Review: Tekken 8 is zowel vertrouwd als intens en spectaculair
PU.nl
Reviews

Review: Tekken 8 is zowel vertrouwd als intens en spectaculair

De vonken spatten ervan af in het King of the Iron Fist-toernooi

Street Fighter en Mortal Kombat zijn toonaangevend als het aankomt op tweedimensionale fighters, maar wanneer de derde dimensie om de hoek komt kijken zwaait een andere franchise de scepter. Tekken heeft zich opgewerkt tot de onbetwiste koning van 3D-vechtspellen en doet zelfs een serieuze gooi naar de titel van populairste fighterfranchise in het algemeen. Tekken 8 moet dus in behoorlijke voetsporen treden.

Die taak vervult het nieuwste deel in de reeks zonder problemen, maar echte verrassingen blijven uit. Bandai Namco heeft er namelijk niet voor gekozen spelers omver te blazen met een volledige vernieuwende game, maar juist in te zetten op alles wat Tekken altijd al zo vermakelijk maakte. Het voordeel daarvan is dat de uitstekende basis die Tekken 7 heeft gelegd er voor zorgt dat dit vervolg precies biedt wat Tekken-fans graag zien. Het nadeel? Iedereen die bekend is met Tekken 7 zou bij wijlen haast vergeten dat ze een nieuwe Tekken-game aan het spelen zijn.

In het heetst van de strijd

Dat betekent gelukkig niet dat we Tekken 8 kunnen afschrijven, integendeel zelfs. Hoewel de vernieuwingen op één hand te tellen zijn, zorgen ze precies voor de frisse wind die dit nieuwe deel nodig heeft om op te vallen. Voorheen waren gevechten in Tekken een gebalanceerde dans met evenveel aanval als verdediging, maar dit keer staat alles in het teken van een offensieve speelstijl en loeiharde, snelle manoeuvres. 

Het eindresultaat van deze filosofie is het Heat-systeem, waarbij eindeloos aanvallen wordt beloond en afwachtend blokkend in een hoekje staan wordt afgestraft. Wanneer een speler zijn Heat-meter activeert krijgen aanvallen nieuwe karakteristieken, is het moeilijk voor de tegenstander om er tegen de verdedigen en doen aanvallen zelfs een beetje schade wanneer ze wél worden afgeweerd. Daarnaast geeft het toegang tot een nieuwe speciale aanval die fungeert als een soort ‘supermove’, om je offensieve arsenaal nog eens verder uit te breiden.

Dit nieuwe systeem gooit de hele dynamiek van een gevecht overhoop en zorgt ervoor dat elk potje enorm intens wordt. Het activeren van je Heat-meter kan namelijk maar één keer per ronde en duurt ook maar relatief kort, dus het is belangrijk om er het beste van te maken zodra je het hebt geactiveerd. Afwachtend spelen tijdens een activatie is doodzonde en omdat het zo lastig is om tegen Heat te verdedigen, is dat voor de tegenstander vaak ook geen goede optie. Het beste wat je als verdediger kan doen is zelf ook je Heat activeren, of in ieder geval een solide counteroffensief inzetten. Een ronde in Tekken 8 is zo voorbij, maar tegelijkertijd zo dynamisch en explosief dat het voortdurend naar meer smaakt. Het spel ziet er sowieso prachtig uit, met indrukwekkende personagemodellen en gelikte arena’s die het vechtgewoel nog spectaculairder maken.

In het Tekken van toegankelijkheid

Het aantrekken van nieuwe spelers is voor vechtspellen tegenwoordig een belangrijk speerpunt. De ene na de andere grote naam doet stappen om de vaak ingewikkelde gameplay dusdanig te versimpelen dat ook een nieuwkomer er zonder al te veel moeite plezier uit haalt. Tekken 8 kan natuurlijk niet achter blijven en introduceert de zogeheten ‘Special Style’ om het besturingsschema toegankelijker te maken. De basisbewegingen in Tekken zijn niet ongelofelijk moeilijk: vaak is het indrukken van één enkele richting en aanvalsknop wel genoeg. Het zijn echter de vele combinaties die je op deze manier kunt maken die ervoor zorgen dat een beginnende speler door de bomen het bos niet meer ziet. Aan die hoeveelheid mogelijkheden is niets verandert, maar aan de manier waarop je ze kunt uitvoeren des te meer.

