - een Amerikaans eetcafé beroven.

In de video wordt een aantal nieuwe mechanieken getoond, zoals een balk die aftelt naar de komst van de politie en verschillende handelingsopties als je een pistool op iemand richt. Verder zien we iemand die een berichtje krijgt van de WhatsApp-parodie WhatUp!, verkent het personage Lucia een stripclub, en wordt Facebook-parodie LifeInvader genoemd. De smartphone maakt daarbij ook een opwachting.

Op 26 november 2023 werden er twee minuten aan nieuwe beelden van GTA 6 gelekt. De opnames dateren uit 2019 en tonen uitsluitend gameplay met het vrouwelijke hoofdpersonage. Het is duidelijk dat de game zich nog in een vroeg ontwikkelingsstadium bevindt, aangezien er veel testwerelden te zien zijn.

Kort daarna begon Rockstar met het neerhalen van gelekte beelden. De hacker in kwestie is volgens de rechter 'niet geschikt om terecht te staan'.

Locatie GTA 6

De onthullingstrailer van GTA 6 bevestigt dat de game terugkeert naar Vice City en omstreken in de staat Leonida.

Verschillende scènes uit de trailer hinten ernaar dat de map van GTA 6 groter is dan slechts de stad Vice City. Zo zien we de een moeras met alligators, eenden en flamingo's, en een snelweg die spelers uit de stad lijkt te brengen:

De grote hoeveelheid water valt daarbij ook op. Zo zijn er hovercrafts, jetski's, containerschepen en andere voertuigen te zien - zowel in de haven en op het strand. Dichtbij het strand bevindt zich ook de iconische boulevard uit de oude GTA Vice City/Miami, met bijbehorende stripclub. Het nachtleven wordt dan ook duidelijk benadrukt in GTA 6.

Er zijn een aantal locaties bevestigd die spelers kunnen verkennen, namelijk:

  • Ambrosia

  • Grassrivers

  • Leonida Keys

  • Mount Kalaga National Park

  • Port Gellhorn

  • Vice City

Vice City kennen we natuurlijk uit de gelijknamige game uit 2002, maar ook buiten de stad is schijnbaar veel te ontdekken. De Grassrivers lijkt het gebied vol met wilde dieren te zijn, terwijl we uit de beschrijving van het personage Jason op kunnen maken dat hij momenteel in Leonida Keys woonachtig is.

Tot slot laat de trailer ook een hoop locaties in en rond de stad zien. Zo zijn er rooftopfeesten, nachtclubs, stranden, tennisbanen, zwembaden, penthouses en meer.

Deze locaties zien we (waarschijnlijk) terug

De trailer onthulde verschillende locaties die duidelijk geïnspireerd zijn door het echte leven of die terug te leiden zijn naar GTA: Vice City. Dit zijn alle locaties die we alvast konden uitmaken.

Rockstar zou daarbij van plan zijn om na release updates uit te brengen waarmee nieuwe missies en steden worden toegevoegd. Volgens Axios-journalist Stephen Totilo zou de game oorspronkelijk drie steden bevatten. Totilo meldt niet om welke steden het gaat, maar hij meldt wel specifiek dat het om het verleden gaat - het is dus onwaarschijnlijk dat dit nog altijd het geval is.

Journalist Tom Henderson vergelijkt de 'veranderende map' van GTA 6 met die van Fortnite van Epic Games, waarbij de map continu wordt aangepast. Hendersom claimt dat er nieuwe locaties worden toegevoegd en dat de map zelfs uitgebreid zou kunnen worden.  

De dieren in GTA 6

Een van de sterkste punten van Rockstars vorige grote release, Red Dead Redemption 2, was de hoeveelheid dieren aanwezig in de spelwereld, en hun realistische gedrag. Rockstar lijkt deze opgedane kennis mee te nemen naar GTA 6, want in de trailer zien we regelmatig indrukwekkende plaatjes van dieren voorbijkomen, van iets simpels als een hondje op het strand tot flamingo's en krokodillen in het wild. Sowieso is er veel natuur in de trailer te zien, dus hopelijk kunnen we ons straks helemaal verliezen in de natuurgebieden rondom de stedelijke gebieden.

