Dragon Quest 11 S: Definitive Edition overtreft het origineel
PU.nl
Reviews

Dragon Quest 11 S: Definitive Edition overtreft het origineel

Square Enix laat met Dragon Quest 11 S: Definitive Edition zien dat een Switch-port beter kan zijn dan het origineel. In het geval van deze jrpg is dat al helemaal een kers op de taart.

Vorig jaar schreef ik nog dat het zo jammer was dat Dragon Quest 11 een midi-soundtrack heeft, juist omdat geluid en muziek zo sfeerbepalend is binnen de decenniaoude serie. In de Switch-versie is er wel een volledig orkestrale versie en eigenlijk is dat al reden genoeg om deze game te proberen. De kwaliteit van de composities, het concert en de opnames is werkelijk verbluffend.

©GMRimport

Kwalitatief beter

De toevoeging is kenmerkend voor deze heruitgave. Het gaat hier niet hoofzakelijk om een paar extra opdrachten of een nauwelijks relevante verhaallijn (ook al zijn ze aanwezig en zijn ze komisch, passend bij het platform en vol referenties naar de serie). Nee, de Switch-versie van Dragon Quest 11 is vooral kwalitatief beter dan de gelijknamige jrpg die vorig jaar voor PlayStation 4 en pc verscheen.

Denk bijvoorbeeld aan de aanwezigheid van de oorspronkelijke Japanse voice-over. Of dat je gevechten versneld kunt doorlopen om zo makkelijker wat extra ervaringspunten binnen te slepen. Of in een praktischer scenario: dat je door deze versnelling wat vlugger die ene kerker kunt afronden, nog voordat je bij jouw treinhalte je Switch moet uitschakelen.

Dit lijken op het eerste gezicht misschien kleine aanpassingen, maar binnen de context van een jrpg van deze schaal maken ze een wereld van verschil. Kwalitatief beter geluid, de oorspronkelijke voice-over en meer vrijheid qua speltempo vormen zelfs uitstekende redenen om Dragon Quest 11 op de Switch te spelen en niet op pc of PlayStation 4. Toegegeven: de grafische kwaliteiten van de Switch-versie zijn niet om over naar huis te schrijven, maar net als bij The Legend of Zelda: Breath of the Wild maken de vormgeving, sfeer en kleurschakeringen vrijwel alles goed.

©GMRimport

16-bit doet veel

En dan kun je de gehele game nog in een 16-bit-stijl spelen ook. Een gimmick, zou je denken, zeker omdat er tijdens de gevechten niet eens animaties zijn. Maar het verandert de game meer dan je in eerste instantie zou denken. Waar je normaliter te maken krijgt met een grootse, open wereld en heerlijke tussenfilmpjes, richt de 2D-modus zich nagenoeg volledig op de jrpg-gameplay. Je krijgt te maken met random encounters, de gevechten zelf verlopen sneller en je vindt veel makkelijker je weg in net ontdekte steden.

Qua verhaalvertelling komt Dragon Quest 11 in 16-bit minder goed tot z’n recht, maar het biedt een aangename afwisseling qua tempo en speelstijl. Het is dus meer dan een grafische gimmick. Het enige manco is dat je niet linea recta tussen 16-bit en 3D kunt schakelen, maar dat je een hoofdstuk opnieuw moet beginnen. Maar aangezien je ervaringspunten, verkregen objecten en volgestouwde portemonnee sowieso telkens worden overgezet, is dit geen enorm nadeel.

©GMRimport

Bestaansrecht

Net als Xenoblade Chronicles laat Dragon Quest 11 S: Definitive Edition zien dat er bestaansrecht is voor grootschalige 3D-jrpgs op de Nintendo Switch. Wellicht indrukwekkender is het feit dat Square Enix een nog betere en sfeervollere game dan het origineel heeft ontwikkeld, op een platform dat bij lange na niet de technische capaciteiten van de PlayStation 4 of een game-pc heeft.

Dragon Quest 11 S: Definitive Edition is nu verkrijgbaar voor Nintendo Switch. Dragon Quest 11 verscheen eerder voor pc en PlayStation 4. Lees onze review van deze uitgave hier.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Fantastisch
Conclusie

Ook op de Nintendo Switch is Dragon Quest 11 een fantastische jrpg. De grafische concessie weegt niet op tegen de toevoeging van een orkestrale soundtrack en de Japanse voice over. En dan kun je de gehele game ook nog eens in 2D spelen, met net iets snellere en directere gameplay als gevolg. Ports naar de Switch kunnen dus ook een upgrade zijn ten opzichte van het origineel.

Plus- en minpunten
  • Een van de beste en leukste jrpgs van dit decennium, orkestrale soundtrack, extra content, 2D-modus
  • Grafisch en technisch niet enorm overtuigend

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!