Darksiders Genesis is simpel en uit balans
PU.nl
Reviews

Darksiders Genesis is simpel en uit balans

Darksiders Genesis is in veel previews vergeleken met actie-rpg’s als Diablo en Torchlight, maar dat is niet helemaal terecht. Het is eerder het vertrouwde Darksiders dat je kent, maar dan vanuit een ander perspectief.

Games als Diablo zijn namelijk opgezet als een groot loot-festijn, waarbij het vinden van nieuwe spullen en het steeds maar sterker worden het hele punt van het spel is. In Genesis vind je nauwelijks loot, word je niet merkbaar sterker en is het beleven van een avontuur je enige drijfveer.

Dat is niet per se slechter of beter, maar het maakt de opzet wel een stuk simpeler. Als War of zijn broer Strife doorloop je een aantal levels en slacht je alles af wat op je pad komt. Vaak eindigt een missie met een eindbaasgevecht, waarin je net even wat meer tactiek nodig hebt dan het hersendode geram tegen de normale vijanden. Daarna is het door naar de hubwereld, waar je een aantal items en upgrades kunt kopen, en op naar de volgende missie.

©GMRimport

Geen eigen smoel

De enige ‘loot’ die je tegenkomt zijn de zielen van de monsters die je verslaat. In een uitgebreid schema kun je die activeren, maar ze geven slechts een kleine boost waar je nauwelijks iets van merkt. Denk aan extra’s als ‘1% meer damage’ of ‘0,2 seconden langer de tijd om te ontwijken’. Als je genoeg van dezelfde ziel verzamelt, worden die cijfers nog iets hoger, maar het is nooit iets om over naar huis te schrijven.

Geen loot, weinig statistieken en ook nog weinig keuzes in de vaardigheden die je kunt gebruiken: Genesis heeft een stuk minder aanpassingsmogelijkheden dan een Diablo. Zoals gezegd is die vergelijking dan ook totaal oneerlijk. Darksiders is simpeler van opzet en dat is niet per se erg. Sterker nog: het is juist wel prettig dat het zo makkelijk te begrijpen is. Na een paar minuten weet je precies wat de bedoeling is.

Ook voelt de game gewoonweg niet helemaal af, omdat je om de haverklap tegen een technisch probleem aanloopt

-

Vooral als je coöperatief speelt, komt dat goed tot uiting. Al snel raas je samen met een co-op-buddy door de levels heen, terwijl je links en rechts monsters tot moes slaat. War en Strife spelen ook echt anders, waardoor je goed moet samenwerken. War is een lompe vechter en bestuurt eigenlijk precies hetzelfde als in Darksiders 1. Met een groot zwaard zwaait hij wild om zich heen. Strife heeft minder HP, maar is een stuk sneller en kan vijanden vanaf een afstand bestoken. Met verschillende soorten munitie in zijn pistolen doet hij op meerdere manieren veel schade.

©GMRimport

Gevechten zijn een worsteling

Niks mis met een simpele opzet dus, maar dan moet de combat wel staan als een huis. Dat is in Genesis helaas niet het geval. Gevechten voelen warrig en eentonig, omdat je eigenlijk alleen steeds op dezelfde knop aan het rammen bent. Vijandelijke aanvallen zijn makkelijk te herkennen en met een goed getimede dodge eenvoudig te ontwijken.

Ook zijn er een aantal verbijsterende designkeuzes gemaakt, zoals de stijlvolle afmakers. Als een vijand genoeg schade oploopt, kun je hem met een druk op de knop executeren. Daardoor begin je echter aan een lange animatie die je niet kunt onderbreken. Je bent dan wel eventjes onkwetsbaar, maar in de tijd dat jij met de afmaker bezig bent, kan een vijand makkelijk een aanval inzetten. Net als je klaar bent met je executie, word je dan plots geraakt, zonder dat je daar veel aan kunt doen.

Daarnaast voelt de combat niet in balans. War heeft bijvoorbeeld een krachtige aanval waarmee hij vijanden in een groot gebied om hem heen kan raken. Tijdens een groot deel van het spel is die aanval echter zo sterk, dat iedereen om hem heen meteen dood neervalt. En anders zijn ze wel gewond genoeg om gelijk geëxecuteerd te kunnen worden. Deze vaardigheid kun je niet oneindig vaak achter elkaar uitvoeren, maar wel vaak genoeg om de uitdaging een beetje te laten verdwijnen.

Ook voelt de game gewoonweg niet helemaal af, omdat je om de haverklap tegen een technisch probleem aanloopt. Zo konden wij meerdere keren sterke vijanden op ons gemakje van een afstandje doden, omdat ze vast bleven zitten achter een onzichtbaar stukje van de omgeving. Daar bleven we zelf trouwens ook nog wel eens achter haken wanneer we probeerden om een aanval te ontwijken, waardoor we ineens toch geraakt werden.

