Asgard's Wrath is de eerste echte triple-A voor vr
PU.nl
Reviews

Asgard's Wrath is de eerste echte triple-A voor vr

Asgard's Wrath is misschien wel de eerste echte triple-A-game voor virtual reality. Een rpg waar je tientallen uren in kunt rondlopen, met productiewaarden die we nog niet eerder op het platform zagen.

Virtual reality is inmiddels niet meer weg te denken uit het gamelandschap, maar het aantal écht unieke games voor de headsets is nog beperkt. Vraag een fanatiek vr-gamer naar zijn favorieten, en ze zullen bijvoorbeeld de vr-versie van Superhot noemen, of de port van Skyrim. Een enkeling zal verwijzen naar games die één ding heel goed doen, zoals Beat Saber of Echo Arena. Maar een voor vr ontwikkelde gigaproductie zoals een God of War of Call of Duty, die tientallen complexe systemen samenbrengt in iets unieks, is amper te vinden.

Daar lijkt het nieuwe Asgard's Wrath gelukkig verandering in te brengen. Laten we het meteen maar zeggen: deze game verschuift de norm voor virtual reality. Hij laat zien dat een vr-game zich prima kan meten met de grootste kaskrakers van het jaar, en daar op sommige fronten zelfs voorbij kan schieten. Als meer ontwikkelaars er in slagen zo'n grote, gevarieerde en hoogwaardige game te maken, dan kan virtual reality wel eens de grootste concurrent worden voor de volgende generatie spelcomputers.

©GMRimport

God van de dieren

In Asgard's Wrath speel je de nieuwe Noorse god van de dieren, die onder de hoede van Loki komt te staan. Na het verslaan van een groot zeemonster ga je op pad om volgelingen te vinden en als god te groeien. Daarbij lijkt de game in eerste instantie een beetje op Black & White: je bekijkt de wereld van boven, pakt objecten, dieren en mensen op en plaatst ze waar en hoe je maar wil. Je vliegt rustig over de wereld heen, waar je dankzij de bewegingscontrollers je echte handen kunt gebruiken. Je tilt rotsen op om paden vrij te maken en verplaatst bruggen zodat nieuwe gebieden ineens bereikbaar zijn. Naarstig ga je op zoek naar dieren die je in monsters kunt transformeren, die je weer helpen om vijanden te bevechten.

Dat alles verandert zodra je jouw eerste volgeling onder je hoede neemt. Ineens duik je in het lichaam van een zwaardvechtster en verandert Asgard's Wrath in een rollenspel. Je vindt een zwaard en schild om mee te vechten, waarbij reflexen en snel nadenken essentieel zijn. In virtual reality kun je immers aanvallen 'echt' pareren en blokkeren, om openingen te creëren en jezelf te verdedigen.

Qua inhoud staat Asgard's Wrath op gelijke voet met veel van de meest legendarische rollenspellen, maar het gebruik van vr maakt de game inherent meeslepender dan al die concurrenten

-

©GMRimport

Vr-broertje van Zelda

Eén van de eerder gemaakte monsters (in het begin een haai) gaat samen met je op pad om de wereld en de daarin gevestigde kerkers te verkennen. Daarin vecht je niet alleen tegen monsters, maar stuit je ook op steeds complexer wordende puzzels waarin je monsters slim moet inzetten. De haai kan zich bijvoorbeeld aan schakelaars vastbijten om deuren open te maken, terwijl een schildpadmonster met zijn schild vlammen kan blokkeren. In het begin los je op die manier nog vrij simpele problemen op, maar op termijn voelt Asgard's Wrath als het vr-broertje van The Legend of Zelda.

Daarnaast schuilt er een uitgebreid rpg-systeem in de game. Je volgeling kan nieuwe uitrusting krijgen, die je zelf maakt door materialen te verzamelen en iets te smeden. En dan hebben we het alleen nog maar over die ene, eerste volgeling: naarmate je speelt krijg je er nog veel meer om tussen te wisselen, waardoor je de game vanuit verschillende perspectieven kunt spelen. In de spelwereld stuit je geregeld op plekken waar je nog niet bij kunt - maar die je wel als een andere held of met een nieuw monster kunt bereiken.