Personages GTA 6

De onthullingstrailer van GTA 6 toont twee hoofdpersonen, die Lucía en - volgens eerdere geruchten - Jason heten. De trailer hint ernaar dat beiden een koppel vormen en werkzaam zijn in het criminele circuit.

Lucia (en Jason)

Daarmee krijgt GTA voor het eerst een vrouwelijk speelbaar personage. Naar verluidt kunnen spelers 'naadloos' wisselen tussen de twee. Hun verhaal zou geïnspireerd zijn door de bankovervallers Bonnie en Clyde. 

Jason Duval krijgt op de officiële website van Rockstar de volgende beschrijving: "Jason wil een makkelijk leven, maar het wordt alleen maar moeilijker. Jason is opgegroeid rondom criminelen. Na een tijdje in het leger om zijn tienerjaren af te schudden, belandde hij in de Keys waar hij doet wat hij het beste doet: werken voor lokale drugdealers. Het is misschien tijd om naar iets nieuws te zoeken."

Ook Lucia Caminos is op de website in het zonnetje gezet met deze tekst: "Lucia's vader heeft haar leren vechten zodra ze kon lopen. Het leven bleef haar daarna maar klappen geven. Door te vechten voor haar familie is ze in Leonida Penitentiary beland. Door puur toeval is ze daar nu weg. Lucia heeft haar les geleerd: vanaf nu speelt ze het slim."

De trailer bevestigt dat Jason en Lucia een romantische relatie hebben. Verdere tekst op de website onthuld dat Lucia uit Liberty City komt, en het leven achterna zit waar haar moeder ooit op hoopte.

Meer personages

Middels de website heeft Rockstar nog meer van de personages die te zien zijn in GTA 6 onthuld. Zo zijn er Cal Hampton - een vriend van Jason - en een legendarische gangster genaamd Boobie Ike die verschillende bedrijven zoals een nachtclub en platenlabel heeft. Dre'quan Priest is een aspirerende muzikant, Bae-Luxe en Roxy maken samen Real Dimez - een rap-duo met een groot bereik op social media - Raul Bautista is een geharde overvaller en dan is er Brian Heder - een klassiekere drugsbaas die anderen het vuile werk voor hem laat doen.

Acteurs van de hoofdpersonages

Fans vermoeden dat Lucia wordt gespeeld door Manni L. Perez, een actrice uit New York die zowel qua uiterlijk als qua stem veel op het personage lijkt. Perez heeft rollen gehad in tv-series als The Blacklist en Law & Order, en heeft ook een stem ingesproken van een onbelangrijk personage in Grand Theft Auto 5.

Nadat de trailer van GTA 6 uitkwam waren veel fans ervan overtuigd dat Jason, het mannelijke personage waar je mee kunt spelen, ingesproken werd door de welbekende acteur Troy Baker (The Last of Us, Death Stranding). Hij heeft daarentegen zelf aangegeven dat dit niet het geval is. 

Kanaal LegacyKillaHD claimt dat Jason gespeeld wordt door Dylan Rourke, die eerder in Modern Family en Grey's Anatomy speelde.

'Enkelband Lucia beperkt spelers in de map'

In de eerste trailer van de game onthult Rockstar dat Lucia in de gevangenis zit vanwege 'pech'. Daarnaast valt op dat ze in de key art van de game een enkelband draagt, waar spelers nu over speculeren dat spelers aan het begin van de game in de map worden beperkt. In oudere games werden delen van de wereld ook tijdelijk beperkt, zoals bij het personage Trevor aan het begin van GTA 5.

