Review: Like a Dragon: Infinite Wealth is een game van uitersten
PU.nl
Reviews

Review: Like a Dragon: Infinite Wealth is een game van uitersten

Grand Theft Auto 6 heeft er een geduchte concurrent bijgekregen

Like a Dragon: Infinite Wealth biedt zowel maatschappijkritiek als plat vermaak. Die uitersten leveren een fantastisch rollenspel op voor zo’n beetje ieder type gamer.

Nog niet zo lang geleden slaagde Yakuza er maar niet in om in de VS en Europa door te breken. Ondanks de hoge kwaliteit van vrijwel ieder deel, bereikte het buiten Japan vooral een nichepubliek. Yakuza 0 zette begin 2017 een kantelpunt in, maar het duurde tot 2020 voordat de serie daadwerkelijk internationaal doorbrak. De reden? Yakuza: Like a Dragon – een turn-based rollenspel waarin je het levensverhaal van ex-Yakuza Ichiban Kasuga volgt.

Het blijft koffiedik kijken waarom juist dit deel furore maakte. Ligt het aan de turn-based gevechten? De charme van Ichiban? De kritische blik op maatschappelijke problemen? Of is het succes misschien te danken aan een samenloop van omstandigheden; de Covid-pandemie, de toen gloednieuwe generatie consoles, het verder vrij teleurstellende gamejaar? 

Voor ontwikkelaar Ryu Ga Gotoku Studio was het succes in ieder geval het juiste moment om in Engelstalige regio’s dat hele ‘Yakuza’ uit de titel te slopen. Geen Yakuza: Like a Dragon 2 dus, maar simpelweg Like a Dragon. Het zegt veel over het vertrouwen in de nieuwe insteek. En dat is meer dan terecht.

Meer dan een snoepreisje

Vrijwel iedere Yakuza-game speelde zich af in Tokio en omstreken, maar her en der was er sprake van een regionaal uitstapje. In deel zes reis je af naar Onomichi in de Hiroshima-regio, in Like a Dragon draait het om miljoenenstad Yokohama. De rode draad bleef de Yakuza – georganiseerde misdaadbendes die voornamelijk in Japan actief zijn.

Like a Dragon: Infinite Wealth breekt met die traditie. Hoewel de eerste uren van de game zich in Japan afspelen, stap je al gauw op een vliegtuig naar Hawaii. Hoofdpersoon Ichiban heeft hier een persoonlijke reden voor. Zijn moeder – die hij nog nooit heeft ontmoet – schijnt er te wonen. Oftewel: het uitgangspunt van de game is veel kleiner en intiemer. Waar je je in andere delen opwerkt binnen een Yakuza-familie, begint Infinite Wealth met een subtiel familiedrama. De grotere thema’s volgen pas veel later.

Door deze nieuwe locatie en het behapbare uitgangspunt van het verhaal is Infinite Wealth bij uitstek geschikt voor nieuwkomers. Sterker nog, aan het begin van de game kun je ervoor kiezen om hoofdpersoon Ichiban herinneringen uit het verleden te laten ophalen: zo ben je binnen een mum van tijd op de hoogte van de belangrijkste gebeurtenissen uit Like a Dragon.

Sociale kritiek

Hawaii blijkt een fantastische locatie voor het soort verhaalvertelling waar Ryu ga Gotoku zo bekend om staat: Infinite Wealth is uitgesproken satirisch, dramatisch en humoristisch. Deze combinatie zou tot een mischmasch kunnen leiden, maar de studio vertaalt het naar een prachtig en coherent geheel. Hawaii is namelijk een vakantieparadijs met een duistere kant. Dat contrast kenmerkt de game en komt op allerlei manieren terug. Het kleurenpalet is zowel blauw, groen en rood als duizend tinten grijs. De bewoners van het eiland zijn soms theatraal blij en even later mateloos triest. Kapitalistisch beleid en materialisme bestaan naast inheemse manieren van leven. Het ene uiterste kan niet zonder het andere, als licht en duister, warmte en kou, stilte en beweging. 

Te midden van zulk contrast staat een keiharde maatschappijkritiek. De game plaatst grote vraagtekens bij de Amerikaanse invloeden op het eiland, maar ook de Japanse aanwezigheid krijgt er flink van langs. Uitbuiting, discriminatie, corruptie en armoede zijn in dit fictieve Hawaii aan het orde van de dag. Games zijn vaak braaf als het gaat om sociale en culturele vraagstukken, maar dat gaat absoluut niet op voor Ryu ga Gotoku. Via harde grappen, scherpe analyses en vooral eigenaardige personages ontvouwt zich een gelaagd en gevat verhaal. Infinite Wealth laat zien dat games politiek zijn en een eigen politiek hebben, of je dat nu wilt of niet.

Like a Dragon-hoofdpersoon Ichiban, maar ook de terugkeer van Yakuza-antiheld Kazuma Kiryu, geeft deze complexiteit een gezicht. Ichiban is altijd goedgemutst en in voor een grapje, maar maakt gedurende het verhaal een enorme psychologische ontwikkeling door. Kiryu – een stoïsche Yakuza die vooral eerzaam wil zijn en tussendoor alleen maar fronst – begint het leven juist steeds meer te relativeren. Deze dynamiek laat zien dat tegenpolen soms meer met elkaar gemeen hebben dan je in eerste instantie zou denken.