Het zorgt ervoor dat de game je zelfs na tientallen uren nog verrast. Soms vind je een nieuw voorwerp waarmee je iets totaal onverwachts kunt, of kom je in een gebied dat je compleet anders moet benaderen. Dit is een game die ondanks zijn lange speelduur nooit traag of tergend gaat aanvoelen.

©GMRimport

Handgemaakt

De wereld van Asgard's Wrath is groot genoeg om je tientallen uren bezig te houden. Hoewel de schaal van bijvoorbeeld een Skyrim of Grand Theft Auto 5 niet wordt bereikt, is duidelijk te zien dat ieder hoekje van de game met de hand en met liefde is gemaakt, waardoor het geheel op uitmuntende wijze tot leven komt. Het is bijzonder hoe buitengewoon afgewerkt deze game eigenlijk is. Dit is een wereld waarin je dagenlang wil verdwalen, die visueel ook verbluffend is afgewerkt. Wij speelden de game op de hoogste grafische opties en zijn meermaals even gaan zitten om van het uitzicht te genieten.

Het spelen van Asgard's Wrath doet denken aan grote, oude rpg's die eerder voor pc en spelcomputers verschenen, met één wezenlijk verschil: omdat dit virtual reality is, loop je zelf echt door de wereld heen. Een vanzelfsprekend iets, dat het waard is om nog eens te benadrukken in deze review. Qua inhoud staat Asgard's Wrath op gelijke voet met veel van de meest legendarische rollenspellen, maar het gebruik van vr maakt de game inherent meeslepender dan al die concurrenten. Dit is voor rpg-fanaten het ultieme bewijs waarom virtual reality de toekomst van gaming is.

Watch on YouTube

Gelul in de marge

Is er dan niks aan te merken op Asgard's Wrath? Natuurlijk wel, maar de kritiekpunten zijn al snel gelul in de marge. De dialogen in de game zijn bijvoorbeeld wat overdreven ingesproken - maar die gekke toon brengt tegelijkertijd een leuke charme met zich mee. Dit is een game gebaseerd op Noorse folklore, met personages die zich net zo groots proberen te gedragen als in de oude verhalen.

Er is eigenlijk maar één punt dat je weg kan houden van deze game, maar dat is vooral een praktische: Asgard's Wrath is exclusief voor Oculus Rift verkrijgbaar, met ook vrij hoge specificaties. Hoewel je de game op een pc met bijvoorbeeld een Nvidia GTX 970 kunt draaien, zouden we toch minstens een 1070 adviseren om de spelwereld in zijn volle glorie te zien.

Nou zijn exclusives niks nieuws, en via een omweg kun je de game alsnog op een SteamVR-bril draaien. Maar als je nog geen vr-pc in huis hebt, dan moet je diep in de buidel tasten om deze game te kunnen veroorloven. Maar weet je: dat is het voor deze game stiekem ook wel een beetje waard.

Asgard's Wrath is nu verkrijgbaar in de Oculus Store op pc.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Fantastisch
Conclusie

Eindelijk is er een echte triple-A-ervaring voor virtual reality. Asgard's Wrath combineert dingen die we in kleine vr-games voorbij zagen komen en maakt daar een baanbrekende ervaring van. De norm voor goede vr-games is voor eeuwig verhoogd.

Plus- en minpunten
  • Een prachtige, handgemaakte wereld, tientallen uren aan content, veel variatie door afwisseling tussen God-modus en het besturen van volgelingen, leuke puzzels
  • Vereist een flinke pc om echt goed af te spelen, officieel alleen voor Oculus Rift en Rift S.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Schrijversteam van Assassin's Creed Netflix-serie bekend
PU.nl
Nieuws

Schrijversteam van Assassin's Creed Netflix-serie bekend

Waaronder de schrijfster van Station Eleven

Het schrijversteam van de live-action Assassin's Creed-serie die voor Netflix gemaakt wordt is bekend.

