Code Vein slurpt je bloed en engelengeduld
Gamer.nl
Reviews

Code Vein slurpt je bloed en engelengeduld

Nog voordat je goed en wel begonnen bent, slaat Code Vein je om de oren met dooddoeners: de schuchtere hoofdpersoon leidt aan geheugenverlies maar staat te boek als de Messias van een oninteressant anime-universum. Tegenover de overdaad aan spottende, kinderlijke en ad rem-opmerkingen over moord en verderf staat de seksistische representatie van vrouwen. Wat is de game-industrie de afgelopen jaren toch volwassen geworden…

Eigenlijk staat de toon van Code Vein haaks op Bandai Namco’s marketingstrategie, waar nog enig moreel besef en maatschappelijke verantwoording uit spreekt. Inwoners van San Diego kunnen op TwitchCon bloed doneren aan het Amerikaanse Rode Kruis en ontvangen ter compensatie de game. Het is een tikkeltje ordinair omdat het gaat om een vampierengame, maar het genereert toch extra aandacht voor het belang van bloeddonatie.

In-game merk je niets van dit alles: het is vooral zaak om zo efficiënt en stijlvol mogelijk een rits grote, krachtige en nietsontziende vijanden aaneen te rijgen. Dat is op het eerste oog een fijne opdracht. Code Veins tempo ligt bijvoorbeeld relatief laag. Hierdoor heb je in vrijwel alle situaties de mogelijkheid om je te herpositioneren en vervolgens met afstandswapens of castaanvallen veel schade aan te richten. Ook is het hierdoor makkelijker om je vijanden te besluipen en hen met een spectaculaire klap direct neer te halen.

©GMRimport

Nooit alleen

In Bloodborne en The Surge stuit je nog geregeld op grote groepen vijanden, maar in Code Vein kom je hoofdzakelijk in één-op-één gevechten terecht, wat kleine worstelpartijen met een vijand of drie daargelaten. Dit pakt goed uit: meerdere ontwikkelaars van de game, waaronder director Hiroshi Yoshimura en producent Keita Iizuka, hebben gewerkt aan de God Eater-delen. In zowel God Eater als Code Vein tikt vrijwel iedere confrontatie het niveau van een tussen- of eindbaasgevecht aan. Het is daarom des te crucialer om je acties perfect te timen, juist omdat vijanden een rijker palet aan aanvallen hebben en hun tactieken dus moeilijker te voorspellen zijn.

Bovendien is het gaaf dat je linea recta kunt wisselen tussen verschillende vechtstijlen, met behoorlijk uiteenlopende gameplay tot gevolg. Hier komt ook een tikje strategie bij kijken. Code Vein is ontiegelijk moeilijk, maar met een beetje gezond verstand kun je een klasse kiezen die net wat effectiever is tegen die veel te lange, enigszins slungelige demon. De verschillende wapens zijn geen godswonder, maar doen precies wat je verwacht: hamers en speren hebben een grotere reikwijdte dan handzwaarden, maar zijn minder precies en langzamer in gebruik. Zelfs je kompaan doet vrolijk mee. Al vlug gaat er een makker met je mee op reis, of je nu wilt of niet. Waar dit een doodzonde lijkt voor een soulsborne, werkt dit best aardig. Wel is het is zo dat je hierdoor totaal geen rust krijgt of even op adem kunt komen: de oneliners en nodeloze motivatiekreten vliegen je om de oren, tot vervelens toe en op de ongelukkigste momenten. Maar ach, dat is nog altijd tig keer beter dan de hulpeloze Yorda uit Ico of de steeds in de weg lopende Ashley in Resident Evil 4.

Code Vein heeft de verkeerde dingen op orde

-

©GMRimport

Nekslag

Het is vooral jammer dat het vechtsysteem niet zo scherp en precies is als de moeilijkheidsgraad vereist. De animaties van aanvallen duren dusdanig lang dat je nauwelijks de kans krijgt om daadwerkelijk op de gevechtsstrategie van vijanden te anticiperen. In plaats daarvan probeer je van tevoren in te schatten wat er gaat gebeuren en zet je op hoop van zegen een aanval in.

Wegrollen ter verdediging is bovendien niet altijd de beste optie: soms lijkt het alsof je geraakt wordt en doet het geen schade, terwijl je even later bij dezelfde handeling een nekslag krijgt. Of het nu willekeur, inconsistent gamedesign of domweg een bug is: het voelt niet eerlijk. Dit is niet te wijten aan het feit dat de game uitdagend is, maar ligt eerder aan de weinig responsieve besturing en de al te trage animaties. Ook heeft dit een weerslag op je vijanden: zij lijken eveneens nauwelijks te kunnen reageren op jouw plan van aanpak en ontvangen klappen alsof het niks is, om vervolgens uit een soort lompe noodzaak hun eigen slome zwaardslag in te zetten.

