De Lucid Sound LS15P: Sobere gameheadset met uitstekende draadloze verbinding
Gamer.nl
Reviews

De Lucid Sound LS15P: Sobere gameheadset met uitstekende draadloze verbinding

LucidSound ontwikkelt gameheadsets die het moeten hebben van hun doeltreffendheid. Geen schreeuwende ledverlichting en felle kleuren, maar strakke, zilveren en zwarte ontwerpen die compatibel zijn met de nieuwste consoles.

De LS15P is met zijn 82 euro op prijsgebied een middenmoter in het assortiment van Lucid Sound. Deze draadloze headset wil niet alleen voorzien in gebruik met de Playstation 4 en 5, maar dankzij een tweede microfoon ingebouwd in de headset zelf ook een handigheid bieden voor onderweg.

Sober en zeer efficiënt

De Lucid Sound LS15P voelt degelijk en licht aan. Zowel de schelpen als de hoofdband van deze draadloze headset zijn gemaakt van hard plastic. De hoofdband en de ruime oorschelpen zijn bekleed met memory foam, dat op zijn beurt is bedekt met een synthetische leervariant. Ondanks de synthetische bekleding is de LS15P behoorlijk comfortabel en valt het alleszins mee met de warmteopbouw. Mocht de bekleding toch niet in de smaak vallen, kun je voor een kleine 20 euro vervangende oorkussens bestellen die zijn voorzien van een speciale, met gel gevulde koelingsring en stoffen bekleding.

De LS15P is verder een vrij sobere headset. Er is - in lijn met het andere assortiment van LucidSound - geen flitsende belichting of een overdaad een knoppen. Je vindt op de schelpen een ingang voor een oplaadkabel, een loskoppelbare microfoon en een minijack-ingang die je zou kunnen gebruiken voor het verbinden met handheld devices en smartphones.

©GMRimport

De minijackkabel die nodig is voor het maken van een bekabelde verbinding wordt echter niet standaard meegeleverd en moet je dus los aanschaffen. Buiten het feit dat de minijackkabel niet wordt meegeleverd is het een vreemde keuze om alleen in smartphonecompatilbiliteit te voorzien middels een minijackverbinding, aangezien de meeste telefoons tegenwoordig niet eens meer een minijackingang hebben.

De buitenkant van beide oorschelpen doet dienst als zowel draai- én drukknop. De linkeroorschelp bedient het volume van de headset en kan worden ingedrukt om het geluid volledig te dempen. De rechteroorschelp bedient bij pc-gebruik de balans tussen game- en chatgeluid en kan worden ingedrukt om die microfoon in- of uit te schakelen. Er is een ingebouwde equalizer die je kunt bedienen middels een knop onderop de rechterschelp. Dat de equalizer zit ingebouwd in de headset zelf, resulteert erin dat je zowel op Windows en Mac-pc’s als Playstation 4 en 5 door de drie verschillende equalizerpresets kunt schakelen.

Vooralsnog is er voor de LS15P-headset geen extra software beschikbaar. Afgaand op de andere (draadloze) headsets die LucidSound op de markt heeft gebracht, komt er op termijn wel een firmware updater beschikbaar. Als de updater op dezelfde manier werkt als bij de andere draadloze headsets, moet je de meegeleverde usb-dongle hiervoor inpluggen in een Windows-pc. Dit terwijl je met een paperclip de pairing-button ingedrukt houdt tot het lampje op de dongle sneller begint te knipperen, om zo vervolgens de update te draaien. Het is geen uitzonderlijk gestroomlijnd systeem, maar het is dan ook geen handeling die je wekelijks hoeft uit te voeren.

