Crackdown 3 komt tien jaar te laat uit
PU.nl
Reviews

Crackdown 3 komt tien jaar te laat uit

Crackdown was twaalf jaar geleden een leuke verrassing. Als superagent sprong je rond in een stad en schoot je iedereen neer, terwijl je orbs verzamelde om beter te worden. Dit simpele concept was genoeg voor een hoop vermaak. Crackdown 2 viel een paar jaar later helaas tegen, maar nu doet Crackdown 3 een poging om een waardige opvolger neer te zetten.

Daar is de game deels in geslaagd, want alles voelt herkenbaar aan. Ken je dat plezier nog van je personage upgraden en upgraden, totdat je als een overdreven superheld van gebouw naar gebouw sprong en alle vijanden met het grootste gemak versloeg? Dat gevoel is helemaal terug.

Deze keer vermoordt een slechterik alle superagenten, totdat jouw dna wordt gebruikt om je weer tot leven te wekken. Helaas zijn daardoor al je skills verdwenen. Daarom moet je opnieuw beginnen. Op deze manier start een herkenbare reis, waarin je orbs verzamelt om sterker te worden en beetje bij beetje de wereld verovert.

©GMRimport

Orbs, orbs, orbs

Groene orbs zijn over de hele stad verspreid en verbeteren je behendigheid. Net als de vorige games moet je dus klimmen en springen om die glimmende bollen te vinden. Met genoeg orbs ga je in behendigheidslevel omhoog. Daardoor spring je steeds verder en hoger, totdat je als een jonge Superman belachelijke sprongen maakt. In het geval van je andere vaardigheden, word je beter in wat je veel gebruikt. Schiet je veel, dan krijg je wapen-orbs. Mep je er op los, dan krijg je kracht-orbs.

De stad waarin je wordt losgelaten zit vol met punten die bezet zijn door de vijand. Denk aan metrostations, fabrieken en raketbasissen. Heb je elke locatie van een categorie overgenomen - bijvoorbeeld elk metrostation - dan speel je een baas vrij om te verslaan. De weerstand wordt spelenderwijs steeds groter, maar je krijgt ook lompere wapens in je arsenaal. Daarmee zorg je elke keer voor een ware vuurwerkshow aan explosies.

De vernietiging via cloudtechnologie van Microsoft is indrukwekkend, maar zit verstopt in de verder inspiratieloze multiplayer

-

Maar dat idee kennen we grotendeels al van twaalf jaar geleden. Wat doet Crackdown 3 in 2019 nieuw? Afgezien dat je wat meer objecten kunt verwoesten, eigenlijk heel erg weinig. Als deze game tien jaar geleden was uitgekomen, dan was dat niet zo erg. Dan hadden we gewoon weer een reden om lekker te knallen in een open wereld. Toen was het nog vernieuwend om in zo'n speelse sandbox te stappen. Inmiddels zijn we veel meer gewend van games. Dit medium geeft ons zoveel mooie werelden, verhalen en innovatieve gameplay, dat Crackdown 3 door niets nieuws te doen erg verouderd aanvoelt.

©GMRimport

Superman? Super saai!

Het is knap dat de game ondanks alle superheldenkrachten, explosies, baasgevechten en een schreeuwende Terry Crews zo tergend saai is. Ben je eenmaal uitgegroeid tot een superheld, dan is het nog steeds leuk om rond te springen en alles te vernietigen, maar de weg er naartoe is eentonig en soms zelfs slaapverwekkend.

De game voelt in alles ouderwets aan. Vroeger waren we al blij met een grote open wereld waarin we vrijheid kregen, maar inmiddels willen we meer dan een constante herhaling van dezelfde missies, een flinterdun verhaal en schrijfwerk met grappen waar je tenen van kromtrekken. Zeker als deze grappen in de loop van de game tientallen keren worden herhaald. Daarnaast zijn we ook meerdere keren bugs tegengekomen waardoor we gewoonweg niet meer verder konden met een missie.

Ook van de multiplayer moet je niet teveel verwachten. Hoewel de game hier wel leuk gebruikmaakt van verticaal leveldesign en compleet vernietigbare gebouwen, heb je enkel twee modi waarin je elkaar neerschiet of territoria verovert. De vernietiging via cloudtechnologie van Microsoft is indrukwekkend, maar zit verstopt in de verder inspiratieloze multiplayer. Leuker had een battle royale-modus geweest, waarin je door het verzamelen van orbs sterker wordt. Ga je op jacht naar de orbs of de beste wapens? Helaas hebben de makers ook op dit vlak de moderne boot gemist.

Crackdown 3 is nu verkrijgbaar voor Xbox One en pc. Deze review is gebaseerd op de pc-versie.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Conclusie

Crackdown 3 biedt grotendeels dezelfde ervaring als het origineel. Met name het verzamelen van orbs en het daardoor steeds sterker worden is leuk. Helaas komt de game tien jaar te laat uit, waardoor bijna alles verouderd aanvoelt. De game is saai, zelfs als letterlijk alles om je heen ontploft.

Plus- en minpunten
  • Orbs verzamelen, superheld spelen zodra je krachten zijn gegroeid
  • Veel herhaling, erg saai, langzame opbouw tot het echt leuk wordt, geen vernieuwing, bugs

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!