Dragon Quest 11 S: Definitive Edition overtreft het origineel
Gamer.nl
Reviews

Dragon Quest 11 S: Definitive Edition overtreft het origineel

Square Enix laat met Dragon Quest 11 S: Definitive Edition zien dat een Switch-port beter kan zijn dan het origineel. In het geval van deze jrpg is dat al helemaal een kers op de taart.

Vorig jaar schreef ik nog dat het zo jammer was dat Dragon Quest 11 een midi-soundtrack heeft, juist omdat geluid en muziek zo sfeerbepalend is binnen de decenniaoude serie. In de Switch-versie is er wel een volledig orkestrale versie en eigenlijk is dat al reden genoeg om deze game te proberen. De kwaliteit van de composities, het concert en de opnames is werkelijk verbluffend.

©GMRimport

Kwalitatief beter

De toevoeging is kenmerkend voor deze heruitgave. Het gaat hier niet hoofzakelijk om een paar extra opdrachten of een nauwelijks relevante verhaallijn (ook al zijn ze aanwezig en zijn ze komisch, passend bij het platform en vol referenties naar de serie). Nee, de Switch-versie van Dragon Quest 11 is vooral kwalitatief beter dan de gelijknamige jrpg die vorig jaar voor PlayStation 4 en pc verscheen.

Denk bijvoorbeeld aan de aanwezigheid van de oorspronkelijke Japanse voice-over. Of dat je gevechten versneld kunt doorlopen om zo makkelijker wat extra ervaringspunten binnen te slepen. Of in een praktischer scenario: dat je door deze versnelling wat vlugger die ene kerker kunt afronden, nog voordat je bij jouw treinhalte je Switch moet uitschakelen.

Dit lijken op het eerste gezicht misschien kleine aanpassingen, maar binnen de context van een jrpg van deze schaal maken ze een wereld van verschil. Kwalitatief beter geluid, de oorspronkelijke voice-over en meer vrijheid qua speltempo vormen zelfs uitstekende redenen om Dragon Quest 11 op de Switch te spelen en niet op pc of PlayStation 4. Toegegeven: de grafische kwaliteiten van de Switch-versie zijn niet om over naar huis te schrijven, maar net als bij The Legend of Zelda: Breath of the Wild maken de vormgeving, sfeer en kleurschakeringen vrijwel alles goed.

©GMRimport

16-bit doet veel

En dan kun je de gehele game nog in een 16-bit-stijl spelen ook. Een gimmick, zou je denken, zeker omdat er tijdens de gevechten niet eens animaties zijn. Maar het verandert de game meer dan je in eerste instantie zou denken. Waar je normaliter te maken krijgt met een grootse, open wereld en heerlijke tussenfilmpjes, richt de 2D-modus zich nagenoeg volledig op de jrpg-gameplay. Je krijgt te maken met random encounters, de gevechten zelf verlopen sneller en je vindt veel makkelijker je weg in net ontdekte steden.

Qua verhaalvertelling komt Dragon Quest 11 in 16-bit minder goed tot z’n recht, maar het biedt een aangename afwisseling qua tempo en speelstijl. Het is dus meer dan een grafische gimmick. Het enige manco is dat je niet linea recta tussen 16-bit en 3D kunt schakelen, maar dat je een hoofdstuk opnieuw moet beginnen. Maar aangezien je ervaringspunten, verkregen objecten en volgestouwde portemonnee sowieso telkens worden overgezet, is dit geen enorm nadeel.

©GMRimport

Bestaansrecht

Net als Xenoblade Chronicles laat Dragon Quest 11 S: Definitive Edition zien dat er bestaansrecht is voor grootschalige 3D-jrpgs op de Nintendo Switch. Wellicht indrukwekkender is het feit dat Square Enix een nog betere en sfeervollere game dan het origineel heeft ontwikkeld, op een platform dat bij lange na niet de technische capaciteiten van de PlayStation 4 of een game-pc heeft.

Dragon Quest 11 S: Definitive Edition is nu verkrijgbaar voor Nintendo Switch. Dragon Quest 11 verscheen eerder voor pc en PlayStation 4. Lees onze review van deze uitgave hier.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Fantastisch
Conclusie

Ook op de Nintendo Switch is Dragon Quest 11 een fantastische jrpg. De grafische concessie weegt niet op tegen de toevoeging van een orkestrale soundtrack en de Japanse voice over. En dan kun je de gehele game ook nog eens in 2D spelen, met net iets snellere en directere gameplay als gevolg. Ports naar de Switch kunnen dus ook een upgrade zijn ten opzichte van het origineel.