'Verouderingssysteem GTA 6: je personage wordt ouder naarmate je de game langer speelt'

Naarmate je de game GTA 6 langer speelt, zou je personage ouder worden, zo beweert @RockstarGTAVI op X. Het zou de eerste keer zijn dat Rockstar Games een verouderingssysteem in hun game-reeks verwerkt. Dit moet zorgen voor een realistischere speelervaring, aldus de X-gebruiker.

Trailers GTA 6

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Grand Theft Auto 6-traileranalyse
De onthullingstrailer van Grand Theft Auto 6 is gearriveerd, en Gamer.nl neemt de meest opvallende shots uit de trailer met je door in deze analyse. Klik hier om het artikel te checken!

Met een totale ontwikkeltijd van twaalf jaar zal het verschil tussen het nieuwste deel en zijn voorganger dan ook gigantisch zijn. Dat valt al wel redelijk op te maken uit de eerste trailer. Een complete generatie is overgeslagen en dat merk je aan hoe groot de verschillen zijn. Meer over alle verschillen kun je lezen in dit artikel.

Grand Theft Auto 6 speelt zich af in Leonida, Rockstars versie van Florida. De game haalt duidelijk inspiratie uit absurde gebeurtenissen in de staat, afgaande op een handvol personages uit de serie. Denk aan de Florida Joker, een 'Karen' met twee hamers en naakte mannen die vluchten voor de politie. Lees hier alle verwijzingen naar echte gebeurtenissen in de GTA 6-trailer.

GTA 6 Trailer 1 breekt records

De eerste trailer van GTA 6 is binnen korte tijd al ruim 100 miljoen keer bekeken. Daarmee is het - uitgezonderd van muziekvideo's - de best bekeken YouTube-video binnen 24 uur. De GTA 5-trailer deed er twaalf jaar over om 100 miljoen views te behalen.

Dit vindt de redactie van de GTA 6-trailer

We hebben gevraagd aan de redacteuren van Gamer.nl wat zij van de trailer vonden.

De game-industrie is te afhankelijk van Grand Theft Auto 6

Na het uitstel van de game klom Michel in de pen om te schrijven over de invloed van GTA 6 op de game-industrie. Daarover lees je hier.

"Niet alleen gamers, maar de gehele game-industrie houdt al geruime tijd zijn adem in, wachtend op een teken van leven rondom Grand Theft Auto 6. Nu de releasedatum er eindelijk is, kunnen bedrijven daar massaal omheen plannen. Eind goed, al goed zou je zeggen. Maar wat als Rockstar de game weer uitstelt? Eigenlijk is het van de zotte dat heel de industrie naar de pijpen van GTA 6 danst."

Platform GTA 6

Grand Theft Auto 6 verschijnt voor PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Net zoals bij GTA 5 krijgt de pc nog geen versie. Het vermoeden is dat deze later verschijnt.

GTA 6 draait mogelijk op 30 fps op PS5 Pro

Ondanks de krachtige console-generatie gaat GTA 6 niet met 60 frames per seconde draaien, zo stellen de tech-experts van Digital Foundry. Zelfs op de mogelijke PlayStation 5 Pro zou een hogere framerate niet mogelijk zijn omdat de cpu hetzelfde is als bij de PS5, die de game sowieso met 30 fps draait.

Hoewel dat niet bevestigd is, kan het wel goed zo zijn. Volgens voormalige Rockstar Games-animator Mike York gaat de uiteindelijke versie van Grand Theft Auto 6 er op release echt zo uitzien als de eerste trailer.

Eind januari 2025 meldde York (via GamesRadar) dat hij verwacht dat de ontwikkelaar mogelijk mikt op een stabiele 30 frames per seconde voor de game op consoles. Hij meldt daarbij wel dat het spel mogelijk in 60 fps zal draaien op de PlayStation 5 Pro dankzij het gebruik van PlayStation Spectral Super Resolution. Dit zou echter ook pas ergens na release toegevoegd kunnen worden.