Het is in die zin jammer dat de Japanse taaloptie – voor veel gamers de standaard – een beetje uit de toon valt. Steeds weer laat Ichiban weten hoe slecht zijn Engels is. In de praktijk valt deze taalbarrière nauwelijks op: ieder personage dat ertoe doet spreekt ‘m in het Japans aan. Alleen als niet-Japanse personages onderling een gesprek met elkaar aangaan, schakelen ze over naar Engels. Het wordt nooit helemaal duidelijk of toevallig al die mensen taalwonderen zijn of dat de ontwikkelaar voor het gemak voor een overkoepelende taal heeft gekozen, maar het werkt niet perfect. Natuurlijk kun je overschakelen naar de Engelse taaloptie. Dat betekent wel dat je plots met andere stemacteurs te maken krijgt. Voor nieuwe personages is dat geen groot probleem, maar voor iemand als Kazuma Kiryu – al sinds Yakuza 1 uit 2005 een prominent figuur – is dat bijna niet te doen.

Ander soort creativiteit

Het bizarre van Infinite Wealth is dat je de hele verhaalvertelling ook links zou kunnen laten liggen. Als je alle verhalende scènes overslaat, staat de game nog steeds als een huis. Als turn-based rollenspel kan Infinite Wealth zich makkelijk meten met genregenoten. De gevechten zijn spannend, uiteenlopend en redelijk diepgaand. Alle personages hebben zo hun eigen klasse en vaardigheden, terwijl de onderlinge relaties net als in Persona tot speciale krachten leiden. Samen een café induiken of mijmeren over het verleden doet er dus toe.

Als openwereldgame doet Infinite Wealth het tegenovergestelde van de huidige trend – ingeluid door The Legend of Zelda: Breath of the Wild. Waar die game (en Tears of the Kingdom in extremis) draait om een gevoel van vrijheid, is Infinite Wealth juist opgedeeld in afgebakende stukjes gameplay. Dit is geen zandbak om in te prutsen en experimenteren. Sterker nog, Infinite Wealth plaatst je eigen creativiteit tussen twee haakjes. Maar dat is juist waarom dit zo’n fantastische open wereld is: ontwikkelaar Ryu ga Gotoku doet al dat creatieve werk voor je. En dat wil je.

Neem Sujimon, een regelrechte kopie van Pokémon. In plaats van schattige monsters spaar je archetypes uit de maatschappij: een kapitalist, een punk, een chefkok, een troubadour. Die verzamel je in je Sujidex, maar je vecht er ook mee tegen andere Sujimon-teams. Buiten een paar kleine missies staat dit los van het verhaal. 

Of reis af naar Dondoko Island, een fictief eiland in de buurt van Hawaii. Net als in Animal Crossing kun je dat eiland naar je eigen hand zetten: je ruimt wat rommel op, gaat vissen, bouwt wat mooie spullen en maakt zo een aantrekkelijk terrein voor nieuwe bewoners. Het is er allemaal een stuk gezelliger dan in Hawaii, zonder dat de volwassen toon van de game eronder lijdt. Dit is een gezellige game zonder schattige personages.

Inhoud en diepgang

Het oog voor detail is bizar: zowel Sujimon als Dondoko Island hadden makkelijk een opzichzelfstaandegame kunnen zijn die je voor een zachte prijs op Steam knalt. Maar het zijn minuscule onderdelen binnen Infinite Wealth. Sla je dit over, dan raak je alsnog overweldigd door de hoeveelheid content. Je kunt net zo makkelijk urenlang als koerier aan de slag gaan in een Crazy Taxi-kloon, of proberen om iedere Hawaii-bewoner als vriend toe te voegen op sociale media, of een potje Mahjong of Shogi spelen. Of gewoon het verhaal doorlopen.

Het knappe van Infinite Wealth is dat dit losse stukjes gameplay zijn die elkaar naadloos aanvullen. In vorige Yakuza-games, en zelfs in Like a Dragon, resulteerde dit vooral in leuke extra’s: het opstarten van een oude Sega-game in een arcadehal, via een datingapp kletsen, katjes verzorgen, karaoke zingen. Hoewel vrij aardig uitgewerkt, waren het uiteindelijk uit de kluiten gewassen minigames.

Watch on YouTube

In Infinite Wealth draagt het bij aan een overtuigende spelwereld. Zo is het logisch dat er een klein eiland in de buurt van Hawaii ligt waar mensen wonen die willen ontsnappen aan de prestatiemaatschappij. En die Sujimon sluiten weer naadloos aan op de sociale kritiek uit de game: de archetypen zijn een persiflage op de personages die je in de rest van de game tegenkomt. Je zou Sujimon zelfs kunnen zien als een metafoor voor sociale ongelijkheid en machtsmisbruik: veel gemarginaliseerde groepen zijn hier onderdanig aan jouw wens om winst te maken. 