Nexus Point News meldt dat de Writer's Guild of America verschillende schrijvers die aan de serie werken heeft verklapt. Een van de meest opvallende namen is Emily St John Mandel, de schrijfster van de boeken The Glass Hotel en Station Eleven. Laatstgenoemde boek werd eerder al verfilmd door HBO, en daar werkte Mandel ook aan als producent. Het blijkt dat ze ook als 'executive story editor' aan de aankomende God of War-serie van Amazon Prime werkt.

Sanaz Toossi, de toneelschrijver die vooral bekend is van het op dit moment lopende stuk English, is ook een van de schrijfsters van de aankomende Assassin's Creed-serie. Ook Sam Reynolds - bekend van The Walking Dead: World Beyond - en Tom Hemmings - een producent van de Halo-televisieserie - werken aan het script.

David M Wiener (executive producer van de Halo-televisieserie) en Roberto Patino (executive producer van Westworld) zijn aangesteld als showrunners. Zowel Claire Kiechel (HBO's Watchmen en Star Wars-serie The Acolyte) en Jaquén Castellanos (schrijfster van Good American Family en The Affair) zijn aangesteld als co-executive producenten.

Vorige maand onthulde Netflix dat de in 2020 aangekondigde Assassin's Creed-serie nog steeds op de planning staat. Veel meer details zijn er op moment van schrijven niet.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Square Enix werkt aan nieuwe IP, Kingdom Hearts: Missing Link geannuleerd
PU.nl
Nieuws

Square Enix werkt aan nieuwe IP, Kingdom Hearts: Missing Link geannuleerd

Het bedrijf wil zich nog meer richten op kwaliteit boven kwantiteit en multiplatformreleases

Square Enix werkt samen met TBS Television aan de ontwikkeling van een nieuwe IP. Daarnaast heeft de Japanse uitgever de mobiele game Kingdom Hearts: Missing Link geannuleerd.

Het bedrijf maakte zijn meest recente fiscale kwartaalcijfers vandaag bekend, waaruit het bovenstaande bleek. Details over de nieuwe IP die in samenwerking met het Japanse televisiebedrijf TBS Television wordt ontwikkeld zijn er nog niet. De zender is in ieder geval bekend van programma's als Takeshi's Castle, Ninja Warrior en Ultraman.

Kingdom Hearts: Missing Link is dus geannuleerd nadat het spel vorig najaar al voor onbepaalde tijd werd uitgesteld. Volgens Square Enix was het moeilijk om een product te creëren die voor lange tijd speelbaar zou blijven. Het bedrijf benadrukte dat de Kingdom Hearts-reeks blijft voortbestaan en dat er nog altijd hard gewerkt wordt aan Kingdom Hearts 4.

Square Enix benadrukte tot slot wederom plannen om zich op kwaliteit boven kwantiteit te richten, en sprak wederom de noodzaak uit om games op meerdere systemen uit te brengen. Dit maakt onderdeel uit van een driejarenplan die eindigt op maart 2027. Het is de bedoeling dat het bedrijf daarna dusdanig goed gestructureerd is dat het op een consistente basis nieuwe delen in belangrijke franchises uit kan brengen.

Uit het fiscale kwartaalrapport blijkt dat de verkoop van singleplayergames van de uitgever is gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Wel is de winst omhooggegaan dankzij Dragon Quest 3 HD-2D Remake, dat beter dan verwacht verkocht. Ook de winst voor mmo's van het bedrijf is gestegen - mede dankzij de release van Final Fantasy 14-uitbreiding Dawntrail afgelopen zomer. De verkoop en winst van mobiele games is scherp gedaald, vooral omdat het bedrijf diverse mobiele games heeft stopgezet.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!