
Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.
Nadat Dragon QuestVIII: Journey of the Cursed King voor de PlayStation 2 niet enkel in Japan,maar ook in Europa een verkoop ucces bleek te zijn krijgt de RPG-reeks vanontwikkelaar Square Enix steeds meer aandacht binnen onze contreien. Verwacht doordie vers verworven populariteit het komende jaar dan ook een overrompeling aanDragon Quest-producten, met als koploper Dragon Quest Monsters: Joker, een spelvoor de DS dat in Amerika al verkrijgbaar is en binnenkort ook bij ons in dewinkelrekken te vinden zal zijn.Het is niet de eerste keer dat Square Enix zich waagt aan deontwikkeling van een spin-off geïnspireerd op een langlopende RPG-serie alsDragon Quest, kijk maar hoe de Final Fantasy-reeks de laatste tijd aan het evoluerenis. Dragon Quest Monsters: Joker is daardoor allesbehalve een experiment tenoemen, zeker als je weet dat er ongeveer tien jaar geleden al eenMonsters-game is gemaakt, toen nog voor de ondertu en tot antiekgebombardeerde GameBoy Color. In de jaren die na het origineel volgden heeftSquare Enix zijn fans nog van twee opvolgers voorzien, terwijl we nu te makenkrijgen met een derde deel binnen deze opmerkelijke reeks. Maak je echter geen zorgen, het is helemaal niet nodig datje de voorgaande Dragon Quest Monsters-games hebt gespeeld, geen van de delenis namelijk met elkaar verbonden of vloeit voort uit een voorgaande editie. Inhet geval van Dragon Quest Monsters: Joker krijgen we trouwens niet enkel meteen nieuwe verhaallijn te maken, de ontwikkelaar heeft ook zijn best gedaan omhet spel er extra aantrekkelijk te laten uitzien door de spelwereld volledig inhet 3D weer te geven. De wereld ziet er, rekening houdend met de grafischemogelijkheden van de DS, ontzettend goed uit. De omgevingen waarin je rondlooptvoelen aan als een ma ief landschap (al speelt het spel zich eigenlijk af opzeven eilanden) en alles dat om je heen gebeurt wordt mooi en verzorgd op hetbovenste scherm van de handheld weergegeven.Speltechnisch trekt Square Enix de huidige tendens door om random encounters (het opeens aangevallenworden door onzichtbare vijanden) stilaan weg te werken. Alle vijanden die inDragon Quest Monsters: Joker aanwezig zijn moet je hierdoor letterlijk tegenhet lijf lopen alvorens je tot de aanval kan overgaan. Het gevolg is dat jebijna altijd de keuze hebt om een confrontatie uit de weg te gaan, al hebbensommige monsters zo'n agre ief karakter dat ze holder de bolder op je komenafgestormd om de nodige klappen uit te delen. Het feit dat de gedrochtendaarbovenop zo prachtig, grappig en vooral met een oog voor originaliteit zijn ontworpen,draagt extra bij aan de charme van het spel. Die knappe vormgeving komt grotendeels door de creatieveinbreng van Akira Toriyama, de man die in het verleden verantwoordelijk wasvoor het scheppen van de personages binnen de DragonBall-reeks en het meerrecente Blue Dragon. Die vormgeving wordt nog belangrijker als blijkt dat eenspel zoals Dragon Quest Monsters: Joker niet rond het hoofdpersonage, maar rondde monsters die erin aanwezig zijn draait. De gameplay die in het spel verwevenis valt namelijk het best te vergelijken met die uit de Pokémon-reeks, wat erdus op duidt dat je voortdurend in de weer bent met allerlei schepsels rondomje. Laat je echter niet misleiden door die vergelijking, Square Enix heeft zijngame voorzien van de nodige diepgang waardoor het spel ook de wat meerveeleisende RPG-liefhebber kan bekoren.In Dragon Quest Monsters: Joker ga je op pad met eenjongeman die onlangs als deelnemer aan de Monster Scout Challenge is begonnen,een soort van wereldwijde competitie waarin gevechten tu en monsters centraalstaan. Gaandeweg het spel is het dan ook de bedoeling dat je het tegen anderedeelnemers opneemt, terwijl regelmatig de natuur intrekken om daar wilde beestente gaan scouten ook noodzakelijk is. Inderdaad, geen gedoe met rodevangballen, in Dragon Quest