Doordat je niet het gevoel hebt echt sterker te worden, bijvoorbeeld door loot of statistieken, mist Darksiders Genesis urgentie. Het verhaal is daarbij niet meer dan een kapstok om je van de ene eindbaas naar de andere te loodsen. Het is best leuk om er in de coöperatieve stand met een vriend in vijftien uur doorheen te beuken, maar de ervaring blijft niet hangen.

Darksiders Genesis is getest op een pc. De game verschijnt op 5 december op pc en Google Stadia, en op 14 februari 2020 voor Xbox One, PlayStation 4 en Nintendo Switch.

Oké
Conclusie

Darksiders Genesis voelt aan als een B-game. Daar is niks mis mee en het rechtvaardigt ook de lagere prijs. Toch hadden we wat meer balans en urgentie mogen verwachten.

Plus- en minpunten
  • Leuke coöperatieve actie, makkelijk te begrijpen
  • Simpel en ongebalanceerd, technische problemen, weinig aanpassingsopties

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
FTC laat het hoger beroep tegen de Activision Blizzard-overname vallen
PU.nl
Nieuws

FTC laat het hoger beroep tegen de Activision Blizzard-overname vallen

De overname werd twee jaar geleden al goedgekeurd in een rechtszaak

Twee jaar nadat Microsofts overname van Activision Blizzard in een rechtszaak werd goedgekeurd, heeft de Amerikaanse Federal Trade Commission (FTC) zijn aanklacht tegen Microsoft laten vallen.

De Federal Trade Commission wilde de overname van Call of Duty-uitgever Activision Blizzard door Microsoft blokkeren via een rechtszaak. Rechter Jacqueline Scott Corley besloot in 2023 echter dat de overname door mocht gaan. In andere landen en regio kreeg Microsoft toestemming van waakhonden, waardoor het bedrijf achter Call of Duty uiteindelijk onderdeel van Microsoft werd.

In de loop van 2023 kondigde de FTC aan het hier niet bij te laten en in hoger beroep te gaan. Begin deze maand bleek echter al dat het verzoek tot hoger beroep werd afgewezen. Nu is duidelijk dat de FTC de zaak in zijn totaliteit laat vallen. "De Commission heeft bepaald dat het de publieke belangen beter kan bedienen door de bestuursrechtelijke geschillen van deze zaak te laten vallen", aldus de waakhond.

Microsofts directeur Brad Smith: "Deze beslissing is een winst voor gamers over heel het land en een logische keuze van Washington, D.C. We zijn de FTC dankbaar voor deze aankondiging."

De overname van Activision Blizzard door Microsoft heeft laatstgenoemde bedrijf in ieder geval geen windeieren gelegd. Uit fiscale cijfers blijkt dat de omzet die de Xbox-tak van het bedrijf genereerd aanzienlijk is gegroeid is ten opzichte van voorheen, en dat komt voor een groot deel door de content van Activision Blizzard. Microsoft heeft zich daarbij aan zijn woord gehouden om Call of Duty op meerdere systemen beschikbaar te blijven stellen. Sterker nog: het bedrijf heeft diverse games die voorheen exclusief op Xbox beschikbaar waren ook naar andere platforms gebracht.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
A24 bevestigt komst van Elden Ring-film door Alex Garland
PU.nl
Nieuws

A24 bevestigt komst van Elden Ring-film door Alex Garland

De geruchten blijken te kloppen

Filmstudio A24 en uitgever Bandai Namco hebben bevestigd aan een verfilming van Elden Ring te werken. De regie en het schrijfwerk is in handen van Alex Garland.

Dat valt in een persbericht te lezen. "Om de epische wereld en intense actie van Elden Ring op film vast te leggen, wordt het project geleid door filmmaker Alex Garland (Ex Machina, Civil War, Warfare) als schrijver en regisseur. De film wordt geproduceerd door Peter Rice, samen met Andrew Macdonald en Allon Reich van DNA, en George R. R. Martin en Vince Gerardis." Meer details over de film zijn er nog niet. Onlangs gingen er al geruchten over de komst van de film.

A24 staat al sinds jaar en dag bekend om het uitbrengen van films met een originele insteek en een focus op sterk ontwikkelde personages, van Lady Bird en Moonlight tot Midsommar en Everything Everywhere All At Once. Het productiebedrijf lijkt steeds meer interesse te hebben in gameverfilmingen - het werkt ook aan een film gebaseerd op Death Stranding.

Elden Ring verscheen in 2022 - en komt later dit jaar ook op Switch 2 uit - en wordt gezien als een van de meest succesvolle games van Fromsoftware tot nu toe. De game pakt de uitdagende soulslike gameplay uit de Dark Souls- en Demon's Souls-games en plaatst die in een open spelwereld. Multiplayer-spin-off Elden Ring Nightreign verschijnt op 30 mei.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!