©GMRimport

Ook het leveldesign kan niet tippen aan genregenoten. Ontwikkelaar Bandai Namco heeft een dappere poging gedaan om een post-apocalyptische wereld te ontwerpen die als een consistent geheel voelt. Visueel is dat gelukt, maar het daadwerkelijke leveldesign is simpel, oninteressant en vooral irrelevant voor de gameplay.

Code Vein heeft de verkeerde dingen op orde. De vormgeving en esthetiek spreken boekdelen, je kunt je personage naar hartenlust vormgeven en zelfs je kompaan is de ergste niet. Maar het weinig responsieve vechtsysteem voorkomt dat de game tot grote hoogte stijgt.

Code Vein is vanaf 27 september verkrijgbaar op Xbox One, PlayStation 4 en pc. Voor deze review is de game op een PlayStation 4 Pro getest.

Oké
Conclusie

Code Vein oogt spectaculair, maar speelt te mat. Eens te meer wordt duidelijk dat een soulsborne valt of staat bij een gelaagd leveldesign en een precies uitgekiend vechtsysteem. Code Vein is op deze vlakken degelijk, maar niet overtuigend genoeg om echt indruk te maken.

Plus- en minpunten
  • Esthetiek, soundtrack en vormgeving, relatief langzaam tempo pakt goed uit
  • Simpele verhaalvertelling, levelontwerp en vechtsysteem laten te wensen over

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Hollow Knight Silksong in september speelbaar in Australisch museum
Gamer.nl
Nieuws

Hollow Knight Silksong in september speelbaar in Australisch museum

Maar waar blijft de releasedatum?

Terwijl de releasedatum van Hollow Knight Silksong nog altijd niet bekend is, werd wel bevestigd dat de game vanaf 18 september speelbaar is in ACMI, het nationale museum van schermcultuur te Australië.

De game wordt speelbaar in het in Melbourne gelegen museum als onderdeel van een voorstelling genaamd Game Worlds, waarin de spelwerelden van games centraal staan (via IGN). Naast dat de game speelbaar is op de expositie zijn er ook displays te zien over het ontwerp en artistieke richting van het spel.

Fans vragen zich vooral af wat deze aankondiging kan betekenen voor de release van Silksong, maar vooralsnog is daar niets bekend over. De game werd jaren geleden aangekondigd - in eerste instantie als downloadbare content voor Hollow Knight, en daarna als vervolg - maar is sindsdien meermaals uitgesteld. Tijdens de Switch 2 Direct vorige maand werd gemeld dat de game nog altijd dit jaar moet uitkomen.

In Silksong besturen spelers niet de Knight, maar Hornet, een NPC uit de eerste game. Hornet kan hoger springen en daar is het leveldesign dan ook omheen gebouwd. Het spel komt naar pc, Nintendo Switch en Switch 2, PlayStation- en Xbox-consoles.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Eerste zeven Leisure Suit Larry-games worden uit de Steam-verkoop gehaald
Gamer.nl
Nieuws

Eerste zeven Leisure Suit Larry-games worden uit de Steam-verkoop gehaald

Mogelijk gerelateerd aan de onzekere toekomst van Codemasters

De eerste zeven games in de Leisure Suit Larry-games zullen binnenkort niet meer te koop zijn via Steam.

Dat werd middels een statement door uitgever Assemble Entertainment bevestigd. De Leisure Suit Larry-games waren vooral aan het einde van vorig millennium populair vanwege de vele seksueel getinte grappen. Het gaat om de zes door Sierra On-Line gemaakte delen en het door High Voltage Software ontwikkelde Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude. Dit zijn de zeven spellen die uit de verkoop verdwijnen:

  • Leisure Suit Larry in the Land of the Lounge Lizards

  • Leisure Suit Larry Goes Looking for Love (in Several Wrong Places)

  • Leisure Suit Larry III: Passionate Patti in Pursuit of the Pulsating Pectorals

  • Leisure Suit Larry 5: Passionate Patti Does a Little Undercover Work

  • Leisure Suit Larry 6 – Shape Up Or Slip Out

  • Leisure Suit Larry: Love for Sail

  • Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude Uncut and Uncensored

Mensen die de games al hebben gekocht kunnen ze blijven downloaden en spelen. Daarnaast zullen de twee meest recente games uit de reeks - Leisure Suit Larry: Wet Dreams Don't Dry en Leisure Suit Larry: Wet Dreams Dry Twice - te koop blijven staan.

Een reden werd niet gegeven, maar volgens Phil Salvador van Video Game History Foundation heeft het mogelijk te maken met het feit dat de Leisure Suit Larry-IP eigendom is van Codemasters en gelicenseerd werd aan Assemble Games. Tegenwoordig is Codemasters echter onderdeel van Electronic Arts. Deze week werd tevens aangekondigd dat Codemasters stopt met de ontwikkeling van rallygames en is het X-account van Codemasters verwijderd - mogelijk verkeert de ontwikkelaar dus in zwaar weer binnen EA.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!