Badland - Een ‘verborgen’ pareltje op je smartphone
PU.nl
Reviews

Badland - Een ‘verborgen’ pareltje op je smartphone

Wanneer is een spel echt af? Het is een vraag die ontwikkelaars zichzelf ongetwijfeld vaak stellen. Aan de ene kant is er altijd wel wat te schaven aan je product, zie je altijd wel iets dat je net iets beter kunt maken. Aan de andere kant wil je je release niet oneindig uit blijven stellen, al is het maar omdat daar geen geld voor is. Toch moet je altijd zorgen dat wat je uiteindelijk in de winkels legt van hoge kwaliteit is.

Badland. Het zou zomaar een titel kunnen zijn die je over het hoofd ziet. Nu we de game eenmaal gespeeld hebben, is er slechts één conclusie mogelijk: laat je dat niet gebeuren.

De hoofdrol wordt vertolkt door schattige, zwarte euhm... dingetjes. Het zijn geen vogels, het zijn geen hamsters, het zijn eigenlijk gewoon een soort van wuppies alleen dan een stuk gezelliger. En ze heten in de game allemaal Clones. Lekker makkelijk. Je doel is om een Clone (want je begint ieder level met slechts één exemplaar) levend naar het einde van in totaal veertig levels te navigeren. Lukt het je om onderweg nog meer Clones te redden, dan is dat mooi meegenomen.

©GMRimport

Clones kunnen echter alleen maar een beetje fladderen. En dat doe je door je vinger op het scherm te houden. Hoe langer je met jouw vinger je iPad aanraakt, hoe hoger hij vliegt. Het is dus vooral een kwestie van op het juiste moment en in het juiste tijdsbestek met je vinger druk uitoefenen. Alleen zo loods je de Clone naar het einde van een level.

Niet zomaar een spelletje

Klinkt als een eenvoudig platformspelletje, maar Badland is toch meer dan dat. Het spel vuurt namelijk in een rap tempo verschillende obstakels op je af, terwijl je als een razende probeert je Clone te redden. Hierdoor verandert het in een mix van enerzijds puzzels en anderzijds een aanslag op je behendigheid, waarbij timing, inzicht en soms ook doorzettingsvermogen doorslaggevend zijn.

Dankzij handige powerups, die je overal tegenkomt, verandert jouw Clone van grootte, in een stuiterbal, een stuk klittenband, een rollende knikker, gaat hij in slow-motion of wordt hij gewoon heel snel. Deze eigenschappen zorgen ervoor dat je de lastige obstakels die je tegenkomt kunt overbruggen. Zo ben je in klittenband-modus onverwoestbaar voor cirkelzagen, zorgt de slow-motion ervoor dat je tussen tientallen spikes kunt vliegen en heb je soms een grotere Clone nodig om zware stenen en kettingen opzij te duwen.

©GMRimport

Daarnaast word je het leven zuur gemaakt door ontploffende mijnen, kanonnen die stenen afvuren en smalle gangen die door zuigers in elkaar worden gedrukt. Overal loert gevaar en het is aan jou om al die obstakels te omzeilen. Soms moet je daarbij het juiste ritme vinden om zo in één keer een moeilijk stuk te overbruggen en andere keren helpt alleen heel hard fladderen of juist subtiel bewegen.

Moeilijk maar niet onmogelijk

Badland is zeker uitdagend, maar gelukkig nooit te moeilijk. Hoewel de game je nergens uitleg geeft over wat je moet doen, zul je (op de meest lastige stukken na) met een paar pogingen de oplossing zien. Zoek je extra uitdaging, dan vind je die in de diverse missies die ieder level herbergt. Deze lopen uiteen van het einde halen zonder dood te gaan, tot alle power-ups pakken die er te vinden zijn.

Maar ook zonder die drijfveer is het genieten geblazen. Badland schotelt je handgetekende omgevingen voor die je helemaal in de wereld van de Clones zuigen. Het spel zelf speelt zich af op een zwarte voorgrond waarbij alles als silhouet wordt weergegeven. Behalve jouw Clones dan. Maar zelfs met enkel zwarte vlakken voelt de game vooral heel spannend aan. Overal zie je beweging door takken, zuigers, tandwielen en vallende steentjes, terwijl je direct ziet welke voorwerpen of obstakels gevaar opleveren. Die zien er namelijk scherp uit, bewegen heel snel of klappen met een harde smak tegen elkaar aan.

©GMRimport

Badland vertelt door zijn levels heen ook verhaal. Je begint de eerste tien levels in Dawn, een rustige, serene omgeving waar vooral groene kleuren en kwetterende vogeltjes de boventoon voeren. Vervolgens beland je in Noon, een jungleachtig gebied met donkere tinten en oerwoudgeluiden. Het derde gedeelte, Dusk, kenmerkt zich door een donkerrode gloed van een ondergaande zon en geluiden die nog het meeste thuishoren in een fabriek. Bij het laatste stuk, Night, word je helemaal ondergedompeld in duistere kleuren en sferen. Deze transitie past perfect bij de steeds lastiger wordende levels.

