Desperados 3 doet oude tijden herleven
PU.nl
Reviews

Desperados 3 doet oude tijden herleven

Niemand zal het je kwalijk nemen als de naam ‘Desperados’ je niet gelijk iets zegt. Desperados werd begin deze eeuw nog vaak in één adem genoemd met het legendarische Commandos, dat dezelfde strategische opzet kent. Het laatste deel, Helldorado, is echter alweer veertien jaar oud en droeg niet eens de naam van de reeks. Gezien de respectabele leeftijd van de serie besloot ontwikkelaar Mimimi van Desperados 3 wijselijk een prequel te maken.

In Desperados 3 heeft premiejager John Cooper, de cowboy die we nog kennen uit de eerdere games, een persoonlijke rekening te vereffen. Onderweg verzamelt John een kleurrijk team aan revolverhelden, die je van bovenaf in real-time aanstuurt. Soms bestuur je in een missie maar één personage, een andere keer heb je ze alle vijf onder de knoppen. Deze ‘Magnificent Five’ zijn allemaal anders.

©GMRimport

Cowboys en sluipmoordenaars

John Cooper beschikt bijvoorbeeld over twee pistolen en een werpmes, terwijl Kate O’Hara, eveneens een oude bekende, zichzelf kan vermommen en wachters gemakkelijk afleidt met haar charmes. Misschien wel het interessantste personage is Isabelle Moreau, die met haar voodookrachten vijanden tijdelijk kan overnemen, of vijanden aan elkaar kan linken. Als eentje dan sterft, stopt bij de ander ook de hartslag.

Sommige verschillen zijn subtieler en ontdek je pas gaandeweg. Zo kunnen John en Isabelle zwemmen, waardoor zij in een enkel level andere routes kunnen nemen dan hun kompanen. Doc McCoy en Kate verslepen lichamen kruipend in plaats van lopend, waardoor zij moeilijker te spotten zijn dan bijvoorbeeld Hector Mendoza, die dan wel weer twee lichamen tegelijk over zijn schouders kan gooien.

Een Hitman-achtige aanpak is nodig, waarin je per situatie bekijkt wat het slimste is om te doen.

-

Speelbare diorama’s

Al deze vaardigheden zijn het recept voor een geweldig tactisch schouwspel dat zich voltrekt in prachtige, gedetailleerde Western-diorama’s. Denk aan een trein (die natuurlijk overvallen wordt), een spoorbrug (die natuurlijk opgeblazen wordt), een authentiek Westerndorpje en het kleurrijke New Orleans. De sfeervolle muziek en prima voice-overs maken de setting compleet.

De levels zijn groot en open, waardoor er talloze verschillende routes naar je doel zijn. Revolverhelden zullen het einde van het level echter niet vaak zien. Daarvoor beschik je simpelweg over te weinig kogels voor te veel vijanden. Een Hitman-achtige aanpak is dus nodig, waarin je per situatie bekijkt wat het slimste is om te doen. Constant zoek je de weg van de minste weerstand, bepaal je welke vijanden uit te schakelen zijn en in welke volgorde, en welk personage je daar dan voor nodig hebt. Je ontkomt er dan niet aan om veel gebruik te maken van Showdown, wat je de gelegenheid geeft per personage een aantal stappen te plannen, en dan simultaan uit te voeren.

©GMRimport

Zelf nadenken

Het sterke van Desperados 3 is dat er geen overduidelijke oplossing is. Het is niet alsof de makers een aantal vaste routes hebben uitgestippeld waarlangs je alleen nog maar een specifiek personage met een specifieke vaardigheid moet inzetten. Je personages hebben zeker hun sterke en zwakke punten, maar zijn tegelijkertijd zo veelzijdig dat ze in elke situatie hun mannetje staan. Dat geeft je de vrijheid om zelf te plannen en te improviseren.

Juist daarom is het uitspelen van een level telkens weer een feest. Het is namelijk echt je eigen prestatie geweest. Het is dan ook tof dat je na het uitspelen van een missie nog een soort samenvatting te zien krijgt, waarin versneld alle routes van je personages en al hun acties in kaart worden gebracht. Je ziet dan ook gelijk hoe groot de omgevingen zijn en ontdekt niet alleen hoe het misschien ook had gekund, maar wordt er onsubtiel op gewezen hoe lang je over een missie hebt gedaan.

©GMRimport

Zo lang als een Westernfilm

De missies duren gerust even lang als een film van Sergio Leone, variërend van A Fistful of Dollars (anderhalf uur) tot Once Upon a Time in the West (bijna drie uur). Dat komt deels doordat de levels gewoon erg groot zijn en je vaak meerdere doelen moet voltooien. Maar de speeltijd loopt vooral op door eindeloos herladen.

Daar windt de game zelf ook geen doekjes om. Als je langer dan een minuut geleden voor het laatst hebt gesaved, verschijnt er een confronterend timertje in beeld die aangeeft hoe lang je al op het randje leeft. Het is echt aanbevolen om dan gelijk weer op de quicksave-knop te duwen, want Desperados 3 is onvergeeflijk moeilijk. Zelfs op de standaard moeilijkheidsgraad is één verkeerde klik al dodelijk.

The good én the bad

Dat is zowel een plus- als een minpunt. De hoge moeilijkheidsgraad stelt je eigen tactische inzicht echt op de proef, want maar een beetje aanmodderen is simpelweg niet goed genoeg. Die gedachtegang is zeker te prijzen. Toch is het soms jammer dat het niet mogelijk is om terug te vallen op een plan b wanneer een van je personages toch een keer gespot wordt.

