Auto HDR en DirectStorage komen naar Windows 11
PU.nl
Reviews

Auto HDR en DirectStorage komen naar Windows 11

Microsoft heeft gedurende de officiële onthulling van Windows 11 laten weten dat Auto HDR en DirectStorage ingebakken zullen zitten in het nieuwe besturingssysteem. Beide technologieën komen overwaaien van de Xbox Series X/S, waar ze voor het eerst geïntroduceerd werden. 

Auto HDR staat selectieve spellen toe om beelden op een wijder en realistischer kleurenspectrum uit te spuwen. Spellen die zelf nooit geoptimaliseerd zijn voor hdr-beeldschermen, kunnen zo alsnog het grotere palet aan tinten benutten.

Windows 11 komt standaard met ondersteuning voor Auto HDR, maar de hdr-optimalisatie moet alsnog handmatig door Microsoft (of de ontwikkelaar) voor spellen geactiveerd worden. Inmiddels is dat al gebeurd voor honderden titels, uit alle generaties van Xbox-consoles.

©GMRimport

DirectStorage optimaliseert de doorvoer van data in games. De API stelt nvme ssd’s in staat om speldata direct naar de gpu te sturen, zonder de cpu daarmee te vertragen. DirectStorage is onderdeel van Xbox’ zogenaamde Velocity Architecture, die laadtijden verminderd en textures sneller plaatst.

Voor de gewenste resultaten raadt Microsoft “DirectStorage Optimized” pc’s aan. Wat dat precies inhoudt, wordt in het persbericht echter niet duidelijk gemaakt. Vermoedelijk heeft het label een bepaalde set vereisten voor bijvoorbeeld NVMe ssd’s, software-drivers en de bandbreedte tussen het moederbord en gpu.

©GMRimport

Zowel DirectStorage als Auto HDR stonden eerder al op de planning voor pc-games. Het is nog onduidelijk of Microsoft de technieken exclusief wil houden voor Windows 11, al was bijvoorbeeld Auto HDR eerder al wel te ‘previewen’ op Windows 10.

Los van Xbox-eigen technieken, onderstreept Microsoft meer gaming-gemak voor Windows 11. Zo houdt Microsoft alle Xbox-apparatuur native toegankelijk voor het nieuwe pc-platform en keert Game Pass uiteraard terug. Beide tegemoetkomingen zijn ook al enige tijd onderdeel van Windows 10.

Windows 11 moet rond de kerstdagen van 2021 verschijnen. Tot “ergens in 2022” kunnen consumenten en retailers al hun Windows 10-systemen kosteloos upgraden naar Windows 11.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!