Uncharted: Legacy of Thieves Collection is niet nodig, maar wel heel welkom
PU.nl
Reviews

Uncharted: Legacy of Thieves Collection is niet nodig, maar wel heel welkom

De ruim 1200 woorden hieronder zijn een uitgebreide manier om te zeggen dat je je aan Uncharted: Legacy of Thieves Collection eigenlijk geen buil kunt vallen.

In de maand dat Microsoft praktisch een gamemonopolie aankondigde, komt Sony nog even met een herinnering aan waarom je ook alweer hun consoles koopt: de kleurrijke, verhalende, filmische exclusieve blockbusters die telkens weer tot de top van hun generatie behoren qua productiewaarden. Uncharted is daar altijd het beste voorbeeld van geweest. De games van ontwikkelaar Naughty Dog zijn etalages voor wat een PlayStation-machine in huis heeft, geschreven door mensen die snappen hoe je verhalen en personages in elkaar zet.

En nu is er dus de Legacy of Thieves Collection, een pakket met de twee laatste Uncharted-games. A Thief’s End verscheen in 2016 en was — zoals de naam al insinueert — het laatste echte hoofddeel in de serie; The Lost Legacy lanceerde een jaar later als uit de hand gelopen dlc. Het zijn twee gameavonturen in de geest van Indiana Jones en Tomb Raider, samen goed voor een hele ruime twintig uur aan gameplay, opgekalefaterd om eruit te zien als PlayStation 5-spellen.

©GMRimport

De games

Uncharted 4 is een karakterstudie, schreven we al in de review. Ja, er is een schat waar je achteraan jaagt en ja, dat komt met een hoop geslinger en geschiet, maar de game is veel meer dan de voorgaande delen character-driven. Niet ‘wat doet Nathan Drake’, maar ‘wie is Nathan Drake’ is hier de vraag. Om die te beantwoorden wordt zijn broer Sam geïntroduceerd: een perfecte spiegel voor een hoofdpersonage dat we vóór deel 4 vooral kenden als de immer grappende boy-next-door, een massamoordenaar op wie het moeilijk boos worden is. Die veranderde aanpak levert mooie momenten op, met name tussen Nathan en zijn vrouw Elena — en aan het einde van de game overheerst een gevoel van voldoening. Nathan Drake is klaar, het is mooi geweest.

The Lost Legacy (lees hier de review) bewees vervolgens dat Uncharted zijn posterboy niet eens echt meer nodig heeft. De game zet Nadine Ross en Chloe Frazer in de schijnwerpers, twee personages die het in eerdere game(s) moesten doen met een bijrol. Qua gameplay verandert er weinig, behalve dat dit de meest open Uncharted van allemaal is, met één grote puzzelspeeltuin als center piece. Ook qua overkoepelend verhaal is het bekende kost: zoek de schat, wordt gedwarsboomd door een slechterik met een enorm privéleger, lach tussendoor om het eindeloze gekibbel. Maar Nadine en Chloe zijn zo goed geschreven personages dat het geen straf is om de hele riedel nóg maar eens mee te maken. 

En nu zitten beide games dus samen in één pakket. Is deze bundel nodig? Allerminst. Wie PS Plus heeft, kan Uncharted 4 gewoon uit de Store downloaden en ontvangt dan de PS4 Pro-versie: de 1440p-variant met al iets ingekorte laadtijden. De perfecte kennismaking voor wie nog nooit een Uncharted-game heeft gespeeld dus. Gelukkig zet de Legacy of Thieves Collection wel een paar extra stappen.

Vooral voor spelers die The Lost Legacy destijds hebben gemist is dit een uitstekende kans om dat goed te maken

-

Nachtwachtoperatie

Er is één zekerheid in het leven en dat is dat elke nieuwe Uncharted de mooiste consolegame ooit is. Nu gaat die regel blijkbaar ook op voor oude Uncharteds. Deel 4 en The Lost Legacy verschenen zes en vijf jaar geleden, maar laten de concurrentie anno 2022 achter zich qua pracht en praal. Speel de games op een oled-tv en je ogen krijgen spontaan spierpijn van hoe hard ze de kost worden gegeven. Flora, fauna, kerken, kerkers, tempels, straatstenen, jungles, vergezichten, gezichten, gezichtsbeharing; ze springen uit je tv alsof ze daar helemaal niet willen zijn.