Personages kunnen elkaar bijvoorbeeld niet weer tot leven wekken en wachten passief af tot jij hen opdrachten geeft. Probeer dan maar eens een schietgevecht te houden op misschien wel drie, vier of vijf plaatsen tegelijk. Dat is niet te doen en dus is het praktisch over en uit op het moment dat één personage het verprutst. Hopelijk is je laatste quicksave op zo’n moment niet te oud.

Het maakt van Desperados 3 veelal een trial-and-error exercitie, waarin je kijkt of iets lukt en zo niet, gewoon herlaadt. Dat is wel iets om in het achterhoofd te houden als je aan Desperados 3 begint. De game is verder zeker aan te raden, want het puzzelen, het uitvogelen en de perfecte strategie ten uitvoering brengen is bevredigend genoeg dat we ons afvragen waarom we in hemelsnaam zo lang hebben moeten wachten op een nieuwe Desperados.

Desperados 3 is nu beschikbaar op pc, Xbox One en PS4. Voor deze review is de game getest op pc.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Uitstekend
Conclusie

Desperados 3 doet oude tijden herleven – en niet alleen die van het Wilde Westen. Ontwikkelaar Mimimi blaast succesvol nieuw leven in een verloren gewaande serie uit een uitstervend genre. Desperados 3 stelt je tactische inzicht en vermogen om te improviseren keer op keer op de proef, waardoor iedere overwinning ook echt als jóuw overwinning voelt. Als kers op de taart oogt en klinkt de game perfect sfeervol. Hier leg je graag een vuistvol dollars voor op tafel – of zelfs een paar dollars meer.

Plus- en minpunten
  • Tactisch uitstekend gebalanceerd, lekker cowboysfeertje, zeer uitdagend
  • Soms wel erg onvergeeflijk

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Schrijversteam van Assassin's Creed Netflix-serie bekend
PU.nl
Nieuws

Schrijversteam van Assassin's Creed Netflix-serie bekend

Waaronder de schrijfster van Station Eleven

Het schrijversteam van de live-action Assassin's Creed-serie die voor Netflix gemaakt wordt is bekend.

Nexus Point News meldt dat de Writer's Guild of America verschillende schrijvers die aan de serie werken heeft verklapt. Een van de meest opvallende namen is Emily St John Mandel, de schrijfster van de boeken The Glass Hotel en Station Eleven. Laatstgenoemde boek werd eerder al verfilmd door HBO, en daar werkte Mandel ook aan als producent. Het blijkt dat ze ook als 'executive story editor' aan de aankomende God of War-serie van Amazon Prime werkt.

Sanaz Toossi, de toneelschrijver die vooral bekend is van het op dit moment lopende stuk English, is ook een van de schrijfsters van de aankomende Assassin's Creed-serie. Ook Sam Reynolds - bekend van The Walking Dead: World Beyond - en Tom Hemmings - een producent van de Halo-televisieserie - werken aan het script.

David M Wiener (executive producer van de Halo-televisieserie) en Roberto Patino (executive producer van Westworld) zijn aangesteld als showrunners. Zowel Claire Kiechel (HBO's Watchmen en Star Wars-serie The Acolyte) en Jaquén Castellanos (schrijfster van Good American Family en The Affair) zijn aangesteld als co-executive producenten.

Vorige maand onthulde Netflix dat de in 2020 aangekondigde Assassin's Creed-serie nog steeds op de planning staat. Veel meer details zijn er op moment van schrijven niet.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Square Enix werkt aan nieuwe IP, Kingdom Hearts: Missing Link geannuleerd
PU.nl
Nieuws

Square Enix werkt aan nieuwe IP, Kingdom Hearts: Missing Link geannuleerd

Het bedrijf wil zich nog meer richten op kwaliteit boven kwantiteit en multiplatformreleases

Square Enix werkt samen met TBS Television aan de ontwikkeling van een nieuwe IP. Daarnaast heeft de Japanse uitgever de mobiele game Kingdom Hearts: Missing Link geannuleerd.

Het bedrijf maakte zijn meest recente fiscale kwartaalcijfers vandaag bekend, waaruit het bovenstaande bleek. Details over de nieuwe IP die in samenwerking met het Japanse televisiebedrijf TBS Television wordt ontwikkeld zijn er nog niet. De zender is in ieder geval bekend van programma's als Takeshi's Castle, Ninja Warrior en Ultraman.

Kingdom Hearts: Missing Link is dus geannuleerd nadat het spel vorig najaar al voor onbepaalde tijd werd uitgesteld. Volgens Square Enix was het moeilijk om een product te creëren die voor lange tijd speelbaar zou blijven. Het bedrijf benadrukte dat de Kingdom Hearts-reeks blijft voortbestaan en dat er nog altijd hard gewerkt wordt aan Kingdom Hearts 4.

Square Enix benadrukte tot slot wederom plannen om zich op kwaliteit boven kwantiteit te richten, en sprak wederom de noodzaak uit om games op meerdere systemen uit te brengen. Dit maakt onderdeel uit van een driejarenplan die eindigt op maart 2027. Het is de bedoeling dat het bedrijf daarna dusdanig goed gestructureerd is dat het op een consistente basis nieuwe delen in belangrijke franchises uit kan brengen.

Uit het fiscale kwartaalrapport blijkt dat de verkoop van singleplayergames van de uitgever is gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Wel is de winst omhooggegaan dankzij Dragon Quest 3 HD-2D Remake, dat beter dan verwacht verkocht. Ook de winst voor mmo's van het bedrijf is gestegen - mede dankzij de release van Final Fantasy 14-uitbreiding Dawntrail afgelopen zomer. De verkoop en winst van mobiele games is scherp gedaald, vooral omdat het bedrijf diverse mobiele games heeft stopgezet.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!