Drop-in-display voor de Game Boy Advance is leuk voor de leek
PU.nl
Reviews

Drop-in-display voor de Game Boy Advance is leuk voor de leek

De Game Boy Advance is nog steeds een razend populaire spelcomputer. Dat komt natuurlijk door de games, maar ook door de vele mogelijkheden op het gebied van modificaties. Zo vervang je in een handomdraai het scherm, waardoor je toegang krijgt tot extra opties. Meestal moet je dan door wat hoepels springen, maar dat hoeft niet altijd. Zo is het drop-in-display zonder veel kennis of moeite te installeren.

Het scherm dat in dit artikel centraal staat is afkomstig van de Retro Game Repair Shop uit de Verenigde Staten. Ik heb het scherm zelf aangeschaft en moest vervolgens maanden wachten op de levering. Onder meer corona gooide roet in het eten. Het scherm kost ongeveer 60 dollar; omgerekend is dat nog net geen 54 euro. Houd er echter rekening mee dat er ook nog btw en verzendkosten bijkomen. Het bedrag kwam daardoor boven de 100 dollar uit. Er zijn wellicht opties die goedkoper zijn, maar de vraag is of de leek er dan mee aan de slag kan.

©GMRimport

Solderen en snijden

Heel moeilijk is solderen en wegsnijden van verschillende GBA-onderdelen niet; maar als het gemakkelijker kan, waarom dan niet? Niet iedereen heeft immers de juiste gereedschappen in huis, niet iedereen wil investeren in die gereedschappen en niet iedereen heeft zin om er lang mee bezig te zijn. Er zijn echter wel veel gamers die een mooi scherm in een oude Game Boy Advance willen plaatsen, zodat ze optimaal kunnen genieten van de handheld. Het fijnste aan de GBA is immers nog altijd de vorm en de manier waarop die heel fijn in de handpalmen rust tijdens het gamen.

Voor de volledigheid en transparantie vermeld ik dat ik geen ervaring heb met het aanpassen van gamehardware. Ik maak ze zelf schoon; ik haal ze uit elkaar en zet ze dan weer in elkaar, maar echte aanpassingen laat ik liever over aan experts. Daarom is een kit als die van de Retro Game Repair Shop een fijn middel om uit te proberen of dit een leuke, extra hobby kan zijn. Is het nodig om de hardware aan te passen? Nee, zeker niet met een Nintendo DS of Game Boy Micro in huis. Maar het kan wel heel leuk zijn om hier mee te experimenteren.

Het pakket

Ik kan mij voorstellen dat er meer gamers zijn met deze wens, maar niet precies weten waar of hoe ze moeten beginnen. Deze toegankelijke kit kan dan de kennis en ervaring geven die je nog miste. Het pakket van de Retro Game Repair Shop is compleet. Het enige dat je zelf nodig hebt, zijn twee schroevendraaiers: een tri-wing en een kruiskop. In het pakket zit een printplaat, het ips-lcd-scherm, een plakrand en de nodige kabels. Eigenlijk alles voor een snelle omwisseling.

Want dat is in feite wat er gebeurt: het oude scherm van de Game Boy Advance gaat eruit en het nieuwe scherm gaat erin. Op de website van de retrowinkel vind je een tutorial met foto’s , maar persoonlijk vond ik die niet erg handig. Als leek kon ik niet altijd goed zien wat er van me verwacht werd, waardoor ik aangewezen was op

Watch on YouTube

. Het vervelende is echter dat er meerdere versies van de kit in omloop zijn, waardoor niet elke stap goed overeenkomt. Door goed naar de onderdelen te kijken en al het materiaal bij de hand te houden, kom je er echter wel uit.

©GMRimport

De handelingen

Het is inderdaad heel gemakkelijk om het scherm op deze manier te vervangen. Wanneer je alles in één keer goed doet, hoeft het complete proces niet langer dan een uur te duren. Bij mij gingen er wel wat dingen mis. Ik kocht speciaal voor het experiment een tweede GBA die al een beetje aangepast was. Ik dacht alleen van buiten, maar ook de binnenkant zag er anders uit. Zo was er een rand weggesneden waar het nieuwe scherm op moet rusten, wat nu dus niet kon. Ook aan de bovenkant zat extra ruimte.

Dat zorgde voor een extra uitdaging, maar door de meegeleverde plakrand is het geen al te groot probleem. Desondanks zit het drop-in-scherm nu iets te hoog in mijn Game Boy Advance, maar dat is simpelweg te verhelpen door hem opnieuw te positioneren. Verder valt op dat de touchsensor, waarmee je de helderheid aanpast, niet goed geplaatst kan worden. Wellicht is het mijn gebrek aan ervaring, maar na drie keer ontmantelen en installeren is het me niet gelukt die sensor aan de praat te krijgen. Heel erg vind ik dat niet, want de maximale helderheid is niet heel hoog in vergelijking met andere kits, maar ergens voelt het toch een beetje sneu. Voor de rest is deze kit zeer toegankelijk en gemakkelijk te installeren.

Het resultaat

Na een middag hiermee bezig te zijn geweest – het irriteerde me dat de sensor het niet deed en de schouderknoppen kwamen steeds los tijdens het installeren – mag het resultaat er wezen. Voor een eerste keer is het een leuk project om te doen en houd je er een Game Boy Advance aan over die een mooi, kleurrijk en helder scherm heeft. In vergelijking met andere kits kan het scherm niet net zo helder ingesteld worden. Ook missen er nog wat functies, maar in veel gevallen krijg je toegang tot die functies wanneer je gaat solderen en snijden en door andere kits te gebruiken. Dat is dus een afweging die je moet maken.

Er bestaan ook kits die bijvoorbeeld de kleuren van het scherm aanpassen, een speciale pixelmodus aanbieden (wat heel mooi staat voor oude Game Boy Color-games) en een veel hogere helderheid hebben. Maar daar ben je ook iets langer mee bezig en die dingen vereisen dus soldering. Het is natuurlijk ook maar net waar je behoefte aan hebt en hoeveel tijd en energie je ergens in wil stoppen. Wanneer je op zoek bent naar een toegankelijke modificatie van de Game Boy Advance-hardware en je lekker wilt gamen op een mooi scherm, dan is deze kit – ook voor de leek – een aanrader. Bovendien steek je veel van het proces op, waardoor een tweede GBA aanpassen, mogelijk met wat extra stappen, niet zo’n grote uitdaging lijkt als je in eerste instantie dacht. Een laatste tip om af te sluiten: doe dit met hardware die je kunt missen of er speciaal voor aanschaft: zo blijven de risico’s voor de verzameling immers beperkt.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!