De 4k/HDR/60fps-upgrade werkt als de restauratie van de Nachtwacht: al het moois was er al, maar is dankzij het herstelwerk nu in volle glorie te bewonderen. Sowieso verdienen de hoogtepunten van beide games — piratenstad Libertalia, die ellenlange achtervolging, de Western Ghats van Lost Legacy, enzovoorts — stuk voor stuk een plek in het museum. Nu nog meer: de verschillen zijn klein, maar textures zijn hier en daar net wat scherper, schaduwen minder rafelig en bossen in de verte net wat dichter begroeid.

©GMRimport

Van de verbeteringen valt de opgelapte framerate het meeste op. De remasters bieden drie modi: Fidelity, Performance en Performance+. De eerste is feitelijk Uncharted 4 met wat meer pixels, de derde gaat op 1080p met 120 beelden per seconden; leuk, maar je moet wel een tv hebben die dat aankan en het is dezelfde resolutie als de games op de goeie ouwe PlayStation 4 hadden.

Performance is de gulden middenweg. Ondanks de downgrade van 4k naar 1440p is er visueel amper verschil met de Fidelity-modus, maar de zestig frames maken het bijna een nieuwe game. Verwacht geen, ik noem maar wat, Bayonetta, maar alle actie — van schieten en slingeren tot op je dooie gemak rondlopen — is plots veel minder stroperig en daardoor domweg leuker. Je vraagt je af hoe je deze game ooit in 30fps hebt gespeeld.

Voor wie is dit?

Wat je verder nog wilt weten: de laadtijden zijn drastisch ingekort. Dat merk je niet als je de game in z’n geheel nog eens doorspeelt, maar wel als je met een oude savegame specifieke hoofdstukken of gevechten wilt herspelen. Daarover gesproken: dankzij de cloud is het inladen van oude saves een fluitje van een cent. Verder maakt de game tijdens de actie prima gebruik van de DualSense-controller, maar verwacht niets van het niveau Astro’s Playroom.

En dat was het wel. De Legacy of Thieves Collection biedt verder niets wat de oorspronkelijke games niet hadden. Wel ontbreekt er iets wat Uncharted 4 wel had: multiplayer. Online Uncharted spelen op 120fps was zo gek niet geweest, maar is het ontbreken echt een gemis? Het antwoord op die vraag is dat het er maar net om gaat wat je zoekt in een Uncharted-game. Multiplayerfans zijn er genoeg, maar de singleplayer was, is en zal waarschijnlijk ook wel altijd het hoofdgerecht blijven.

©GMRimport

Alsnog werpt het de vraag op: voor wie is Legacy of Thieves Collection? De tien euro die je neertelt als je eigenaar bent van A Thief’s End en/of The Lost Legacy zijn het geld dubbel en dwars waard, mits je zin hebt het avontuur nog een keer te beleven — het grijze weer buiten, de coronarestricties en een niet heel denderend gameaanbod op de PlayStation 5 zijn genoeg argumenten vóór een replay. En vooral voor spelers die The Lost Legacy destijds hebben gemist is dit een uitstekende kans om dat goed te maken. Je bent een dief van je portemonnee als je het niet doet. Maar voor nieuwkomers die eerst even willen proeven is de PlayStation Hits-variant van Uncharted 4 een logischere ‘demo’.

Legacy of Thieves laat je uiteindelijk met een dubbel gevoel achter. Het etaleert de kracht van PlayStation, onderstreept dat Naughty Dog de koning van het platform is, en maakt nieuwsgierig wat de studio straks uit de PS5 weet te halen. Maar als de Legacy of Thieves Collection óók iets laat zien, is het dat de Uncharted-formule zijn houdbaarheidsdatum heeft bereikt. Het was een prachtige tijd, en dit is een prachtige herinnering. Tijd voor iets nieuws.

Uncharted: Legacy of Thieves Collection is beschikbaar voor PlayStation 5, een pc-versie volgt later in 2022. Voor meer Nathan Drake: vanaf 17 maart draait de Uncharted-film in de Nederlandse bioscopen.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Fantastisch
Conclusie

Met minimale verbeteringen haalt Uncharted: Legacy of Thieves Collection het maximale uit twee prachtige games.

Plus- en minpunten
  • Visueel kunstwerk, prima deal voor wie een van de twee games al in huis heeft, laadtijden zijn verdwenen
  • Ter kennismaking kun je beter Uncharted 4 uit de PlayStation Store halen

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!