Trailer 2 is gecaptured op de PlayStation 5, zo bevestigt Rockstar Games.

Rage 9-engine

Insider Chris Klippel meldt dat GTA 6 op een vernieuwde versie van de Rage-engine draait. Volgens de insider die we onder andere kennen van Rockstar Magazine is die engine zijn tijd ver vooruit. "De nieuwe versie van de Rockstar Games graphics engine (Rage9) die gebruikt wordt in GTA 6 is waarschijnlijk geweldig. Ik heb positieve informatie gekregen en we zullen niet teleurgesteld worden. Het gaat om een engine die zijn tijd ver vooruit is."

Gameplay GTA 6

De trailers toont een aantal aspecten van de gameplay van GTA 6. Naast autorijden en schieten hinten de beelden naar meer nieuwe gameplay-elementen.

Arenavechten

We zien in de trailer een shot van Lucia in een soort kooigevecht, wat erop kan wijzen dat de game ook dergelijke gevechten bevat als aanvulling van de wereld.

Hovercrafts

Het valt op dat er een grote hoeveelheid watervoertuigen aanwezig is in GTA 6. Zo zijn er jetski's, jachten en containerschepen. Ook bevindt er zicht een hovercraft in de trailer, waarop vermoedelijk Lucia door de moerassen racet.

Naast watervoertuigen zien we ook vliegtuigen en helikopters. Vermoedelijk kunnen spelers dus weer vliegen in de game.

Sociale media

Sociale media lijken een groot onderdeel van de game te zijn. Zo zien we een hoop livebeelden vanuit het eerste persoonsaanzicht en van npc's die elkaar filmen. Vermoed wordt daarom dat spelers een sociaal media-account moeten runnen, of op z'n minst als onderdeel van missies sociale mediacontent moeten maken.

Base jumping

In het openingsshot van de trailer is een gigantische radiotoren te zien, die erg doet denken aan de torens uit GTA 4 en GTA 5. In die games zijn dat uitgelezen mogelijkheden om van grote hoogte te base jumpen.

Meer vermoedelijke gameplayaspecten van GTA 6

De persoon die het nummer van Tom Petty and the Heartbreakers in de trailer correct heeft voorspeld, kwam met een paar andere mogelijke details over de game, al zijn deze natuurlijk niet bevestigd.

Volgens de ingewijde zouden we bijvoorbeeld kunnen dual-wielden - een apart wapen in elke hand - is de game bloediger en zouden ledematen van lichamen af kunnen komen. Verder zou het stelen van auto's moeilijker worden, is er de mogelijkheid om drie-tegen-drie-potjes basketbal te doen en zou de kleur van de lucht wisselen tussen oranje, roze en paars.

GTA Online in GTA 6

De singleplayercampagne van Grand Theft Auto 6 en de bijbehorende online modus van de game zouden wel eens los van elkaar kunnen worden verkocht. Dat claimt Rockstar-insider Tez2 op de GTA Forums. Zowel Grand Theft Auto 4 als het vijfde deel in de reeks kregen na verloop van tijd een online modus. Hoewel een dergelijke toevoeging aan GTA 6 nog niet bevestigd is, is het wel aannemelijk dat een online modus voor Grand Theft Auto 6 uiteindelijk verschijnt.

Of de toevoeging van een online-modus aan GTA 6 invloed heeft op het bestaan van GTA Online, de modus die geïntroduceerd werd als onderdeel van Grand Theft Auto 5, is niet bekend. Op de vraag of Rockstar de modus van GTA 5 zou sluiten wanneer de online variant van het zesde deel uitkomt, antwoordde Take-Two ceo Strauss Zelnick als volgt (via IGN):

"Ik ga theoretisch spreken, want ik ga het niet hebben over een specifiek project als daar nog geen aankondiging van is gedaan, maar over het algemeen onderhouden we onze projecten wanneer de consumenten nog steeds met die titels bezig zijn."