Op een of andere manier is het de makers gelukt om constant de juiste sfeer te raken met het beeld, het geluid, de puzzels én de power-ups. Dat terwijl het feitelijk niet veel meer om het lijf heeft dan een zwarte wuppie die fladdert.

Badland is nu voor 3,59 verkrijgbaar voor iPhone en iPad via iTunes.

Fantastisch
Conclusie

Badland heeft ons aangenaam verrast. De game neemt je mee op een bijzondere reis door een schitterende wereld. Van de omgeving en het geluid tot de dodelijke obstakels en de puzzels, alles past naadloos in elkaar en voelt als een harmonieus geheel.

Plus- en minpunten
  • Schattige Clones, alles past bij elkaar, een grote variëteit aan puzzels en uitdagingen, schitterende omgevingen
  • Pijn aan onze 'fladdervinger'

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Witcher 3-jubileumstream bevat Geralt-stemacteur
PU.nl
Nieuws

The Witcher 3-jubileumstream bevat Geralt-stemacteur

Wind's howling

Gisteren werd er een speciale livestream uitgezonden om het tienjarige jubileum van The Witcher 3: Wild Hunt te vieren. Daarin kwam onder andere stemacteur Doug Cockle voorbij, die de stem van Geralt of Rivia in de games inspreekt.

De jubileumstream kan hieronder in zijn geheel worden bekeken. Gedurende de stream vertelt Cockle meer over zijn ervaringen met zijn acteerwerk in de games. Daarnaast wordt in de stream gepraat over aankomende nieuwe merchandise, waaronder kleding, en de concerttour met muziek uit de games. Begin dit jaar werd al aangekondigd dat op 9 november het concert plaatsvindt in AFAS Live te Amsterdam.

Gisteren werd er al een trailer van The Witcher 3 uitgebracht om het tienjarige jubileum te vieren. De game verscheen op 19 mei 2015 voor PlayStation 4, Xbox One en pc, en kwam later ook naar PlayStation 5, Xbox Series X en S en Nintendo Switch. Het wordt gezien als een van de beste openwereld-rpg's ooit, met een uitgebreide, levende spelwereld, interessante personages en plotwendingen en hoofd- en zijmissies die spelers het gevoel geven dat hun acties en keuzes er toe doen.

Ondertussen werkt CD Projekt Red aan het eind vorig jaar onthulde The Witcher 4. De eerste trailer, die nog geen directe gameplay toont, is gemaakt op Unreal Engine 5 en draait op een "onaangekondigde Nvidia GeForce RTX-cpu". De trailer bevestigt dat Ciri de hoofdrol zal spelen, al zal Geralt of Rivia wel een rol hebben in de game. The Witcher 4 wordt een singleplayer openwereld-rpg en is het begin van een nieuwe saga, bestaande uit drie nieuwe games. Het spel komt op zijn vroegst pas in 2027 uit.

Gisteren kwam een artikel van Jacco online waarin hij terugblikt op The Witcher 3. Hij schreef: "In 2015 had ik definitief de bodem van de put bereikt. Vanwege mijn gebrek aan energie was eigenlijk niets leuk of boeiend, en het dagelijks leven bestond daardoor enkel uit grinden voor wat strikt noodzakelijk was. Videogames waren de enige effectieve manier om de gedachten te verzetten, maar weinig titels hielden me langer dan een uur bezig. Totdat The Witcher 3: Wild Hunt voorbij kwam, een game van dusdanige wereldklasse dat ik er tien jaar later nog bijna dagelijks aan denk."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Helldivers 2-update verplaatst het gevecht naar Super Earth
PU.nl
Nieuws

Helldivers 2-update verplaatst het gevecht naar Super Earth

De Illuminate moeten worden tegengehouden

De Heart of Democracy is uitgekomen, waardoor de oorlog nu op Super Earth zelf plaatsvindt.

Onlangs ging Galactic Emergency al van start in Helldivers 2, waarbij de vijandige Illuminate via een zwart gaat Super Earth bereikte en aanviel. Met de nieuwe Hearth of Democracy-update worden Helldivers voor het eerst naar de thuisplaneet gestuurd om daar het gevecht aan te gaan.

"De Illuminate krioelen nu in onze steden, terroriseren inwoners en vernietigen de infrastructuur", zo wordt op PlayStation Blog gemeld. "Het is tijd om de wapens op te pakken en te vechten voor de kostbare funderingen van de democratie. Helldivers, keer terug naar jullie planeet en verdedig wat rechtmatig van ons is." In tegenstelling tot eerdere gebieden in Helldivers 2, betekent de nieuwe update dat spelers nu tussen wolkenkrabbers vechten.

Onlangs bleek overigens dat Helldivers 2-ontwikkelaar Arrowhead Game Studios hun volgende game helemaal zelf bekostigt. Dat wil overigens niet zeggen dat de samenwerking met Sony niet is bevallen: "PlayStation is geweldig. Helldivers zou niet zonder hen bestaan. We staan er voor open om in de toekomst weer met ze samen te werken."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!