Drop-in-display voor de Game Boy Advance is leuk voor de leek
PU.nl
Reviews

Drop-in-display voor de Game Boy Advance is leuk voor de leek

De Game Boy Advance is nog steeds een razend populaire spelcomputer. Dat komt natuurlijk door de games, maar ook door de vele mogelijkheden op het gebied van modificaties. Zo vervang je in een handomdraai het scherm, waardoor je toegang krijgt tot extra opties. Meestal moet je dan door wat hoepels springen, maar dat hoeft niet altijd. Zo is het drop-in-display zonder veel kennis of moeite te installeren.

Het scherm dat in dit artikel centraal staat is afkomstig van de Retro Game Repair Shop uit de Verenigde Staten. Ik heb het scherm zelf aangeschaft en moest vervolgens maanden wachten op de levering. Onder meer corona gooide roet in het eten. Het scherm kost ongeveer 60 dollar; omgerekend is dat nog net geen 54 euro. Houd er echter rekening mee dat er ook nog btw en verzendkosten bijkomen. Het bedrag kwam daardoor boven de 100 dollar uit. Er zijn wellicht opties die goedkoper zijn, maar de vraag is of de leek er dan mee aan de slag kan.

©GMRimport

Solderen en snijden

Heel moeilijk is solderen en wegsnijden van verschillende GBA-onderdelen niet; maar als het gemakkelijker kan, waarom dan niet? Niet iedereen heeft immers de juiste gereedschappen in huis, niet iedereen wil investeren in die gereedschappen en niet iedereen heeft zin om er lang mee bezig te zijn. Er zijn echter wel veel gamers die een mooi scherm in een oude Game Boy Advance willen plaatsen, zodat ze optimaal kunnen genieten van de handheld. Het fijnste aan de GBA is immers nog altijd de vorm en de manier waarop die heel fijn in de handpalmen rust tijdens het gamen.

Voor de volledigheid en transparantie vermeld ik dat ik geen ervaring heb met het aanpassen van gamehardware. Ik maak ze zelf schoon; ik haal ze uit elkaar en zet ze dan weer in elkaar, maar echte aanpassingen laat ik liever over aan experts. Daarom is een kit als die van de Retro Game Repair Shop een fijn middel om uit te proberen of dit een leuke, extra hobby kan zijn. Is het nodig om de hardware aan te passen? Nee, zeker niet met een Nintendo DS of Game Boy Micro in huis. Maar het kan wel heel leuk zijn om hier mee te experimenteren.

Het pakket

Ik kan mij voorstellen dat er meer gamers zijn met deze wens, maar niet precies weten waar of hoe ze moeten beginnen. Deze toegankelijke kit kan dan de kennis en ervaring geven die je nog miste. Het pakket van de Retro Game Repair Shop is compleet. Het enige dat je zelf nodig hebt, zijn twee schroevendraaiers: een tri-wing en een kruiskop. In het pakket zit een printplaat, het ips-lcd-scherm, een plakrand en de nodige kabels. Eigenlijk alles voor een snelle omwisseling.

Want dat is in feite wat er gebeurt: het oude scherm van de Game Boy Advance gaat eruit en het nieuwe scherm gaat erin. Op de website van de retrowinkel vind je een tutorial met foto’s , maar persoonlijk vond ik die niet erg handig. Als leek kon ik niet altijd goed zien wat er van me verwacht werd, waardoor ik aangewezen was op

Watch on YouTube

. Het vervelende is echter dat er meerdere versies van de kit in omloop zijn, waardoor niet elke stap goed overeenkomt. Door goed naar de onderdelen te kijken en al het materiaal bij de hand te houden, kom je er echter wel uit.

©GMRimport

De handelingen

Het is inderdaad heel gemakkelijk om het scherm op deze manier te vervangen. Wanneer je alles in één keer goed doet, hoeft het complete proces niet langer dan een uur te duren. Bij mij gingen er wel wat dingen mis. Ik kocht speciaal voor het experiment een tweede GBA die al een beetje aangepast was. Ik dacht alleen van buiten, maar ook de binnenkant zag er anders uit. Zo was er een rand weggesneden waar het nieuwe scherm op moet rusten, wat nu dus niet kon. Ook aan de bovenkant zat extra ruimte.

Dat zorgde voor een extra uitdaging, maar door de meegeleverde plakrand is het geen al te groot probleem. Desondanks zit het drop-in-scherm nu iets te hoog in mijn Game Boy Advance, maar dat is simpelweg te verhelpen door hem opnieuw te positioneren. Verder valt op dat de touchsensor, waarmee je de helderheid aanpast, niet goed geplaatst kan worden. Wellicht is het mijn gebrek aan ervaring, maar na drie keer ontmantelen en installeren is het me niet gelukt die sensor aan de praat te krijgen. Heel erg vind ik dat niet, want de maximale helderheid is niet heel hoog in vergelijking met andere kits, maar ergens voelt het toch een beetje sneu. Voor de rest is deze kit zeer toegankelijk en gemakkelijk te installeren.