GTA Online in Grand Theft Auto 6 wordt mogelijk een metaverse als Fortnite en Roblox

Het online handelsmagazine Digiday heeft schijnbaar met een aantal insiders uit de industrie gesproken. Daaruit blijkt dat Rockstar van GTA Online mogelijk een metaverse-achtige ervaring wil maken, vergelijkbaar met Fortnite en Roblox. Inhoudelijk zou dit betekenen dat creators zelf ervaringen kunnen neerzetten in de wereld en met de assets van GTA 6. Diezelfde creators zouden mogelijk ook geld kunnen verdienen aan deze ervaringen. Rockstar is hier volgens Digiday al over in gesprek gegaan met grote content creators.

Een andere hint naar de plannen van de ontwikkelaar is dat Rockstar in 2023 de teams achter populaire GTA 5- en Red Dead Redemption 2-mods bemachtigde, die aan roleplaying-gerelateerde mods voor die games werkten. Online roleplaying in GTA Online is in de laatste jaren ontzettend populair geworden, en mogelijk wil Rockstar meer investeren in de immersie die het team bij CFX.RE eerder neer heeft gezet voor hun nieuwe metaverse.

Ketting uit Grand Theft Auto 6-trailer verschijnt plotseling in GTA Online

De meest recente grote GTA Online-update, genaamd Bottom Dollar Bounties, heeft als cosmetische item een halsketting toegevoegd. Zoals op Reddit wordt opgemerkt, lijkt deze ketting een directe kopie van een ketting die een personage in de trailer van Grand Theft Auto 6 draagt. In die trailer is een vrouw in bikini op een dak van een wolkenkrabber te zien. Zij draagt dezelfde ketting. Sommigen speculeren dat de prijs van het item een verwijzing is naar de releasedatum van GTA 6, waar anderen het eerder zien als een leuke verwijzing of het hergebruiken van bestaande assets.

View post on TikTok

Dit artikel wordt bijgewerkt wanneer er meer informatie beschikbaar is.

Hoeveel GTA's heb ik nog in me?

De wacht op GTA 6 duurt al geruime tijd, waar vroeger vervolgdelen van vele grote franchises vrij snel achter elkaar uitkwamen. Michel schreef hierover, en hoeveel GTA-games hij nog verwacht te spelen als de huidige ontwikkelingstijden van de industrie zo lang blijven.

GTA en Red Dead: de belangrijkste Rockstar-onthullingstrailers tot nu toe

Met de onthullingstrailer van GTA 6 officieel uit wordt het tijd om eens terug te blikken op eerdere trailers van zowel GTA als Red Dead, en de strategie die Rockstar daarbij hanteerde. Vooral sinds de opkomst van YouTube en social media lijkt Rockstar de voorkeur te geven aan het zelf aankondigen van releases, met minimale betrokkenheid bij andere evenementen. Meer daarover lees je hier.

Rockstar heeft ondersteunende GTA-studio gekocht

Rockstar Games en Take-Two hebben aangekondigd dat de GTA 6-ontwikkelaar Video Games Deluxe heeft gekocht. Deze ondersteunende studio werkte eerder al aan updates voor Grand Theft Auto: The Trilogy - Definitive Edition en ports van zowel L.A. Noire als L.A. Noire: The Case Files.

De studio gaat nu door het leven als Rockstar Australia, maar waar het bedrijf aan werkt is niet bekend. Het is mogelijk dat er meegeholpen wordt aan de ontwikkeling van Grand Theft Auto 6, maar er kan net zo goed gewerkt worden aan een mogelijke port van GTA 4.

Screenshots GTA 6

De eerste screenshots en key art gingen gepaard met de trailer van GTA 6. Bekijk er hieronder een aantal:

Reacties

Login of maak een account en praat mee!