©GMRimport

In de praktijk

Zoals gezegd is de LS15P een draadloze headset specifiek geschikt voor gebruik in combinatie met de Playstation 4 én 5. Het eerste dat opvalt bij het verbinden met een console is hoe vlot en gestroomlijnd dit verloopt. Dongle inprikken, headset inschakelen en het werkt. Ook op zowel Windows als Mac-pc’s is het een fluitje van een cent om de headset middels de dongle te verbinden – er komt hier ook geen speciale software aan te pas. De verbinding is daarnaast zeer stabiel en reikt behoorlijk ver: een meter of tien met een muur ertussen zonder haperingen in het geluid blijkt geen probleem.

Naast de uitstekende verbinding valt ook de klank van de LS15P positief op. Er is in de klank van deze headset veel ruimte voor het middenlaaggebied. Dat resulteert in een verassend warme klank die je niet direct verwacht bij een gameheadset. Luister je muziek met de LS15P, dan merk je echter wel dat deze warmte en het bijbehorende sublaag snel de overhand nemen. Dat is voor zachtere, akoestische muziek geen probleem, maar het zorgt af en toe voor een ietwat ongebalanceerde luisterervaring bij elektronische muziek.

In-game resulteert deze nadruk op een groot gevoel van immersie. Vooral omgevingsgeluiden klinken diep en open op deze headset. Het zorgt voor een meeslepende ervaring. Het hoog is daarnaast gedefinieerd genoeg om efficiënt te lokaliseren zonder dat het schel of scherp klinkt. Het ontbreekt hier wel aan echte definitie, waardoor echte, aanraakbare texturen in de klank wegblijven. Daarnaast voelt vanwege de focus op het middenlaaggebied lokaliseren enigszins traag aan. Dit is geen probleem bij verhalende games, maar kan bij snellere shooters wel eens tegenwerken. De eerder genoemde equalizer presets kunnen je hier een klein beetje bij helpen: de Signature Sound geeft iets meer focus in de hogere frequentieregionen.

©GMRimport

Concluderend

Er zit geen grammetje teveel aan de LS15P van LucidSound, en dat is een interessante insteek voor een gameheadset. Als je je niet verschuilt achter een overvloed aan instelopties en kekke verlichting, is het natuurlijk wel zaak dat het in de kern goed zit. Gelukkig is dat het geval: de LS15P biedt een no nonsense, goed gebalanceerde luisterervaring die in verhouding is met de prijs. De headset is daarnaast aangenaam eenvoudig in gebruik en blijft tot zeker een aantal uur achterelkaar behoorlijk gemakkelijk zitten. Verbinding maken met de draadloze dongle gaat daarnaast niet alleen razendsnel - deze verbinding draagt ver en is zeer stabiel.

Naast de uitstekend klinkende, loskoppelbare microfoon zit er ook nog een microfoon in de headset gebouwd. Deze ingebouwde mircofoon zou de LS15P eenvoudiger multi-inzetbaar moeten maken, maar het ontbreken van de minijackkabel - benodigd voor het verbinden met smartphones of handheld devices - doet deze insteek teniet. Het niet standaard meeleveren van deze kabel is een vreemde keuze voor een headset die zichzelf aanprijst vanwege zijn compatibiliteit met telefoons. Daar komt ook nog eens bij dat een minijackverbinding steeds minder gangbaar is op de gemiddelde smartphone. Een flinke schoonheidsfout. Hou je van de gimmicks en ben je gebaat bij surround sound-opties, kun je deze beter overslaan. Ben je opzoek naar een degelijke, eenvoudige, maar doeltreffende gameheadset die voor zijn prijspunt prima klinkt, dan is de LS15P zeker het overwegen waard.

6,565

  • Pluspunten

  • Degelijke, comfortabele headset

  • Eenvoudig in gebruik

  • Goede, verreikende draadloze verbinding

  • Minpunten

  • Ontbrekende minijackkabel

  • Compatibiliteit met smartphones alleen via minijack

Lees andere headset-reviews:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
South of Midnight heeft meer dan een miljoen spelers bereikt
Gamer.nl
Nieuws

South of Midnight heeft meer dan een miljoen spelers bereikt

De game verscheen afgelopen april voor Xbox Series, pc en Game Pass

Meer dan een miljoen mensen hebben de op 8 april uitgekomen Xbox Series- en pc-game South of Midnight gespeeld.