Het resultaat

Na een middag hiermee bezig te zijn geweest – het irriteerde me dat de sensor het niet deed en de schouderknoppen kwamen steeds los tijdens het installeren – mag het resultaat er wezen. Voor een eerste keer is het een leuk project om te doen en houd je er een Game Boy Advance aan over die een mooi, kleurrijk en helder scherm heeft. In vergelijking met andere kits kan het scherm niet net zo helder ingesteld worden. Ook missen er nog wat functies, maar in veel gevallen krijg je toegang tot die functies wanneer je gaat solderen en snijden en door andere kits te gebruiken. Dat is dus een afweging die je moet maken.

Er bestaan ook kits die bijvoorbeeld de kleuren van het scherm aanpassen, een speciale pixelmodus aanbieden (wat heel mooi staat voor oude Game Boy Color-games) en een veel hogere helderheid hebben. Maar daar ben je ook iets langer mee bezig en die dingen vereisen dus soldering. Het is natuurlijk ook maar net waar je behoefte aan hebt en hoeveel tijd en energie je ergens in wil stoppen. Wanneer je op zoek bent naar een toegankelijke modificatie van de Game Boy Advance-hardware en je lekker wilt gamen op een mooi scherm, dan is deze kit – ook voor de leek – een aanrader. Bovendien steek je veel van het proces op, waardoor een tweede GBA aanpassen, mogelijk met wat extra stappen, niet zo’n grote uitdaging lijkt als je in eerste instantie dacht. Een laatste tip om af te sluiten: doe dit met hardware die je kunt missen of er speciaal voor aanschaft: zo blijven de risico’s voor de verzameling immers beperkt.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Schrijversteam van Assassin's Creed Netflix-serie bekend
PU.nl
Nieuws

Schrijversteam van Assassin's Creed Netflix-serie bekend

Waaronder de schrijfster van Station Eleven

Het schrijversteam van de live-action Assassin's Creed-serie die voor Netflix gemaakt wordt is bekend.

Nexus Point News meldt dat de Writer's Guild of America verschillende schrijvers die aan de serie werken heeft verklapt. Een van de meest opvallende namen is Emily St John Mandel, de schrijfster van de boeken The Glass Hotel en Station Eleven. Laatstgenoemde boek werd eerder al verfilmd door HBO, en daar werkte Mandel ook aan als producent. Het blijkt dat ze ook als 'executive story editor' aan de aankomende God of War-serie van Amazon Prime werkt.

Sanaz Toossi, de toneelschrijver die vooral bekend is van het op dit moment lopende stuk English, is ook een van de schrijfsters van de aankomende Assassin's Creed-serie. Ook Sam Reynolds - bekend van The Walking Dead: World Beyond - en Tom Hemmings - een producent van de Halo-televisieserie - werken aan het script.

David M Wiener (executive producer van de Halo-televisieserie) en Roberto Patino (executive producer van Westworld) zijn aangesteld als showrunners. Zowel Claire Kiechel (HBO's Watchmen en Star Wars-serie The Acolyte) en Jaquén Castellanos (schrijfster van Good American Family en The Affair) zijn aangesteld als co-executive producenten.

Vorige maand onthulde Netflix dat de in 2020 aangekondigde Assassin's Creed-serie nog steeds op de planning staat. Veel meer details zijn er op moment van schrijven niet.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Square Enix werkt aan nieuwe IP, Kingdom Hearts: Missing Link geannuleerd
PU.nl
Nieuws

Square Enix werkt aan nieuwe IP, Kingdom Hearts: Missing Link geannuleerd

Het bedrijf wil zich nog meer richten op kwaliteit boven kwantiteit en multiplatformreleases

Square Enix werkt samen met TBS Television aan de ontwikkeling van een nieuwe IP. Daarnaast heeft de Japanse uitgever de mobiele game Kingdom Hearts: Missing Link geannuleerd.

Het bedrijf maakte zijn meest recente fiscale kwartaalcijfers vandaag bekend, waaruit het bovenstaande bleek. Details over de nieuwe IP die in samenwerking met het Japanse televisiebedrijf TBS Television wordt ontwikkeld zijn er nog niet. De zender is in ieder geval bekend van programma's als Takeshi's Castle, Ninja Warrior en Ultraman.

Kingdom Hearts: Missing Link is dus geannuleerd nadat het spel vorig najaar al voor onbepaalde tijd werd uitgesteld. Volgens Square Enix was het moeilijk om een product te creëren die voor lange tijd speelbaar zou blijven. Het bedrijf benadrukte dat de Kingdom Hearts-reeks blijft voortbestaan en dat er nog altijd hard gewerkt wordt aan Kingdom Hearts 4.

Square Enix benadrukte tot slot wederom plannen om zich op kwaliteit boven kwantiteit te richten, en sprak wederom de noodzaak uit om games op meerdere systemen uit te brengen. Dit maakt onderdeel uit van een driejarenplan die eindigt op maart 2027. Het is de bedoeling dat het bedrijf daarna dusdanig goed gestructureerd is dat het op een consistente basis nieuwe delen in belangrijke franchises uit kan brengen.

Uit het fiscale kwartaalrapport blijkt dat de verkoop van singleplayergames van de uitgever is gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Wel is de winst omhooggegaan dankzij Dragon Quest 3 HD-2D Remake, dat beter dan verwacht verkocht. Ook de winst voor mmo's van het bedrijf is gestegen - mede dankzij de release van Final Fantasy 14-uitbreiding Dawntrail afgelopen zomer. De verkoop en winst van mobiele games is scherp gedaald, vooral omdat het bedrijf diverse mobiele games heeft stopgezet.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!