Monsters: Joker verwerf je op een andere manierbondgenoten.Telkens als je het opneemt tegen wilde monsters is hetmogelijk om een krachtmeting tu en de beesten die zich reeds in je teambevinden (maximaal drie) en het dier dat je op het oog hebt te latenplaatsvinden. Wie de krachtmeting wint hangt af van hoe imposant je eigenmonsters eruitzien, wat onder andere bepaald wordt door het level dat ze hebben.Als je genoeg indruk weet te maken op het wilde monster, dan zal deze zich bijje aansluiten. Het is met andere woorden nooit van tevoren duidelijk of het wezenwaartegen je het opneemt daadwerkelijk onder de indruk zal zijn, wat voor denodige spanning zorgt. Wil je echter niet al te vaak een blauwtje lopen tegenover mogelijketeamgenoten, dan zul je heel wat tijd moeten stoppen in het trainen van demonsters die zich reeds bij je hebben aangesloten. Trainen betekent, voor de goedeorde, het steeds opnieuw tegenstanders zoeken en deze verslaan om je level tedoen stijgen. Toegegeven, in Dragon Quest Monsters: Joker kan het soms watrepetitief aanvoelen om steeds weer gevechten aan te gaan, maar dat is nueenmaal de traditionele gameplay die verscholen zit achter dit soort games. DePokémon-reeks past de formule al jaren toe, en nog steeds verkopen die titelsals zoete broodjes! Je houdt ervan, of je vindt er helemaal niets aan.Maar waar zit dan eigenlijk die diepgang waarover ik hetenkele alinea's geleden had? Wel, in de mogelijkheid om gevangen monsters telaten samensmelten. Eens je ze tot level tien hebt kunnen trainen is hetnamelijk mogelijk om via de Synthesise-optie twee verschillende monsters metelkaar te mixen tot één gloednieuw beest. In totaal zijn er op die manier meerdan 200 unieke poppetjes te verkrijgen, wat meer is dan je waarschijnlijk ooitte zien zult krijgen als je het spel dagelijks een half uurtje speelt. Hetintere ante gedeelte van het laten samensmelten van monsters is echter datniet enkel hun uiterlijk, maar ook hun vaardigheden en attributen telkens aante pa en zijn. Stel: je voegt een monster dat goed is in genezen samen meteen monster afkomstig uit de vuur/aarde-familie. Alvorens de twee daadwerkelijksamen zullen smelten, moet jij eerst de keuze maken welke kenmerken behoudenzullen blijven en welke in de prullenmand verdwijnen. Kies je ervoor om jemonster te voorzien van extra krachtige vuur- en aardemagie, of ga je eerdervoor de mix tu en geneeskrachten en offensieve spreuken? Of laat je het beestzich volledig specialiseren in het vuurgedeelte en laat je de rest resoluut voorwat het is? Zulke besli ingen moet je voortdurend nemen wil je het ultiemeteam samenstellen, dat bovendien niet enkel offline, maar ook via WiFi kont kanschoppen.Square Enix heeft Dragon Quest Monsters: Joker namelijkuitgerust met de nodige online- en multiplayer mogelijkheden. Zo is het onderandere mogelijk om monsters met vrienden te ruilen en aan wereldwijd georganiseerdekampioenschappen mee te doen, waarvan de uitslagen netjes bewaard worden. Hetzal nog even afwachten zijn of Dragon Quest Monsters: Joker ook in Europaonline gespeeld zal worden, maar het spel bevat in elk geval de nodigeondersteuning.Tot nu toe niets dan lof, en ook volledig terecht. DragonQuest Monsters: Joker is een van de beste games binnen zijn genre. Er zijnechter nog een paar minpuntjes op te noemen, zoals de occasionele problemen metde camera. Deze werkt meestal naar behoren en is aan te pa en via de linker- enrechterschouderknop, maar het is vreemd genoeg niet mogelijk om de cameraverticaal te bewegen. Dit zorgt soms voor wat onoverzichtelijkheid, zeker alsje een nog onbekende omgeving voor het eerst uitkamt. Daarnaast is Dragon QuestMonsters: Joker voorzien van een nogal gelimiteerde soundtrack die na eentijdje op de zenuwen gaat werken. Toch mag Square Enix fier zijn op het derdedeel binnen de Monsters-reeks, dat binnen hetzelfde vaarwater als dePokémon-games toch nog zijn eigenheid weet te behouden.