Plus- en minpunten
  • Een van de beste en leukste jrpgs van dit decennium, orkestrale soundtrack, extra content, 2D-modus
  • Grafisch en technisch niet enorm overtuigend

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nintendo kan GameChat-gesprekken op Switch 2 opnemen en controleren
Gamer.nl
Nieuws

Nintendo kan GameChat-gesprekken op Switch 2 opnemen en controleren

Gesprekken op Xbox en PlayStation worden ook gecontroleerd

Nintendo kan audio- en videogesprekken die op de Switch 2 via GameChat worden gehouden opnemen, beluisteren en bekijken.

Het bedrijf heeft onlangs zijn privacybeleid aangepast - waar Nintendo Account-eigenaren ook melding van hebben gekregen. Een van de aanpassingen draait om GameChat, de nieuwe feature op de aankomende Switch 2-console waarmee spelers tijdens het gamen kunnen praten via audio en video met elkaar.

In de e-mail over de wijziging in het privacybeleid schrijft Nintendo het volgende: "Sectie 2 (Welke informatie wij verzamelen en verwerken) is bijgewerkt om je te informeren over de aanvullende gegevens die Nintendo kan verzamelen en verwerken als je bepaalde nieuwe Nintendo-accountdiensten gebruikt. Om bijvoorbeeld te waarborgen dat GameChat een veilige, gezinsvriendelijke omgeving biedt, kan Nintendo je telefoonnummer registreren en geluids- en video-opnames met andere gebruikers controleren als er melding van is gemaakt."

Nintendo zou opnames dus alleen gebruiken om te controleren of alles volgens regels verloopt. Dit is niet uniek ten opzichte van concurrerende bedrijven: ook Sony en Microsoft kunnen data uit Xbox- en PlayStation-gesprekken opnemen en controleren.

De Nintendo Switch 2 komt wereldwijd op 5 juni uit en gaat 469,99 euro kosten, al komt er ook een versie van de console voor 509,99 euro beschikbaar waar een digitale code voor Mario Kart World bij zit. De reserveringen zijn in Nederland al enige tijd geopend - houd pre-order-mogelijkheden hier in de gaten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Palworld-makers gaan game verder aanpassen vanwege Nintendo-aanklacht
Gamer.nl
Nieuws

Palworld-makers gaan game verder aanpassen vanwege Nintendo-aanklacht

De aanpassing van Pal Spheres is ook om deze reden doorgevoerd

Palworld-ontwikkelaar Pocketpair heeft bevestigd dat het de game gaat aanpassen naar aanleiding van de aanklacht van Nintendo en The Pokémon Company.

Afgelopen september bleek dat Nintendo en The Pokémon Company Palworld-ontwikkelaar Pocketpair voor de rechter slepen. Het spel wordt sinds release vaak vergeleken met Pokémon. Afgelopen november bleek dat de aanklacht gebaseerd is op geschonden patenten die Nintendo na de release van Palworld heeft aangemaakt.

Palworld heeft nu bevestigd dat er diverse veranderingen in de game zijn en worden doorgevoerd om verdere problemen te voorkomen. Het bedrijf bevestigde daarbij dat het voorheen al de precieze werking van Pal Spheres heeft aangepast om dezelfde reden. Voorheen konden spelers deze Pal Spheres gooien om Pals op te roepen, maar sinds eind vorig jaar hoeft men de Spheres alleen vast te houden, waarna de Pal naast de speler verschijnt. Nu is dus bevestigd dat dit vanwege de aanklacht is gedaan.

Deze week moet pach v0.5.5 uitkomen voor de game, waarbij er nog een aanpassing wordt doorgevoerd. Door de lucht zweven wordt vanaf dan met een glider gedaan in plaats van met een Pal. Spelers hebben dan ook een glider nodig in hun inventaris om dit te kunnen doen. "We begrijpen dat dit voor velen een teleurstelling is, net als voor ons, maar we hopen dat onze fans begrijpen dat dergelijke aanpassingen noodzakelijk zijn om verdere storingen aan de ontwikkeling van Palworld te vermijden."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!