Dat blijkt uit een artikel van Game Rant, waar men met Guillaume Provost, studiohoofd van ontwikkelaar Compulsion Games, heeft gepraat. Provost gaf daarbij aan dat de game inmiddels door meer dan een miljoen mensen is gespeeld.

South of Midnight is een third-person actiegame die zich afspeelt in een moerasachtige wereld met monsterachtige wezens. De graphics vallen daarbij meteen op door de unieke manier waarop het geheel stop-motion-animatie nabootst.

In South of Midnight wordt hoofdpersonage Hazel naar een gotische wereld getransporteerd waarin realiteit en fantasie met elkaar verweven zijn en eeuwenoude wezens uit folklore tevoorschijn komen. Het spel is zoals gezegd ontwikkeld door Compulsion Games, dat We Happy Few ontwikkelde en inmiddels onderdeel uitmaakt van Xbox Games Studios.

South of Midnight is verkrijgbaar voor Xbox Series X en S en pc. De game staat ook op Xbox Game Pass. Het spreekt voor zich dat Game Pass-spelers worden meegerekend met de totale spelersaantallen van de game.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gerucht: Ubisoft heeft negen Assassin's Creed-games gepland
Gamer.nl
Nieuws

Gerucht: Ubisoft heeft negen Assassin's Creed-games gepland

Waaronder een aantal remakes en multiplayergames

Ubisoft zou plannen hebben voor negen Assassin's Creed-games de komende jaren.

Insider Gaming plaatste een artikel waarin het enkele details gaf over deze negen games - waarvan sommigen al zijn bevestigd en anderen al geruime tijd het onderwerp van geruchten zijn. Het gaat om twee grootschalige rpg's in de stijl van Shadows en Valhalla, drie remakes, één 'kleinere' ervaring, twee multiplayergames en één mobiel spel. Deze games moeten volgens de planning de komende zes jaar verschijnen.

De eerstvolgende Assassin's Creed-game die uit zou komen, zou Assassin's Creed Jade zijn, de al onthulde mobiele game die zich in China afspeelt. Dit zou worden opgevolgd door een game met de codenaam Invictus, een multiplayergame die geïnspireerd is door Fall Guys en zestien spelers per potje het tegen elkaar laten opnemen. Er zouden al plannen zijn om de game zo'n vijf jaar te ondersteunen met updates en nieuwe content.

Rond dezelfde tijd als Invictus zou een Assassin's Creed-spel met de codenaam Obsidian uitkomen. Dit zou de remake van Assassin's Creed 4: Black Flag betreffen waar al geruime tijd geruchten over gaan. Ergens nadat de contentplanning voor Assassin's Creed Shadows ten einde komt (ongeveer twee jaar na release van de game) zou vervolgens 'Hexe' op de planning staan, een iets kleinere ervaring met - volgens eerdere geruchten - een focus op bovennatuurlijke krachten. De game zou ongeveer een jaar aan dlc-ondersteuning krijgen.

Ongeveer een jaar na Hexe zou een game met de codenaam Scarlet op de planning staan. Dit zou de volgende grote rpg in de reeks betreffen. Volgens Insider Gaming is de productie van dit spel inmiddels begonnen en zou het qua setting India, de Middenlandse Zee en de Azteken aanhouden. Dit zou gevolgd worden door Stardust, de volgende remake van een Assassin's Creed-game. Het is niet bekend waar de remake op gebaseerd is.

De laatste drie Assassin's Creed-games die op de planning staan, zijn Emerald, de derde rpg en de derde remake. Over de laatste twee titels is nog niets bekend, maar Emerald zou wederom een multiplayergame zijn met een vijfjarenplan.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!