In plaats van verbreding zorgen deze activiteiten voor verdieping. Infinite Wealth laat daarmee zien dat een open spelwereld anno 2024 meer kan zijn dan een gigantische zandbak. Het gaat hier niet om vrijheid of creativiteit, maar om inhoud en betekenis. 

Infinite Wealth is in die zin veel meer dan de som der delen. De game beoordelen op die individuele aspecten is ontoereikend. Vormgeving, gameplay, verhaalvertelling, duizend-en-één dingen om te doen – het zijn stuk voor stuk middelen om een grotere boodschap uit te drukken. Dit is precies waar Grand Theft Auto al jarenlang in uitblinkt. Maar er is nu dus een geduchte concurrent. 

Like a Dragon: Infinite Wealth is vanaf 26 januari verkrijgbaar voor pc, PlayStation 4, PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Voor deze review is de game op Xbox Series X getest.

Fantastisch
Conclusie

Like a Dragon: Infinite Wealth is een game met veel (prachtige) gezichten. Het is een fantastisch staaltje maatschappijkritiek, een uitstekend rollenspel, een tragische komedie, en een heerlijke persiflage op games als Pokémon, Crazy Taxi en Animal Crossing. Infinite Wealth is zo divers en tegelijkertijd zo kordaat: dit is waarom openwereldgames zo leuk zijn.

Plus- en minpunten
  • Gelaagde verhaalvertelling en maatschappijkritiek
  • Rijke spelwereld en interessante personages
  • Diversiteit aan gameplay
  • Geen van beide taalopties is perfect

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Cyberpunk 2077-vervolg bevat een tweede stad
PU.nl
Nieuws

Cyberpunk 2077-vervolg bevat een tweede stad

Vergelijkbaar met een 'Chicago waarin het mis is gegaan'

Naast Night City kunnen spelers van het aankomende vervolg op Cyberpunk 2077 ook een tweede stad bezoeken, dat wordt beschreven als een "Chicago waarin het mis is gegaan".

Dat onthulde R. Talsorian Games-oprichter Mike Pondsmith, de bedenker van Cyberpunk, op Digital Dragons 2025. Hij werd gevraagd naar 'Project Orion', het Cyberpunk 2077-vervolg waar CD Projekt Red aan werkt.

Pondsmith gaf toe dat hij niet zoveel betrokken is bij de ontwikkeling van het vervolg als bij het origineel, maar dat hij de geboekte progressie wel volgt. Hij gaf daarbij aan dat spelers straks een nieuwe stad kunnen bezoeken. "Ik vertel je niet meer dan dat, maar er is een nieuwe stad die we bezoeken. Night City is er ook nog. Ik weet nog dat ik het zag en begreep waar ze voor gingen, en het werkt echt goed. Het voelt niet als Blade Runner, maar als een stad als Chicago waarin het mis is gegaan."

Verdere details over het Cyberpunk 2077-vervolg zijn er nog niet, al bleek eerder dat CD Projekt Red erg realistische voorbijgangers in de game wil zien te krijgen. Duidelijk is ook dat de nieuwe studio van de ontwikkelaar gesitueerd in Boston aan het spel werkt. Dat moet er voor zorgen dat de game "authentiek Amerikaans aanvoelt".

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Avowed-regisseur aan de slag bij Netflix Games
PU.nl
Nieuws

Avowed-regisseur aan de slag bij Netflix Games

Ze gaat games voor de studio achter de Oxenfree-spellen regisseren

Carrie Patel, de regisseur van Avowed, vertrekt bij Obsidian Entertainment en gaat aan de slag bij Netflix Games.

Dat heeft Patel aangekondigd via LinkedIn. Ze heeft bijna twaalf jaar gewerkt bij de studio die inmiddels onderdeel uitmaakt van Xbox. Voor haar werk aan Avowed was ze narrative designer voor The Outer Worlds en Pillars of Eternity.

Patel krijgt een regisseursrol bij Night School Studio, de studio achter de Oxenfree-games en Afterparty, dat sinds 2021 onderdeel uitmaakt van Netflix Games. Eerder dit jaar bleek dat er meerdere ontslagen vielen bij de studio.

Obsidian werkt op dit moment aan The Outer Worlds 2. Meteen na de Xbox Games Showcase op 8 juni wordt een presentatie die volledig om deze nieuwe rpg draait uitgezonden.

Ondanks dat de regisseur van Avowed weggaat bij Obsidian, is het bedrijf nog niet klaar met de op Xbox Series X en S en pc uitgekomen rpg. Onlangs onthulde de ontwikkelaar de toekomstplannen voor de game. In de zomer kunnen we onder andere de mogelijkheid om te koken verwachten. Ook krijgen NPC's nieuwe gedragspatronen en zullen er ook nieuwe wapens en passieve en actieve abilities toegevoegd worden. Ook kunnen spelers straks custom icoontjes op de wereldkaart plaatsen. Aankomend najaar kunnen we onder andere een New Game Plus-modus verwachten, alsmede een fotomodus en een nieuw wapentype. Ook worden er nieuwe presets voor personages verwacht, nieuwe Godlike-presets en de mogelijkheid om in de spelwereld het uiterlijk van je personage te veranderen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!