De Special Style lost dit probleem op door verschillende aanvallen met heel simpele combinaties mogelijk te maken en de strakke timing te versoepelen. Sommige aanvallen die normaal meerdere knoppen of richtingen vereisen, zijn bij dit besturingsschema onder één enkele knop ondergebracht. Ook voor iemand die net begint is het op deze manier mogelijk om een fantastisch ogende reeks aanvallen op het scherm te toveren, waardoor de game voor spelers van alle niveaus leuk blijkt. 

©GMRimport

Special Style is naar eigen voorkeur aan- of uit te zetten, ook tijdens een potje. Je hoeft dus niet vooraf te kiezen of je met de standaard of de simpele besturing wil spelen, maar kan dit op elk moment wisselen. Het is dus ook mogelijk om Special Style alleen te gebruiken voor die ene combo of aanval die je anders niet voor elkaar krijgt. Daarmee heeft Tekken 8 een besturingsschema dat nog toegankelijker is dan dat van bijvoorbeeld Street Fighter 6.

Samenspel is de IJzeren Vuistregel

Door de hoge mate van toegankelijkheid is het voor spelers van verschillende niveaus makkelijker om het tegen elkaar op te nemen. Wat ook helpt is het feit dat de gameplay van Tekken 8 nog steeds ijzersterk is. Iedereen uit de indrukwekkende selectie aan vechtersbazen heeft al gauw honderd verschillende aanvallen tot zijn of haar beschikking, waardoor er enorm veel kan worden geëxperimenteerd met combo’s, speelstijlen en het volledig beheersen van je favoriete personage. Ook zijn veel bekende favorieten weer van de partij. Wel is het jammer dat er niet zoveel nieuwe gezichten zijn en dat deze ook niet heel erg tot de verbeelding spreken. Reina en Azucena hebben allebei een prima speelstijl, maar vallen verder nauwelijks op. Persoonlijk heb ik wel waardering voor nieuwkomer Victor – een arrogante Franse dandy met witte manen, een overdreven high-tech katana en de stem van acteur Vincent Cassel.

De levensduur van Tekken 8 is volledig afhankelijk van het plezier dat je uit de multiplayer haalt, want de singleplayermogelijkheden van het spel zijn erg beperkt. De verhaalmodus is vrij uitgebreid, maar niet bijster spannend, en de verschillende Character Episodes zijn vooral heel saai. Gelukkig is Tekken 8 zonder twijfel een ideaal multiplayerspel, of je nu lekker thuis met vrienden op de bank zijn speelt of in een online lobby. De verbindingskwaliteit was tijdens het testen van de game uitmuntend, waarbij ook gevechten tegens spelers in de Verenigde Staten en Azië zonder enige vertraging verliepen. 

Tekken 8 mag dan misschien niet heel baanbrekend of vernieuwend zijn, het is wel gewoon een ontzettend lekkere vechtgame die niet alleen qua gameplay, maar ook qua sfeer en personages voor een breed publiek heel toegankelijk is. Ongeacht of je nu een fan van het eerste uur bent of je je pas voor het eerst aan de serie waagt, heeft Tekken 8alles in huis om je voor een lange tijd zoet te houden en aan je digitale vechtlust te voldoen.

Tekken 8 is vanaf vrijdag 26 januari verkrijgbaar voor PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc.

Uitstekend
Conclusie

De nieuwe Tekken wil het wiel niet opnieuw uitvinden, maar leunt volledig op de oerdegelijke gameplay waar de serie om bekendstaat. Dat pakt in dit geval goed uit. Daarbij maakt het nieuwe Heat-systeem gevechten nog explosiever en intenser, en de Special Style-besturingsoptie zorgt ervoor dat ook onervaren spelers alles uit de kast kunnen trekken. Met deze scherpe toevoegingen en de indrukwekkende visuele pracht en praal kan Tekken 8 de harten van zowel oudgedienden als nieuwe fans veroveren.

Plus- en minpunten
  • Vechtsysteem is zo uitgebreid en diepgaand als altijd
  • Heat-systeem zorgt voor vlot tempo en intense gevechten
  • Special Style maakt Tekken toegankelijk voor nieuwe spelers
  • Visueel een prachtige game
  • Singleplayercontent stelt niet veel voor
  • Weinige toffe nieuwe personages

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!